"Azərbaycanda əvvəllər
istedadlı dulusçular çox
olub"
ONLARDAN SONRA BİZ BU
SƏNƏTİ İNKİŞAF
ETDİRMƏMİŞİK"
Kölgədə qalan sənətlər
Rubrikamızın budəfəki qonağı
2005-ci ildən dulusçuluq
sənəti ilə məşğul olan Cəfər Quliyevdir. Cəfər Quliyev
1973-cü ildə dünyaya
gəlib.
Orta məktəbi bitirdikdən
sonra Əzim Əzimzadə adına
peşə məktəbində
keramika ixtisası üzrə təhsil alan Cəfər Quliyev hazırda "İçərişəhər" Muzey Mərkəzi Qala Dövlət Tarix-Etnoqrafiya Qoruğunda dulusçu işləyir.
***
- Dulusçuluq müasir sənət növlərindən
sayılmır.
Necə oldu ki, bu sənətə maraq göstərdiniz?
- Uşaq yaşlarımdan rəssamlıq qabiliyyətim
var idi. Qrafika üsulu ilə rəsmlər çəkirdim,
amma yaradıcılıqla
bağlı heç bir təhsilim yox idi. Peşə məktəbinə qəbul
olduqdan sonra müəllimlərimin sayəsində
bu sahəyə marağım daha da artdı. O vaxtlar indiki kimi internetdə dulusçuluq sənətini
öyrənməyin asan
yolları ilə bağlı videolar yox idi, əcnəbi
kitablardan oxuyub öyrənirdik.
- Dulusçuluq keçmişdə
kifayət qədər
yayılmış və
tələbatın çox
olduğu sahələrdən
olsa da, hazırda bu sahəyə maraq çox azdır, sizcə, bunun başlıca səbəbləri
nədir?
- Başlıca səbəblərdən
biri zaman ola bilər.
Hər şey sürətlə inkişaf edib dəyişdiyi kimi, keçmiş sənət
növləri də zamanla unudulur, maraq azalır. Amma fikrimcə, indi marağın az olmasının
bir səbəbi də bizlərik. Əgər siz indi Qala
kəndinə gedib baxsanız, orada keçmişdən qalan küplər və bir çox dulusçuluq nümunəsi
olan əşyalar var.
Bu onu göstərir ki, Azərbaycanda əvvəllər istedadlı
dulusçular çox
olub. Lakin biz onlardan sonra
bu sənət növünü inkişaf
etdirməmişik. Misal üçün,
hazırda Rusiyada, Ukraynada dulusçuluq marağın çox olduğu sahələrdəndir.
Onlar dulusçuluğu qoruyaraq
inkişaf etdiriblər.
- Keçmişdə dulusçuluqla
qadınlar məşğul
olurmuş. Əşyalar torpaqdan xəmir
yoğrularaq hazırlanırmış.
Bəs indi necə, iş prosesində fərqliliklər
varmı?
- Iş prosesində dəyişikliklər olsa
da, yenə çox çətindir. Öncəliklə gilin yerini tapmaq lazımdır.
Daha sonra o gil süzülərək
yararlı hala salınır. Necə ki indi xanımlar xəmir yoğururlar, ona bənzəyir, amma bu, daha ağır
formasıdır. İndi
çox az
qadın bunu bacarar, amma bəzən
internetdə elə xanımlar dulusçuluğu
öyrədir ki, kişilərdən heç
də geri qalmır (gülür). Əlavə olaraq, Qala kəndində
istifadə etdiyimiz alət müasir cihazlardan fərqli olaraq, ayaqla hərəkətə gətirilir.
Bilmirsən, fikrini əşyaya
verəsən, yoxsa ayaqla hərəkətə
gətirdiyin alətə.
Bunun ikinci çətinliyi də, vaxtdır. Elektrikli cihazla hazırlanan əşyalar daha tez ərsəyə gəlir. Misal üçün, ayaqla hərəkətə
gətirilən alətlə
bir-iki günə hazırlanan əşya, elektrikli cihazla yarım saata hazır olur.
- Əvvəllər dulusçuluğa
marağın çox
olmasının səbəblərindən
biri də, insanların bu əşyalara ehtiyacının
olması idi. Bəs indi
tələbat nə dərəcədədir?
- Öncəliklə deyim ki, hazırda gilin olduğu ən məşhur yerlər Şəki, Quba və Lənkərandır.
