STEAM təhsil
metodu
Son illərdə dünya
təhsil sistemində
ən mühüm trendlərdən biri kimi aktuallıq qazanan STEAM-təhsil müasir təhsil fenomeni kimi peşəkar
səriştələrə malik mütəxəssis hazırlığında mühüm
istiqamət kəsb etməkdədir.
Onun hədəfi
şagirdlərdə yüksək
mütəşəkkil düşüncəni
inkişaf etdirmək və əldə olunan biliklərin layihə təlimi vasitəsilə təbii elmlər, texnologiya, mühəndislik, riyaziyyat
və incəsənət
kimi fənlərdə
səmərəli tətbiqinə
nail olmaqdır. Məktəblərdə STEAM şagirdlərə kommunikasiya, komandada işləmək, kritik və yaradıcı düşüncəni tətbiq
etmək kimi XXI əsr bacarıqlarından
istifadə olunmaqla yaradıcı öyrənməni
təmin edir.
STEAM təhsil metodu şagirdlərə beş sahənin - Elm
(Science), Texnologiya (Technology), Mühəndislik (Engineering), İncəsənət
(Art) və Riyaziyyatın
(Math) birgə və inteqrasiya olunmuş şəkildə tədrisi
ideyası üzərində
qurulub. STEAM kurikulumu
fənlərarası, praktik
və tətbiqi dərslərdən ibarətdir.
Elmin və texnologiyaların öyrədilməsində ənənəvi
yanaşmadan fərqli
olaraq, STEAM təhsili praktik məşğələlər
vasitəsilə elmi, texniki biliklərin gündəlik həyatda tətbiqini şagirdlərə
göstərir. Bu yanaşma şagirdlərə
mühəndislik səriştələri
öyrədərək, onların
real həyatda problemlərin
həlli zamanı tətbiqini aşılayır.
STEAM fənləri şagirdləri hansı peşə seçmələrindən
asılı olmayaraq həyata hazırlayır.
STEM abbreviaturasına əlavə
olunan +A (art-incəsənət) təhsilalanlar
üçün vacib
hesab edilir. Çünki istər-istəməz layihə məhsullarının
ərsəyə gəlməsi
zamanı incəsənət
sahələrinə inteqrasiya
olunur. Eyni zamanda, STEAM humanist yanaşma, mənəviyyat,
ümumi mənafeyə
xidmət etmə məqsədləri daşıyır.
Layihə ilə əlaqədar
Təhsil Nazirliyi tərəfindən steam.edu.az portalı
da istifadəyə verilib. Portalda STEAM təhsili üzrə
yeniliklər, layihə
üzrə görülən
işlər və nəzərdə tutulan tədbirlər barədə
məlumatlar yerləşdirilir.
Təhsil Nazirliyi tərəfindən
Bakı şəhərində
yerləşən 42 ümumi
təhsil müəssisəsində
artıq STEAM layihəsinin
tətbiqinə başlanılıb. Layihə çərçivəsində
müəyyən edilmiş
məktəblər üzrə
tədrisə ümumilikdə
6000-dən çox 6-cı sinif şagirdi cəlb edilir. Layihənin tətbiq edildiyi ümumi təhsil müəssisələri Təhsil
Nazirliyi tərəfindən
zəruri təlim avadanlığı və
inventarlar ilə təmin edilib. STEAM təhsilinin tədrisi
məqsədi ilə
42 məktəbdən 104 müəllim
peşəkar heyət
tərəfindən keçirilən
təlimlərdə iştirak
ediblər. Təlimlərin məqsədi də STEAM dərslərini tədris edəcək müəllimləri
yetişdirmək, onları
bu istiqamətdə peşəkar inkişafa sövq etməkdir. Təlimlər nəticəsində
müəllimlərə STEAM düşüncəsi və
metodikası, 21-ci əsr
bacarıqları, fənlərarası
əlaqə, layihə
əsaslı öyrənmə,
innovativ təlim metodikaları, micro:bit vasitəsilə kodlama, müxtəlif mühəndis-dizayn həllərinin
prototipləşdirilməsi və s. bu kimi
istiqamətlərdə praktik
biliklər verildi və bacarıqlar formalaşdırmağa nail olundu.
Yəni artıq STEAM müəllimi
adlandıra biləcəyimiz
müdavimlərimiz şagirdlərinə
STEAM dərslərində mentorluq
etməyə, onları
yeniliklərə istiqamətləndirməyə
hazırdırlar.
STEAM təhsil layihəsində
nəzərdə tutulmuş
məqsədlərə nail olunması, ümumiyyətlə,
təhsil sistemi qarşısında duran bir sıra strateji
hədəflərə çatmaqda
mühüm əhəmiyyət
daşıyır. Məlum olduğu
kimi, Prezident İlham Əliyev tərəfindən "Azərbaycan
Respublikasında innovativ
inkişaf sahəsində
koordinasiyanın təmin
edilməsi haqqında"
Sərəncam imzalanıb.
