Yaradıcı insan və ailə.
Ailə
hər kəsin ehtiyac duyduğu, insanı tamamlayan,
özünü bütöv hiss etməsinə imkan verən,
doğru yaşam tərzi seçməyi öyrədən, kənar
təzyiqlərdən qoruyan, tək özünü
düşünməyib başqaları üçün də
yaşamağı, paylaşmağı, bölüşməyi
aşılayan kiçik birlikdir, etibarlı
sığınacaqdır. Nə qədər sərbəst
yaşamağı sevsən,
nə qədər bu birlikdən uzaq olmağa çalışsan da, bir
gün ona ehtiyac hiss edəcəksən. Bir
ailənin, yuvanın
olmağına can atacaqsan.
Ailə üçün düzgün
seçim-filan - bunlar
bir başqa mövzudur. Bu gün məhz "yaradıcı insan və ailə" mövzusuna toxunmaq istərdim.
Diqqət etsək, bir çox sənət adamları, xüsusən söz adamlarının ailəsində əksər
hallarda söz-söhbət,
giley-güzar, ən pis halda isə
ayrılmalar-boşanmalar, deyərdim
ki, adi hala
çevrilib. Və həmişə bu fikirdəyəm ki, yaradıcı insanın ailədə xoşbəxt olması şans məsələsidir.
Ailə haqqında insan subay olduğu zaman fərqli düşünür. Mən
belə olacam, belə edəcəm...
Tanışlıq dövründə
də hər kəs yaxşı tərəfini göstərdiyi
üçün özləri
haqqında "biz ideal cütlüyük" deyə
düşünürlər. Amma nikahdan sonra
bəzən çoxlu problemlər
üzə çıxır
ki, bu problemlər də yaradıcı insanlara daha böyük zərbə vurur.
Gənc xanımlar romantikaya meylli olduğu üçün adətən
şair oğlanlara qarşı həssas olurlar. Onların misralarını gözlərindən ürəklərinə
çəkirlər, sehrlənirlər,
xəyallar qanadında
uçurlar. Bu misraların müəllifi
üçün canlarından
keçə biləcəklərini
düşünürlər. Onu hind filmlərində qəfildən daşın,
ağacın arxasından,
güllərin arasından
çıxıb sevgi
nəğmələri oxuyan, yaşıl
çəmənlikdə rəngbərəng
çiçəkləri sevdiyi
qızın başına
yağdıran obraz kimi təsəvvür edir, elə həmin filmlərdəkinə
bənzər, rəngarəng
bir həyat yaşayacaqlarına inanırlar...
Ailənin ilk
vaxtlarında onlar çox xoşbəxtdirlər.
Poeziya, sözün sehri, duyğusallıq... Və hər iki tərəf bir-birinə qarşı anlayışlıdır. Ta ki ailədə
bir övlad dünyaya gəlir, ta ki maddi
çətinliklər üzə
çıxmağa başlayır,
həmin romantik, sevdiyi üçün canından keçə biləcəyini düşünən
qızların üzündəki
təbəssüm çəkilir,
qaşlarının arası
düyünlənir, sifətindən
zəhrimar yağmağa
başlayır. "Kişinin ürəyinə
yol mədəsindən
keçir" düşüncəsi
ilə hər gün həvəslə hazırladığı
ləziz xörəklər
ərşə çəkilir,
əvəzində soyuducuda
iki gündən qalmış xörək kişinin başına çırpılacaqmış kimi qəzəblə masaya çırpılır.
Qadının söz-söhbəti
dəyişir. Əvvəllər
onu göylərə qaldıran şeirlərə
indi ironiya ilə yanaşır. Onun üçün qış
tədarükü - pomidor,
xiyar turşusu, gilas mürəbbəsi, şaftalı kompotu ərinin çap olunmuş yeni kitabından, yazılarının xarici
ölkə mətbuatında
yayımlanmasından, yaradıcılıq
uğurlarından, ictimai
nüfuzundan
daha maraqlıdır.
Ər işdən gəldiyində əvvəlki
kimi onun üzünə, gözlərinə yox, əllərinə baxmağa
başlayır. O əl
boşdursa, "tufan"
qopur. Deyinir, "dilini dinc qoysaydın,
filan yerdən qovulmazdın", "Filankəsin
haqqında filan fikri yazmasaydın, gül kimi qazancı
olan yerdə işləyərdin", "Dünya
dağılır, sənə
nə? Uşağın
istədiyini ala bilmirsən, dünyanın
dərdini çəkirsən"
kimi yırtıcı
sözlərlə daha
da yaralayır onun qəlbini. Subay vaxtı şeirlərinin hər misrasını əzbər
bildiyi ərinin içindəki ağrını,
gözlərindəki kədəri
indi oxuya bilmir. Onu öz
dünyasından qoparıb zorla gündəlik məişət
mövzularının içinə
salmağa çalışır.
