Könlü paşanın biri...
Mən sizə
bu yazıda varı-dövləti başdan
aşan "paşalardan"
danışmayacam, "Eşq
başım"dan aşa
gəldi" deyən
Yunis İmrə torunlarından sayıla biləcək könlü
paşanın birindən
danışacağam.
"Ay adam, bağlan da yaşa, könlünə",
"Elə yüz danışam, elə yüz dinəm, o həmin imanam, o həmin dinəm!" - deyərək hayqıranın təkcə
adı Kəmaləddin
Qədim deyil, Ruhu da, Yolu
da, Sözü də qədimdir onun. Təkcə indiki yüzilliyin
adamı deyil.
"Var idim mən keçən yüzillikdə də, gör neçə yüz ildən yüz ilə qaldım" deyir (deyə bilir)!
Qurd basa arxalı köpək hardasa,
Sən adam olasan,
yiyən olmaya!
Bu da onun sözləridir, könül
duyğularıdır. Oxuyursan,
demək istəyirsən,
deməyə məcbur
olursan:
Şair(lər) yiyəsi
olmayan adam(lar)dır!.. Bir vaxtlar C.Rumi yazırdı ki. Şəfamız içimizə nəzər
sala bilməyimizlə
bağlıdır. Və əslində,
dünyada ən uzun Səfər İçə olan səfərdir. Kəmaləddin
Qədim bunu yaxşı bildiyi üçün yazır:
(yaza bilir!)
İçin bircəsisən, için
təkisən,
Üzdəki deyilsən, içindəkisən!
Ona könlü
Kəbənin biri də demək olar. Yalnız Kəbəni qiblə
sananlar azmı olub? Hələ də belələri
azdımı? Hələ də
belələrinin "Könlü
qibləsizdir, ağlı
qibləsiz".
Bax, elə
bəşərin və
dünyanın bütün
faciələri də
bu qibləsizlikdən
başlayır (Bu nöqtədən,
əslində, bu nöqtəsizlikdən!) Kəbədən
qabaq, könlü qiblə sanmamasından, könül qibləsizliyindən!
K.Qədimin şeirlərini oxuduqca nədənsə Nəsiminin
də səsi gəlir qulağıma. "Gərçi
bu gün Nəsimiyəm, Haşimiyəm,
Qureyişiyəm, məndən
(bundan) uludur ayətim, ayətə-şana sığmazam".
1-ci misranı oxuyanda
adama elə gəlir ki, bu nədir, Nəsimi ərəb olduğunamı işarə
edir, "Haşimiyəm,
Qureyşiyəm" deməklə?
Xeyr! Quranın həmin qəbilə və tayfadan olan Həzrəti Məhəmmədə nazil
edildiyini xatırlayaq,
gəlin. Yada salaq
ki, İslam dininə mənsub insan hansı xalqdan, millətdən olursa olsun, peyğəmbərin
ümməti hesab olunur. Demək, burda söhbət
ərəb yaxud hansı millətdən olmaqdan yox, hansı
ümmətdən olmaqdan
gedir.
Keçək 2-ci misraya. "Bundan uludur ayətim" deyən Nəsimi nə demək istəyib? Məlumdur
ki, Adəmin və bütün insanların yaradılışı
Həzrəti Məhəmmədin
alnındakı Nurnan bağlıdır. Əslində, bütün bəşər
o Nurdan xəlq olunub. Deməli, hər şeydən
qədim olan həmin Nurdur. - O
"ayətülşan"dır. Nəsimi o
"ayətü-nur"dan danışırmış.
Kəmaləddin Qədim də bir şeirində sanki həmincə qədimlikdən danışır:
Mənim
bir yalquzaq yurd yerim olub,
Bu səfil, sərgərdan
virandan qabaq.
Olub ocaq yerim, yurd
yerim olub,
Olub bu İrandan, Turandan qabaq!
Eşq olsun belə qədimliyə və müasirliyə!
K.Qədimin şeirləri nədən
belə qədim və müasirdir? Çünki
Ruhun adına
yazılan şeirlərdir.
Bunu hamıdan qabaq özü bilir və özü deyir:
Sənin
nəyin varsa qara torpağa,
Mənim
nəyim varsa ruha çıxacaq!
Bu baxımdan bu nadan, cahil sürüsü
(it xılı) bir yolluq anlamalıdır ki, bu cür
şeirləri yazmaq üçün özün
paşa yox, könlün də paşa olsun gərək: Yazmağa və deməyə haqqın olsun! "Mən elə bir könlü paşanın biri..."
Kəmaləddin Qədim əli özünə (və ruhuna) çatmış, yıxılanda öz əlindən tutmuş şairdir.
Laməkanlığı da var.
Məsələn, belə:
Gəzəsən, özünü bir
ömür boyu,
Nə öldü, nə qaldı xəbərin çıxa!
***
...Ədəbiyyat insandan
(şairdən, yazıçıdan)
qurban verməyə qara baş istəyir.
Çoxları elə bilir ki, qaravaş istəyir.
Kəmaləddinin qapı-bacada işlətməyə
qaravaşı yoxdu.
Qara başı var!
Qələmə verməyə!
Sözə verməyə!
Yola verməyə!
Xalqa, millətə verməyə!
Haqqa verməyə!
Kəmaləddin-Könül adamıdı. Könüldən başqa da heç kimdən bir istəyi, umacağı yoxdu.
Bir ömür bir könül gəzdim,
Bir könül
istədi könlüm.
İstək, umacağın da
olanda belə ola, bax,
belə!
