"Valideyn vətənpərvər
olmalıdır ki, uşaq
da o ruhda
böyüsün"
AYGÜN CƏFƏRLİ:
"HƏR BİR VALİDEYN ÖVLADINA AŞILAMAQ
İSTƏDİKLƏRİNƏ BİRİNCİ
NÖVBƏDƏ ÖZÜ RİAYƏT
ETMƏLİDİR"
Payız gəlir. Hər fəsil öz
gəlişi ilə spesifikasına uyğun xəstəliklər də
gətirir. Payız fəsli
isə bu sarıdan daha səxavətlidir - elə
ki havalar bozardı, istər-istəməz,
xəstəliklərin də,
xəstələnənlərin də sayında artım müşahidə
olunur.
Bu proses hər il baş
versə də, pandemiya ilə əlaqədar bu il valideynlər bir az da
təlaş içərisindədir.
Sağlam vətəndaş yetişdirmək üçün
isə onun həm fiziki, həm də psixoloji sağlamlığının
qeydinə qalmaq önəmlidir. Həkim pediatr
Aygün Cəfərli
ilə söhbətimiz
də elə bu məsələlərlə
bağlıdır. Aygün xanım
Bakı şəhərindəki
22 saylı Uşaq poliklinikasının həkim
pediatrıdır. O, həm
xəstəxanada uşaqlarla
maraqlanır, həm də məktəblərdə,
bağçalarda onlarla
maarifləndirici tədbirlər
keçirir, valideynləri
və müəllimləri
məlumatlandırır.
Həkim pediatr Aygün Cəfərli ilə söhbətimizi təqdim
edirik.
- Aygün xamın, payız gəlib, qış da qapıdadır. İnsanlar
bu il
uşaqlarının sağlamlığıyla
bağlı daha çox narahatlıq keçirir. Bununla bağlı onlara
nə məsləhət
görərdiniz?
- Mən bir həkim
kimi insanlara ilkin tibbi biliklərin
aşılanması və
profilaktiki tədbirlərin
öyrənilməsi üçün
əlimdən gələni
edirəm. Elə bu istiqamətdə
valideynləri və müəllimləri maraqlandıran
əsas suallar qidalanma ilə bağlı olur. Bu, düzgün bir
məqamdır. İnsanın sağlamlığı onun
düzgün qidalanmasından
keçir. Pandemiyaya görə
insanlar narahatdır.
Amma düzgün dezinfeksiya qaydalarını bilib, ona əməl etdikdən, sosial məsafəni qoruyub sağlam qidalandıqdan sonra qorxuya ehtiyac
yoxdur.
Uşağa təkcə COVİD-19-dan qorunmaq
üçün yox, digər bütün yoluxucu xəstəliklərdən
qoruna bilmək üçün düzgün
dezinfeksiya üsullarını
öyrətmək lazımdır. Bunu da məcburi şəkildə
yox, onun anlayacağı dildən,
oyun, əyləncə
dili ilə izah etmək daha məqsədəuyğundur.
Çünki biz balacaların virusdan
qorxmasını yox, onlardan düzgün qoruna bilməsini təmin etməliyik.
Əgər valideyn bir məsələ ilə bağlı narahatdırsa,
uşaq bunu mütləq hiss edir və bu, onda
da narahatlığa səbəb olur. Buna görə valideyn
əvvəlcə özü
hər şeyi təmkinlə qarşılamalıdır.
Dünyada müəyyən dönəmlərdə pandemiya
olub, indi də var. Bu, normaldır.
Sadəcə, ailə içində
bununla bağlı əlavə narahatlıq, panika yaratmadan məsələni düzgün
qəbul edib ondan düzgün müdafiə yollarını
mənimsəməli, həyat
tərzimizə çevirməliyik.
Bu dönəmdə mütləq
şəkildə fəslə
uyğun meyvə-tərəvəzə
üstünlük vermək,
zülal, dəmir,
sink tərkibli qidaları
çoxaltmaq lazımdır.
Həmçinin, ağartı məhsulları
mədə-bağırsaq sisteminin
fəaliyyətini gücləndirdiyi
üçün ona da üstünlük vermək lazımdır.
Bağırsaq florasının qorunması
immunitetimizi möhkəmləndirən
əsas faktorlardandır.
Buna görə də, valideynlər mütləq həm özlərinin, həm də uşaqlarının
qida rasionunda bu sadaladığım tərkibli qidalara üstünlük verməlidirlər.
