"İdeal" - Uzun sözün
qısası
"Uzun sözün
qısası" rubrikasında
bu dəfə İsa Muğannanın (Hüseynov) "İdeal"
romanından bəhs edəcəyik.
"Gülbəniz Səmədi
sevirdi, Səməd Gülgəzi sevirdi, Gülgəz isə hər ikisini sevirdi". Roman bu
sevgi üçbucağının
təsviri ilə başlayır. Oxucu kitabın
ilk səhifələrində elə düşünə
bilər ki, roman bu məhəbbət üçbucağının üzərində
qurulub. Ancaq səhifələr çevrildikcə bu üçbucaq sanki unudulur, əsər fərqli bir çalar alır. Öyrəşdiyimiz sevgi təsvirindən
öyrəşmədiyimiz bədii-fəlsəfi, həm
də fərqli formada mistik təsvirə keçəndə
bəzi oxucular kitabı yerə qoyur. Kimlər ki, az qala, başdan-ayağa rəmzlərlə və gizli mənalarla zəngin olan bu kitabı sona qədər oxuyur, məhz onlar "İdeal"ın
bədii fəlsəfinə
vara bilirlər.
Romanın baş qəhrəmanı
Səməddir. Evin tək uşağı
olan Səməd anasını hələ uşaq olarkən itirsə də, atası Mədəd və əmisi Sultanın himayəsində
bəxtiyar bir uşaqlıq, gənclik keçirib. Kolxoz sədrinin ərköyün
oğlu dünyadan xəbərsiz, xoşbəxt
bir həyat yaşamaqdadır - ta ki atasının
müəmmalı ölümünə
qədər. Bu ölüm onun bütün həyatını
dəyişir, ağlını
başından alıb
ürəyinə xeyli
şübhə salır.
Yol qəzası adı ilə bağlanan ölüm işində qətl qoxusunu hiss edən Səməd əmisinin dəfələrlə "qəsd
işi yoxdur" deməsinə baxmayaraq, illərlə qatili tapacağı günün
xəyalını qurur.
Keçən illər onu
əsl komsomol tərbiyəsi ilə yetişən gəncə
çevirir. Yeddi
ildən sonra oxuyub yenidən kəndə qayıdan Səmədi artıq başqa adam
kimi görürük.
Elə qayıdanda Səməd də qoyub getdiklərini
başqa cür görür. Gördükləri arasında ona ən çox təsir edən isə uşaqlığından
bəri atası qədər çox sevdiyi, idealı saydığı əmisi
olur. Qayıdarkən gördüyü Sultan Əmirli onun qoyub getdiyi Sultan Əmirli deyildi. Onun tanıdığı Sultan haqsızlığın,
namərdliyin düşməni
oldugu halda, indi gördüyü
Sultan sanki ətrafdakı
haqsızlıqları görmür,
göz yumur. Əzəli düşmənləri olan
Qudalıların kənddə
at oynatması və əmisinin buna səs çıxarmaması
hadisələrin fərqli
gedişatından xəbər
verir. Sultan Əmirlini qardaşı oğlunun gözündə
ideal kimi öldürən
isə daha dəhşətli bir həqiqət olur. Səməd evinə qayıdanda sevdiyi qızı əmisinin özünə
arvad etdiyini görür. Əvvəlcə gözlərinə inanmaq istəmir. İnanmaq istəmir ki,
uşaqlıq, gənclik
sevgisinin məbədi
olan Gülgəz artıq əmisinin arvadıdır. Əsərin ən təsirli hissələrindən biri
olan bu məqam
oxucunu intizarda saxlayır. Görəsən, Səməd bundan
sonra nə edəcək? Səməd
əvvəlcə nə
edəcəyini bilmir,
az qala,
dəliyə dönür.
Nə baş verdiyini anlamaq onun üçün
o qədər uzaq gəlir ki, bu uzaqlıq onu qorxudur. Səbəb nə olur-olsun, ata əvəzi olan əmisi sevdiyi qızı ondan almışdı.
Deməli, Səməd təkcə
sevdiyi qızı yox, həm də
əmisini itirmişdi.
Bu itkinin ağrısı
ilə əmisinə nifrət etsə də, nifrətin ömrü uzun sürmür, Səmədin
mehmanxana otağında
gözünü açıb
başının üstündə
əmisini görməsi
ilə yoxa çıxır. Əmisini görəndə
anlayır ki, o, idealını həyatda hər kəsdən, hər şeydən çox sevir. Hətta Gülgəzdən belə.
Özünü heç nə
olmamış kimi aparan əminin qəlbində də qorxu hakim idi - özünə bala bildiyi, öz övladı kimi sevdiyi Səmədi itirmək. Səməd isə mehmanxanadan
çıxıb evə
gedərkən yolda əmisinin qoluna qol atması ilə bu qorxunu
məhv eləmişdi.
