Povest janrının dəyərli nümunələri
YAZIÇI NAĞI NAĞIYEVİN
YARADICILIĞINA BİR NƏZƏR
Əxlaqi-didaktik əsərləri ilə ədəbiyyatımızı
zənginləşdirən müəlliflərdən olan
Nağı Nağıyevin həyat və fəaliyyəti
Naxçıvan (1910-1951) və Bakı (1951-1981) ilə
bağlıdır.
1951-ci ildə ailəliklə Bakıya köçən
Nağı müəllim uzun müddət “Azərnəşr”in
bədii ədəbiyyat şöbəsinin müdiri və
böyük redaktoru vəzifələrində
çalışıb. Onun Naxçıvandan başlanan
yaradıcılıq yolu Bakı ədəbi mühitində
daha da genişlənir, zənginləşir. Ədibin bir-birinin ardınca kitabları nəşr
olunmağa başlayır. Belə ki, 1954-cü ildə
"Yer altında" (povest), 1956-cı ildə "Nişanə"
(hekayələr), 1959-cu ildə "Sumqayıtda"
(oçerklər), 1961-ci ildə "İki tale" (hekayələr),
1965-ci ildə "Həsrət" (roman), 1966-cı ildə
"Yaralı qız" (hekayələr), 1967-ci ildə
"Seçilmiş əsərləri", 1974-cü ildə
"Qaranlıq qovuşanda" (roman) kitablarının
çapdan çıxması ədibi geniş oxucu kütləsinə
tanıdır və sevdirir. Yaradıcılığa hekayə
janrı ilə başlayan ədibin sonralar "İki tale", "Nişanə",
"Ovçunun xatirəsi", "Ata dərdi"
"Paxıllıq" kimi hekayələri son dərəcə
əhəmiyyətli məsələləri özündə
ehtiva edir.
Romanlarında dövrünün aktual məsələlərinə
toxunub. "Həsrət" romanında da əsas mövzu
kənd təsərrüfatıdır. Burada Cəlil
Gülnar, Dilşad kimi maraqlı sürətlər
yaradıb.
"Qaranlıq qovuşanda" romanında isə əsas
mövzu tikinti trestində baş verən cinayət hadisəsidir. Ədib bu
hadisənin fonunda cəmiyyətdəki neqativ hallara öz
baxış bucağını sərgiləyir.
Nağı Nağıyevin
yaradıcılığında Naxçıvan mövzusu
xüsusi yer tutur. Bu baxımdan onun keçən əsrin
60-cı illərində qələmə aldığı
"Püskürən dərə" oçerki xüsusilə
diqqəti cəlb edir. Bu əsərdə
Culfa rayonu ərazisindəki Darıdağ mineral su
yataqlarının öyrənilməsi, onun xalqın rifahı
üçün istifadə olunması məsələləri
işıqlandırılıb. İkinci
Dünya müharibəsindən sonra Naxçıvan ədəbi
mühitinin poeziya qolundan fərqli olaraq nəsr qolu zəif
inkişaf edib. N.Nağıyev ədəbi
qüvvələrin rəhbəri kimi bu boşluğu
doldurmağa səy göstərib.
1954-cü ildə "Yer altında" povestini qələmə
alır. Naxçıvanın bəşəri möcüzəsi
hesab edilən əsrarəngiz Duzdağı və buradakı
həyat yazıçının "Yer altında"
adlı povestində bədii məqsədə çevrilib.
Burada insanların çəkdiyi zəhmət,
halallıq uğrunda mübarizə, ictimai fayda naminə
çətinliklərə sinə gərmək məhz bu əsərdə
qabarıq yer alıb.
Müxtəlif başlıqlar altında toplanan povestdə
zəhmətkeş insanların üzləşdiyi problemlər,
dostluq, sədaqət, sevgi motivləri öz əksini
tapıb.