- Dediniz ki, bütün bu doğru qidalanmaq məsələlərini uşaqlara
oyunla, əyləncəli
üsulla izah etmək lazımdır. Bu
fikri bir az da açardınız, zəhmət
olmasa.
- Bilirsiniz necədir, uşağı düzgün
qidalandırmaq da olar, onu viruslardan
qorumaq üçün
qorxutmaq da. Amma bu, doğru yol deyil. Sən əgər uşağın
ruhunu qidalandırmırsansa,
onu qoruya bilməzsən. Uşağı virusdan qorxutmaq yolu ilə qorumaq
olmaz. Birinci növbədə uşağa izah etmək lazımdır ki, onu hansı
təhlükəli viruslar
xəstə edə bilər və bundan qorunmaq üçün o, nə etməlidir. Uşaqların bu dönəmdə prosesə adaptasiya olması üçün
biz onlarla koronavirus haqqında maraqlı formada danışmalı,
daha sonra heç olmasa, on saniyə gözləməli,
onların bu məsələ ilə bağlı suallarına cavab verməyilik. Onunla dialoqa girmək, onun mövzuyla bağlı suallarını
dinləmək, səbrlə
cavab vermək lazımdır ki, uşaq məsələnin
mahiyyətini dərk etsin, məsuliyyət hiss etsin. Bu baxımdan,
valideynin davranışı
birmənalı olaraq
realist, pozitiv olmalı,
dediyi hər kəlməyə diqqət
etməlidir. Çünki bizə xof yaratmaq
yox, uşaqda anlayış yaratmaq lazımdır. Düzgün davranış forması da budur.
"Bizim hadisələrə verdiyimiz
reaksiyalar uşağın
tərbiyəsində rol
oynayan amillərdəndir"
- Burda siz həm
də düzgün tərbiyə prosesindən
bəhs edirsiniz.
- Bəli, hər şey, bizim hər hərəkətimiz,
hadisələrə verdiyimiz
reaksiyalar - bunlar hamısı uşağın
tərbiyəsində rol
oynayan amillərdir. Buna görə, valideyn
bilməlidir ki, uşaq ona deyilənə
yox, davranış şəklinə fokslanır.
Valideyn müsbət ab-havada olmalıdır ki, uşaq da düzgün,
sağlam psixologiyada yetişsin. Birinci növbədə, valideyn hər bir işini planlı aparmağı bacarmalıdır. Daha sonra
uşağına bunu
tətbiq etməkdə
kömək etməlidir.
Yəni,
birincisi, valideyn özü düzgün davranış normalarına
riayət etməlidir ki, bütün bunları uşağına
da aşılaya bilsin. Əgər sosial məsafə
saxlamaq tələb olunursa, bunu valideyn uşağına düzgün izah etməli, onu düzgün yönləndirib
sosial məsafə ilə bağlı məlumatı düzgün,
əyləncəli, uşaqda
maraq yaradacaq formada verməlidir. Uşağa sosial məsafəni də, şəxsi gigiyenanı da əyləncəli vəziyyətə
gətirərək, oyunlarla
öyrətmək, aşılamaq
lazımdır. Bir məqam
var ki, bütün
məsələlərdə olduğu kimi, burda da keçərlidir,
o da şəxsi nümunədir. Hər bir
valideyn övladına
aşılamaq istədiklərinə
birinci növbədə
özü riayət etməlidir.
"Biz müasir
və eyni zamanda, əqidəli insan yetişdirməliyik"
- Tibbi məsələlər
haqqında danışanda
da görürük ki, hər məsələdə
birinci növbədə
düzgün tərbiyə
gəlir. Elə növbəti sualı
da bununla bağlı vermək istəyirəm. Siz uşaqlarla,
valideynlərlə, həm
də müəllimlərlə
işləyirsiniz. Sizcə, gənc
nəsildə milli-mənəvi
dəyərlərin, milli
ruhun formalaşmasında
əsas amil nədir?
- Milli mənəviyyatımızın
düzgün formalaşması
birinci növbədə
ailədən asılıdır.
Hər birimiz bir ailədə
doğulub, bir cəmiyyətdə formalaşırıq.
Valideyn övladını nə qədər düzgün tərbiyə etsə, milli-mənəvi dəyərlərə
uyğun yetişdirsə,
uşaqlar bir o qədər milli ruhda böyüyər və düzgün tərbiyə olunar. Bu, həm də
əxlaqi cəhətdən
düzgün formada Avropaya inteqrasiya etməyə imkan verər. Biz bir xalq, həm
də fərd olaraq, əlbəttə, müasir düşünməli,
müasir insan yetişdirməliyik. Amma yetişdirdiyimiz
insan həm də ölkəsinə sadiq, əqidəli insan olmalıdır.
