"Yaddaş
körpüsü"ndən "Nizaminin
salamı"nı çatdıran "Söz
məbədi"
Azərbaycan Televiziyasının "Azərbaycantelefilm"
yaradıcılıq birliyi
fəaliyyətdə olduğu
60 ildə yüzlərlə
bədii, sənədli,
musiqili televiziya filmlərini ərsəyə
gətirib.
Ekranlaşdırılan hər bir əsər
Azərbaycan mədəniyyətinin,
incəsənətinin, tarixinin,
ədəbiyyat və
elminin təbliği və tanıdılması
istiqamətində daim
maarifçilik, öyrədicilik
missiyası daşıyıb. Son bir ildə "Bədii və sənədli filmlər studiyası"
kimi missiyasını davam etdirən struktur sistemli, ardıcıl işlər
görməklə, bir-birindən
maraqlı sənədli
və publisistik filmlərin həm ərsəyə gəlməsində,
həm də xalqa çatdırılmasında
professional iş nümayiş
etdirdi. Bu il
bir neçə ekran əsərini seyr etdiyim studiyanın
yaxın günlərdə
Mədəniyyət kanalında
daha bir filminin premyerası oldu. Nizami Gəncəvi
adına Milli Azərbaycan Ədəbiyyatı Muzeyinin
bütün fəaliyyətini
işıqlandıran "Söz
məbədi" filmi.
Ölkəmizin sayılıb-seçilən muzeylərindən biri olan Nizami Gəncəvi
adına Milli Azərbaycan Ədəbiyyatı Muzeyi ölkə Prezidenti cənab İlham Əliyevin sərəncamı
ilə, bu il yaradılışının
80 illiyini qeyd edir. Bu müqəddəs
söz sarayı artıq 80 ildir ki, Azərbaycan xalqının qədim mədəniyyətinin, zəngin
ədəbi irsinin təbliğatçısı olmaq
kimi şərəfli
missiyanı həyata keçirir.
İndi - Muzeyin 80 yaşının
qeyd olunduğu 2020-ci ildə Azərbaycan sözün əsl mənasında Vətən
Müharibəsinin içərisindədir. Arzum budur,
muzey bu bayramını qələbədən
bir müddət sonra ikiqat təntənə
ilə qeyd etsin. Kədərli-sevincli
hisslərimizin qarışıq
olduğu həssas bir dönəmdə nümayiş etdirilən filmdən aldığım
təəssürata görə
düşünürəm ki, Azərbaycan istiqlalında tarixi məkan olaraq rol oynamış binada yerləşən, Qarabağ xanı, Şuşa şəhərinin
banisi Pənahəli xanın döyüş geyimini və dövlət fərmanlarını
mühafizə edən
Muzeyin ikiqat bayram etməyə haqqı çatacaq.
Muzey haqqında
çəkilmiş iki
hissəli sənədli-bədii-publisistik
"Söz məbədi"
filminin müəllifi
akademik Rafael Hüseynovdur. Tanınmış alim olmaqla yanaşı,
televiziya məkanında
bir sıra sənədli-bədii filmlərin
müəllifi, yaradıcılıq
və yubiley gecələrinin müəllif-aparıcısı
kimi məşhur olan Rafael Hüseynov növbəti ekran əsərini təqdim etdi. Müəllifin bu il izlədiyim ikinci filmi olan "Söz məbədi"nin
birinci hissəsi "Nizaminin salamı" adlanır. Bu hissə tamaşaçını muzey
ilə tanış
edir, haqqında ümumi təsəvvür
yaradır. Muzeyin fəaliyyət çərçivəsi,
strukturu, gördüyü
işlər barədə
informasiya verir.
Filmin qonağı, Xalq şairi Sabir Rüstəmxanlı bu məkanı mənəvi
enerjinin cəmləşdiyi,
böyük ruhların
bir yerdə yaşadığı məbəd
adlandırır. Həqiqətən də bu muzey
şəxsi əşyaları
(adi məişət əşyasından tutmuş
qələminə, əlyazmasına
qədər) toplanan, yazılarına müxtəlif
sənət əsərləri
həsr edilərək
burada sərgilənən,
unudulmasına imkan verilməyən bir çox dahilərin yaşadığı və
yaşadıldığı məkandır. Muzeyin
bir zamanlar Rusiya şairi Sergey Yeseninin ev-muzeyi kimi fəaliyyətə başlayıb, hal-hazırda
"S.Yesenin adına Rusiya-Azərbaycan ədəbi
əlaqələr mərkəzi"nə
çevrilmiş filialı
var və bu filial Azərbaycanla bağlı rus ədiblərinin ruhlarını
bir araya gətirir.