Hadisələr Zakir, Nüsrət, Qara dayı, Validə, Bəhram,
Usta Suren, Əhmədov timsalında böyüyür,
dolaşır, sonra açılır. Mədən
həyatını özündə əks etdirən əsərdə
əsas qayə insanlıqdır.
Duz istehsalı və ixracatının inkişaf etdirilməsinə
həsr olunan hissələrdə vətənin rifahı
üçün bu mübadilənin vacibliyini dərk edənlərlə
yanaşı, dərk etməyib buna qarşı
çıxanlar olur. Əldə olan az imkanla duz mədənlərinin işini
inkişaf etdirməyə çalışan işçilərin
mübarizəsi və vətənə olan sevgiləri
yüksək bədii sənətkarlıqla təsvir olunub.
Naxçıvanın təsvirinə həsr olunan hissələr
povestə xüsusi məzmun bəxş edir: "Bu
dağlardan cəmi on iki kilometr şərqdə olan
Naxçıvan şəhərində şirin sulu bulaqlar
qaynayır, torpağında yetmiş beş növ
üzüm yetişir, bağlarında hər cür meyvə
ağacları becərilir,
tarlalarında taxıl dəniz kimi dalğalanır,
yamyaşıl pambıq zəmiləri göz işlədikcə
uzanıb gedir".
Göründüyü kimi, vətənini yüksək
sevgi ilə təsvir edən müəllif,
Naxçıvanı başqa yerlərlə müqayisə edərkən
real faktlara əsaslanır.
Validə
və Zakir arasında olan zərif sevgi hekayəsi povestə rəng
qatır və
ağır süjetə həlimlik bəxş
edir.
- Validə,
bunu tez düzəlt, mən qayıdım.
Validə:
- Nə
olub belə tələsirsən, olmaya şaxtada zəlzələ
gözlənilir? - deyə soruşdu.
Zakir
gülüşlə hıçqırıq arasında qəribə bir səs
çıxarıb çiyinlərini
qaldırdı.
Naxçıvan
ədəbi mühiti: Nağı Nağıyev |
"Nuhçıxan" İnformasiya Agentliyi
- Zəlzələ?!
Yox canım, əslində, zəlzələ... Validə,
şaxtada yox deyil,
səni görəndə mənim bədənimdə
başlanır, demək istədisə
də, çəkinərək deyə bilmədi".
Povestdə konflikt kuliminasiya nöqtəsində dayanan
Nüsrətin timsalında təsvir olunur. O, Zakiri qısqanır,
çünki Validəni sevir. Qorxaq və
şöhrətpərəst Nüsrət, həm də bir
kişiyə yaraşmayan cılızlıqların icraçısı
kimi göstərilir. Öz şəxsi mənafeyi
üçün,
çiyin-çiyinə işlədiyi
yoldaşlarının işlərinə və həyat
yollarına ləkə salmaqdan çəkinmir.
Povest qalibiyyətlə yekunlaşır, mədəndə
işlər bütün problemlərə baxmayaraq,
yaxşı irəliləyir. Ustalar güclərini
birləşdirirlər.
1976-cı ildə yazılan "Fəhlə ürəyi"
povestində isə, iki ailənin qarşılıqlı
münasibəti çərçivəsində insani keyfiyyətlər,
humanizm təbliğ olunur. Əsərin əsas qəhrəmanı
təmizürəkli, gözəl ailə sahibi, Ələkbər
adlı fəhlədir. Ələkbər
yüksək mənəvi keyfiyyətləri ilə povest boyu
oxucunun dərin rəğbətini qazanır. O,
qonşuluqda yaşayan bir vaxtlar yaxşı maddiyyata sahib olan,
sonradan ailə başçısının keyfiyyətsiz
davranışları və ölümü ilə müflisləşən
ailəyə sahib çıxır, baxmayaraq ki, həmin
ailə zəngin həyat sürərkən Ələkbər
və həyat yoldaşı Şöləyə yuxarıdan
aşağı baxıb. Ələkbərin həyat
yoldaşı Şölə də yüksək mənəvi
keyfiyyətlərə sahib əsl Azərbaycan
xanımıdır. O, düzgün analiz
bacarığına malikdir. Mehriban obrazı isə
ailəsi uğrunda gəncliyini çürütməyə
hazır gözəl ana surətidir. Əsərdəki
Tofiq obrazı cəmiyyətin təsirinə
düşmüş və keyfiyyətsiz davranışlar sərgiləyən,
lakin sonradan Ələkbərin təsiri ilə getdikcə
yetkinləşən, dəyişən, zəhmətkeş,
ağırbaşlı gəncdir. Povestdəki
Xədicə və Yusif obrazı mənfi obrazlardır. Onların hər ikisi öz şəxsi
düşüncələri və istəkləri
doğrultusunda başqalarının həyatını məhv
etməkdən çəkinmir. Xədicə
arvad Ələkbərə və Mehribana ləkə yaxmaq istəyir.
