Qısqanmayan qadının
nağılı
Dünya şöhrətli insanlara
baxanda və ya onları araşdıranda düşünürük
ki, bu həyatda
hər şeyə sahibdirlər. Belə insanların kimisə
qısqanmağı bizə
ya gülməli gəlir, ya da mümkünsüz.
Fikirləşirik ki, qısqanclıq,
paxıllıq belələrinin
həndəvərindən belə
keçə bilməz.
Amma çox tez-tez unuduruq ki, nə
qədər cahillik kimi qəbul etsək də, qısqanclıq insana xas olan duyğudur.
Məsələn, Simona de Bovuar fransız yazıçı,
intellektual, ekzistensialist
filosof, siyasi fəal, feminist və sosial nəzəriyyəçi
idi. Özünü filosof hesab etməsə də, onun həm feminist exzistensializminə, həm
də feminist nəzəriyyəsinə
mühüm təsiri
olub. Bovuar fəlsəfə, siyasət və sosial məsələlərə
dair romanlar, esselər, bioqrafiyalar, avtobioqrafiyalar, monoqrafiyalar
müəllifidir. Adı intellektual
qadın siyahısının
başında gəlir.
Onun böyük fransız filosofu, yazıçı
və dramaturq, ekzistensialist ədəbi-fəlsəfi
cərəyanın yaradıcılarından
biri Jan-Pol Sartrla yaşadığı
eşq isə dillər əzbəridir.
Sual yarana bilər: bu üstünlüklərə sahib olan şəxs niyə kimisə qısqansın ki? Ya da qarşısındakı
şəxs necə bir qeyri-adiliyə sahib olmalıdır ki, Simona de Bovuar onu qısqansın? Amma doğru yanaşma deyil. İntellektual və ya dünya şöhrətli
insan qısqanmaz deyə bir qayda
yoxdur. Bu fikri zorla kiməsə
sırımaq, kiminsə
boynuna qoyub içindəki hisslərin
daxilini parçalamasına
səbəb olmaq yanlışdır. “Sən siyasətçisən,
filosofsan, professorsan, sənətçisən, dünyanın
ən məşhur yazıçısısan qısqana
bilməzsən” fikri tamamilə absurddur. Hər kəs sonradan adının yanında sıralanan titullardan öncə insandır, ətə, sümüyə
bürünmüş insan.
Yəni daxilində bütün hissləri mövcud olan və onu
idarə edən duyğuları var. Heç
kəs ömür boyu robot kimi özünü kontrol altına alaraq, proqramlaşdıraraq yaşaya
bilməz. Kim olursan ol, içəridəki
hisslər gec, ya tez bir
nöqtədə mütləq
fışqırıb çıxır.
Simona de Bovuara
keçməzdən əvvəl
onunla eyni dövrdə yaşayan və adaşı olan Simona Veildən
bəhs edim. Yəhudi bir
ailədə dünyaya
gəlib. Kiçik yaşlarından
kitablarla iç-içə
böyüyüb. Ailədə uşaqlıqdan etibarən
Simonaya "dahi" gözü ilə baxıblar. Çünki həddən artıq
istedadlı, bacarıqlı
və ağıllı
olub. Yunan dilini öz
ana dili kimi öyrənəndə
onun cəmi 12 yaşı var idi. Keçilən bütün dərslərdə
yaşıdlarından çox
öndə idi. Hətta o dönəmin ENS imtahanlarında
birinci olmuşdu.
Eyni imtahanda ikinciliyi qazanan isə adaşı Simona de Bovuar idi.