Filmin növbəti kadrlarında
muzeyin Xaqani Şirvani adına
Aran regional filialı haqqında məlumat alırıq. Bu filial həqiqətən
də muzeyin kiçik modelidir: həm ekspozisiya quruluşu, həm ədəbiyyat və mədəniyyətin təqdimi,
həm də keçirilən tədbirlər
baxımından.
Daha sonra
Rafael Hüseynov Sloveniyada
Mehdi Hüseynzadənin
xatirə muzeyindən
danışır və
onu muzeyin "qeyri-rəsmi filialı"
adlandırır. Həmin xatirə muzeyinin
ekspozisiyasının müəllifi
və qurucusu olan Rafael Hüseynov qeyd edir ki,
əfsanəvi "Mixaylo"
ləqəbli Mehdi Hüseynzadə həm rəssam, həm də şair olub. Bu səbəbdən
Bakıdakı ədəbiyyat
muzeyində də ona həsr edilmiş
guşə yaradılıb.
Filmin "Yaddaş
körpüsü" adlı
ikinci hissəsi video-xronika şəklində bizə təqdim edilən arxiv materialları və canlı şahidlərin dilindən söylənən
fikirlərlə zənginləşən
maraqlı faktlarla yaddaşımızı təzələyir
və yenə də Azərbaycanı öyrənirik. İlk növbədə muzeyin binasının tarixi, yerləşdiyi məkan haqqında məlumat alırıq.
R.Hüseynov binanın təsadüfən
İstiqlaliyyət küçəsində
yerləşmədiyini vurğulayır.
Çünki bu bina istiqlalın başlanmasının
ilk ünvanlarından biri
olmuşdur. 1918-ci ildə Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin nazirləri Metropol mehmanxanası olan bu binada həm
yaşamış, həm
də işləmişlər.
Növbəti kadrda həmin nazirlərdən birinin - Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin
ilk Səhiyyə naziri
Xudadat bəy Rəfibəylinin nəvəsi
Xalq yazıçısı
Anarın xatirələrini
dinləyirik: 1918-ci ildə
paytaxt Gəncədən
Bakıya köçürüləndə
Xudadat bəy Rəfibəylinin 5 yaşlı
qızı Nigar də ailəsi ilə bərabər bu binada məskunlaşır.
Sonradan Azərbaycanın məşhur
xanım şairlərindən
olacaq Nigar Rəfibəylinin Bakıdakı
ilk və son ünvanı
məhz Nizami Muzeyi olur. Yazıçı Anarın
əmək fəaliyyətinə
başladığı ilk iş
yeri də Nizami Muzeyi olmuşdur.
Bir il
həm Azərbaycan, həm də rus dillərində izahatlar aparan Anar Rzayev üçün
bu məkan həm də ona görə doğmadır.
Nizami Muzeyini özü üçün
doğma məkan hesab edən digər qonaq - AMEA-nın müxbir üzvü Nüşabə
Araslı filmdə Muzeylə bağlı xatirələrindən danışır. Muzeyin qurucularından və ilk direktorlarından olan şərqşünas-alim, akademik
Həmid Araslının
qızı kimi uşaqlığından, hələ
məktəbə getməmişdən
muzeyin daimi qonaqlarından olan Nüşabə xanım atasının bu məkanı çox sevdiyini, qurulmasında xidmətləri olduğunu
qeyd edir.
Növbəti kadrlarda R.Hüseynov Muzeyi fərqli şəkildə təqdim
edir. Vaxtilə İçərişəhərdə
olan bir kəhrizin tarixçəsindən
danışır və
zaman keçdikcə bu kərizin müxtəlif yerlərdə
qaynayan bulağa çevrildiyini söyləyir.