Ancaq Şölənin təhlili və
Mehribanın namusu Xədicə arvadın mənfi əməllərini
həyata keçirməsinə mane olur. Yusif
isə zavoda yeni gələn zəhmetkeş gənc Tofiqi
paxıllıq və mənfi xarakteri ucbatından pis yola cəlb
etmək istəyir. Ancaq Yusifin bu əməli
cavabsız qalmır və polislər tərəfindən cəzaçəkmə
məntəqəsinə göndərilir. Əsər
Sovet dövrünün həyat tərzini xarakterizə edir.
Ancaq povestdə bu quruluşa rəğbət
hissi bəzi zəif ştrixlərlə verilir.
Əsər
Şölənin əri barəsindəki bu düşüncələri
ilə yekunlaşır: "Ələkbər kimi kişidən
şübhələnmək, doğrudan da nahaq imiş, onda əsl
insan ürəyi var imiş! O, həmişə dediyi kimi,
öz saf ürəyinə görə Mehribanın
balalarına havadarlıq edir ki, oğlan əvvəlki kimi
küçə usağı yox, əsl zəhmət
adamı, əlindən
iş gələn ailə başçısı
olsun. Bu xasiyyət, doğrudan da, əsl insan, əsl
fəhlə ürəyidir!"
"Cəmil və Gülnar" povestində
Nağı Nağıyev qəhrəman, vətənpərvər,
sevgidolu, zəhmətkeş, innovativ gənclik yaradıb. İstər
doktor Gülnar, istərsə gənc zəhmətkeş Cəmil
öz sahələrində vicdanla çalışan gənclərdir.
Aralarında olan səmimi və gözəl
sevgi hissləri gəncləri bir-birinə daha da
bağlayır. Povest gənclərin tələbəlik
illərindən və Cəmilin əsgər getməsindən
bəhs edərək başlayır. Süjet
boyu Cəmilin qəhrəmanlıqları, onun
silahdaşlarına qarşı igidcəsinə, vicdanlı
şəkildə tutduğu mövqe, ən çətin
anlarda aldığı düzgün qərarlar, qorxmazlığı
və sədaqəti izah olunur. Əsərdə yer alan mənfi obrazlara qarşı
ağıllı mübarizəsi Cəmili digərlərindən
fərqləndirir. Sonda bütün maneələrə
baxmayaraq, gənclər qovuşurlar, Eyvazov və Məryəm
arvad isə ifşa olunur.
Gülnar əsl Azərbaycan qızının xüsusiyyətlərini
daşıyır. O , illər boyu Cəmilin yolunu
gözləyir. Ona min cür təklif edən ləyaqətsiz Eyvazovun təkliflərinə,
zorakılığına boyun əymir. Əsərdə Sadıqov, Demyan Vasiliyeviç, Şirmətov
kimi maraqlı və vicdanlı obrazlarla yanaşı, Eyvazov, Məryəm
kimi mənfi obrazlar da yer alır.