Simona Veil çəlimsiz,
balaca boylu, zəif bir qadın
idi. Amma təbii və
özgüvənli davranışı,
gözəl görünmək
üçün heç
bir üsula əl atmamağı kişilərin gözündə
onu daha da cazibədar qadına çevirir və bu, ətrafdakıları
maqnit kimi çəkirdi. Məsələ burasındadır ki, Simona de Bovuar çox gözəl olduğu halda həmişə özünü
onun kölgəsində
qalmış kimi hiss edirdi. İkisi də tələbələrin
aksiyalarına qoşulurdular,
fəhlələrin və
etnik azlıqların yanında olurdular, ən əsası ikisi də dünyanı
dəyişməyi arzulayırdılar.
Ancaq çox keçmədən
bir seçim etməli oldular. Simona de Bovuar intellektuallığı,
Simona Veil isə kasıb təbəqə ilə iç-içə
olmağı seçdi.
Veil ədalətsizliklərin
həllinin beyinlə deyil, əmək verərək, qol yoraraq mümkün olacağına inanırdı.
Qısacası, aydın
insanların fabriklərdə
işləməyindən yana idi. Hətta bunun üçün ilk addımı özü atmışdı və fabrikdə işə girmişdi. Yüksək təbəqədən, zəngin ailədən gələn qadının
fəhləlik etməsi
insanların ona olan rəğbətini artırırdı. Halbuki bu
işi bacarmırdı
və bacarıqsızlığının
ucbatından üç
fabrikdən qovulmuşdu.
Ziddiyyətli həyat yaşayırdı.
Qabığına sığmırdı. Həmin ərəfələrdə Bovuar
kitab dili ilə danışdığı
üçün tənqid
edilərkən, Veil həyatın
içində olduğuna
görə təqdir toplayırdı. Amma bir gün sanki yuxudan oyandı. Fabrikdə bütün gün işləməyin insanı
romantizmdən, ehtiraslarından
uzaqlaşdırdığının fərqinə vardı.
Özünü sorğulamağa başladı. İnqilaba olan
inamını itirdi.
Dostları onu yeni düşüncələri ilə
qəbul etmədilər
və yavaş-yavaş
ətrafından çəkilməyə
başladılar. Beləliklə, Simona Veilin yalnızlığı
başladı. Bu dəfə insan ilə din arasındakı
əlaqələri gözdən
keçirdi. Müqəddəslərin həyatına, hind fəlsəfəsinə
yönəldi. Ruhunu tərbiyə
etmək üçün
yemək yemədi, 34 yaşında öldü.
Hətta aclıqdan öldüyünə dair
şayiələr yayıldı,
amma ölüm səbəbi ürək tutması idi.
Aradan illər keçdi. Bir gün elit təbəqənin
ayrılmaz parçasına çevrilən Simona
de Bovuar
adaşını necə qısqandığını etiraf etdi. "Nəyini
qısqanırsınız" sualına isə "ürəyini"
deyərək cavab vermişdi.
Bovuarın qısqandığı digər qadın isə Kamilla idi. Jan
Pol Sartrın sevgilisi olan Kamilla. Bovuar əsərlərindən
birində Kamillanın sarı və gur
saçlarından, mavi gözlərindən,
cazibədarlığından, uzun boyundan, mükəmməl bədən quruluşuna sahib olmağından
yazaraq təkcə Sartrın deyil, həm də özünün
onun görünüşündən necə
ram olduğunu göstərirdi.
Həm Simona Veil, həm
də Kamilla Simon de Bovuarın dəli kimi
qısqandığı qadınlar olub. Təbii
ki, etik çərçivəni
keçmədən daşıyıb bu hissi özündə. Ona
görə də, intellektual qadın
qısqanmaz deyimini çox
ciddiyə almaq lazım deyil.
Çünki bu,
tamamilə cəfəngiyyatdır. Hər kəs sonradan adının yanında sıralanan titullardan öncə insandır, ətə,
sümüyə bürünmüş insan. Bütün hisslər
insan üçündür.
Təbii ki, həddi aşmamaq,
səddi keçməmək, ağını
çıxarmamaq şərti ilə...
Türkan TURAN
525-ci qəzet.- 2020.- 19 sentyabr.- S.17.