Qısqanclığın "Mənim
günahım"dakı anatomiyası - Şahanə
Müşfiqin reportajı
Qısqanclıq
elə bir duyğudur ki, hansı statusda, hansı yaşda,
hansı mövqedə olmağına baxmayaraq, insanı öz
daxilindən yeyir, bitirir.
Əslinə baxanda bunun çox zaman qarşı tərəfə
elə bir ziyanı olmur. Bu hiss, gərginlik insanın psixologiyasını pozur,
rahatlığını əlindən alır. Uzağı,
deyinmək, dava-şava, kiçik əsəb pozucu oyunlarla
qarşı tərəfə ziyan vurmağa
çalışırlar. Amma bütün
hallarda, necə deyərlər, insan nə edirsə,
özünə edir. Bəzən isə elə
güclü qısqanclıqlar olur ki, orada artıq insan nə
etdiyini bilmədən fövqəladə hərəkətlər
etməyə başlayır. Günah,
haqsızlıq gözünə görünmür. Bu zaman sanki daxilində qasırğa qopur,
fırtına inləyir, bütün gözəl duyğular,
səbr, sevgi o fırtınanın, o qasırğanın
qoynunda sovrulub heçliyə qarışır. Yerində isə xəbislik, rəzillik qalır.
Fırtına dinəndən, göydə uçuşan
daşlar yerinə oturandan, əsəb, intiqam kölgəsini
arxasıyca sürüyüb uzaqlaşandan sonra insan baxır
ki, yerdə böyük, lap böyük peşmanlıq və
xəyalqırıqlığı qalıb. Ondan
sonra isə başlayır bu peşmanlığın psixoloji
sarsıntısıyla mücadilə dövrü. Bu mücadilədən hansının qalib
çıxacağı isə məchuldur.
Sənətdə,
yaradıcılıqda qısqanclıq isə az
qala sənət yaranan gündən var. Uğursuz uğurlunu,
yaşlı cavanı, pis yaxşını hər zaman
qısqanıb, qısqanır və insan var olduqca da
qısqanacaq yəqin ki... Sənət yarandığı
gündən indiyə qədər bu mövzu həmişə
aktual olub və həmişə də aktual olacaq...
Bir neçə gün öncə Azərbaycan Dövlət
Akademik Musiqili Teatrında baxdığım "Mənim
günahım" tamaşasında məhz bu mövzu ələ
alınıb.
Əslində, əsər heç də yad
deyil. Öncə Xalq
yazıçısı İlyas Əfəndiyevin kitabında
pyes kimi oxumuş, televiziya tamaşasına baxmışam.
Əsərin səhnə taleyi isə elə
yarandığı tarixlə eyni ilə təsadüf edir.
Həmin vaxt səhnə əsərinin
quruluşçu rejissoru Əşrəf Quliyev, rəssamı
Böyükağa Mirzəzadə, bəstəkarı Soltan
Hacıbəyov olub. Nurcahan xanım rolunda
Xalq artisti Leyla Bədirbəyli (əsas tərəf-müqabili
Xalq artisti Əli Zeynalov olmaqla) çıxış edib.
Mərhum sənətkar Amaliya xanım Pənahovanın
illər öncəki açıqlamalarından birində
deyilir ki, pyesin ilk teatr quruluşu hazırlanarkən Nurcahan
rolunu əvvəl Şəfiqə Məmmədova məşq
edirmiş. "Mənim günahım" pyesinin ilk
teatr quruluşunun ərsəyə gəlməsindən 15 il sonra əsərin teatr quruluşunda Ayqız
rolunda çıxış edən Amaliya Pənahova baş
rollarda özü və xalq artisti Rafael Dadaşov olmaqla bu əsərə
uğurlu televiziya tamaşası şəklində quruluş
vermişdi.
