"Bütün fəaliyyətimiz yeni nəsilə
milli duyğular aşılamağa yönəlib"
Bakı Uşaq
və Gənclər
teatrının rəhbəri, Əməkdar artist İntiqam Soltanla
söhbət
- İntiqam müəllim, uşaq teatrı yaratmaq
ideyası hardan qaynaqlandı?
- Mən Ordubad rayonunun ucqar dağ kəndində
doğulub-böyümüşəm. Nürgüd kəndində.
Elə ucqar bir yerdir ki, o zaman orda elektrik
işığı yox idi. İndi də
ora ictimai nəqliyyat, avtobus işləmir. Evimizə televizor da çox gec gəlib. Uşaqkən qonşuların evində televizora baxa
bilirdim. Kinolardan, televiziya
tamaşalarından aktyor sənətinə marağım
yaranmışdı. Amma gəlib İncəsənət
İnstitutunda oxuyana kimi bilmirdim ki, aktyor maaş
da alır. Öz işimə bu gün də məhz
belə yanaşıram. Sonralar fikirləşdim
ki, niyə musiqiçilərimiz dünyada məşhurdurlar?
Çünki az qala orta məktəblərin
sayı qədər musiqi məktəblərimiz var. Uşaq hər
ikisiylə məşğul ola bilir. Amma aktyor
yetişdirən orta-ixtisas teatr məktəbimiz yoxdur.
Uşaq teatrla ən yaxşı halda Gənc
Tamaşaçılar Teatrında tanış
olur. Ya da Kukla Teatrından birbaşa keçir Gənc
Tamaşaçılar Teatrına. Ortada boşluq var. Deməyim
odur ki, uşaq teatrla tanış olmağa
çox gec başlayır. Hətta günü bu gün "teatrla"
"tamaşanın" fərqini bilməyənlər var.
Yuxarıda dediyim, uşaqlar üçün teatr təmayüllü
hazırlıq kursları uşaqlarda dil qüsurlarının
da aradan qalxmasına kömək edə bilərdi. Hələ Maarif nazirliyi mövcud olan zamanlarda
müraciət elədim bu barədə. Dedilər
ki, gecikmisən, biz tədris proqramına "natiqlik mədəniyyəti"
fənni salmışıq. Nazirlik əgər
"natiqlik mədəniyyəti ilə" "nitq mədəniyyətini"
qarışdırırsa, başqalarından nə gözləyəsən?
Böyük siyasətçilərin çoxu
gözəl natiq olublar, amma hamısı təmiz nitqə malik
olmayıblar. Təbii ki, bu,
özünü doğrultmadı, qısa zamanda bu fənn
aradan qaldırıldı. Təklif elədim
ki, məktəblərlə teatrların əlaqələri
yaradılsın, aktyorlar orda nitq mədəniyyətindən dərs
keçsinlər. Bu da qəbul olunmadı.
Mən də əvvəl uşaqlardan ibarət
"Körpəm" eksperimental uşaq teatrını
yaratdım. Bu kollektivin digər teatr qruplarından fərqi onda
idi ki, uşaqların oynadığı tamaşalar çox
zaman böyüklər üçün olurdu. Sonra həmin kollektivin bazasında Bakı Şəhər
İcra Hakimiyyətinin nəzdində Bakı Uşaq Teatrını
yaratdıq. Sonra isə teatrımız,
Nazirliyin balansına keçdi, daha sonra isə adı dəyişdi.
Oldu Bakı Uşaq və Gənclər
Teatrı. Hazırda uşaqların və
gənclərin davamlı maariflənməsinə xidmət edən
tamaşalarımızla gündəmdə olmaq istəyirik,
pandemiya imkan versə (gülürük).
-
Uşaqlar üçün teatr sizi hansı çətinliklərlə
üz-üzə qoydu?
- Teatr Azərbaycanda çox çətin qəbul olunan
sahədir. Misal üçün, hamımız teatrı sevirik,
amma hələ də əksəriyyətimiz
qızımızın aktrisa olmasını istəmirik.
