100 il əvvəl Azərbaycanın
müstəqilliyi Parisdə tanınıb
11 yanvar
1920-ci il tarixində Azərbaycan Xalq
Cümhuriyyəti Paris Sülh Konfransı tərəfindən
de-fakto olaraq tanındı.
İlk Azərbaycan
Cümhuriyyətinin ömrü cəmi 23 ay davam etdi,
müasir Azərbaycanın dövlət müstəqilliyi isə
artıq 29 ildir ki, dönməz və əbədi xarakter
almışdır. 1991-ci ildə müstəqilliyini
bərpa edən və sualtı qayaları və cərəyanları
məharətlə manevr edərək keçən Azərbaycan
dövləti bütün çətinliklərə və əngəllərə
baxmayaraq, öz yoluna uğurla davam edir və sonsuz geosiyasi
problemlər şəraitində bu müstəqilliyi müqəddəs
bir varlıq kimi qoruyub saxlayır.
Bir əsrdən çox davam edən müstəqillik
tarixi bir çox yüksəlişlər dövrünü
görmüşdür. Təəssüf ki, birinci Cümhuriyyətin
ömrü qısa oldu, lakin bu qısa müddət ərzində
o, çox şeyi əldə edə bildi. Müstəqilliyini bəyan edəndən sonra AXC
beynəlxalq münasibətlərin
iştirakçısına və beynəlxalq hüququn
subyektinə çevrildi. Müstəqil Azərbaycanın
yaranması xəbəri radio vasitəsilə dünyanın
aparıcı paytaxtlarına - Berlin, London, Vyana, Paris,
İstanbul, Roma, Vaşinqton, Sofiya, Buxarest, Tehran, Madrid, Haaqa,
Moskva, Stokholm, Kiyev, Kopenhagendə çatdırıldı. Tezliklə bəzi dövlətlərlə ikitərəfli
sazişlər imzalandı və həmin dövlətlərdə
Azərbaycanın ticarət nümayəndəlikləri
açıldı. Qonşu ölkələrlə
iqtisadi, ticarət və mədəni əlaqələr
genişləndi. 16 noyabr 1918-ci ildə
dünya parlamentlərinə və xalqlarına, habelə
ABŞ Prezidenti V.Vilsona gənc respublikanın müstəqilliyini
tanımaq xahişi ilə müraciət edildi.
28 dekabr 1918-ci ildə ölkə parlamenti Paris Sülh
Konfransında iştirak edəcək nümayəndə heyətinin
tərkibini təsdiqlədi və nümayəndə heyətinin
rəhbəri kimi parlamentin sədri Ə.M.Topçubaşov,
onun müavini isə hökumət üzvü M.Hacınski təyin
edildi. Parlament üzvləri Ə.Ağayev və
E.Şeyxülislamov nümayəndə heyətinin tərkibinə
daxil edildilər. Miryaqub Mehdiyev, Ceyhun bəy Hacıbəyli
və Məhər Məhərrəmov məsləhətçilər
təyin olundular. Nümayəndə heyətinin texniki
işçiləri aşağıdakılardan ibarət idi: əməkdaşlar
- Ə.Hüseynzadə, V.Marçevski, katiblər - S.Məlikov
və Ələkbər bəy Topçubaşov, tərcüməçilər
- A.Qafarov, Q.Qafarova, G.Məmmədov, nümayəndə heyətinin
rəhbərinin şəxsi katibi - Rəşid bəy
Topçubaşov.
18 yanvar 1919-cu ildə diplomatlar viza almaq və 20 yanvar
1919-cu ildə Parisə getmək üçün İstanbula
yola düşdülər. Lakin İstanbula gəldikdən sonra
nümayəndə heyəti ingilis komandanlığı tərəfindən
azərbaycanlıların Paris Sülh Konfransında iştirak
etməməsi üçün yaradılan hər cür maneələr
səbəbindən 1919-cu il aprelin sonunadək
burada ləngimək məcburiyyətində qaldı.
