"Yaşamaq sənəti":
özünü axtaranların kitabı
Bugünlərdə
bir kitab oxuyub bitirdim: "Sevgi qapısında Yaşamaq Sənəti".
Müəllifinin dediyinə görə,
kitabın ilkin adı belədir. Amma bəlkə
də çap olunana qədər dəyişəcək.
Nə bilmək olar. Hər
halda psixoloq, yazıçı İlqar Kamil bir müddət
öncə verdiyi seminarlarını "Yaşamaq sənəti"
adlandırmışdı.
Bu kitabda yazdıqlarını və xeyli də
yazmadıqlarını o seminarlarda
bölüşmüşdü insanlarla. Və
seminarların ardından belə bir nəfis kitab yaranır.
Məsələ burasındadır ki,
yazıçı İlqar Kamilin çap etdirməyə
hazırlaşdığı bu kitab hələ yol gəlir.
Mənsə onun ilk oxucularından biriyəm.
Kitab esselərdən ibarətdir. Müəllifin
illərdən bəri sosial şəbəkədə,
müxtəlif mətbuat orqanlarında yayımlanan və
yayımlanmayan fəlsəfi, psixoloji esseləri toplanıb bu
kitabda. İlk baxışda kitabı
müəllifin xatirə dəftəri kimi də şərh
eləmək olar. Çünki İlqar
Kamil bu esselərinin, demək olar ki, hamısını öz
həyatındakı ayrı-ayrı epizodların fonunda qələmə
alıb. Ailəsiylə, dostlarıyla,
anasıyla, atasıyla, oxucularıyla bağlı söhbətləri,
Allaha üz tutduğu xitabları, yaşantıları, xatirələrinin
hər biri bir essenin yaranmasına zəmin yaradıb. Bəzən isə müəllif hansısa
mövzunu sırf özündən, həyatından misallar gətirərək
əsaslandırır. Bu mənada "Yaşamaq sənəti"ni İlqar Kamilin qırx illik hesabatı da
adlandıra bilərik.
Söz burdan açılmışkən, iddia edə
bilərik ki, İlqar Kamilin "Yaşamaq sənəti"
kitabı özünü axtaranların kitabıdır. Çünki müəllifin
özü də özünü axtaranlar
sırasındadır:
Ürəyimdə
küçə-küçə
Özümü axtarıram.
Axşam-axşam,
gecə-gecə
Özümü
axtarıram...
Amma onun
digərlərindən bircə fərqi var: o, özünü
axtardığını etiraf edir. Səhvlərinin,
günahlarının, yanlışlarının, bilmədiklərinin,
yalanlarının gözlərinin içərisinə düz
baxır. Nə cəzadan çəkinir,
nə bağışlanmaq hayındadır. Çünki bilir, yaxşı bilir ki, insan olan bəndə
özünü tapmaq üçün səhvlərdən
keçməli, özünə gedib çatmaq
üçün yanlış küçələri
dolanmalı, dəxlisiz dolanbaclarda azmalıdır. Azmalıdır ki, özüylə baş-başa
qala bilsin. Özüylə tək
qalmalıdır ki, qəlbinə boylansın. İtirdiklərini ətrafında deyil, öz
içində axtarsın. Necə ki, biz Allahı kənarda,
göydə, səmada, yoxluqda axtarıb öz içimizdə
tapırıq: "Özünə kənardan baxmaq cəhdlərin
təqdirəlayiqdir, oğlum, fəqət üzülmə,
Allahda məsələ fərqlidir: siz Allahı
başınızın üstündə zənn edirsiniz, halbuki
o, sizi içinizdən görür..." ("Hatifdən gələn
səs")
Kitab yeddi fəsildən ibarətdir. Hər fəslin
özünün ayrılıqda adı var. İlk fəsil
"Unutsam, pıçılda!" adlanır. Nəyi unutsa? Kim
pıçıldasın? Bunların
cavabını həmin fəsildə toplanmış 20 essedə
tapırıq. O esselərdən birinin adı da elə
budur: "Unutsam, pıçılda!" Cəmi
bir səhifəlik essedə yazıçı unutmaqdan
danışsa da, əslində, yuxarıda
yazdığımız hər şeyi əhatə edə
bilir. Onun fikrincə, insan bütün xətalarını
özünü, kimliyini, yaradılışının mahiyyətini
unudanda edir və təəssüf ki, bunu tez-tez unudur, hətta
çox az xatırlayır: "Adam bəzən
nə olduğunu, kim olduğunu, harda, niyə olduğunu
unudur. Bir xatırlasa... Mən bəzən qəfil
xatırlayıram, işin, gücün,
sıxıntının tən ortasında birdən yadıma
(oxu: başıma) düşür ki, a bala, sən insansan e,
Tanrının ən mürəkkəb əsəri, əşrəfi-məxluqat!