Bu, çox acınacaqlıdır.
"Körpəm" teatrını 1988-ci ildə
çox çətin zamanda yaratdıq. Heç bir
valideyn uşağını evdən çölə buraxmaq
istəmirdi. Ona görə də bir-bir
qohumlarımın evlərinə getdim, lazımi yaşda
uşaqları topladım. Onların
yığıldığını görəndən sonra
başqa uşaqlar da gəlməyə başladılar.
Çox təəssüf ki, bizdə biznesmenlik yox, əsasən
alverçilik yayılıb. Biznesmenlik sənətdir.
Alverçi isə sadəcə alır və
satır, ona görə teatrdan gəlir götürməyi
düşünmür. Məkan olaraq heç kim teatra yardım etməyib, etmir, etməyəcək
də. Məsələn, bizim teatr hələ də
yersiz-yurdsuzdur.
Sonrakı maneə uşaq pyeslərinin yoxluğu idi. Ona görə
də ssenaristi, aktyoru özümüz yetişdirməyə
başladıq. İncəsənət
Universitetində gələcəyin aktyorlarına uşaqlara
yönəlmiş bir dəfə də olsun seminar
keçirilmir. Aktyor gəlib bizim teatrda
uşaq tamaşaçısının nə demək
olduğunu görür. Burda püxtələşir.
Özəl teatrlara diqqət yoxdur. Əgər
teatrın inkişafını istəyiriksə, özəl
teatrlara meydan verməliyik, sağlam rəqabət
yaratmalıyıq. Yeri gəlmişkən
deyim ki, bir çox ölkələrdə dövlət özəl
teatrları minimal formada olsa da maliyyələşdirir.
Çətinliklər çoxdur. Teatra gəlir
mənbəyi kimi baxmaq düzgün deyil. Dövlət
bir ailədirsə, teatr onun ən ərköyün
övladıdır. O, mütləq valideyn
qayğısına möhtacdır. Teatrı
özü özünü dolandırsın deyə buraxsan,
gedib pul gətirən tamaşalara meyllənəcək. Maariflənməyə ehtiyacı olan cəmiyyət
adətən yüngül, aşağı səviyyəli
tamaşalara meyl edir. Özünü dolandırmaq məcburiyyətində
qalan teatr isə məcburən həmin zəif mövzulara
müraciət edəcək və cəmiyyəti bir az da aşağı çəkəcək.
Bir var, tamaşaçını öz arxasınca aparan
sənət, bir də var, kütlənin arxasınca
sürünən sənət. Mən kütlənin
arxasınca sürünüb onun cibinə girməməliyəm.
Ona görə qayğı dövlətin üzərində
olmalıdır. Teatrdan qorxmaq lazım
deyil. Teatr sağlam müxalifdir,
tamaşaçıyla müxalif olan bir sənət
növüdür. Tamaşaçı orda
özünü görür, özüylə dialoqda olur.
Ona görə də teatr qayğı çəkməməlidir,
yoxsa axsayacaq.
- İndiki uşaq əsərləri qane edirmi?
- Əsərlərlə
müraciət edənlər olur, amma içində çox az işə yarayanına rast gəlirik. Ümumiyyətlə isə kollektiv olaraq o korluğu
çəkmirik. Çünki
özümüz artıq bu sahədə püxtələşmişik.
Uşaq tamaşaları üçün rəssamımız,
ssenaristimiz, rejissorumuz var. Ssenaristimiz Arzu Soltan yetərincə
gözəl qələm sahibidir. Onun gənclər
üçün elə əsərləri var ki, 15 ildir,
repertuardadır, çünki tələbat var. Amma bir nəfərin
ümidinə qalmaq olmaz axı. Yazarlar
yoxdur, tənbəllik edir, işləmək istəmir, ya da
pul umurlar. Rəssamımız Sevda Məmmədova
da teatrın öz yetirməsi və Baş rəssamıdır,
yetərincə dəyərli sənətçidir. İlhamə Əhmədova da rejissor kimi Bakı
Uşaq Teatrında yetişib. İndi isə
teatrın Baş rejissorudur, öz işinin ustasıdır və
sair. Bu siyahını uzada bilərəm...