İngilis-fransız
komandanlığının nümayəndələri Azərbaycan
nümayəndə heyətinin üzvü Əhməd bəy
Ağayevi "Utopizm tərəfdarı olmaqda və jurnal və
parlament çıxışlarında Antantaya qarşı
çıxmaqda" və s. məsələlərdə
ittiham edərək həbs etdilər. Azərbaycan nümayəndə
heyətinin rəhbəri Ə.Topçubaşovun
Ə.Ağayevi azad etmək üçün etdiyi
bütün cəhdlər nəticə vermədi, hətta
Bakının general qubernatoru Tomsonun Ə.Ağayevin adına verdiyi etibarnamə də nəzərə
alınmadı. Nümayəndə heyətinin rəhbəri
Əlimərdan bəy Topçubaşovun İstanbuldan
göndərdiyi hesabatlarında Parisə getməyə viza
almaq üçün onun hansı titanik işlər
gördüyü və çətinliklərdən
keçdiyi aydın olur.
Yalnız
1919-cu il mayın ortalarında Azərbaycan
diplomatları Fransaya gələ bildilər. Lakin
bu, öz məsələlərində dəstək almaq
üçün lazımi hazırlıq işlərinin
görülməsi üçün çox gec idi. Çünki Paris Sülh Konfransı 1919-cu ilin
yanvarında başlanmışdı və üstəlik də
Qafqaz dövlətlərinin müstəqilliyinə münasibətdə
Qərb ölkələrinin başçılarının
mövqeləri qeyri-müəyyən və bir çox
hallarda bir-birinə zidd idi.
Parisə gələn Azərbaycan nümayəndə heyəti
dərhal işə başladı. Başlıca məqsəd
Paris Sülh Konfransının Ali Şurası tərəfindən
Azərbaycanın müstəqilliyinin tanınması idi.
Müharibədə qalib gələn tərəf
kimi Antanta ölkələri - ABŞ, Böyük Britaniya,
Fransa və İtaliya Ali Şurada əsas rol
oynayırdılar.
Burada qeyd
etmək lazımdır ki, nümayəndə heyətimizin
Paris Sülh Konfransındakı rolu və fəaliyyəti, Azərbaycan
Xalq Cümhuriyyətinin bu konfransda tanınması faktı barədə
həm bizim, həm də xarici alimlərin, diplomatların və
jurnalistlərin çoxsaylı araşdırmaları, əsərləri
və məqalələri dərc edilmişdir. Bu
materiallara istinad edərək Paris Sülh Konfransında Azərbaycan
Xalq Cümhuriyyətinin de-fakto tanınması prosesi
haqqında qısaca danışmaq istərdim.
28 may
1919-cu ildə Azərbaycan nümayəndə heyətini
ABŞ prezidenti Vudro Vilson qəbul etdi. Lakin
görüşün nəticələri o qədər də
ürəkaçan olmadı. V.Vilson
iclasda qeyd etdi ki, Rusiya məsələsi həll olunmayana qədər
Qafqaz respublikalarının müstəqilliyini tanımaq barədə
danışmaq mümkün olmayacaq. Rus məsələsi
deyərkən o, vətəndaş müharibəsinin nəticəsini
və müharibə edən tərəflərdən birinin qələbəsini
nəzərdə tuturdu.
Ə.M.Topçubaşov ABŞ prezidentinə Paris
Sülh Konfransına təqdim olunan memorandumun surətini təqdim
etdi. Həmin memorandum Azərbaycanın ərazisi, əhalisi,
iqtisadi imkanları və təbii sərvətləri
haqqında real təsəvvür yaradırdı.
Memorandum Azərbaycanın müstəqilliyinin
tanınmasını, Millətlər Liqasına qəbul edilməsini,
ABŞ ilə diplomatik münasibətlər qurulmasını,
hərbi yardım göstərilməsini və s. tələb
edirdi. Prezident V.Vilson Azərbaycan nümayəndə heyətini
əmin etdi ki, "... Azərbaycan xalqı
bundan sonra öz azadlığını və müstəqilliyini
qorumaq kimi müqəddəs işində böyük Amerikada
lazımi müdafiə və dəstək tapacaqdır".