Məsələn, Şəki piti
qabları ilə məşhurdur. Amma bu qablar da zövq
üçün yox, sırf satmaq üçündür. Əvvəllər insanlar həm zövq üçün, həm də məişətdə istifadə
etmək üçün
bu əşyalara ehtiyac duyurdular. Hazırda isə sadəcə, dekor üçün istifadə
edirlər. Bu əşyaları alanlar da daha çox
əcnəbilər olur.
Əşyaların üzərində zəhmət çox olduğundan qiymət də ucuz olmur.
Buna görə də, tələbat əvvəlki kimi çox deyil.
- Hər sənətin öz sirləri olur. Bu sənətin
sirləri hansılardır?
- Misal üçün, dulusçuluğun
bir növü olan keramika da
var, amma o, daha asan və
rahatdır. Dulusçuluq sənətinin əsas
fərqli cəhəti
kimi bu işin
çətin olduğunu
deyə bilərəm.
Keramika sənətində bir gili hazırlayıb kəsərək əl ilə yığmaq olur, amma dulusçuluqda
belə deyil, hamısı dairəvi halda konusla gəlir.
Fikir vermisinizsə, hazırda keramika ustaları daha çoxdur, dulusçu isə çox azdır. Səbəbi
də dulusçuluğun
çox vaxt aparması, zəhmət tələb etməsidir.
Məsələn, dulusçuluq əşyalarında
daima əl işlədiyi üçün
ustanın əl izləri qala bilir, keçmiş əşyalara da diqqətlə baxsanız,
görərsiniz. Keramika sənətində
isə daha qüsursuz əşya hazırlamaq mümkündür.
- Dulusçunun yaxşı
sənətkar olduğunu
necə anlamaq olar?
- Dulusçunu tanımaq üçün düzəltdiyi
əşya əsas deyil. Çünki sizə başqasının
düzəltdiyi əşyanı
öz işi kimi göstərə bilər. Ancaq canlı-canlı iş prosesini izlədikdə ustanın əl hərəkətlərindən bilinir ki, işi
bilir, ya bilmir. Bu, teatrda
rol oynamağa bənzəyir. Kinoda bir
rolu dəfələrlə
oynamaq mümkündür,
amma teatrda rol bir dəfə
oynanılır, ikinci
şans olmur. Yaradıcılıq da belədir,
bir anda gəlir.
- Dulusçuluq əşyalarının
bir çox növü var, indi daha çox
tələbat hansılaradır?
- Düzü, əşyanı
sifariş edən şəxs sadəcə, şəklini göstərir,
hansı növdə düzəltmək isə
ustanın özündən
asılıdır. Amma deyə
bilərəm ki, şirəüstü əşyalara
üstünlük verilir.
-
Bütün kölgədə qalan sənət növləri
kimi, dulusçuluq da gəlirli sahələrdən deyil. Gəlirlə
xərci müqayisə etsək, təxmini fərq nə qədər
olar?
- Gəliri
çox az olur. Dulusçuluqla məşğul
olan insanlar, demək olar, bu sahədən
qazanmırlar. İstisna olaraq,
Şəkidə piti qabları, Lənkəranda
təndirlər sataraq bəzən çox gəlir əldə edə bilirlər.
Bu da, təbii ki, hər vaxt olmur. Bu sahəylə məşğul
olan insanların tək səbəbi həvəs
və yaradıcılıq sevgisidir.
Üstəlik, qazla və elektriklə
işləyən cihazlarda xərc gəlirdən
qat-qat çox
çıxır.
- Bəs
dulusçu olmaq istəyən, bu sahə ilə maraqlanan gənclərə
nələri məsləhət görərdiniz?
- Çox sevindirici haldır ki, indi internetdən hər bir işi necə etmək lazım olduğunu öyrənmək mümkündür. Amma müəllim olmayanda insan çox səhvlərə yol verir. Tövsiyəm odur ki, nə qədər çox müəllim yanına getsələr, o qədər yaxşı olar. Bir neçə müəllimin əl işinə baxdıqdan, öyrəndikdən sonra insan öz yolunu daha rahat seçə bilir. Nəticədə, özünün ayrıca fikri, dəst-xətti yaranmış olur. Bu işdə əşyanı düzəltməyi bacarmaqdan öncə iş prosesini bilmək vacibdir. Gili hazır vəziyyətə gətirməkdən tutmuş sona qədər hər şeyi yavaş-yavaş öyrənmək lazımdır. Ona görə də öyrənməyə iş prosesinin ilk mərhələsindən başlamaq daha uğurlu olar.
Aytac ASLAN
525-ci qəzet.- 2020.- 23 sentyabr.-
S.24.