Naxçıvan ədəbi mühitinin öyrənilməsinə mühüm töhfə
Əsərin
elmi redaktoru görkəmli elm adamı, akademik İsa Həbibbəylidir.
AMEA-nın müxbir üzvü Tehran Əlişanoğlu,
professor Əjdər İsmayılov
və filologiya elmləri doktoru Fərman Xəlilov isə əsərə rəy vermişlər. Monoqrafiya Türkiyə
Cümhuriyyətində "Akademisyen kitab evi" tərəfindən
nəşr edilib.
Onun xaricdə nəşr edilməsi də özlüyündə ciddi
önəm daşıyır.
Monoqrafiyanın məzmunu və
əhəmiyyəti haqqında
bəhs edən ön sözün müəllifi akademik İsa Həbibbəyli yazır: "Monoqrafiyada Naxçıvan ədəbi
mühitində qədim
və orta əsrlərdən başlanan
və XIX-XX əsrlərdə
daha da inkişaf
edən Naxçıvan
ədəbi mühitində
Şərq-Qərb ənənələri
geniş şəkildə
tədqiq edilib ümumiləşdirilmişdir. Müəllif Naxçıvan ədəbi
mühitinin klassik dövründə Şərq
ədəbiyyatı ənənələrinin
geniş inkişaf etdiyini nəzəri cəhətdən izah etmiş və bədii nümunələrlə
əsaslandırmışdır. Kitabda XIX əsrdən etibarən ümumən Azərbaycan ədəbiyyatında, o cümlədən
də, Naxçıvan
ədəbi mühitində
Qərb ədəbiyyatı
meyllərinin genişlənməyə
başladığı izlənilmiş,
bu zəmində ədəbiyyata gələn
yeni ideyalar və janrlar diqqət mərkəzinə
çəkilmişdir. Nərgiz İsmayılova haqlı olaraq belə hesab edir ki, Naxçıvan
ədəbi mühitində
XX əsrin əvvəllərində
Avropa ədəbiyyatı
ilə səsləşən
ideyalar, süjetlər,
obrazlar və janrlar milli ədəbiyyatın
özünüifadə forması
kimi təzahür edərək inkişaf etmişdir".
Beləliklə, haqqında bəhs olunan Ədəbiyyatşünaslıq
şöbəsinin böyük
elmi işçisi Nərgiz İsmayılovanın
növbəti əsəri
ciddi bir monoqrafiya olaraq üç fəsildən
ibarətdir. Əsərin girişində müəllifin
özünün də
dediyi kimi: "Şərq və Qərb qovşağında
yerləşib, hər
iki təfəkkürün
geniş diapozonunda inkişaf edib vüsət tapan, çoxəsrlik Azərbaycan
ədəbiyyatının inkişafında
mühüm rolu olan Naxçıvan ədəbi mühitinin tədqiqi sahəsində bir çox dəyərli alimlərin,
ədəbiyyatşünasların fəaliyyətləri olmuşdur.
...Naxçıvan ədəbi
mühiti tarix boyu heç də kiçik miqyaslı bir hadisə olmamışdır.
...Naxçıvan ədəbi
mühitinin görkəmli
nümayəndələri yalnız
Azərbaycanda deyil, Şərqdə və Qərbdə tanınırdılar".
Tədqiqatın obyektini Naxçıvan ədəbi mühiti təşkil edən monoqrafiyanın tədqiqat
predmeti ədəbi fikir, düşüncə
və ənənədəki
Şərq və Qərb meyllərinin təzahürü məsələsidir. Məsələni problem səviyyəsində qoyan
müəllif qarşıda
müxtəlif vəzifələr
müəyyənləşdirərək elmi-tədqiqat işi istiqamətində apardığı
təhlillər nəticəsində
gəldiyi qənaət
və irəli sürdüyü nəticələrlə
problemin həllinə
çalışır və
ciddi bir elmi əsər ortaya çıxarıb.
