Mirvari sırğalı
naməlum qız - Bir rəsmin dedikləri
Bir rəsmin
dedikləri rubrikasının
budəfəki qonağı
sənətşünas Mehbarə
Abbasovadır. Mehbarə xanımla Yan Vermeyerin
"Mirvari sırğalı
qız" rəsmi haqqında olan söhbətimizi təqdim
edirik.
- Mirvari sırğalı qız əslində, kimdir? Rəssamın sevgilisi, həyat yoldaşı, yoxsa sadəcə, model?
- Məişət və janr rəngkarlığının
görkəmli ustadı,
Delft rəngkarlıq məktəbinin
nümayəndəsi Yan Vermyerin
bizə gəlib çatan 34 əsərindən
ən məşhuru və müzakirə olunan "Mirvari sırğalı qız"
əsərini "şimali
Mona Liza" da adlandırırılar.
Əsər 1665-ci ildə yağlı boya ilə kətan
üzərində çəkilib,
ölçüləri 44,5x39 santimetrdir. Rəsm əsəri hazırda
Hollandiyanın Haaqa şəhərindəki Mauritshuis
rəsm qalereyasında
saxlanılır. Bəzi
sənətşünaslar hesab
edirlər ki, rəssam o dövr üçün 12-13 yaşı
olan öz böyük qızı Mariyanı, digər fərziyyəyə görə,
qızının rəfiqəsi
və Vermeyerin himayəçisi, mesenat Rüyvenin qızını,
digərləri isə
köməkçisini təsvir
etdiyini düşünürlər.
Həmçinin, fərziyyə var
ki, rəssam uydurulmuş ideal qəhrəmanını
təsvir edib. Mona Liza əsərinin əsas sirri təbəssümündədirsə, Vermeyerin təsvir etdiyi xanımın sirri - onun gözlərindədir.
O, kimə belə diqqətlə baxır? Onun baxışında hansı
emosiyalar oxunulur?
Bu sualların düzgün cavabı olmasa da, tamaşaçılar
bu sualları verməyə davam edirlər.
- Əsərin sehri
nədədir?
- Əsərdəki xanımın
gözləri onun qulağındakı sırğa
kimi işıq saçır. Bu gözlərin
parıltısı bütün
əsəri istilik və işıqla doldurur, o bizi elə ovsunlayır ki, gözümüzü çəkə bilmirik.
Burada rəssam sanki sirli gözəllik etalonunu təcəssüm
etdirib. Qızın bütün bədəni
başqa tərəfə
yönəldilməsinə baxmayaraq, müəllif
model və rəssam arasında əlaqəni onun başını çevirməsindəki hərəkətində
əla verə bilib. İki tərəfdən neqativ sahələr (üçbucaq sağda və düzbucaqlı dördbucaq solda) müxtəlifdir və bunlar əsərə maraqlı, xüsusi ritm verir.
Bu əsərə heç
də həmişə
belə hörmətlə
yanaşılmayıb. 1881-ci ildə
kolleksiyaçı des Tombe
bərpaya ehtiyacı olan bu əsəri
2,5 qulden (hazırda 0,95 azn) gülməli məbləğə
əldə edir. O,
1902-ci ildə bu və bir neçə
başqa əsəri Haaqadakı Mauritshuis rəsm qalereyasına vəsiyyət edib və əsər indiyədək sərgilərdə
nümayişi istisna olmaqla orada yerləşir.
- Qız sanki nəsə deməyə hazırlaşır. Sizcə, rəssam
bunumu vermək istəyib?
- Təsvir edilən qız ola
bilsin, bir anlıq çevrilib, amma biz onu bu
cür yadda saxlamışıq. İncəsənət bizə məhz hər bir andan
həzz almağı,
təlaş içərisində
dayanıb gözəlliyi,
ətrafı görməyi
öyrədir. Rəssam sanki
qızı qəfil tutub, öz fikirlərindən ayılmayan
qız başını
tamaşaçıya doğru
çevirir, müəllif
diqqəti qızın
gözlərindən mirvarinin
parıltısına yönləndirir.
- Əsərin yaranması
haqqında nə bilirik?
- Əsərin necə
yaranması haqda dəqiq məlumat yoxdur: əsər sifarişlə çəkilib,
yoxsa rəssamın öz istəyi ilə məlum deyil. Rəssam əsərdə varlı modeli, ya qulluqçu qızı, yoxsa öz qızını təsvir edib - bu da dəqiq bilinmir.
2018-ci il fevralı
21-də alimlər, konservatorlar
və sənətşünaslar
beynəlxalq qrupu Haaqada "Mirvari sırğalı qız"
əsərinə texniki
baxış keçiriblər.