Həmin
bulaqlardan birinin Nizami Muzeyinin binasının altında olduğunu qeyd edən natiq, şair Seyd Hüseynin xatirələrindən
sitat gətirərək
"Azərbaycan ədəbiyyatının
yerindən tərkindən"
qaynayıb çıxdığını
deyir. Başqa sözlə, Nizami
Muzeyi həm maddi, həm də mənəvi bulağımızın ana
gözüdür. Filmdə muzey
haqqında fikirlərini
bölüşən Xalq
şairi Ramiz Rövşən buranı
"Azərbaycanın ən
dəqiq xəritəsi"
adlandırmaqla R.Hüseynovun
mənbə, qaynaq ideyasını təsdiqləmiş
olur.
Filmdə muzeyin bütün ekspozisiyası aydın şəkildə öz əksini tapır. Hər iki
hissədə bəzi
qiymətli eksponatlar haqqında daha ətraflı məlumat verilir.
R.Hüseynov, rəhbəri olduğu muzeyin araşdırma, təbliğ, tanıtma ideologiyasını daha dəqiq göstərmək
üçün iki ekspozisiya zalını detallı təqdim edir. Mirzə Fətəli Axundzadəyə
ayrılmış otaqda
ədibin şəxsi
əşyaları, kitabxanasından
nümunələr, nəşr
edilmiş əsərləri
göstərilməklə yanaşı,
Tiflisdə yaşadığı
evin maketinin hazırlanıb nümayiş
etdirilməsi tamaşaçıda
daha dolğun təsəvvür yaratmağa
xidmət edir.
Digər zal isə Nizami
Gəncəviyə həsr
edilmiş zal və bəlkə də zallardan biridir. Əslində, Nizami bütün muzeydə görünür.
Lakin kompleks olaraq Nizami
yaradıcılığını qısa təqdim edə
bilmək üçün onun
da "ev"ində öz
otağının olması təbiidir. Xalq
rəssamı Oqtay Sadıqzadənin "Nizami və dünya mədəniyyəti"
adlı 5 tablosu filmdə maraqlı izahla təqdim edilir.
Əvvəldə
də qeyd etdiyim kimi, film boyu arxiv materiallarından məharətli
istifadə olunub. Videolentlər, fotoşəkillər, bəzən
isə konkret bir
faktı canlandırmaq üçün
hazırlanmış kiçik bədii parçalar sənədli filmi
daha informativ, daha dolğun və
baxımlı edir.
Hesab edirəm ki, bu səpkili filmlərin sayı çox olmalıdır. Tamaşaçıda maraq oyada bilmək, onu məlumatlandırmaqla, maarifləndirməklə yanaşı, bir də zövqünü oxşaya bilmək hər yaradıcı qrupun bacaracağı iş deyil. Bu film müəlliflə, bütün çəkiliş qrupu ilə yanaşı, həm "Bədii və sənədli filmlər studiyası"nın, həm də müasir televiziya filmimizin uğurudur. Bu uğur münasibətilə filmdə əməyi keçən hər kəsi və tamaşaçıları təbrik etmək istəyirəm.
Ədəbiyyat
Muzeyi həm fiziki olaraq, həm də mənən böyük
məkandır. Bu muzey
haqqında saatlarla davam
edən filmlər silsiləsi yaratmaq mümkündür. Lakin,
"Söz məbədi" filminin müəllifi akademik
Rafael Hüseynov 80 illik fəaliyyəti iki saata sığdırmağı bacarıb. Onun bu filmi
də əvvəlki müəllif filmləri kimi
tanıtdı, öz
tamaşaçısını maarifləndirdi və sevindirdi.
Filmin bir də mükəmməl
musiqi tərtibatı
var. Birinci hissənin sonunda səslənən mahnıda belə bir cümlə ifa edildi:
"Oxunduqca bitməz
kitab - Azərbaycan!"
Filmdən aldığım təəssürata
görə Nizami Gəncəvi adına
Milli Azərbaycan Ədəbiyyatı Muzeyi həmin bitməz kitabın üz qabığıdır. Tarixini, ədəbiyyatını,
elmini, mədəniyyətini
bütün zənginliyi
ilə əks etdirən üz. İstənilən bir kitab haqqında ilk təəssürat
onun üz qabığının tərtibatından
başlayır. Nizami kimi
bütün dahilərimizin
evi olan muzey gözəl tərtibatda və təqdimatdadır. Dahiləri
dünyaya bəxş
edən Azərbaycan! Kitabın daim oxunsun!
Kəmalə NURİYEVA
Fəlsəfə üzrə fəlsəfə
doktoru
525-ci qəzet.- 2020.- 14 oktyabr.-
S.13.