Buna baxmayaraq, İngiltərə və Fransa kimi
ABŞ da Azərbaycanı tanımaq məsələsini
açıq saxlamaqda davam edirdi. Ermənilər
3-4 ay ərzində geniş antiazərbaycan və antitürk təbliğatı
aparmışdılar və Qafqazdakı hadisələr barədə
V.Vilsona yanlış məlumatlar vermişdilər.
Lakin Qafqazda bolşevik təhdidi nəticəsində
yaranmış vəziyyət Antanta ölkələrini ciddi
düşünməyə və real əməli addımlar
atmağa məcbur edirdi. Aydın idi ki, Qırmızı Ordunun
Qafqazdakı təcavüzü bütövlükdə
Yaxın və Orta Şərqdə qarışıqlıq
yaradaraq, bolşevik ideyalarının Orta Asiyada da
yayılmasına səbəb olacaq. Bu səbəbdən
bir çox Avropa siyasətçiləri Sovetlərin
işğal siyasətinin genişlənməsinin
qarşısını almaq üçün Azərbaycan və
Gürcüstanın müdafiə qabiliyyətlərinin
gücləndirilməsinin zəruriliyi barədə
düşünməyə vadar oldular.
Məhz buna görə hadisələrin belə sürətli
inkişafı prosesində Azərbaycan və
Gürcüstanın müstəqilliyinin tanınması təxirəsalınmaz
bir vəzifəyə çevrilmişdi. Bu məqsədlə
Böyük Britaniyanın təşəbbüsü ilə
10 yanvar 1920-ci ildə Paris Sülh Konfransının Ali
Şurasının sessiyası çağırıldı.
Sessiyada İngiltərə, Fransa və
İtaliyanın hökumət başçıları və
xarici işlər nazirləri, ABŞ və Yaponiyadan isə
sülh konfransında olan nümayəndə heyətləri və
bu ölkələrin Fransadakı səfirləri iştirak
edirdilər. Qafqazdakı vəziyyət barədə
ətraflı məlumat verən İngiltərənin Baş
naziri Lloyd Corc bolşeviklərin Xəzərə doğru irəlilədiklərini
iştirakçıların nəzərinə
çatdırdı və bununla əlaqədar bu dövlətlərin
silah və hərbi texnika ilə təmin edilməsi
üçün ən məqbul variantın
hazırlanmasını təklif etdi. Onun təklifi
ilə Ali Şuranın bu barədə qərarı qəbul
edildi. Bu qərara əsasən, hərbi
müfəttişlərə bu respublikalara kömək
üçün təkliflər hazırlayıb vermək
tapşırıldı. Lloyd Corcun bəyanatını
tam dəstəkləyən Fransanın Baş naziri Jorj
Klemanso Qafqaz işlərində böyük təcrübəyə
malik olan Britaniya nümayəndələri tərəfindən
"Qafqaz respublikalarına kömək göstərilməsi
haqqında" memorandumun hazırlanması vacibliyini qeyd etdi.
Ali Şuranın günorta iclası xarici işlər
nazirləri səviyyəsində davam edirdi. İngiltərənin
xarici işlər naziri Lord Kerzonun təşəbbüsü
ilə nazirlər respublikalarla münasibətlər probleminin
siyasi tərəflərini müzakirə etdilər. Kerzon öz çıxışında Lloyd Corcun Azərbaycan
və Gürcüstanın müstəqilliyinin
tanınması məsələsini Ali Şuranın gündəliyinə
daxil etmək niyyətində olduğunu bildirdi.
Böhran vəziyyəti səbəbindən Azərbaycan
və Gürcüstan hökumətləri kömək
üçün Antanta ölkələrinə müraciət
etdilər. Onların bu müraciətləri barədə Ali
Şuranı məlumatlandıran Lord Kerzon Azərbaycan və
Gürcüstanın dərhal de-fakto tanınması barədə
təklif irəli sürdü.
Konfransda hökm sürən ab-havadan aydın olurdu ki, həqiqətən,
real fəaliyyətdə olan dövlətlərin
tanınması üçün artıq hər cür şərait
yetişib. Yalnız kiçik bir təkan lazımdır ki, bu
da sülh konfransının nümayəndəsi Xarici
İşlər naziri Lord Kerzon tərəfindən edildi.