Bu sənəddən çıxan nəticələrə
əsasən, biz innovativ
ölkə qurmağa
çalışırıq. Ölkəmizdə istedadlı uşaqların
aşkarlanması və
düzgün istiqamətdə
yetişdirilməsi bu
işin açarıdır.
İnnovativ inkişafın açarı
olan STEAM bizi strateji hədəflərə
aparır. İstedadların aşkarlanması və yetişdirilməsi isə
təhsil sisteminin keyfiyyətindən asılıdır.
Bu səbəbdən, təşkil edilmiş
STEAM təlimlərinin, yəni
müasirləşən təhsil
məzmununun ölkəmizin
inkişafına verəcəyi
töhfələr böyük
əhəmiyyət kəsb
edir.
STEAM dərsləri imkan verir ki, müəllim
tədris ili
boyunca icra edə biləcəyi fərdi kurikulumunu tərtib etsin. Müasir və STEAM düşüncəli
müəllimlər üçün
bu imkan geniş spektrli yaradıcılıq üfüqləri
açır. Fənn kurikulumlarının
icrası zamanı isə müəllim dərsin mövzusuna uyğun olaraq effektli və optimal təlim üsul və vasitələrini seçməkdə, müxtəlif
resurslardan istifadə olunmaqla təlim nəticələrini əldə
etməkdə sərbəstdir.
Bu il STEAM dərslərinin tətbiqinin
ilk ilidir, əldə olunan nəticələrə
əsasən, qarşıdakı
illərdə məzmunun
təkmilləşdirilməsi işlərinə baxıla
bilər.
Dərslərin STEAM əsaslı qurulması üçün müəllimdən
xüsusi bilik və bacarıqlar tələb olunur. Çünki layihələr, real həyat
problemlərinin həlli
üçün seçilmiş
üsullar nə qədər şagirdyönümlü
olsa da, müəllim layihələrin
planlanmasında və
mərhələlərin düzgün
icra olunmasına nəzarət etməkdə
şagirdlərlə birlikdə
fəaliyyət göstərir,
onların fəaliyyətini
istiqamətləndirir. Xüsusilə, müəllim şagirdlərində
4C bacarıqlarının formalaşmasında
birbaşa iştirak edir.
STEAM xarici təlim
metodudur. Təlim məzmununun hazırlanmasında
DA xarici təcrübədən
istifadə olunmalıdır.
Təlim
məzmununun hazırlanmasında
iştirak edən yerli təhsil mütəxəssislər istifadə
etdikləri xarici təcrübələri şəxsən
beynəlxalq kurs və seminarlardan qazanıblar. Belə
ki, yerli təhsil mütəxəssisləri,
o cümlədən, mən
də, mart ayı ərzində Təhsil Nazirliyinin təşkilatçılığı
ilə İsraildə
"STEAM və innovativ
təlim metodları"
beynəlxalq kursunda iştirak edən şəxslərdir. Eyni zamanda,
bu mütəxəssislərin
bir qismi Türkiyədə təşkil
edilən "STEM PD education conference"da iştirak ediblər.
STEAM metodunun bir çox sahələrə
müsbət təsiri
xarici təhsil mütəxəssisləri və
menecerləri tərəfindən
daim təsdiqlənir.
Layihədə iştirak etmiş müəllimlər də
hesab edirlər ki, təlimlərin STEAM təhsilin prinsiplərinin
şagirdlərə daha
yaxından çatdırılmasında
çox faydası olacaq. Onlar təhsil sahəsində
mühüm istiqamət
barədə yüksək
fikirdədirlər.
"Tərəqqi" texniki-humanitar liseyinin müəllimi Aysel Hüseynova deyir ki, hər birimiz
hələ uşaq yaşlarından öz gələcək peşəmizlə
bağlı xəyallar
qururuq. Bəlkə də müəllim ailəsində doğulub boya-başa çatmağımın
nətiəsidir ki, özümü müəllim
kimi görməyi həmişə arzulamışam:
"Bu şərəfli peşəyə
yiyələnmək üçün
Bakı Dövlət Universitetinin Mexanika-Riyaziyyat
fakültəsinin bakalavr
və magistr piləsini müvəffəqiyyətlə
bitirmişəm. 2008-ci ildən isə "Tərəqqi" texniki-humanitar
liseyində müəllim
kimi fəaliyyətə
başlamışam. Şübhəsiz ki, hər bir
gənc müəllim
kimi belə bir mötəbər təhsil ocağında peşə fəaliyyətinə
başlamaq mənim üçün də böyük bir şans idi. Liseyimiz Birincilər sırasında
olmaqla yanaşı, hər zaman yeni layihələrə açıq olub. Rəhbərliyimizin müəllimlərə, xüsusən, gənc kadrlara böyük dəstəyi var. Adından
da göründüyü
kimi, liseyimizdə atılan bütün addımlar Azərbaycanımızın
Tərəqqisi naminədir.