- Gənclərdə
milli mənlik şüurun, vətənpərvərlik hisslərinin
inkişaf etdirilməsi baxımından teatrınız necə
fəaliyyət göstərir?
-
Düşünürəm ki, bütün sahələri beynəlmiləl
eləmək olar, amma mədəniyyət mütləq milli
köklərə söykənməlidir. Əks
halda beynəlxalq səviyyəyə qalxması mümkün
deyil. Demək olar, bütün fəaliyyətimiz,
hər bir tamaşamız yeni nəsilə milli duyğular, vətənpərvərlik
hissləri aşılamağa yönəlib. Belə də olmalıdır. Çünki
teatr maarifləndirmə işi ilə məşğul olan
qurumların önündə getməlidir. Tamaşalarımız bu sahədə maarifləndiricidir.
Fikrimcə, hər kəs öz sahəsində
vicdanla xidmət eləsə, bu, artıq vətənə xidmət
deməkdir. Şərt deyil ki, əlində
silah Qarabağda döyüşəsən. Qarabağı müdafiə edənlərimiz yetərincədir.
Orda döyüşənin arxa cəbhədən
ürəyi rahat olsun deyə, biz burda, öz səngərlərimizdə
vicdanla çalışmalıyıq. Budur
vətənpərvərlik.
-
Orta məktəblərdə
bu mövzunun təbliğatı necədir? Nələri müşahidə edirsiniz?
- Fikrimcə,
yeni təyin olunan Emin Əmrullayev təhsil naziri olaraq,
sırf öz yerində olan gəncdir. Ona
böyük ümidlə baxıram. Ona qədərki
təhsil bərbad vəziyyətdə idi. Bundan sonra Emin müəllim nə edəcəksə,
düşünürəm ki, Azərbaycanın, onun təhsilinin
xeyrinə edəcək. Özü vətənpərvər
ziyalı, gözəl təhsil işçisidir. Nə yazıq ki, təhsildə də əvvəl
qeyri-peşəkarlar irəli keçiblər. Məncə, peşəkarlıq vətənpərvərlik
hissi, vətəni bütün qüsurlarıyla sevməyi
bacarmaq və onu aşılamaq qabiliyyətidir. Təhsil işçisi uşağı Azərbaycandan
döndərməməli, Azərbaycana döndərməlidir.
Müəllim hər dərsin 3-5 dəqiqəsini
uşaqla vətən, milli kimliyimizlə bağlı söhbətlərə
həsr etsə, onu vətənpərvər gənc kimi
yetişdirə bilər.
Ümumiyyətlə, məncə, nə mədəniyyətin
məsuliyyətini, nə də təhsilin məsuliyyətini
nazirliklərin üstünə yıxmaq düzgün deyil. Mənim mədəniyyətim
və ya təhsilim üçün nəyə görə
nazirlik məsuliyyət daşımalıdır?! Təhsilimizə
əsas məsul olan müəllimdir, şagirddir, valideyndir...
- Sizcə,
bu təbliğatda pafos önəmlidir, ya səmimiyyət?
- Yeri gələndə
pafos da olmalıdır. Baxır, kimə deyirsən.
Məsələn, kütlə
qarşısında pafosla çıxış etməlisən.
Evdə uşağa, sinifdə şagirdə,
zalda tamaşaçıya isə bunu səmimiyyətlə
öyrətməlisən. İşdə,
sənətdə pafos olmaz, səmimiyyət lazımdır.
İnsan sevginin, səmimiyyətin məhsuludur.
-
Teatrınızın yer problemi hələ də davam edir.
- Bəli.