Birinci fəsildə
Naxçıvan ədəbi
mühitində Şərq
və Qərb ənənələrinin təşkil
etdiyi meyllərin tədqiqi əsərdə
qoyulan problemə giriş xarakteri daşıyır. Müəllif problemin həllinə iki istiqamətdən yanaşır: qədim və orta əsrlər
Naxçıvan ədəbi
mühitində Şərq
tipli ədəbiyyat və onun görkəmli
simaları. Qədim və orta əsrlər
dövrünə aid onsuz
da az
bilgi olan materiallara elmi münasibət göstərən
müəllif etibarlı
və sanballı mənbələrə müraciət
edərək onların
səciyyəsini ümumiləşdirməyə
çalışır. Bəzi mənbələrə
istinad edən müəllif orta əsrlər Naxçıvan
ədəbi mühitinin
və ümumən Azərbaycan ədəbiyyatının
bu dövrünün
"türk-İslam ədəbiyyatı"
kimi xarakterizə olunduğunu bildirir. Əlbəttə, Azərbaycan ədəbiyyatşünaslığında
da dəfələrlə
qeyd edildiyi kimi, ümumən Nizami dövrü ədəbiyyatı "türk
düşüncəli, islam
qiyafəli" ədəbiyyat
olaraq səciyyələndirilmişdir.
Bu mənada, tədqiqatçı
haqlı olaraq XI əsr intibah dövrü ədəbiyyatının
qüdrətli nümayəndəsi
olan və o zaman Naxçıvanı dövlət tipli qurum olaraq təmsil
edən Naxçıvan
şahlığın hökmdarı
Əbu Düləf Deyrani ilə yaxın dostluq və ədəbi əlaqələrdə olan
Qətran Təbrizi və onun yaradıcılığında
öz təzahürünü
tapan Şərq meylli, daha dəqiqi
Şərq tipli ədəbi yaradıcılıq
hadisəsindən bəhs
açır.
N.İsmayılova klassik dövr Naxçıvan ədəbi
mühitində həm
forma, həm məzmun
baxımından özünü
nümayiş etdirən
Şərq ədəbiyyatı
təzahürünə nəzər
salaraq konkret nümunələrlə məsələyə
aydınlıq gətirir,
fikir və mülahizələrini ifadə
edir. Təkcə Azərbaycan
ədəbiyyatı üçün
deyil, həm də öz yaradıcılığının keyfiyyətləri baxımından
ümumən Şərq
dünyası üçün
əhəmiyyəti olan
əsərlərlə yadda
qalan, türk-islam mədəniyyəti və
ədəbiyyatına böyük
töhfələr verən
Qətran Təbrizi, Əmirəddin Məsud, Əbubəkir ibn Xosrov, Mirzə Məhəmməd Haşim
Naxçivani və başqa çoxsaylı qədim və orta əsrlər dövrü mədəniyyət,
elm, ədəbiyyatın görkəmli
simalarının adları
çəkilir.
Əsərin maraqlı təhlil və tədqiqatlarla yadda qalan, maraqlı
elmi qənaət və nəticələrlə
diqqəti cəlb edən başlıca struktur bölmələrindən
biri də əsərin ikinci fəslidir. Tədqiqatçı XIX əsrin sonu
- XX əsrin əvvəllərində
Naxçıvan ədəbi
mühitində Şərq
və Qərb ənənələrinə münasibət
məsələsini tədqiqatın
mərkəzinə çəkir.
Haqlı
olaraq göstərilir
və bildirilir ki, bu dövrdə
bir tərəfdən
fəaliyyət göstərən
müxtəlif ədəbi
məclislərdə iştirak
edən şairlərin
sənəti və düşüncəsi sayəsində
Şərq meyllərini
təzahür etdirən
klassik ədəbi ənənələr, şeir
tərzi yaşayır
və hökm sürürdü. Müəllif
bu ədəbi meyllərlə bağlı
dövrün şair xanımları olan Qönçəbəyim, Heyran
xanım kimi sənətkarların, eləcə
də bu cəbhənin qüvvətli
simaları olan "Əncümənü-şüəra" kimi ədəbi məclis üzvləri olan Molla Hüseyn
Bikəs, Kəblə
Əliqulu Müznib, Mehti Həsən Dəbbağ, Ağarəsul
Əttar, Hacağa Fəqir Ordubadi, Qüdsi Vənəndi, Uta Zeynalabdin Nəqqaş və başqalarının adını
xatırladır. Digər tərəfdən
yenilikçi ədəbi
qüvvələrin sayəsində
yaranan yeni ədəbi formalar və janrlar, eləcə də məzmun və ideya xüsusiyyətlərilə
Qərb ədəbi meyllərin təzahürünə
nəzər yetirilir.
Lakin buna da diqqət
edilir ki, Qərb ədəbi meylərinin təzahür
tapdığı əsərlərdə
bəzən, hətta
bir çox hallarda Şərq ədəbi ənənələri
də özünə
yer tutur, təzahür olunurdu.
