Kamilliyə gedən yolun
postmodern şərhi: Fəxri Uğurlunun hekayələri
Fəxri
Uğurlu nasir kimi oxuculara yaxşı tanış
olan imzadır. O,
"Tək ağac"
(1991), "Diləklərin azması" (1992), "Oğuznamələr"
(professor Kamil Vəliyevlə birlikdə,
1993), "Üç kəndin
bir dərdi" (Şəhidlər haqqında,
1995), "Uşaqların mahnısı"
(1999), "Mövlana Cəlaləddin
Rumi və onun "Məsnəvi"si"
(2007), "Hekayələr" (2010) kitablarının müəllifidir.
Yaradıcılığının ilkin etapında modern nəsr nümunələri
ilə oxucuların diqqətini cəlb edən Fəxri Uğurlunun sonrakı yaradıcılığında postmodernizm cərəyanına
məxsus elementlər
üstünlük təşkil
edir. Onun "Tanrı dağları"
adlandırdığı hekayələr
silsiləsi postmodern Azərbaycan
nəsrinin maraqlı hadisələrindəndir. Bu silsiləyə 12 hekayə
daxildir: "Ehsan",
"Ana, sənin ərin
kimdir?", "Leylinin
Məcnunluğu", "Şeyx
Sənan", "Fərhadın
Xosrovu öldürməsi",
"Dul", "İsgəndərin
qanunu", "Atillanın
qəbri", "Dərviş",
"Oğlum sonuncu dayanacaqda düşəcək",
"Məryəmin oğlu",
"Peyğəmbər".
"İsgəndərin qanunu" hekayəsində
İsgəndərin darıxmağı
əslində, özü
ilə tək qalmaq qorxusundan doğur. O, içindəki tənhalığı
başqa səslərlə
ovutmağa çalışdıqca
bu tənhalıq dibsiz quyu kimi
daha çox oyulub böyüyür və İsgəndər anlayır ki, çıxdığı yürüşlər,
aldığı ölkələr,
oxuduğu kitablar belə bu quyunu
doldurmağa qadir deyil. İsgəndərin bu məqamdan
etibarən ətraf aləmdən qoparaq öz daxilinə səyahəti başlayır.
Çünki onu yad ellərə qovan öz içindən xəbərsiz olması, içindəki dünyanın
qapılarını öz
üzünə bağlaması
idi. Qadağan olunmuş Olimp dağında rast gəldiyi Əflatun (Platon) ona öz
daxilinə səyahətin
yolunun nişan
verir, içindəki
boşluqdan qurtulmağın,
həyatın anlamsızlığından,
darıxmaqdan azad olmağın yolunu göstərir: "Sən
dünyanı almaq istəmisən, almısan
da. Ancaq onu heç
vaxt sevməmisən.
Sevsəydin, burdan görükən
mənzərə səni
çaşdırmazdı, burdan baxıb gördüklərini aşağıda
da görə bilərdin. Sevsəydin, dünya özü
ayağına gələrdi,
daha qoşun-qoşun adamları qılıncın
tiyəsi tək itiləyib, çərləyən
atları başmağın
tək dəyişib dünyanı qapı-qapı
gəzməzdin". İsgəndər və Əflatun obrazları fərqli dünyaların, hökm və əqlin qarşılaşdırılmasını simvolizə edir. Qeyd edək ki, hekayədə
İsgəndər və
Əflatun əks dünyagörüşlərini təmsil etsələr də, yazıçı Ərəstu (Aristotel) obrazı ilə orta, mötədil mövqenin mövcudluğuna
da işarə edir.
Əsər irfani məqamlarla da zəngindir. Əsərin alt tekstoloji qatında ədəbiyyatımızda Nizami
Gəncəvinin arxetipləşdirdiyi
"İsgəndər - ədalətli
hökmdar" obrazı
ilə qarşılaşırıq.