İllər öncə Akademik Milli Dram Teatrı əsərə
yenidən müraciət etdi. Bu dəfə quruluş Xalq artisti Mərahim
Fərzəlibəyova aid idi. Nurcahan rolunu Xalq
artisti Məleykə Əsədova, Sahibi Əməkdar artist
Elşən Rüstəmov ifa edirdilər.
Azərbaycan Dövlət Musiqili Teatrı isə son illərdə
əsərə tamam başqa məzmunda, tərzdə
quruluş verərək repertuarına daxil edib. Sevgi
haqqında pritçanın ideya müəllifi və bədii
rəhbəri Əməkdar incəsənət xadimi
Əliqismət Lalayevdir. Əsərə
quruluşu İradə Gözəlova verib.
Tamaşanın
dirijoru Əməkdar İncəsənət Xadimi Fəxrəddin
Atayev, quruluşçu baletmeyster Yelena Ağayeva,
quruluşçu rəssam Elnur Axundov, konsertmeyster Fidan Babayeva,
rejissor assistenti Elməddin Dadaşovdur.
Tamaşada
obrazları Əməkdar artistlər Nərgiz Kərimova
(Nurcahan), İlham Hüseynov (Sahib), teatrın balet artisti Mələk
Səfərova (Ayqız) və başqaları canlandıracaq.
Əsərin süjeti yaşlandığını qəbul
etməyən Nurcahan adlı balerinanın
yaşantıları üzərində qurulub. Evində
yalnız qalan, telefonlara, teatra dəvətlərə
acıqlı cavab verən bu qadın çox narahatdır.
Hətta onun günlərdir evdən
çıxmadığını qapıya gələn
televiziya müxbirindən öyrənirik. Müxbir
bu vəziyyətin onun pərəstişkarlarını narahat
etdiyini və bununla açıqlama almaq istədiyini bildirsə
də, Nurcahan kobudluqla onları qapıdan qovur. Hansısa məsələ onu bərk narahat edir.
Hiss olunur ki, bu narahatlıq onun psixologiyasına da çox pis
təsir edib və onun gözünə bir balerina
görünür. Bu balerinanın kimliyi bizə
məlum deyil. Öncə bunun Nurcahanın
gəncliyi olduğunu düşünürük. Çünki bu narahatlığın
qaynağının onun yaşlanmağı olduğu qənaətindəyik.
O, bütün varlığıyla bağlı olduğu səhnəyə,
sənətə artıq yararlı olmadığını
düşünür. Gənc balerinaların
onun yerini rahatlıqla tuta biləcəyi əndişəsindədir.
Hətta bunu teatrın direktoruyla telefon
danışığında da dilə gətirir, "mənim
rolumu Ayqıza verin" - deyir. Ayqız
kimdir? Ayqız teatra yeni gələn balet
artistidir. Belə məlum olur ki,
yaşlanmaqdan qorxuya düşən balerina sənətini
qısqanmağa başlayıb. Qısqanclığının
əsas hədəfi isə gənc balerina Ayqızdır.
Bir azdan səhnədə
Nurcahanın əri Sahib görünür.
Bu məqamdan sonra qədər əsər demək
olar ki, onların dialoqu və dialoqların səngidiyi məqamda
özləriylə monoloquna həsr olunur. Məlum olur
ki, Sahib illər öncə Nurcahanı səhnədə
görüb və onun sənətinə vurulub. Bu vurğunluq indiyə qədər də davam edir.
Nurcahan əvvəllər bəlkə də
bunun fərqində deyildi, ya da bu vəziyyət onu narahat
etmirdi. Amma indi -
yaşlandığını və artıq sənətə,
səhnəyə yararsız olduğunu anladığı məqamda
ərinin bu sevgisinə də şübhə etməyə,
onun sənətinə olan vurğunluğundan narahatlıq
duymağa başlayıb. Sənət
yoxdursa, deməli, sevgi də yoxdur. Sevgi yoxdursa, Sahib də yoxdur.