Hiss etmir ki, köksünə dünya boyda ağırlıq
sığdıran bu
insan çatmış
olduğu yüksəklikdən
geri dönməyi bacarmaz, o ucalıqdan bir azacıq aşağı
əyilsə,
məhv olar. Qadın bunları anlamır, anlamaq istəmir. Onun üçün ucalıq
puldur. Kişi yalnız evə pul gətirən bir vasitədir və bunu yetərincə
etmirsə, edə bilmirsə, o ailədə
yeri yoxdur, gərəksizdir, lazımsızdır.
Beləliklə, misra-misra
qazanılmış sevgi roman-roman ağrıya çevrilir. Sonra söz-söhbətlər, təhqirlər,
dava-dalaşlar başlayır.
Nəhayət, qəzəbli
qadın çırpır
qapını, uşaqlarını
"kökündən" qoparıb tərk edir ocağını, yuvasını.
İstər qadın olsun
(deyim ki, bizim yaradıcı qadınlar daha şanssızdırlar.
Onlar bəzən böyük fədakarlıq edərək
getməyi yox, bütün varlığını,
düşüncələrini, baxışlarını ailəyə qurban verməyi üstün tuturlar ki, bu da neçə-neçə
istedadın mətbəxdə
çürüməsinə səbəb olur), istərsə də kişi, yaradıcı insanla ailə qurarkən onun müxtəlif vaxtlarda, müxtəlif ruh halında olmasından irəli gələn ərköyünlüyünü, çılğınlığını və bunlara güzəştə getməyi
gözə almalısan.
Bir şeirin doğulmasına,
bir romanın yazılmasına, bir musiqinin bəstələnməsinə,
bir rəsm əsərinin çəkilməsinə
qədərki zamanda o insanın içindəki təlatümlər,
götür-qoylar, həyəcan,
stress, özünəqapanma,
vəcd məqamı,
sıradan birinə izah edə bilmədiyi
və bunun üçün də daha çox
yaşamalı olduğu gərginlik sənin üçün bir heç olacaqsa, onun durumunu anlamadan,
yaradıcılığa ayırdığı
vaxta qısqanclıqla
yanaşacaq, onu məişət problemləri
ilə yükləyəcəksinizsə,
bu ailənin təməli qoyulmasa, daha yaxşıdır.
Xanımlara xitabən, Xəlil
Rza Uluturkün, Məmməd Arazın, Vaqif Bayatlı Odərin və onlarla digər yaradıcı insanların
xanımlarını misal
göstərə bilərik
ki, bu qadınlar
sözün həqiqi
mənasında ömür-gün
yoldaşı olmağı,
o şairlərin ərköyünlüyünü anlayışla qarşılamağı, öz həyatlarından nəyi isə qurban verməyi bacarıblar. Çünki
bir evdə yaşadıqları şəxsin
dəyərini, böyüklüyünü,
çəkisini biliblər
və o şəxsin təkcə öz ailəsinə, qohumlarına
yox, ədəbiyyata, insanlığa aid olduğunu qəbul ediblər. Və bu gün həmin
şairlərin adı
çəkiləndə xanımları
da onların parası, yarısı kimi göz önünə
gəlir. Yaradıcı
insanla bir yerdə yaşamaq, onunla həyatını paylaşmaq çox çətindir və ailə qurmağı planlaşdırarkən, bunlar
mütləq nəzərə
alınmalıdır. Sonadək
yanında olmağı
bacarmayacaqsınızsa, gözünüzü
yumub, hisslərə qapılıb o insanların
həyatına girməyin.
Paralamayın, bölməyin
onları. İmkan verin tam olmağı,
bütöv olmağı
bacarsınlar. Bəlkə
də fikirlərim bir az qarışıq
görünə bilər.
Amma sözsüz ki, ailə kimi böyük məsuliyyəti
çiyninə götürən
yaradıcı insan da digərləri kimi öhdəsinə düşəni bacardığı
qədər etməyə,
ailənin maddi və mənəvi ehtiyaclarını birgə
ödəməyə, övladları
birgə böyütməyə,
tərbiyə verməyə,
istiqamətləndirməyə
də hazır olmalıdır. Mən yaradıcı adamam deyib bu məsuliyyətdən
tamamilə qaçaraq
bütün yükü
qarşı tərəfin
üstünə atmamalıdır.
Günlərlə xəyallara
qapılıb göylərdə
uçmamalıdır. Amma
bundan məhrum da olmamalıdır ki, bunun üçün
də anlayışlı,
ən zor durumda belə onu tərk etməyən,
dəstək olan, güc verən, özü ilə baş-başa qalmasına
imkan yaradan bir parasının olması lazımdır. Bu olmayacaqsa, onda çox sevdiyim şair - yazar Cavi Danın
misraları ilə desək, hər yer ona qürbət
olacaq:
Məhsəti Musa
525-ci qəzet.- 2020.- 2
sentyabr.- S.14.