Klassiklərimizin bu gün də aktual olan əsərləri
XIX əsrdə, XX əsrin
əvvəllərində Azərbaycan
ədəbiyyatının əsas
sujet xəttini maarifçilik ideyaları
təşkil edirdi.
Həmin
dövrdə yaranan ədəbi nümunələr
cəmiyyəti cahillikdən
yeni və ali təfəkkürə
istiqamətləndirməyə çalışılırdı. Abbasqulu ağa Bakıxanov, Mirzə Şəfi Vazeh, İsmayıl bəy Qutqaşınlı, Mirzə
Fətəli Axundov, Qasım bəy Zakir, Seyid Əzim
Şirvani, Nəcəf
bəy Vəzirov, Cəlil Məmmədquluzadə,
Mirzə Ələkbər
Sabir, Əbdürrəhim
bəy Haqverdiyev kimi mütəfəkkirlərin,
qələm adamlarının
tək amalı sağlam düşüncəli
millətin formalaşması
idi. XIX əsrdə
mətbuatın yaranması,
XX əsrdə qəzet
və jurnalların çapında olan canlanma prosesi daha da sürətləndirdi
və geniş vüsət almasına səbəb oldu.
Maarifçilik dövründə ədəbiyyatın
əsas mövzusu, daha doğrusu, əsas tənqid hədəfinə tuş gələn nüanslar cahillik, savadsızlıq, qadın hüquqlarının
pozulması, xurafat, insan xislətindəki nadanlıq idi. Bu problemlər həmin dövr üçün səciyyəvi idi və ədiblər də məhz həmin dövr üçün, yaşadıqları
dövrün çirkabdan
təmzilənməsi üçün
səy göstərirdilər.
Artıq
M.F.Axundovun, Mirzə Cəlilin, Sabirin yaşadığı dövrdən
qərinələr, uzun
illər keçib. Amma gəlin görək niyə həmin maarifçilərin əsərləri
bu gün də aktualdır?! Ona görə ki, bu gün də
o dövrün adamları
kimi düşünən,
həmin xislətdə
olan insanlar var.
Bəzi
ədəbiyyatşünaslar maarifçilərin əsərlərini
təhlil edəndə
fəxrlə deyirlər
ki, görün Mirzə Fətəli Axundov, Mirzə Cəlil, Sabir kimi nəhəng söz adamları necə böyük, uzaqgörən olublar ki, onların əsərləri hələ
də aktualdır. Bəli, həmin ədiblər dövrünün çox
böyük sənətkarları
idilər, amma əsərlərinin bu gün də aktual olmasının uzaqgörənlikdən irəli
gəlməsi fikri ilə razılaşmaq olmur. Çünki onlar inanmazdılar ki, 100 il
sonralar da Şeyx Nəsrullahlar, Hacı Qaralar, Hacı Mehdilər var olacaqlar. Düzü, onlar bunu heç
istəməzdilər. Bu böyük sənətkarlar
öz müsirlərini
ona görə tənqid edirdilər ki, cəmiyyətdə saflaşma prosesi sürətlənsin və
on il, iyirmi
il sonra belə hadisələr baş verməsin. Bu gün o əsərlər
bizim stolüstü kitabımıza çevrilməməli
idi. Biz həmin
əsərləri keçmişimizin
mənzərəsini əks
etdirən sənət
nümunələri kimi
oxumalıydıq. Bu gün biz o əsərləri
oxuyanda təəccüblənməməli
idik ki, onların uzun illər öncə yaratdıqları personajların
protatipi biz özümüzük,
bizim ətrafımızda
olanlardır. Bu yaxınlarda "Danabaş
kəndinin əhvalatları"
povestini oxuyurdum.
Mirzə
Cəlil yazır ki, kimin ki
ata-babası dövlətli
olub, özü kasıbdır, elə hey ata-babasından söhbət
açıb onların
var-dövlətindən danışar.
Kim ki özü
dövlətlidir, ata-babası
kasıb olub, heç onların adını tutmaz. Bunu oxuyanda öz-özümə
dedim ki,
elə biz özümüz
də eləyik, ətrafımız da elədir. Uzun illər öncəki
insanlarla eyni düşüncədə olmağımız
isə günümüzün
faciəsidir.
Sözün açığı, iki səbəb məni bu yazını yazmağa vadar elədi. Ötən günlər belə
bir xəbər qarşıma çıxdı
ki, Lənkəranda bir nəfər özünü peyğəmbər
adlandırıb və
ailə üzvləri
də buna inanıb. Bibisindən üç min manat
pul alıb ki, mən peyğəmbərəm,
sənin zobunu (qalxanabənzər vəzi)
sağaldacam. Bu qondarma peyğəmbər
bibisinin zobunu əzib onu öldürür.
Yəqin
ki, məlum videogörüntünü çoxunuz
izləmisiniz. Gənc şair
Eminquey Akif Feysbukda bu hadisəni
təəssüf hissi
ilə paylaşıb
və sonda yazıb ki, "Heç bir ssenarist belə tragikomik ssenari yaza bilməz". Məsələ odur ki, bir əsr əvvəl
"Ölülər"in sujet xətti də təxminən elə belə idi. Şeyx Nəsrullah iddia edirdi ki, mən
ölüləri dirildəcəm,
sonradan camaatı
"fikirləşməyə" yollayıb pul yığırdı, nəticədə
13-14 yaşında qızları
siğə edib hər gecə birini öz yanında "qonaq" saxlayırdı. Sonra da bizim bu qondarma peyğəmbər
kimi qeybə çəkildi. Şeyx Nəsrullaha
inanan camaat hamısı Quranı xətm edib, müqəddəs torpaqları
ziyarət edən insanlar idi. Bizim qondarma peyğəmbərə
inanlar isə elmin, texnikanın inkişaf etdiyi XXI əsrin insanlarıdır.
Bunun bir adı var
- dəhşət. Hərdən ağlıma bir absurd fikir gəlir ki, bəlkə, həmin oğlan "Ölülər"i oxuyandan
sonra bu fikirə düşüb.
Amma ağlıma gələn bu fikir məni güldürür, yəqin
ki, elə olmaz...
M.F.Axundov
vaxtında uzaqgörənlik
edib yazırdı:
"Lakin biləndə
ki, gələcək nəsillər də bu eşşəklərdən
törəyəcək, mənim
gələcək nəsilə
inamım qalmır".
Əslində, bu fikirlərin dərin
qatında bir arzu var: Böyük Axundov deyir ki,
kaş millət o qədər
inkişaf etsin ki, mənim yaratdığım əsərlər
onlar üçün
aktual olmasın. Bunu mən
də arzu edirəm. Arzu
edirəm ki, biz onun və onun kimi digər nəhəng söz
adamlarının yaradıcılığını bugünün aktual əsərləri
kimi oxumayaq, yalnız keçmişimiz kimi oxuyaq və təhlil edək.
Nadir RZALI
525-ci qəzet.-
2020.- 29 sentyabr.- S.15.