Tarixin burulğanında bir fateh
Yunus Oğuzun "Çingiz
xan"ı
Yunus Oğuzun
yaratdığı Çingiz
xan hər şeydən öncə döyüşçüdür. Xan olsa da çox sadə
həyat sürür,
dəbdəbədən qaçır,
daim ordusunun və xalqının yanındadır. Əsl döyüşçü
kimi düşmənini
belə mərdliyinə,
döyüş qabiliyyətinə,
igidliyinə görə
yüksək qiymətləndirir.
Romanda Çingiz xanın göytürk kökənli
olması, onun yaratdığı imperiyanın
məhz Göytürk
imperatorluğunun varisi
olduğu xüsusi vurğulanır. O, hücuma
hazırlaşarkən Göy
Tanrı ilə söhbət edir, əsgərləri onu qurd ulartısı ilə salamlayır. Əsər boyu oxucu şaman ayinləri və göytürk inancları ilə tanış
olur, bu etnoqrafik ştrixlər dövrün ruhunu düzgün şəkildə
əks etdirir.
Çingiz xan böyük strateq olmaqla yanaşı, həm də insan psixologiyasının
mahir bilicisidir. O, fəth
edəcəyi yerlərdə insanlar arasında psixoloji gərginlik və qorxu toxumları səpməklə öz qələbəsinə zəmin
yaradır. Çingiz xan hər zaman öz fikri
olan, istənilən anda şəraitə uyğun qərarını
dəyişə bilən,
doqmatik hökmdar obrazına uyğun gəlməyən bir fatehdir. Bu baxımdan
Yunus Oğuzun qəhrəmanını xaosun
bətnindən doğularaq
kosmosa doğru gedən bir bahadır kimi xarakterizə etməsi yazıçının uğurlu
tapıntısıdır. Çingiz xan tarixə qəfil burulğan kimi daxil olaraq
köhnəni yıxıb
yeni qaydalar yaradır. Xanın yasaları onun
özü tərəfindən
belə pozula bilməz. Gələcəyə hesablanmış, din, inanc fərqi qoymayan bu yeni
yasalar türkün savaş ruhunu qorumalı, onu daim fəthlərə doğru aparmalı olan qanunlardır. Çingiz xanın yasasında bircə günahın əfvi yoxdur, o, bağışlanmaz
suçdur: Xəyanət!
Romanda hər zaman insanın ən böyük arzusu olan əbədi
həyat, ölümsüzlük
məsələsi vasitəsilə
Çingiz xanın tarixdəki rolu orijinal şəkildə oxucuya çatdırılır. Çingiz xan
çinli kahin Çan Çundan uzun ömrün sirrini soruşduqda kahin onun missiyasını
ən yüksək şəkildə tamamladığını,
əməlləri ilə
mənəvi ölümsüzlüyü
qazandığını söyləyir.
Romanda Çingiz xanın xanımı Borte, Sultan Məhəmməd Ələddin
Xarəzmşahın anası
Türkan xatun, Xocənd şəhərinin
hakimi Timur Məlikin xanımı Südabə xatun kimi güclü qadın obrazları da diqqəti cəlb edir. Çingiz xanın xatunu, öz
sədaqəti və ağlı ilə şöhrət tapan Borte böyük fatehin əsas güc və ilham mənbəyi, onun bütün sirlərinə vaqif ən sadiq dostudur.
O, ən çətin
məqamlarda, Çingiz
xanın əsəbi olduğu anlarda onu yanlış qərar verməkdən çəkindirir. Xarəzmşah Sultan Ələddinin anası Türkan xatun dövlətin əsas sütunu və idarəçilikdə söz
haqqına malik aparıcı qüvvələrdən
biridir.