1946-cı ildə Naxçıvanda yazılan povest
Gülnarın Cəmilə Demyan Vasiliyeviçdən gələn
məktubu təqdim etməsiylə sonlanır. Cəmil sevinclə məktubu
oxuyur və deyir: "Mərdlik, sədaqət,
davamçılıq və namuslu əmək heç zaman bəhrəsiz
qalmaz. Kim deyərdi ki, bu qoca odlar, alovlar
içindən çıxıb təkrar güləcəkdir".
"Bir rəsmin tarixçəsi" 1974-cü ildə
Bakıda qələmə alınıb. Əsər
müharibə dostlarının uzun aradan sonra
görüşməsi və onların müharibədən
sonrakı həyatı fonunda inkişaf edir.
Povestdə
hadisələr
istirahət mərkəzindən keçmişə
doğru uzanır. O illərə ki, qızğın
döyüşlər gedir və həmin döyüşdə
Nadir, Seryoja, Şirmətov kimi müxtəlif xalqların igid
oğlanları qəhrəmancasına vuruşub azğın
düşmənə qalib gəlir. Və bu üç qəhrəmanı
təsadüfi bir tanışlıq yenidən birləşdirir.
Alena adlı xanımla tanış olan Nadir təsadüf nəticəsində
onun qayadan dənizə uçan oğlunu gözünü
qırpmadan igidcəsinə xilas edir.
Seryojanın
işlədiyi kolxozda yenidən görüşən igidləri
xatirələr keçmiş günlərə qaytarır. Onlar başlarına gələn hadisələri
bir-birinə danışaraq sevincdən göz yaşı
axıdırlar. Ağır döyüşdən sağ
qalmağı bacaran Nadirin qəhrəmanlığı isə
hər kəsin ürəyini riqqətə gətirir...
Hadisələrin
bəzi məqamları obrazların dili ilə
açılır. Povestdə Şirmətovun Seryojaya
dediyi: "Mən nə niyyətlə buraya gəldim, amma gör kimi
tapdım. Sergey! Sergey!" Əzizim, biz Şimali Don üzərindəki
körpünü vuruşa-vuruşa
partlatdığımız gecə axı sən ağır
yaralandın, mən səni öz əlimlə arxaya apardım, sən huşunu
itirmişdin, doğrusu, qorxurdum ki, sağalmayacaqsan. Səni
orada qoyub tez döyüşə qayıtdım. Ara elə
qarışdı ki, daha nə səndən xəbərim
oldu, nə də yaralı halda çaya düşən
komandirimiz yoldaş Qasımovdan!"
Povest Şirmətovun tostu ilə bitir. O, bütün kolxozdakı
məclisdə iştirak edən Vətən müharibəsi
iştirakçılarını oğlunun toyuna dəvət
edir.
S.Rəhimov
N.Nağıyevin 60 illik yubileyi ərəfəsində
yazırdı: "Seçilmiş əsərləri"
kitabını oxuyandan sonra N.Nağıyevin qələmi məni
elə tərpətdi ki, öz fikirlərimi yazmağa zərurət
hiss elədim. Mənalı hekayələrini
oxuyarkən bu sakit, yorulmadan çalışan, bir qabil
redaktor kimi əsərlərimizin üzərində əmək
sərf eləyib yeri düşdükcə xeyirxah məsləhətləri
ilə bizə kömək edən Nağı gözümdə
öz yaradıcılığı ilə bir daha yüksəldi.
O, qələmə aldığı mövzuları, təsvir
etdiyi hadisələri elə real, inandırıcı yazır
ki, oxuyarkən deyirsən: "Nağı müəllimdir,
Nağı ovçudur, Nağı aqronomdur, hərbçidir,
həkimdir və s... Nağı Nağıyevin "Həsrət"
romanını oxuyarkən onun həyatı necə hərtərəfli
bildiyinin şahidi olursan".
Nərgiz İSMAYILOVA
Filologiya üzrə fəlsəfə
doktoru
525-ci qəzet.-
2020.- 29 sentyabr.- S.11.