"Müharibəni xatırlamaq
müharibədə olmaqdan daha ağrılıdır"
Bir rəsmin dedikləri
Rubrikamızın budəfəki qonağı
Azərbaycan Rəssamlar
İttifaqının üzvü,
Qarabağ müharibəsinin
iştirakçısı İntiqam
Ağayevdir. Onunla müəllifi olduğu
"Sən hələ
vuruşacaqsan" tablosu
haqqında danışmışıq.
- "Sən
hələ vuruşacaqsan"
necə yarandı?
- Əslində, mən
bu rəsmdə olmuş bir hadisəni təsvir etmişəm. Deməli, 1994-cü ildə Füzuli istiqamətində
gedən döyüşlər
zamanı dostum İntiqamla mühasirəyə
düşdük. Düşməni azdırmaq üçün
bir xəndəkdə
gizlənsək də,
düşmən bizi gördü və atəşə tutdu.
Həmin vaxt adaşım ağır
yaralandı, mən əvvəl huşumu itirsəm də, özümə gələn
kimi vəziyyəti anlayıb dərhal onu oradan çıxarmaq üçün çiynimə
aldım. Hardasa 100-150 metr daşıdıqdan
sonra onu hospitala çatdıra bildim. Üç gün hospitalda yatdıqdan sonra İntiqam dünyasını
dəyişdi. Bu rəsmdə isə İntiqam Cəmaləddinov
yaşayır.
- Deməli, bu rəsm həm
də dostluğun nişanəsidir.
- Bilirsiniz, hərbdə hər şey tamam başqa cürdür. Dostluq, yoldaşlıq da.
Orada sənin əsgər yoldaşın təkcə
silahdaşın yox, bəzən ən yaxın adamın olur. Hətta qardaşdan da
yaxın. Həmin vaxt
gözümü açıb
İntiqamı yaralı
görəndə ağlımda
ancaq bir şey var idi
- onu oradan çıxarmaq. Onu orada
yaralı qoyub gedə bilməzdim. Bunun üçün də son
gücümü topladım.
İntiqamın çəkisi mənim
çəkimdən iki
dəfə artıq idi. Boyca da məndən
hündür idi.
Buna baxmayaraq, mən onu çiynimə
alıb yaralı halda ordan çıxara
bildim. Hətta xatırlayıram ki, bir ara qollarım yoruldu, onu kürəyimə alıb süründüm
ki, heç olmasa bir metr
da artıq gedə bilim. Üstəlik, iki avtomat.
- Rəsmdə də əlinizdə avtomat görürük. Hərbdən xəbəri olmayan
tamaşaçı da
rəsmə baxarkən
çətinliklə silahdaşını
aparan əsgərin bir də avtomat
aparması sual doğurur.
- Hərbinin qanunlarına görə, silah hərbçinin adından
yalnız öldüyü
halda silinir. Əgər yaralı olubsa belə, silahın sorğu-sualı olur.
Digər
tərəfdən, bu,
onun utanc yerinə çevrilir.
Dostum sonra bu utancı
yaşamasın deyə
onun silahını orda qoya bilməzdim.
Odur ki, iki avtomatın
ikisini də götürdüm. Hərbdən xəbərsiz tamaşaçı
üçün bu detal bir məna
ifadə etməyə
bilər. Ancaq hərb ilə az-çox bağlılığı
olan adam
üçün bu, böyük məna ifadə edir. Həmin adam
rəsmə baxarkən
mütləq bu sualı verəcək. Bəs əsgərin silahı hanı?
- Burada biz fonu qaranlıq görürük. Hadisə gecə
baş vermişdi?
- Cox qəribədir ki, müharibədə zaman məfhumu sanki itir. Bəzən unudursan gecə
döyüşürsən, yoxsa gündüz. Nəinki zaman, elə təbiət hadisələri
də sanki öz mənasını itirir. Qar, yağış, günəş hamısı
elə bil, eyniləşir. Bütün fikrin
yalnız bir istiqamətdə toplanır
- döyüş. Bu hadisəni də xatırlayanda gecə, yoxsa gündüz olduğunu dəqiq xatırlaya bilmirəm.
Mənə elə gəlir
ki, gündüz idi. Buna baxmayaraq,
burada qaranlıq gecə kimi vermişəm. Çünki həmin vaxt mənim dünyama qaranlıq çökmüşdü.
Hər şey yadımda qara rəngdə qalıb.
- Dediniz ki, hadisə 1994-cü ildə baş verib. Ancaq rəsm 2009-cu ildə
çəkilib. Az
qala, on beş
il sonra. Niyə 15 il
sonra?
- Siz elə bilirsiniz
ki, müharibəni xatırlamaq asandır? İnanın,
çox çətindir
o günləri xatırlamaq.
Xatırladıqca sanki o ağrını
yenidən yaşayırdım.
Ona görə on beş ildə
çəkməmişəm ki, o ağrıya tab gətirə bilmirdim. Gənc yaşlarda o dövrün dəliqanlılıgı qəbul
etmirdi şəhid yoldaşlarını, itirilən
torpaqları xatırlamağı.
Yaşa dolduqdan sonra qərar verdim ki, özümü toplayıb bu epizodu kətana köçürməliyəm. Mən müharibəni danışa
bilmirəm, ancaq çəkə bilirəm.
- Əsərin
rəng koloriti barədə nə deyə bilərsiniz?
- Mənim yaradıcılığımda
al-əlvan rənglər
mühüm yer tutsa da, bu
rəsmi daha çox tünd rənglərlə işləmişəm.
Ümumiyyətlə, batal mövzularda
tünd rənglərdən
daha çox istifadə olunur. Rəsmə diqqətlə
baxdıqda isə qırmızı, mavi kimi rəngləri az da olsa görmək mümkündür. Psixoloji
məqamlardan dolayı
fon qara
rəngdədir.
- Bu rəsm bizə nə deyir?
- Onu ancaq tamaşaçı
deyə bilər. Məsələn, bir tamaşaçı
kimi bu rəsm
sizə nə deyir?
- Bu rəsm mənə ümid deyir, inam deyir,
sabahların daha yaxşı olacağını
deyir. Siz rəsmdə yaralı yoldaşınızı apardığınız
halda irəliyə yox, əsgər yoldaşınızın üzünə
baxırsınız. Bu baxış ümidin rəngi olmalı.
- Tamamilə düzgün qeyd etdiniz - ümid. Mən inanırdım, ümid
edirdim ki, İntiqam yaşayacaq.
Ona baxanda bir şey düşünürdüm:
sən hələ vuruşacaqsan. Ona görə də üstündən illər
keçməsinə, İntiqamı
itirməyimə baxmayaraq,
mən bu rəsmə o andaki ümidimin adını qoydum: sən hələ vuruşacaqsan!
Ümumiyyətlə, müharibədə insan təkcə silaha sarılıb döyüşmür. İnsana
güc verən iki amil olur:
ruh yüksəkliyi və ümid. Birinci Qarabağ müharibəsinin
sonlarında bizdə ruh yüksəkliyi itmişdi. Ümidə sarılmışdıq.
O ümidin hesabına
döyüşüb digər
ərazilərimi qoruya
bildik. Bu gün
isə Azərbaycan ordusunda, Azərbaycan xalqında ümiddən ziyadə ruh yüksəkliyi də var.
O ruh yüksəkliyi bizi qələbələrə
aparacaq.
Aytac SAHƏD
525-ci qəzet.- 2020.- 7 oktyabr.- S.19.