Müdriklik yolu: bir ömür idi
yaşadı...
PROFESSOR
FİKRƏT SEYİDOVUN 90 İLLİYİNƏ
Bəzən
yuxulara inanıram, görünür, olacaq hadisəni
qabaqlayır. Ayılandan sonra xatirələri oyadır. Nə vaxtdan idi ali məktəb müəllimim, böyük
insan, pedaqoq, professor Fikrət Seyidovun xatirəsi hey
başımda dolaşırdı, sanki görüşür,
söhbətləşirdik...
... Kim idi Fikrət Seyidov? Bu sual mənim
üçün artıq görünməyə bilər, amma
əlli ildən artıq Xarici Dillər İnstitutunda kafedra
müdiri, dekan, professor vəzifələrində
çalışan bir İnsanın minlərlə tələbəsi
güman bu sualı özlərinə müqabil bilməzlər.
Mən Fikrət müəllimlə həmin
institutda eyni kafedrada işlədiyim illərdə
müşahidəmə əsasən belə bir qərarı
verdim. Harada o, varsa ətrafı tələbələriydi,
sanki dünən sevimli müəllimlərindən
ayrılmamışlar.
İllər ötdü. Ustad - tələbə
münasibətləri əqidə dostluğuna çevrildi.
Fikrət
Seyidov Bakıda keçmiş Sovetski məhəlləsində
doğulmuşdu, atası Əhməd Seyidov Zaqafqaziya Müəllimlər
Seminariyasını bitirdikdən (1917) sonra Bakıya gəlmiş,
Lənkəran şəhərində maarif müdiri kimi bir
müddət fəaliyyət göstərmiş, yenidən
Bakıya qayıtmış, Sovetski məhəlləsində
həyət evi almış, oğlanları İsmayıl
(millət vəkili, ictimai xadim, professor Səməd Seyidovun
atası) və Fikrət bu məhəllədə
doğulmuşdular.
Müəllimlik fəaliyyətinə Bakıdakı 193
saylı məktəbdən başlamışdı. Sovet ordusunda
xidmətindən sonra orta məktəbdə ingilis dilini tədris
edir, elmə meyl göstərirdi. Xüsusilə,
pedaqoji mühitin "diktəsi", bəxti onda gətirdi, məktəbin
direktoru Mehdi Aslanovla çiyin-çiyinə işlədi,
görüb-götürdü. Həmişə məktəbin,
Bakının adlı-sanlı müəllimlərindən Kəriş
Köçərlini, Əhliman Lütvəliyevi, Qəzənfər
Məmmədovu, Əliabbas Quliyevi unutmurdu, müəllim şəxsiyyətini
onların nümunəsində görürdü.
Ali təhsil
mühitinə düşəndə də bəxt üzünə
güldü, ona institutda dərs demiş R.Barsük, Qulam Məmmədli,
İsmixan Rəhimov, habelə Oruc Musayev, Rüsxarə
Qayıbova ilə milli dərsliklər hazırlamaq işinə
cəlb olundu. Bu, böyük etimad idi. Kollektivə çox düzgün seçim
qoşuldu, orta məktəbin qabaqcıl ingilis dili müəllimlərindən
Vəhicə Xocayeva və Solmaz Rəhimovanın adını
çəkmək yerinə düşür. Fikrət
Seyidov orta və ali məktəblər üçün dərsliklər,
ingilis dilinin tədrisi metodikasına aid kitablar, proqramlar,
göstərişlər çap etdirirdi: "Səkkiz illik məktəblərdə
xarici dilin tədrisi metodikası" (1967), "Xarici dil dərslərində
diafilm" (1966), "Şifahi nitq vərdişlərinin
inkişafına dair" (1964), "İngilis dili dərslikləri
üçün metodik rəhbərlik" (1964), "Nitq
inkişafına dair metodik izahat" (1965) və sair əsərlər
yazdı. Orta məktəblər
üçün V, VI, VII, VIII siniflər üçün
"İngilis dili" dərsliklərini də bu siyahıya əlavə
edərdim.
Professor
Fikrət Seyidov 25 il orta məktəbdə
dərs dedi, 70-ci illərədək. Əvəzçiliklə
işləmək qadağan olduqda pulsuz
çalışdı. Maraqlıdır ki, V sinfi
götürüb sonadək apardı, yenə pulsuz! Şagirdlərinin əksəri Xarici Dillər
İnstitutunun İngilis dili fakültəsinə qəbul
olundu. Belə ki, Elmar Əbdülrəhimov,
Xanım Tağıyeva, Solmaz Bünyadova və
başqaları sonralar onunla çiyin-çiyinə fəaliyyət
göstərdilər.