Bu nədir, iki yumrusifət çətinliyin
qabağında sarılığını udmusan?
Odur ki, məncə,
insan ola bilmənin ən çətin tərəfi
insan olduğunu həmişə, hər dəqiqə, hər
an xatırlaya bilməkdir. Adam unudur, vallah unudur,
zirin-zibilin içində o qədər eşələnirsən
ki, bilmirsən nəsən, kimsən? Səmalardan gələn
bir hatif nidasına ehtiyac olur: "heey, özünə gəl,
sən ali varlıqsan!" ("Unutsam,
pıçılda!")
İlqar Kamilin esselərinin əsas özəlliklərindən
biri qısalığı, yığcamlığıdır. Hətta deyə
bilərəm ki, onun esseləri şeirlərindən
qısadır. O, fikirlərini konkret detalların üzərində
elə aydın izah edir ki, bəzən bir səhifəlik esse
200-300 səhifəlik motivasiya kitabını, ya da 2-3
saatlıq seminarı əvəz edə bilir.
Hərdən hisslərimiz o qədər qüvvətli,
düşüncələrimiz o qədər
qarışıq olar ki, gücü verərik sözlərə. Hər
şeyi yazıq sözlərin boynuna atıb durarıq kənarda.
İstəyərik onlar anlatsın
yaşadıqlarımızı, hiss etdiklərimizi, çəkdiklərimizi.
Elə bilərik bu yolda nə qədər
çox söz "şəhid eləsək" bir o qədər
anlaşıqlı olacağıq. Qarşı
tərəf bizi daha yaxşı, daha aydın, daha dərindən
duyacaq. Amma görün müəllif belə anların
birində nə edir, nə deyir:
"Mən ona çox şey yaza bilərdim, çox
şey.
Əlimə yaxşı fürsət keçmişkən, sadəcə
ondan sonrakı ilk günümü yazsaydım, məsələn,
böyük bir hekayə olardı, povest olardı, roman
olardı, amma yazmadım, yazsaydım nə dəyişəcəkdi
ki! Yox, əzizim, yazmadım, eləcə telefonumu meyit kimi əlimin
içinə uzadıb artıq əhatəm dairəsindən
xaricdə olan nömrəsinə xırda bir SMS göndərdim:"Səndə
darıxdıqlarım var...!" ("Həyatın məhrəm
yerləri haqda")
Bu sətirlər yadıma 17-ci əsr fransız filosofu və
yazıçısı Paskalın əhvalatını
saldı. Deməli,
dostu Lidovik Montalta məktub yazan Paskal bu məktubu o qədər
uzun yazır ki, sonda belə bir cümləylə üzr istəməyi
vacib bilir: "Bağışla, bu məktub ona görə bu
qədər uzun alındı ki, mənim qısa yazmağa
vaxtım yox idi". Bəli, çox zaman
qısa cümlələr, yığcam fikirlər hissləri
daha yaxşı izah edə bilir. Məsələn,
darıxmağa aid onlarla şeir, səhifələrlə
yazı yazmaq da olar, "səndə darıxdıqlarım
var..!" demək də...
***
Çox
eşitdiyimiz, müqəddəs kitabların
çatdırdığı fikri İlqar Kamil bu kitabda yenidən
yadımıza salır: İnsan Tanrının ən gözəl
əsəridir. Və Tanrı insanın ona bənzəməsini
istəyir. Yəni, əsərin müəllifinə
bənzəməsini. Bəs əsər
müəllifinə bənzəyə bilərmi?
Bütün sual da məhz budur: "Məşhur bir hədisi-qüdsidə
oxuyuruq: "Bəndəm, mənə itaət elə, səni
özüm kimi edim". Sanki Tanrının Ana Kitabda
özünü bu qədər israrla və təkrar-təkrar
vəsf etməsinin də fəlsəfəsi məhz budur: əzizim,
bax, mən belə, belə, beləyəm ha, sən də belə
ol!