Bunun göstəricisi olaraq da "STEAM Azerbaijan" layihəsinə
ilk qoşulanlar sırasındayıq.
Layihəyə şagirdlərimiz tərəfindən çox
böyük maraq var. Tədris prosesi təhsil nazirliyi tərəfindən texnoloji
avadanlıqlarla, tədris
materialları ilə
tam təmin olunur.
Lisey rəhbərliyinin layihəyə
çox böyük maraq və dəstəyi
var. Belə bir mühitdə həm şagird, həm də müəllim kimi çalışmaq insana daha çox
stimul verir. Nəzərə alsaq ki, müasir şagirdin maraq mərkəzində texnologiya,
əl əməyi, öyrəndiyi nəzəri
bilikləri tətbiq etmə istəyi, robototexnika, əməkdaşlıq
durur və STEAM bütün bunları özündə birləşdirir,
o zaman STEAM həqiqətən
də XXI əsr şagirdi üçün
çox maraqlıdır".
Aysel Hüseynovanın
sözlərinə görə,
STEAM şagirdlərdə həm
də sərbəst düşünmə bacarığını
önə çıxarır. Belə ki, hər hansı layihə işlənərkən
şagirdə diktə edilmir, ona öz ideyalarını
realllaşdırmaq şansı verilir. Nəticədə
maraqlı və fərqli layihələr ortaya
çıxır. STEAM-da artıq "Uğursuz şagird"
anlayışı yoxdur, səhvlərindən
düzgün nəticə
çıxarıb mükəmməlləşən şagird var. STEAM-də həm
də əməkdaşlıq, komandada
işləmək bacarığı formalaşır. Məncə,
bu, özü də gələcəkdə
sağlam cəmiyyətin
formalaşmasına xidmət edən bir amildir. Hesab edirəm ki, bu
günün STEAM layihəsi gələcəyin
mükəmməl dizaynerlərinin,
proqramçılarının, texnoloqlarının, müəllimlərinin,
həkimlərinin yetişməsinə təkan verən bir layihədir. Çünki
STEAM fənlərarası inteqrasiyaya əsaslanaraq
şagirdin bilik və
bacarığını inkişaf etdirir. Bir müəllim kimi layihənin
gedişatında öyrədərək öyrənirəm və
düşünürəm ki, layihə
getdikcə daha da təkmilləşəcək,
müasir müəllim və müasir şagirdin
inkişafına öz müsbət təsirini
gğstərəcəkdir. Bu günün uğurlu
şagirdləri Azərbaycanın uğurlu
gələcəyidir və biz müəllimlər
bu gələcəyin daha
parlaq olması və inkişafı naminə
əzmlə çalışırıq. Bu
işdə əməyi keçən hər bir
kəsə təşəkkür edirəm və uğurlar arzulayıram".
Orta
məktəblərdə STEAM yanaşması uşaqları
eksperimentlərin aparılmasına, modellərin
hazırlanmasına, musiqi və filmlərin müstəqil
yaradılmasına, ideyalarının reallığa
çevrilməsinə və son məhsulun yaradılmasına
həvəsləndirir. Bu təlim
yanaşması uşaqlara nəzəriyyə
və praktiki bacarıqları effektiv şəkildə birləşdirməyə
imkan verir və gələcəkdə
universitetə daxil olmaq
və daha da inkişaf etdirməyi asanlaşdırır.
STEAM layihəsinin rəhbəri İqrar Nəzərov bildirib ki, sözügedən layihə eyni anda bir neçə aspekti - elm, texnologiya, mühəndislik, incəsənət və riyaziyyatı birləşdirir. Tədris prosesi beşinci sinifdən məktəblərdə tədris olunan "Alqoritmika" layihəsinin bir növ davamıdır. İ.Nəzərov, gələcəkdə artıq uzun müddətdir xaricdə olduğu kimi STEAM-ın bir fənn olaraq bütün təhsil səviyyələrində tədris olunacağını istisna etməyib: "Prosesin hansı istiqamətdə getdiyini başa düşmək üçün ilin birinci yarısının qiymətləndirməsinin nəticələrini görmək istəyirik. İlin birinci yarısının sonuna qədər məktəblilər artıq öz layihələrinin ardınca gedə biləcəklər. Məsələn, TINKERCAD proqramını öyrəndikdən sonra, stəkan dizayn edə və onu 3D printerdə çap edə biləcəklər. Şagirdlərin tam fəaliyyət azadlığı var".
Sevinc QARAYEVA
525-ci qəzet.- 2020.- 25 yanvar.- S.11.