"Milli ruhda tərbiyə davamlı mütaliə sayəsində olur"
- Tərbiyə məsələsində
valideynin rolunu xüsusi vurğulayırsınız.
Başqa
hansı faktorlar var ki, onlar
gənc nəslin düzgün yetişə
bilməsi üçün
vacibdir?
- Mədəniyyətimizin, cəmiyyətimizin gələcək inkişafı gənc nəslin düzgün tərbiyə olunması məsələsi ilə sıx bağlıdır. Yəni ölkəmiz sosial-iqtisadi, ictimai-siyasi baxımdan inkişaf edə bilər, biz beynəlxalq arenada da öz sözümüzü deyə bilərik. Amma əgər xalqımızın təməl prinsiplərini diqqətdən kənarda qoysaq, onları inkişaf etdirməsək, ölkəmiz uğurlu inkişaf edə bilməz, yaxud bu inkişaf daha dayanıqlı ola bilməz. Buna görə də, gənclərimizi milli ruhda tərbiyə etməliyik. Milli ruhda tərbiyə o deməkdir ki, biz mədəniyyətimizi, bizə aid olan incəsənətimizi, ədəbiyyatımızı, təfəkkürümüzü, ana dilimizi uşaqlara aşılamalıyıq. Onlara azərbaycanlı olduqlarını, damaralarında azərbaycanlı qanı axdığını, dostumuzun-düşmənimizin kim olduğunu izah etməliyik. Bunu da, əlbəttə, düzgün mənbələrdən, davamlı mütaliə ilə edə bilərik. Bu proseslər milli psixologiyanın inkişafına böyük təkan vermiş olar.
"İnsan nə ilə qidalanırsa, ondan ibarətdir"
- Dönə-dönə tərbiyə prosesində
valideynlərin rolunu
vurğulayırsınız. Bəs uşağın düzgün tərbiyəsi nə vaxtdan, neçə yaşdan
başlayır?
- Bəli,
bütün bu sadaladığım əsasların
hamısı ailədən gəlməlidir. Birincisi, ailə, valideyn vətənpərvər
olmalıdır ki, o
ailədə yetişən uşaq da bu ruhda
böyüsün. Buna görə mütləq
şəkildə ailə milli-mənəvi dəyərləri
yüksək şəkildə qiymətləndirməli, özü əxlaqi, milli
mənlik cəhətdən tərbiyəli olmalıdır ki, davranışları ilə bu dəyərləri övladına da aşılaya bilsin. Çünki dediyim kimi, şəxsi nümunə çox
vacibdir. Tərbiyə prosesi
danışmaqla, nələrisə diktə etməklə yox, özümüzün
də o normalara, dəyərlərə
əməl etməyimizlə olur. Çünki uşaq bizim dediklərimizi yox,
davranışlarımızı görüb
götürür.
Bir həkim olaraq onu da qeyd etmək istəyirəm ki, biz nə qədər sağlam qidalanarıqsa, zərərli vərdişlərdən uzaqda qalarıqsa, bizdən doğulub-törəyənlər də həm fiziki, həm də düşüncə baxımından daha sağlam, millətinə, dəyərlərinə bağlı olacaq. Mən böyüklərimdən də belə eşitmişəm, hamilə bir qadın adi bir meyvəni belə başqasının həyətindən qoparıb yeyirsə, bunu icazə ilə etməli, halallıq almalıdır. Həmin o halallıq insanın geninə, qanına hopmalıdır. Burda çox böyük dəyər, məna var. Uşağın tərbiyə prosesi, elə ana bətnindən başlanmalıdır. Genlərimiz bizə yalnız həyata başlamağa kömək edirlər, geri qalanı bizim həyatda aldığımız tərbiyə, başqa insanlarla qarşılıqlı həyati təcrübələrimiz, bizim nəyi və necə öyrənməyimiz reallaşdırır. Düzgün qidalanmaq isə ona görə önəmlidir ki, sağlam qidalanan insan sağlam düşüncəyə də sahib olur. Belə bir deyim də var, insan nə ilə qidalanırsa, ondan ibarətdir.
Natəvan ABDULLA
525-ci qəzet.- 2020.- 30 sentyabr.-
S.18.