Fikrət Seyidovu Qori Müəllimlər Seminariyasının
bütövlükdə fəaliyyəti yaxından
maraqlandırmışdı, dəfələrlə Qori və
Gəncə şəhərlərindəki arxivlərə
ezam olundu və dissertasiyasını qurtarıb namizədlik
işini uğurla müdafiə etdi.
O, son dərəcə
obyektivliyi sevəndi, sözünü ora-bura yozmazdı, kəsə
deyərdi. O, institutda işlədiyi müddətdə Qulam Kərim
oğlu Məmmədov, Ağamməd Abdullayev, Zemfira Verdiyeva,
Məmməd Tağıyev haqqında düzgün söz
demiş, onları zəngin müşahidə süzgəcindən
keçirmiş, üstün və zəif xarakterlərini səciyyələndirməkdə
yanılmamışdı.
F.Ə.Seyidovun
dərslik yaradıcılığı bir yana, Qori (Qazax)
Müəllimlər Seminariyası haqqında monoqrafiyaları
xüsusi qeyd olunmağa dəyər: "Qori Müəllimlər
Seminariyası və onun məzunları" (1988) (Azərbaycan
və rus dillərində), "Maarifimizin təkrarsız xəzinəsi"
(2001), "Azərbaycan Pedaqoji fikir tarixindən səhifələr"
(2002), "Soy kökümüzdən gələn pedaqoji
fikir" (2004), "Türk xalqlarının tərbiyə və
məktəb tarixinə dair" (1997), "Uşaq ədəbiyyatında
tərbiyə məsələləri" (XIX-XX əsrlər,
2006).
Professor F.Seyidovu türk xalqlarının təlim-tərbiyə
tarixi çox düşündürürdü. Xatırlayıram,
iki yaz məzuniyyətini götürüb qardaş Türkiyəyə
getdi, iki məqsədi vardı. Birincisi,
"Qaranilər" nəslinə məxsus Seyidovların
vaxtilə o məkana köçmüş sağ qalan qohumlarını
tapmaq və arxivlərdə işləmək. Hər iki
səfəri yetərli olmuşdu: Qaranilərdən
yaşlıları və onların uşaqlarını
tapmışdı, mətbuatda bir neçə məqalə
çap etdirdi. Və yazmağı qərarlaşdırdığı
əsəri tamamlasın. "Türk
xalqlarının tərbiyə və məktəb tarixinə
dair"i 1997-ci ildə nəşr etdirdi. Pedaqoji
fikir tariximizdə, türklər də daxil olmaqla ilk
araşdırma idi.
Fikrət müəllim nikbin, öz potensial enerjisinə
güvənən, gəncləri bu istiqamətə həvəsləndirən
şəxsiyyətdi, yetirmələri həmişə bunu
söyləmişlər, Pedaqoji Universitetdə bizə dərs
deyən illərdə (1959-1962) də şahidiyəm. Heç
düşünərdim ki, on illər keçəndən
sonra, bir kafedrada çalışarkən öz iradəsinə,
yaradıcılıq enerjisinə sadiq qalacaqdır, işləmək
gücünə qadirdir. Fikrət Seyidov
çalışırdı ki, "Pedaqogika" kafedrasında
gənclərə insanda daxili enerjinin tükənməzliyini
təlqin etsin. Kafedranın dosentlərindən İnqilab
Xəlilov, Oqtay Abbasov, Vidadi Bəşirov, Jalə Mustafayeva ilə
söhbətlərində bu yanaşmanın şahidi
olmuşam, özüm üçün nəticələr
çıxarmışam. Son on illərdə, yaşı
altmış çağlarında mənə bir
"sirr" gəldi: - Xeyli yaşamışam,
yaddaşım yerindədir, arxivim də zəngindir, ürəyimdən
keçir ki, memuar qələmə alım, adını
müəyyənləşdirmişəm: "Aslanbəylidən
başlanan yol", bir xahişim var, qələminə bələdəm,
kompüter variantıdır. Çətin olmaz
ki?
Düzü, sevindim. Sözünə dəqiq
olan ustadımla səhər bulvarda görüşdük,
çayxanadaca vərəqlədim. Memuar məni
o qədər tutdu səhəri - şənbə günü
"Ağ qaytanlı qovluğun sirri" adlı ön
söz yazdım. Bir təklifimi çatdırdım:
"Müəllim. Memuarın adını bəlkə
"Aslanbəylidən başlanan xatirələr" qoyaq?