F.Uğurlu da dahi sələfinin yolu ilə gedərək İsgəndəri irfani-ruhani
hökmdarlıq mərtəbəsinə
yüksəldir. Əsərdəki çoban qızı obrazı da məhz sufi-irfani simvol kimi çıxış
edir. İlk baxışda oxucuda
belə qənaət yaranır ki, İsgəndərin çoban
qızının yanında
xoşbəxt olması
onun dünya işlərindən yorulub
sadə, idillik həyata can atması ilə bağlıdır.
Əslində isə çoban,
çobanlıq, kəpənək
(obraz və geyim mənasında) məhz irreal, ruhi-mənəvi dünyanın,
tanrıya qovuşmanın
rəmzləridir. İsgəndərin
real dünyada missiyası
tamamlanmışdı və
onun ruhunun rahatlığa qovuşması,
ruhunun missiyasını
başa çatdırması
üçün alternativ
dünyaya keçidi labüd idi: "İsgəndər çoban
qızından ayrılıb
Olimpin kəlləsindən
aşağı boylananda
üstünə daş-qaş
düzülmüş bəzəkli
bir qayıqda insan dənizinin üzüylə yavaş-yavaş
yoxluğa sarı üzdüyünü gördü.
Gecikdiyini görüb dağdan
düşmədi, qayıtmağa
yer qalmamışdı.
Yenə çoban binəsinə, çoban qızının
görüşünə getdi".
"Fərhadın Xosrovu
öldürməsi" hekayəsində
Fərhad ilahi eşqin, Xosrov isə fani eşqin
yolçularıdır. Fərhadın
Şirinə sevgisi Xosrovun zənn etdiyi kimi cismani
deyil, bu zərrənin küllə,
ruhun ilahiyə olan sevdasıdır: "Doğru deyirsən, şah, mən adı çox, özü tək olanın şəklini çəkmişəm. Ancaq neyləyə
bilərəm. Şirinin surəti
o tək olanın gözəlliyini bütün
güzgülərdən yaxşı
göstərir". Məhz
bu sufi
sevgisi Fərhada sonsuzluğun, ölümsüzlüyün
sirrini bəxş edib. Şirin Fərhadın rəsmləri
ilə özündən
içəridəki Şirini
tanımağa cəhd
edir, lakin fani dünyaya sevgi ona bu
yolu sonuna qədər getməyə
imkan vermir. Xosrovun dirilik gölünün suyu ilə əbədi
yaşamaq istəyi də onun əsl
diriliyin ruhda olduğunu anlamamasından
doğur. Fərhad dağları
yarıb dirilik gölünün suyunu tapır. Lakin sellə gələn
bu suyun bütün şəhərin
məhvinə və bu hadisədən dəhşətə gələn
Şirinin özünü
öldürməsinə səbəb
olması insanın kamilliyə varmadan ölümsüzlüyə qovuşmasının
mənasız və imkansız olmasını simvolizə edir.
"Dərviş" öz içində azıb qalmış, cəmiyyət tərəfindən
anlaşılmayan insanın
hekayəsidir. Uşaqlıqdan xəyallarının qoynunda uçan, şəhərdə adiləşən,
kənddə nağıllaşan
bu insan daim özünü cəmiyyətə tanıtmağa,
daxilindəkiləri anlatmağa
çalışır. Lakin kimsə onun kimi düşünə, onun kimi sevə,
onun kimi görə bilmir. Həyatda cəmiyyətin
arzuladığı adam olur, lakin içində o uzunayaq, uzundimdik ağ quşa minib uçmaq arzusunu daim qoruyub
saxlaya bilir. Daxilindəki nağılı
qoruyub saxlayan Dərvişin ölümündən
sonra ağ
quşa, bu quşun onu qanadlarına alıb aparmasına ehtiyacı yoxdur. Əksinə, indi ağ
quş onun ruhundan yüngüllüyü,
uçusu, əbədi
olana doğru yolu öyrənir: "O üzündə gün işaran boz-qara buludun içiylə yanınca bir quş uçurdu. - Tanıdın məni, - quş deyirdi - tanıdın? ... Mən də uçmaq istəyirəm, - deyirdi, -
məni də apar özünlə, məni də apar..."