Hadisələrə
verdiyimiz reaksiyalardan apaydın görünür, çox
dayazıq, qəti bənzədə bilməmişik
özümüzü Müəllifimizə, dərinlikdə,
təəssüf!
O nəhənglikdə
Rəbbin bəndəsi paxıllıqmı edər, əzizim,
o böyüklükdə Müəllifin əsəri
zarıyarmı belə, gecə-gündüz? "Yaşamaq sənəti"nin açar həqiqətidir böyümək!
Sən bunları nağıl sayırsan, mənsə Müəllifinə
bənzəyən bir Şah Əsər tanıyıram, gecələr
onu incidənlər üçün belə dua edəcək qədər
böyütmüşdü özünü:
"bağışla onları, İlahi, bilmirlər, bilsələr,
etməzdilər" ("Ona bənzəmək!")
***
Kitabın
digər fəsilləri sırayla belə adlanır:
"Yaşamaq sənəti", "Həcər xalanın təndirxanası",
"Külli-insan", "İftarı gözləyərkən",
"Uşaqlığa gedən yol" və "Qalanı
xatirədir". Hər fəslin əvvəlində
müəllif ya özündən, ya da başqa müəlliflərdən
mövzuyla əlaqədar sitatlar verir. F.Dostoyevski,
Hafiz Xarəzmi, Malkolm X, Əbu Turxan, Oskar Uayld belə müəlliflərdəndir.
Yazıçının xitabları arasında ən
çox rast gəldiyimiz "əzizim" xitabıdır. Bunu onun
şeirlərində də müşahidə etsək də,
esselərində daha sıx işlədib. Müəllif
ailəsinin üzvünə, dostuna, ilk dəfə tanış olduğu birinə, oxucusuna, hətta
Allaha da bu cür xitab edir. Nə gözəl sözdür
"Əzizim"! Kaş hər kəs bir-birinə
bu cür müraciət etsə. Onda əminəm,
mütləq ki, əziz olmayanlar da əzizləşəcək,
özünü əziz hiss etməyənlər də buna
inanacaq. İnsanlar arasında gözəl
münasibətin, xoş rəftarın başında elə
xitablar durmurmu? Qarşındakına necə
xitab edərsənsə, elə də cavab alarsan.
"Yaşamaq sənəti"nin bir qayəsi
də budur. İnsanla insan, insanla Tanrı
arasındakı xitabları cilalamaq, yaşamaq sənətini əlifbasından-
xitabdan öyrənməyə başlamaq.
***
Kitabda İlqar Kamilin Milli Qəhrəman Mübariz
İbrahimovu tez-tez xatırladığını görəcəksiniz. Onunla bağlı konkret
essesi olmasa da, az qala bütün esseləri
elə ona aid etmək olar. Bəlli ki, müəllif
Mübarizin şəhadətindən çox təsirlənib
və illərdir esselərinin çoxunda onun xatirəsini yad
edir. Onun sözlərinə görə,
"bir ömür tülkü kimi yaşayıb haçansa
bir gün, qəfil, necəsə aslan olmaq olmur, olmaz,
olmamalı. Müəllimlik də belədir,
yazıçılıq da, məsələn, elə
şairlik də! Həyat tərzi olarsa əsldir, yoxsa bir ovuc
günəbaxan tumu..." Və elə şəhidliyin
özü də: "Şəhid Mübariz İbrahimovun
köhnə kadrlarını paylaşmışdılar bir dəfə,
mağar toyunda, dostuyla. Baxıb dəhşətə gəldim:
İlahi! Mübariz elə o vaxtdan şəhidmiş ki! Bəlkə
də lap ondan da əvvəl, ta ərgənliyindən, bəlkə
də hətta uşaqlığından! Nə qədər adam tanıyıram, bu gündən, elə
indicə canlı şəhiddirlər, amma bir neçəsini
də tanıyıram, döyüş ola, gözümün
qabağında öldürülələr, inanmaram! Mən
determenizmin bu sayağına bütün qəlbimlə
inanıram: tülkü tülkü kimi, aslan aslan kimi gedir
dünyadan, arpa əkib buğda biçmək
imkansız!" ("Həyat tərzi haqqında")
"Dözmür
ürəyim,-deyirdi,- ürəyim
dözmür: Torpaqlarımız işğal altında və
biz necə də rahat-rahat nəfəs alırıq,
deyib-gülürük, yeyib-yaşayırıq! Ayıb olsun
bizə, çox ayıb olsun! Mənim ürəyim
dözmür, inanın, qardaşlar, dözmür!!!"