***
...Həzrət Əli ölməzdən əvvəl
oğlanlarına dedi ki, mənim tabutumu çiyninizə götürməyin. Tabutun özü
özünü aparacaq,
hardasa dayananda məni orda basdırarsınız.
K.Qədim təkcə şair deyil. Yolçudu, özü
də anasının bətnində olandan:
Mən ana bətnindən yolçuyam elə,
Görünür həmişə yol
məndən qabaq!
Bu şair (bu yolçu) hər söz üçün şəhid olmağa hazırdır. Nahaqdan heç bir söz demir. Deməz də!
Vəsf
etmirəm nə vəziri, nə şahı,
Göz görəti
haqq etmirəm günahı.
Nədən şəhid sayılmıram
ilahi,
Bu qədər ki,
sözə qurban gedirəm?!
K. Qədimə şeirləri
yazdıran Allah eşqidir.
Sufi düşüncəsidir.
Yoxsa belə deyə bilərdimi:
Əcəl dörd dolansın
gündə başına,
Qoy elə solunda, sağında qalsın.
Baxın, bu, "Ölmədən öl!" düşüncəsi
deyilmi?
- ...İnsan Quranda
deyildiyi kimi, gözəl xəlq olunub. Yaradılmışların özəyidi, başıdı,
böyüyüdü. Amma böyüklüyündə qala
bilirmi? Bilmir! İmam Qəzali bu üzdən deyirdi ki, ey
insan, bir yandan "Allahu- Əkbər!" - "Allah böyükdür"
deyirsən, bəs niyə böyüklük
(ucalıq) qarşısında
səcdə etməkdənsə,
bu qədər öz-özünə vurulursan,
alçalırsan, kiçilirsən
belə?!
K.Qədimin "Allahu-Əkbər" şeiri həmin suala ən yaxşı
cavabdır:
Birisi qaça-qaça, birisi qova-qova,
La ilahə- illallah, Allahü-Əkbər!-deyir.
...Bunun harası bəşər, bunun harası bəndə,
Bığ yeri tərləyən
də, başı gora əsən də,
Altda başı kəsilən,
üstdə başı
kəsən də
La ilahə illallah, Allahü-Əkbər!-deyir.
Nəsimi yazırdı ki, mənim davam yalançı "La ilahə
İllallah"deyənlərlədi.
K.Qədim yalandan "Allah kərimdir"
deyib insanların ağzını boza verən (mübarizədən,
həyatdan) yayındıran
müştəbeh dindarlara
qarşıdır:
Nə bıtıb-tükənir zalımın
zülmü,
Nə də ki, fağırın
"Allah kərimi".
Gözünə dürtülür, üzünə
gülmür,
Yetimin, sağırın "Allah Kərim"...
Əstəğfürullah! Şair burda heç
də o sözə (və inanca!) ironiya ilə yanaşmaq fikrində olmayıb. Sadəcə olaraq demək
istəyib ki, "kiş-kiş" deməklə
donuz darıdan çıxmaz.
Başqa
bir şeirində yalançı "ya bəxt" deməkdən
də bir kar aşmayacağının
fərqindədir şair:
Nə gözlə, taleyin, şansın gətirə,
Vaxt əsil toxuya, əsil sarıya!
Bu şairi narahat
edən, hətta qorxudan şeylər çoxdur. O narahatdı ki, görən gedən torpaqlarımızı,
yaylaqlarımazı, dağlarımızı
nə vaxt qaytaracağıq (Qaytara biləcəyikmi?)
Həm də o narahatdı, qorxur ki:
Qalacaqmı sözdə mənim
Sözə gətirdiyim dağlar?!
Allah-Allah!
Bu adam nələr
düşünür, hansı
incəliklərə varır,
bizi haralara aparıb çıxarır?!
***
...Könül insanın (bəşərin ) köhnə dostudu.
Və bu dostun yanında
yaxşı kı, sən varsan Tanrı, ey böyük və əzəli Dost!
Yaxşı kı, sən varsan tanrım, nə yaxşı
Hər şeyin
təzəsi, dostun köhnəsi.
Bu köhnə dostla kim dostluq
edir, daima təzələnir, nə
qədər təzələnirsə,
o qədər də köhnələşə bilir.
"Od kimi, su kimi köhnəyəm
bala" (M.Araz).
Yaxşı ki, Tanrıyla-Haqqla dostsan sən də, Kəmaləddin Qədim! Yaxşı ki, onçün də azadsan, hürsən...
Kiminsə əlinin altda deyilsən,
Nə var quş olmağa
Allahın altda!
***
...Xaqani sarayda izlənirmiş. Çəkdiyi
ahı da o dəqiqə gedib Şirvanşaha xəbər
verirlərmiş. Bunu nədən
xatırladım?
K.Qədimin "Necə qorxudursa
yuxum kimsəni, elə ahımı da göydə tuturlar" misralarını
oxuyanda və ruhundakı daha bir qədimliyi, ruh yaxınlığını
görəndə!
Və həm də o ulu şairimizin "Hər şeydən əvvəl könül xəlq edilib" sözlərini xatırlayanda!
***
...Dünyada kimlər qalır?
Əlbəttə ki, mərd adamlar, Allah dostları, könül paşaları!
Belə də olmalı deyilmi ki?!
Doğurdan da əslində,
bu dünyaya:
Gələn paşa-paşa gələr,
Çıxan paşa-paşa çıxar!
Barat VÜSAL
525-ci qəzet.- 2020.- 8 yanvar.- S.18.