Bu yaxınlarda bir təkliflə
çıxış etdim. Sağ olsunlar, naşir
Şahbaz Xuduoğlu, Xalq artisti Mehriban Zəki və
başqaları səsimə səs verdilər. Məlumdur,
teatr üçün ayrıca bina tikmək çətin
olar. Araşdırma getsə, bu gün Mədəniyyət
Nazirliyinin balansında mədəniyyət evləri,
yararlı ictimai binalar yox səviyyəsindədir. Ancaq paytaxtda kimlərinsə yolverilməz
üsullarla əldə etdikləri pullar hesabına tikilib bəzədilmiş
neçə-neçə şadlıq sarayı var. Artıq
bütün ictimaiyyətə məlumdur ki, o sarayların bir
çoxu dövlətə, millətə zərbə vuran vəzifəli
şəxslərin, yüksək rütbəli sabiq məmurların
imiş. O saraylar həmin adamlar üçün
neçənci bu cür əmlak və əlavə qazanc mənbəyi
rolunu oynayır. Halbuki onlardan mədəniyyət
obyekti, sənət ocaqlarının binası olaraq daha
yaxşı, faydalı şəkildə istifadə oluna bilər.
Bax buna diqqət ayırmaq lazımdır. Mənə yer, pul və 6 ay da vaxt versinlər.
7-ci ayın ilk günü o teatrı dünyada ən
yaxşı teatr kimi təqdim eləməsəm, məni
meydanda assınlar.
- Gənc
aktyorların uşaq teatrına marağı necədir?
- Bu gün uşaq teatrında işləmək
üçün ən az on nəfər ixtisaslı kadr
növbə gözləyir. Uşaq Teatrının digər
teatrlardan fərqi odur ki, aktyoru yenidən cilalayır, almaz kimi
parıldadır. Bizim aktyorların çəkildiyi heç
bir reklamın, filmin, serialın rejissorundan onlarla bağlı
giley eşitməmişəm. Çünki onlar uşaqlar
üçün işləyə-işləyə
formalaşıblar.
- Teatr olaraq pandemiya dövründə də
aktiv idiniz.
- Bəli, işlədik, amma
tamaşaçını canlı ünsiyyətə dəvət
edib, sonra onlarla onlayn görüşmək, ürəkaçıcı
deyil. Təbii ki, bu da məcburiyyətdən yaranan
situasiyadır, kiminsə günahı yoxdur.
Koronavirusla bağlı dövlətin ciddi
qaydaları biz fərd olaraq qorunmalı olduğumuzu dərk
etməyincə yumşalmayacaq. Bir cizgi filmi var, siçan
öz balasına deyir, tələ qorxulu deyil, sadəcə
quruluşunu bilmək lazımdır. Koronavirus bəlkə bir
o qədər də qorxulu deyil, sadəcə özümüzə,
insanlığa qarşı laqeyd olmamalıyıq. Allah eləməsin,
kütləvi yoluxma olsa, fəlakət baş verə bilər.
Ən azından stresdən başımızı itirərik.
Bunları yaşamayaq deyə, dövlət dəmir əlini cəmiyyətin
üzərindən götürmür, götürməməyə
məcburdur.
- Yeni mövsümə necə
hazırlaşırsınız?
- Cəmiyyətə ümid verə-verə,
amma özümüz hardasa ümidsiz şəkildə.
Çünki hazırda sabahımızı görə bilmədiyimiz
günlər yaşayırıq. Maarifləndirmə işi
getməlidir. Bununla bağlı layihələr
hazırlayırıq. Pandemiyadan sağlam çıxmaq
üçün mütləq maarifləndirmə
lazımdır. Cəlil Məmmədquluzadənin iki pyesini
hazırlayırıq. Tofiq Seyidovun əsərini işləyirik.
İşlər çox, zaman və yer isə məhduddur.
Şahanə MÜŞFİQ
525-ci xəzet.- 2020.- 2
sentyabr.- S. 17.