Ağzımız
nədir dillənək, hamımız başımızı
beşik kimi yelləyib onu sakitləşdirməyə
çalışırdıq, bir də baxdıq ki, aramıza
yeni qatılmış çox hörmətli qardaşlardan
biri ilan əlini ehmalca süründürüb qoltuq cibindən
telefonunu çıxardı, menyuda nəyisə tapandan sonra onu
masanın üstünə qoyub bayaqdan qışqıran bu qəzəbli
qardaşın qabağına itələdi. Xəfifcə
güldü:
"Bax, dostum, diqqətlə bax, dözməyən belə
olur!"
Elə
bil, krantın suyu xırp kəsildi, elə bil, qəfil
işıqlar söndü və elə bil, qardaşın
alnının ortasına səssiz tapançayla bir güllə
sıxdılar: tıpp!
Turp kimi qızarıb kötük kimi susmasından təxmin
etdik ki, baxması üçün ustufca qarşısına
qoyulan şəhid Mübariz İbrahimovun şəklidir. Adam o susan
susdu və biz bir daha əmin olduq ki, böyük şəhidlər
öz hərəkətləriylə təkcə düşməni
susdurmurlar" ("Susduran şəkil").
Onun ən çox sevgiylə, sayğıyla
xatırladığı digər bir şəxsiyyət Məhəmməd
Əmin Rəsulzadədir. Bir neçə essesində o, bu
sevgisini, heyranlığını bütün səmimiyyətiylə
dilə gətirir: "Baxırsan ona, məəttəl
qalırsan; çeşid-çeşid balığı dəryaya
atıb, uf da deməyib, çünki o, Rəsulzadədir,
Əmindir! Çünki o əmindir: xalq bilməsə də
Xaliq bilir. Şair yazmışdı axı:
"Bu qədər qəm nəyə lazım" demə,
qəm çək yenə də.
O qəmin
qədrini qəm sahibi - qəmxaar bilir".
Əsas
da Xaliqdir, nədən ki, Xaliq bildisə, geci-tezi var, xalq da biləcək,
necə ki, bilir: bu gün xalq Xaliqin sayəsində hər
şeyi bilir.
Bu gün xalq Rəsulzadəni bilir!" ("Rəsulzadənin həzzi
(dərdi) və xalqı haqda")
***
"Yorulmuşam, əzizim, bərk yorulmuşam. Kitabları - bu dilsiz-ağızsız müəllimləri fimlərdən daha çox sevməyimin də səbəbi eyni şeydir; bu gün dünya səs-küy dünyasıdır: hara baxırsan qışqırtıdır, bağırtıdır, reklamdır... noolsun ki, biz eşitmirik, axı bu qədər bombalar hardasa partlayır, axı. Hər yan səs-küydür, əzizim, səs-küy! Məsələn, bu qəzəbli adam əgər gerçəkdən də dindən, imandan, Allahdan danışırsa, bəs niyə mən onu eşidəndə balta görmüş ağac kimi diksinirəm, quruyuram...?
Yorulmuşam!
Ola
elə bir məlhəm adam ki, danışsın, elə biləsən,
gecə-gecə yatağında eynəyini taxıb kitab
oxuyursan.
O adam, o kitab adam! Elə bir adam
ki, bəzən onu sadəcə vərəqləmək də
mümkün olsun..." ("O adam!")
Bu
yazıda kitabda yer alan 200-ə yaxın essedən sadəcə
bir neçəsindən misal çəkərək,
ümumilikdə "Yaşamaq sənəti"
kitabının xarakteristikasından danışdıq. Etiraf
edim ki, hər biri ayrı gözəlliklərdən bəhs
edən və hər biri ayrı gözəlliyə,
insanın iç dünyasındakı cənnətə
qapı açan bu esseləri oxuduqca elə özümün
də yorulduğumu hiss etdim. Mənasız qaç-qovdan, məzmunsuz
səs-küydən, əsassız iddialardan, duzsuz zarafatlardan
və daha nədən, nədən. Əgər siz də mənim
kimi, müəllif kimi yorulmusunuzsa, onda dincəlməyə
"Yaşamaq sənəti"ni oxumaqla başlaya bilərsiniz...
525-ci qəzet.- 2020.- 29 yanvar.- S.20.