"Dul" hekayəsində
də əsas vurğulanan məqam insan ruhunun azadlığı
məsələsidir. Dialoq şəklində
qurulan hekayənin qəhrəmanları həyatı
boyu xərçəngdən
ölən həyat yoldaşından zülm görən qadın və ağır xəstəlik səbəbindən
ölümə məhkum
olan gəncdir. Hekayənin zaman, məkan elementləri yoxdur, bütün struktur, təsvir ancaq iki şəxsin dialoqu vasitəsilə açılır. Özünü öldürmək istəyən
qadını qurtaran gənc ona ruhunun
azad etməsə, ölümün belə onu içindəki əsarətdən xilas edə bilməyəcəyini
anladır.
"Oğlum sonuncu
dayanacaqda düşəcək"
hekayəsində müharibədə
oğlu həlak olmuş atanın dramından söz açılır. Dərddən havalanmış
qocanın bazardan evə qədər yolda oğlunun xəyalı
ilə söhbəti fonunda bir insanın taleyinin
gizlinləri açılır, onun xəyalı
uğrunda keçdiyi
yol işıqlandırılır. Oğlunu xəyalən yaşadan,
avtobusda qoşa oturacaqda oğlu ilə
birgə oturduğunu düşünən,
"oğlum sonuncu dayanacaqda düşəcək" deyə onun yol haqqını
ödəyən atanın dərdinin böyüklüyü
oxucunu sarsıdır. Yazıçının
atanın dilindən dediyi sözlər insan oğlunun minillik yaşam
qaynağının, dirilik ümidinin məhz nəsildən nəslə
ötürülən yaddaşda gizli olduğunu, nəslin
davamının yalnız fiziki deyil, həm də mənəvi, ruhi davametmə olmasına inamla
bağlı olduğunu
vurğulayır: "Oğlu ölən
atanın sonrası indisindən qabaq ölür, sabahı bu
gündən ölür. Elə bircə bu günlə, bu saatla yaşamaq olmur ay oğul...
Mən sənin damarlarından qanımı bütün
dünyaya axıtmaq istəyirdim, sənin
yaddaşından sabaha sağ
çıxmaq istəyirdim. Sən məni öldürdün,
oğul, məni...".
Beləliklə,
silsilədəki hekayələrin hər biri strukturuna, nəql
tempinə və mövzusuna görə fərqlənir. Buna baxmayaraq, heç bir hekayə silsilədən
kənar, yad mətn təsiri
bağışlamır. Silsilədəki alt
mətni - kamilliyə gedən yolu oxucuya göstərmək üçün
yazıçı hekayələri fərqli üsullarla
qurur: 1.Arxetipik süjet
və qəhrəmanlardan istifadə: "Leylinin
Məcnunluğu", "Şeyx Sənan",
"Fərhadın Xosrovu öldürməsi",
"İsgəndərin qanunu", "Məryəmin
oğlu", "Atillanın qəbri",
"Peyğəmbər"; 2. Cari mövzular fonunda alt qatın açılması: "Dul", "Dərviş", "Oğlum sonuncu dayanacaqda düşəcək", "Ehsan", "Ana, sənin
ərin kimdir?"
Fikrimizcə,
Fəxri Uğurlunun "Tanrı dağları" hekayələr
silsiləsini birləşdirən əsas məqam insanın
kamilliyə, ruhi tarazlığa, ilahi eşqə, nirvanaya gedən
yolunun kəşfinə cəhddir və bu hekayələr
postmodern Azərbaycan nəsrinin diqqətəlayiq nümunələridir.
Elnarə QARAGÖZOVA
Filologiya üzrə fəlsəfə
doktoru
525-ci qəzet.- 2020.- 26 sentyabr.-
S.18.