Razılaşdı. Əsər
qısa müddətdə 2000-ci ildə işıq
üzü gördü mənim müqəddiməmlə
(Pedaqoqlar arasında ilk janrda yazılıbdır). Budur,
sarı rəngli kitab (350 səhifə) qarşımdadır,
neçə dəfə oxumuşam, dəyərli siyasi və
sosial faktlarla, müxtəlif təbiətli adamların
düşüncələrilə, ata-ana məhəbbətinin
qüdsiyyətilə dolu, ağır illərin
yaşantıları ilə bərabər zəngin bir
ensiklopediya! Belə deyərdim! Məni 20 ildən sonra daha da
kövrəldən, müəllimim Fikrət Seyidovun yoxluğuna
içimdən göynədən müəllifin avtoqrafı:
"Əhməd müəllimin oğullarından biri kimi
borcunu artıqlaması ilə yerinə yetirmiş və əsərin
giriş hissəsi ilə Əhməd müəllimi yenidən
yaşatmış təmiz, pak, mənən zəngin, humanist
dostum, tələbəm Allahverdi müəllimə ən
xoş arzularla, 03.05.2000". Mən bu qərib sətirləri
ruhumda son və əbədi mənziliməcən
aparacağam! Məzarımda yeganə təsəllim
olacaqdır!
Fikrət müəllimin yeganə həzz mənbəyi
evdə ailə ocağı, bayırda sevdiyi müəllimlik
peşəsi, dostları ilə söhbət olmuşdur. Ürəyi dolan vaxtı
iş otağında yazı stolunun arxasında işləmək.
Yetmiş-yetmiş beş yaşlarında
elmi əsərlərini bir-birinin ardınca oxucuların
ixtiyarına vermək ehtirası. Mənim
üçün bu yaradıcılıq sirri bəllidir,
güclü sevmək hissidir. Təbii ki,
hisslər də qocalır, halsızlaşır. Professorda bu ruh heç vədə öləziməmişdir.
Böyük yazıçı Markesdan iqtibas gətirəcəyəm:
"Mən insanlara sübut edərdim ki, qocalmağa
başlayanda sevməyi bacarmadıqlarını güman edənlər
daha çox yanılırlar: əksinə, onlar məhz sevmədiklərinə
görə qocalırlar".
Fikrət müəllimdə güclü yaşamaq və
yaratmaq instikti vardı, həssas davranış vərdişi
öz yerində. Müdriklik xas idi, xeyirxahlıq təbiətində
idi, nəfsi toxdu.
Bulvarda oturmuşduq, söhbət hərlənib bu
mövzuya gəlmişdi. Mən dedim ki, bu anlayışa quru,
çəkisiz hal kimi yanaşmazdım, olur ki müdrik
danışır, özünü apar-mağı da müdrik
təsiri bağışlayır, ancaq hərəkəti
çirkabdır, xeyirxahlığı sözündədir, nəfsi
alidir. Mən bu mövcudu qəbul eləmirəm.
Sokrat da bu mövqedədir ki, müdrik olan
yalnız Tanrıdır, ilahi müdrikliyə məhəbbət
gözündə anlanılmalıdır.
- Belə
görürəm, müdrik insana özünə məxsus
yanaşma var. - Fikrət müəllim bu dəqiqələrdə
Xəzərə tamaşa etməyini üstün tutmuşdu,
amma bu, bir dəqiqə də çəkmədi,
üzünü mənə tərəf çevirdi. Müdrik Allaha məxsusdur.
Allahı təbiətdən ayrı
götürməməliyik. Onda belə
çıxır ki, Allah ya substansiyadır, ya təbiət.
Həqiqət elə Tanrının özündədir,
Kainat onun tərəfindən idarə olunur, çünki
Allah öz yaratdıqlarının mövcudluğunun səbəbkarıdır.
- Oturduğumuz skamyaya qayıtdıq.
Belə
halda təbiətdə heç nə yoxdur, adi daş da
öz xidmətini görür: ya sükutu ilə, ya da tərsinə.
- Fikrət müəllim dilləndi.
Mənim
yadıma böyük şairimiz Əliağa
Kürçaylının şeirindən misralar
düşdü:
Daş
insan oğlunun evi, otağı,
Öləndə buz rəngli məzarı olub.
Daşlar
dəyirmanda elin dayağı,
Heykəl
də bir xalqın vüqarı olub...
Fikrət Seyidova vüqarlı yaşamaq
yaraşırdı, nümunəyə çevrilirdi. Və əbədiyyətə
də bu təsirlə qovuşdu.
Bu vaxt mən görkəmli pedaqoq, professor, unudulmaz
müəllimim Fikrət Seyidovun məzarına baş çəkməyi
arzuladım. Onun qəbri üstündə bitmiş alaq otları
təmizlənmişdimi? Bəli, bir
cüt qızları otların yerinə gül-çiçək
əkmişlər. Eynən Sədi
Şirazinin qəbri üstündəki qızılgüllər
kimi.
Allahverdi EMİNOV
Pedaqogika üzrə fəlsəfə
elmləri doktoru, dosent
525-ci qəzet.- 2020.- 9 oktyabr.- S.14.