Araşdırma qrupuna rəngkarlıq
üzrə konservator Ebbi Vandivere başçılıq edib.
Artıq indi, 2020-ci ildə, araşdırmalardan
iki il
sonra komanda ixtiraları haqda paylaşmalar ediblər.
"Mirvari sırğalı
qız" əsəri
portret deyildi. XVII əsrdə qrafika və rəngkarlıqda portretin növü kimi yayılmış bu cür əsərlər
troni adlandırılırdı.
Troni Qızıl
dövr holland rəngkarlığı və
flamand barokkosu üçün xarakterik olan əsər növüdür. "Mirvari sırğalı qız"da təsvir olunan qız şərq türbanında
göstərilir. XVII əsrdə Avropanı fəth etmiş Sultan Süleymanın sayəsində
bu geyim elementi Niderland üçün yad deyildi. O vaxtın dəbpərəstləri ekzotik
geyim kultunu həvəslə dəstəklədilər.
Ancaq Vermeyerdə çalma həm rənginə görə fərqlənir,
həm də forması olduqca maraqlıdır. O, iki
hissədən ibarətdir:
parlaq ultramarin rəngli birinci parça kəllənin formasını vurğulayaraq
qızın başına
kip oturur. Limon rəngli ikinci hissə duvaq kimi, praktiki olaraq şaquli düşür, bu element qızın çevrilməsinin
vizual lövbəri kimi ifadə olunur. Araşdırmalar göstərir ki,
əsərdə qızın
kiprikləri görsənməsə
də, zamanında Vermeyer onları təsvir edib, hər iki gözün
ətrafında qısa
kipriklər aşkar olunub. Ən əhəmiyyətlisi isə
budur ki, əsərdə fon
hazırda gördüyümüz
kimi boş, tünd məkanda olmayıb, Vermeyer xanımı yaşıl pərdə fonunda təsvir edib. Araşdırma göstərir
ki, rəssam fonda qızın
üzünün dərisini
təsvir edərək,
onun sarı jaketini, ağ önlüyünü,
yaylığını və
mirvari sırğasını
işləyib. Gözəçarpan bir məqam da qızın qulağındakı
sırğanın adət
edilməmiş forması
və mirvarinin ölçüsüdür. Ekspertlər iddia edirlər ki, təbiətdə belə ölçülü
daşa rast gəlinməyib. Amma yeri
gəlmişkən, belə
sırğa Vermeyerin digər səkkiz əsərində də,
o cümlədən, "Mirvari
boyunbağıyla qadın",
"Məktubla xanım
və qulluqçu"
əsərlərində təsvir
edilib.
Mirvari -
illüziyadır, tabloda
ağ boyanın
yarışəffaf və
qeyri-şəffaf toxunuşları
ilə verilsə də, "mirvarini" qulağa asmaq üçün ilgək təsviri yoxdur. Nəhayət, araşdırma zamanı
məlum olan bir element də yuxarı sol küncdə Vermeyerin imzasının olmasıdır. Bundan əlavə,
araşdırma ilk dəfə
Vermeyerin bu əsərində rəng
palitrasını aşkar
edib. Boya üçün xammal bütün dünyadan gətirilmişdi: Meksika və Mərkəzi Amerika, İngiltərə,
hətta ola
bilsin Asiya və Hindistandan. Rəssamın yaylıqda və
jaketdə istifadə etdiyi yüksək keyfiyyətli ultramarinin istifadəsi xüsusilə
heyranedicidir. Əfqanıstandan gətirilmiş lapis lazurit
daşından hazırlanan
piqment XVII əsrdə
qızıldan qiymətli
idi. Bu əsərin
yaranması haqda Treysi Şevalyenin yazdığı "Mirvari
sırğalı qız"
romanı əsasında
1999-cu ildə eyniadlı
film də çəkilib.
Filmdə baş rollarda
Skarlet Yohanson və Kolin Fert
iştirak ediblər.
- Vermeyerin bu rəsmi
bizə nə deyir?
- Vermeyerin bu
əsəri barədə,
rəssamın nə demək istədiyi haqda tarixdə elə bir dəqiq
məlumat yoxdur. Adətən
troni işləri naməlum insanlara satıldığından bu
rəsmlərdə anonim
şəxslər poza
verirdilər və heç kəs heç vaxt onların adlarını yazmırdı. Bu əsərlə bağlı
dəqiq bilgilər olmadığından o, bizim
hər birimizə təsəvür və şəxsi assosiasiyalar üçün geniş məkan buraxır
Sahəd Aytac
525-ci qəzet.- 9
sentyabr.- S.19.