Ərini itirəcəyi qorxusunun bir mənbəyi də
yenə həmin o gənc balerinadır - Ayqız. Nurcahan
Ayqıza təkcə sənətini yox, həyat
yoldaşını da qısqanır. Özü
də bu qısqanlıq elə bir qüvvədədir ki,
qadın başını itirir, nə etdiyinin fərqinə
varmır. Bu hədsiz
qısqanclığına görə gərgin psixoloji
sarsıntılar keçirir. Deməli, sənətə
aşırı dərəcədə sevgi bəzən
acınacaqlı nəticələr də verə bilirmiş.
Nurcahan səhnəyə yenicə qədəm
qoyan balerinanın gələcəkdə həm səhnədə,
həm də ərinin həyatında onun yerini tuta biləcəyindən
qorxur. Bu qorxu zaman keçdikcə onun
bütün düşüncəsinə, qəlbinə, hisslərinə
o qədər hakim olur ki, o, günah işləməkdən
çəkinmir. Ayqızı "zərərsizləşdirmək",
ya da ondan intiqam almaq üçün ona ən böyük
pisliklərdən birini edir, ayaqlarının şüşəylə
kəsilməsinə, zədələnməsinə səbəb
olur. Bu, çox böyük bir
günahdır. O, Ayqızı təkcə
ayaqlarından yox, sənətindən, həvəsindən,
sevgisindən, arzularından da qoparır. Bunu
başa düşəndə isə artıq gec idi. Bu günah onu qarabaqara izləyir, əməlinin
peşmanlığı onun mənəviyyatını bir məngənə
kimi sıxır, əzir. Aydın olur ki,
tamaşanın əvvəlindən bəri onun gözünə
görünməklə ona əzab verən gənc balerina da
Ayqızın xəyalı imiş. Nurcahanın susmayan
vicdanı Ayqız obrazında onu izləməkdədir...
Həyat
yoldaşı Sahib isə onun
qısqanclıqlarının yersiz olduğunu, onu əvvəlki
kimi sevdiyini, Nurcahanın hələ də ən möhtəşəm
balerina, əsl sənətkar olduğunu deyir,
xanımını buna inandırmağa
çalışır. Amma hiss olunur ki, o, özü
də bu dediklərinə inanmır. Bəli,
Nurcahan sənətkardır, amma artıq kənarda dayanıb
səhnə üçün tələbə yetişdirməklə
məşğul olmalı olan sənətkar. Ayqızı da o yetişdirib. Ona
isə bunlar yox, səhnə lazımdır.
Sahib və Ayqızla bağlı Nurcahanın
şübhələri isə Sahibin özüylə
monoloqunda əslini tapır. Həqiqətən
də Sahibin Ayqıza hissləri var. Təəssüf ki, bu
hisslər platonik deyil, onların münasibəti də var. Bu
da Sahibin günahıdır. Sahib Ayqıza
olan hisslərini Nurcahana olan sevgisiylə müqayisə edir.
Deyir ki, Ayqızın sevgisi ona illər öncə
arvadına duyduğu o coşğun, saf hissləri
xatırladır. O, Nurcahanı deyil, Ayqızı
sevdiyini düşünür. Çünki
Nurcahan artıq onun aşiq olduğu həmin qıvraq balerina,
peşəkar aktrisa, əzəmətli sənətkar deyil.
O, sönməkdə olan günəşdir. Bu
hisslər də Sahibin günahıdır. Ayqız gənclik təravəti, istedadı və
naz-qəmzəsiylə Sahibin ağlını başından
almağı bacarıb. Buna görə də
artıq teatrdakı əsas rollar ona həvalə olunur. Nurcahan Ayqızı özünə rəqib
gördüyü kimi, Ayqızın da yolundakı tək maneə
Nurcahandır. Çünki Nurcahan özünü nə
qədər yararsız hiss etsə də, hələ də bu
sənətin peşəkarı, tamaşaçının,
rejissorun və səhnənin axtardığı sənətkarı
olaraq qalmaqdadır.