Əmi-bala qol-boyun getdikləri
yolda hamını təəccübləndirirlər. İdeal sevgi belə bir sevgidir. Hər şeyi ideala qurban vermək. Ancaq verəcəyi qurbanların
onu nə qədər incidəcəyindən
xəbərsiz idi Səməd. Əmisinin bütün həyatını
ideologiyaya qurban verməsi, arvad-uşaqsız
yaşaması onu həmişə incitdiyi üçün Gülgəzi
artıq sevdiyi qız olaraq yox, əmisinin xoşbəxtliyi olaraq görürdü. Ürəyi ağrısa
da, dözməli idi. Hətta, "Necə baş verdi, ay əmi,
məgər bir adam sənə demədimi bu qız Səmədin sevdiyi qızdır, demədimi?" - sualını belə
vermədi Səməd.
Əmisi isə əvvəl özünü
heç nə olmamış kimi aparsa da, sonralar
verilməmiş bu sualları bir cümlə ilə cavabladı: "Məni tələyə saldılar".
Səməd kəndə qayıtdıqdan
sonra az
qala, hər gün bir bədbəxtliklə
üzləşirdi. Gülgəzin əmisinə arvad olması, kənddə baş verən haqsızlıqlar, gözünün
qabağında ata mirası evlərinin yandırılması, addımbaşı
qurulan tələlər
bu bədbəxtliklərin
bir qismi idi. Ancaq Səməd nə
olur-olsun, təslim olmamalı idi. Çünki o, varis idi və nəyin varisi olduğunu öyrənmək üçün
əmisinin dediklərini
dinləməli idi.
Əmisi
isə çox mürəkkəb danışırdı.
Bu mürəkkəblikdən
baş açmaq üçün o, Səfağ
elmini öyrənməli
idi. Yalnız o zaman Odər, Ağ əmir, Boz əmir, Çax-çux Xalıq,
"bezobraziye" kimi
sirlərdən xəbərdar
ola bilərdi.
Sultan Əmirli ömrünün sonuna qədər Səmədə
Səfağdan danışdı.
Özündən sonra qoyub getdiyi oğlu Mədədə də Səməd Səfağdan
danışdı. Beləcə, elmin mirası Səməddən əmisi
oğlu, atasının
adını daşıyan
Mədədə keçdi.
Roman Səmədin ölümü ilə yekunlaşır.
"İdeal" haqqında
danışmaq idealı
oxumaq qədər çətindir. Romanı oxusanız görəcəksiniz
ki, danışdığım
sujet xətti əsərin sadəcə,
görünən hissəsidir.
Əslində isə əsər
məişət kontekstindən
fərqli, dərin məna ehtiva edir. Məsələn, Səfağ elmi
haqqında danışan
qəhrəmanı başa
düşmək üçün
xeyli düşünməli
olursan. Kitabın
az qala,
hər səhifəsində
bir şübhəyə
düşürsən. Kimin müsbət,
kimin mənfi qəhrəman olduğu bəlli olmur. Qeyri-müəyyənliyin gətirdiyi qeyri-adilik
səni başqa bir dünyaya aparır. Bu roman İsa Hüseynovdan İsa Muğannaya körpü qurur. Deyilənə görə, Muğanna
bu romanı yeddi dəfə işləyib. "Yanar
ürək" romanının
redaktə olunmuş variantı adlanan İdealın işıq üzü görməsi ilə İsa Hüseynov həm "Yanar ürək" romanından imtina edir, həm də Hüseynovdan Muğannaya çevrilir. Çap olunduğu ilk dövrlərdən
etibarən birmənalı
qarşılanmayan əsər
xeyli tənqidlərə
məruz qalmışdı.
Əsəri ən sərt
şəkildə tənqid
edənlərdən biri
də Ziya Bünyadov olmuşdu.
O, romanda danışılan
tarixi hadisələrin
həqiqəti əks
etdirmədiyini deyirdi.
Oxucularda
da roman haqqında müxtəlif fikirlər yaranmasına baxmayaraq,
"İdeal" Azərbaycan
ədəbiyyatının şedevr
əsərlərindən hesab
olunur.
Əsərdən seçdiklərim
Ömrü faciə ilə
keçən adam ya sevinc
hissindən tamamilə
məhrum olur, ya da iynə
ulduzu qədər ümiddən də sevinir.
Məhdud ərazidə ədalət
yaranmaz.
Ədalət qapısı ilə üzbəüz olan cinayət qapısının
açarı kamillikdir.
Ordu fatehliyi
müvəqqəti olur,
qılınc fatehliyi uzun sürür.
İnsanın yalnız özü üçün, yəni subyektiv hissləri ilə yaşaya-yaşaya xoşbəxt olması mümkün deyil. İnsan uzunqulaq
deyil ki, yoncalığa buraxasan, yeyə, doya, şıllaq ata.
Barıt qoxusu olmayan yerdə ədalətin yürüməz.
Aytac SAHƏD
525-ci qəzet.- 2020.- 10 oktyabr.-
S.17.