Çingiz xanın elçisi Mahmud Yalavac da əsərin
maraqlı obrazlarındandır. Böyük siyasətdə
kiçik, önəmsiz
detallar olmur. Bu baxımdan yalnız
hökmdarın deyil, onun ətrafında olan söz sahiblərinin,
xüsusilə diplomatik
missiyanı yerinə yetirən elçilərin
də siyasi-psixoloji nüansları, fəndləri
bilmələri böyük
önəm kəsb edir. Çingiz xanın elçisi Mahmud Yalavacın Xarəzmşah
Ələddinin elçisi
Seyid Bahəddin Ər Razi ilə
karvansarada baş tutan görüşü bu baxımdan maraqlıdır: "Fikirləşdi:
"Yox, ən yaxşısı budur ki, onunla görüşüm,
ağzını arayım.
Görüm tatarların elçisi
xanın ordusu kimi siyasətdə də güclüdürmü?"
Qərarını vermədən
öncə soruşdu:
- Elçi ziyafətə hansı yeməkləri sifariş edib?
Əbdül birbaşa cavab verdi:
- Tatar buğlaması və Xarəzm aşı.
Yenə düşündü "Deməli,
bərabərlik işarəsi
qoyub. Bunlar bizdən heçmi
çəkinmirlər, heçmi
qorxmurlar?" Karvansara
sahibini başdan-ayağa
süzüb söylədi:
- Yaxşı, hörmətli
elçiyə çatdır
ki, məmnuniyyətlə
onun dəvətini qəbul edib gələcəyəm".
Beləliklə, kiçik, diqqətəlayiq
olmayan bir detal kimi görünən
yemək sifarişi böyük siyasi gedişin, güc nümayişinin elementinə
çevrilir. Xarəzmşahın elçisi ilə,
daha sonra Sultan Ələddinlə görüşdə
Mahmud Yalavac həm mahir bir siyasətçi,
həm də insan psixologiyasına bələd bir diplomat kimi oxucunun diqqətini
cəlb edir.
Əsərdə Xarəzmşah Ələddinin
oğlu Cəlaləddinin
obrazı atasının
obrazından daha qabarıq verilmişdir. Xarəzmşah
Ələddin klassik, vəzir-vəkil sözü
ilə oturub-duran, var-dövlətə həris,
öz keçmiş qələbələrindən xumarlanıb döyüşçü
ruhunu itirən, xalqdan xəbərsiz hökmdar obrazıdır.
Oğlu Cəlaləddin isə döyüşçü ruhunu
daşıyan, xalqa yaxın olan, vətəninin azadlığı
üçün əlindən
gələni edən,
namusu düşmən
əlinə keçməsin
deyə öz ailəsini belə öldürtdürən, qətiyyətli,
sona qədər öz mübarizəsindən
əl çəkməyən
bir igiddir. Hətta düşməni
Çingiz xan da onun igidliyinə,
ağlına və vətən sevgisinə heyran qalır: "Savaşı
uduzmuşdu, özü
də gənc sultana. Onun Cəlaləddinə hörməti
və rəğbəti
daha da artmışdı.
Gənc olmasına baxmayaraq, bu torpaqlarda ilk dəfə idi ki, açıq savaşa çıxırdı
və qalib gəlirdi".
Qeyd etməliyik
ki, Yunus Oğuzun birbaşa Azərbaycan tarixi ilə bağlı olmayan romanlarında da hər zaman
mütləq Azərbaycanla
bağlı müxtəlif
elementlər əks olunur. Bu romanda
da əsas obyekt Çingiz xan obrazı olsa da, yazıçı
xəfif toxunuşlarla, incə ştrixlərlə
- Azərbaycan ipəyinin keyfiyyətindən, Azərbaycan sənətkarlarının
düzəldiyi zərgərlik nümunələrinin gözəlliyindən
söz açaraq oxucunun diqqətini bu yurdun qədim tarixinə yönəldir, yeni tarixi romanların
müjdəsini verir.
Elnarə QARAGÖZOVA
Filologiya üzrə fəlsəfə
doktoru
525-ci qəzet.- 2020.- 7 oktyabr.- S.17.