Belə məqamda Ayqız Sahibin ürəyinə yol
tapmağa çalışır. Nurcahan isə bunu gənc
balerinanın şöhrət əldə etmək
üçün vəzifə və söz sahibi yaşlı
kişini yoldan çıxartmaq cəhdləri kimi dəyərləndirir.
Haqsız da deyil...
Dəqiqələr
irəlilədikcə Nurcahanla Sahib ətəklərindəki
bütün daşları tökürlər. Hər
şeyi ən xırda detalına qədər
danışırlar. Nurcahanın incikliyi,
Sahibin onun könlünü almaq və özünə belə
etiraf etməkdən çəkindiyi həqiqətləri
boynundan atmaq cəhdləri bir ailə dramını
gözümüz önünə sərir. Bir-birini sevən ər-arvadın kənardan
müdaxiləsi, üçüncü nəfəs
hesabına qırılmaqda olan münasibəti
tamaşanın dramatikliyini daha da artırır. Zaman-zaman səsləri qalxsa da, bir-birini yamanlasalar da
(əsas da Nurcahan), məhz bu açıq söhbətin sayəsində
həqiqətləri görə bilirlər.
Sahib anlayır ki, sən demə, onun gənc
balerinalara olan bu həvəsin, Ayqıza bəslədiyi özəl
münasibətin də kökündə Nurcahana olan sevgisi
dayanır. O, səhnədə bir qu kimi süzən gənc
balerina Nurcahanı o qədər çox sevib ki, indi
bütün qızlarda məhz Nurcahanın həmin
cavanlığını, təravətini axtarır. Bu, həm
də insanın can atdığı bir nəsnəyə
çatandan sonra həmin həvəsinin, ehtirasının
sönməyinə oxşayır. Amma Sahibin
Nurcahana olan sevgisi, ehtirası sönməyib, sadəcə
öləziyib. Bircə
qığılcıma bənddir ki, alovlansın. O
qığılcım isə məhz bu söhbət olur.
Nurcahan
Ayqızın ayaqlarını doğraması
üçün ayaqqabısına şüşə
qırıntıları tökdüyünü, Sahib isə Ayqızla münasibətdə
olduğunu etiraf edir. Məncə, əsərdəki
"Mənim günahım" ifadəsi təkcə
Nurcahanla məhdudlaşmır. Bu, Sahibin də
günahlarını əks etdirir.
İnsan
günahını etiraf edib, onunla üzləşəndən
sonra rahatladığı kimi, Nurcahan da, Sahib də
bu rahatlıqlarına qovuşurlar. Bir saat boyunca
əsəb gərginliyini, peşmanlığını izlədiyimiz
Nurcahandan sonda əsər-əlamət qalmır. O,
"mən hər kəsdə səni axtarmışam"
deyən ərini bağışlamaqla, özünün, sənətinin
fərqinə də varır sanki... Və budur,
teatrın direktoruna şən səslə cavab verərək,
tamaşanı təxirə salmamağını, mütləq
səhnəyə çıxacağını deyir.
Tamaşanın rəssamı çox sadə dekora
üstünlük vermişdi. Səhnədə bir
masa və üç stul var. Obrazların xəyalı,
keçmişə aid xatirələri böyük ekranda əks
olunur. Səhnənin ən uzağındakı
qaranlıqdan süzülən piano səsi dialoqları
tamamlayır, onlara lirik fon verir. Bir-birindən maraqlı musiqilər, sadə geyim və
dekorlarla yaradıcı heyət qısa zaman kəsiyində
böyük bir dramatik-psixoloji hadisəni
tamaşaçılara təqdim etdilər.
Qısqanclıq
isə bütün hallarda təhlükəlidir...
Şahanə MÜŞFİQ
525-ci qəzet.- 2020.- 25 yanvar.- S.16.