Bu baxımdan Məhəmməd
Tağı Sidqinin, Eynəli bəy Sultanovun, Məhəmməd
ağa Şahtaxtılının,
Cəlil Məmmədquluzadənin,
Məmməd Səid Ordubadinin və başqalarının əsərləri
misilsiz rol oynayırdı.
Yaxşı haldır ki, müəllif problemin həlli və elmi təhlili istiqamətində məsələlərin miqyasını XX əsr və müstəqillik dövrüylə də əlaqələndirir və bu dövrlərə də diqqətlə nəzər salır. Əslində, müəllifin bu fikri problemin mahiyyəti, aktuallığı və zərurətini ifadə etmək baxımından çox əhəmiyyətlidir: "Azərbaycan (əlbəttə, qədim İpək yolu üzərində yerləşən və Şərqin qapısı hesab edilən Naxçıvan - R.Q.) Şərqlə Qərbin qovuşduğu məkanda yerləşdiyinə görə həm Qərbi, həm də Şərqi öyrənmək baxımından burada həmişə münbit şərait olmuşdur". Bu fəsildə problemə nəzər salan müəllif Naxçıvan ədəbi mühitinin XX əsrin əvvəllərində, xüsusilə 20-30-cu illərində Sovet quruluşunun yarandığı bir şəraitdə Hüseyn Cavidin və Məmməd Səid Ordubadinin adlarını çəkir. Hüseyn Cavidin sosializm ideyalarını qəbul etməyərək öz əvvəlki yaradıcılıq formasında davam edərək Türkiyə və Şərq meylli əsərlər yazdığını, Məmməd Səid Ordubadinin isə Sovet quruluşuna tez uyuşduğu və onun tələblərinə uyğun əsərlər yazdığını, hətta ateizmə meyl etdiyini qeyd edir. Ümumən isə, XX əsr Naxçıvan ədəbi mühitinin Məmməd Araz, Hüseyn İbrahimov kimi görkəmli simalarının adını çəkib, əsərlərinə təhlillər verir. Bu fəsildə diqqəti cəlb edən mühüm məsələlər və özünəməxsus təhlillərlə fərqlənən xüsusi bir bölmə var ki, "Sovet dövründə Naxçıvan ədəbi mühitində Qərb ədəbi ənənəsinin zəifləməsinin səbəbləri və nəticələri" adlanır. Əslində, mövzu, ad kifayət qədər informasiya verir. Əlbəttə, müəllif də doğru yanaşma ilə sosialist ideyalarına bağlı SSRİ-nin sosialist realizmi yaradıcılıq metodunun tələblərindən irəli gələrək kapitalist dünyasını ümumiləşdirən Qərbə meylin zəiflədiyini diqqətə çatdırır. Lakin müəllif ədəbi janr və forma etibarilə Qərbə meylliliyin təzahür etdiyini də vurğulayır. Qeyd edilən ədəbi dövrün naxçıvanlı ədəbi simaları janr etibarilə Qərb ədəbiyyatı formalarına müraciət edərək əsərlər yaradırdılar. Bununla bağlı olaraq Müzəffər Nəsirlinin, İslam Səfərlinin, Hüseyn Razinin adları çəkilir və nümunələr göstərilir.
Yekun olaraq bildirək ki, Nərgiz İsmayılovanın elmi ictimaiyyətə təqdim etdiyi "Naxçıvan ədəbi mühiti Şərq-Qərb kontekstində" monoqrafiyası ciddi bir elmi tədqiqat işidir. Əsərin filoloq alimlər, tələbələr üçün, ümumən isə Naxçıvan ədəbi mühiti ilə maraqlanan hər bir şəxs üçün maraqlı olacağını düşünürük. Monoqrafiyada istifadə edilən faktlar və gəlinən qənaətlərdən müxtəlif elm sahələrində istifadə edilə bilər. Həm də oxunaqlı, sadə və səlis bir dili olan elmi əsərin ciddiliyi, elmi sanbalı və nəticəliliyi müəllifin özü haqda da aydın fikir formalaşdırır.
Ramiz QASIMOV
AMEA
Naxçıvan Bölməsinin əməkdaşı,
filologiya üzrə fəlsəfə
doktoru, dosent
525-ci qəzet.- 2020.- 10 oktyabr.-
S.19.