Kerzonun fikrinə görə, Mudros
Razılaşmasından sonra ingilis qoşunlarının Qafqaz
sərhədlərinə daxil olması İngiltərə
hökuməti üçün daha böyük
üstünlüklər yaratmışdır. Bir qədər
sonra, yanvarın 11-də Lord Kerzonun təklifi ilə müttəfiqlərin
Ali Şurası belə bir qətnamə qəbul etdi:
"Müttəfiq və birləşmiş dövlətlər
birlikdə Azərbaycan və Gürcüstan hökumətlərini
de-fakto səviyyəsində tanıyırlar". ABŞ və
Yaponiya nümayəndələri bildirdilər ki, Azərbaycan
və Gürcüstanın tanınması aktına
qoşulmaq üçün onlar hökumətlərinin fikirlərini öyrənməlidirlər.
Az
müddətdən sonra Yaponiya Ali Şuranın qərarına
qoşuldu. ABŞ-a gəldikdə isə onlar rəsmi
olaraq bunu etməkdən imtina etdilər. ABŞ-ın
bu qərarı müxtəlif səbəblərlə şərtlənirdi.
Amerika hökuməti xüsusən Böyük
Britaniyanın Qafqazdakı artan nüfuzundan ehtiyat edirdi. Eyni zamanda, sülh konfransının yekun mərhələsində
ABŞ və onun Avropa müttəfiqləri arasında ciddi
fikir ayrılıqları yaranmışdı.
Güman ki, ABŞ-ın Azərbaycanın dövlət
müstəqilliyini tanımaq istəməməsini yalnız
anglo-amerikan ziddiyyətləri ilə izah etmək olmazdı. ABŞ
Senatı üzvlərinin əksəriyyətinin Versal
müqaviləsini təsdiqləməkdən imtina etməsi,
V.Vilson hökumətinin geniş beynəlxalq əməkdaşlıq
siyasətini, eləcə də bütövlükdə xarici
siyasətini tənqid etməsi onun Qafqazla bağlı siyasətinə
də öz təsirini göstərmişdi.
Yanvarın 15-də Azərbaycan və Gürcüstan
nümayəndələri Fransanın Xarici İşlər
Nazirliyinə dəvət edildilər. Azərbaycan nümayəndələri
Ə.M.Topçubaşov və M.Məhərrəmov, eləcə
də Gürcüstan nümayəndələri İ.Sereteli və
Z.Avalov nazirliyin birinci katibi Jül Kambon, İngiltərənin
nümayəndəsi Filipp Kerr və İtaliyanın nümayəndəsi
Markiz del Torret tərəfindən qəbul
edildilər.
Jül Kambon Ali Şuranın üzvləri və
müttəfiq ölkələr tərəfindən Azərbaycanın
de-fakto tanınması barədə Paris Sülh
Konfransının rəsmi qərarını
Ə.Topçubaşova təqdim etdi. O, Azərbaycan və Gürcüstan
nümayəndələrini təbrik edərək, bildirdi ki,
bundan sonra Azərbaycan və Gürcüstan
tanınmış dövlətlər kimi bu və ya digər
vacib məsələlərinin həllində rəsmi olaraq
sülh konfransına müraciət edə bilərlər. Bu
zamandan etibarən hər iki ölkə rəsmi olaraq Ali
Şura ilə münasibətlər qura, habelə öz
ehtiyaclarının nəzərə alınmasını və qanuni hüquqlarının
və konfransın iclaslarında bərabərhüquqlu
üzvlüyünün təmin olunmasını, həmçinin,
böyük dövlətlər tərəfindən onların
de-yure tanınmasını tələb edə bilərlər.
Beləliklə,
1920-ci ilin yanvarında Paris Sülh Konfransında Azərbaycan
Xalq Cümhuriyyətinin siyasi tanınması baş verdi və
bu, həmin dövrdə Ə.Topçubaşovun rəhbərlik etdiyi Azərbaycan
nümayəndə heyətinin uğurlu diplomatik fəaliyyətinin
nəticəsi kimi qiymətləndirilməlidir.
Paris
Sülh Konfransının Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətini
de-fakto tanıması ilə əlaqədar, 14 yanvar 1920-ci il tarixi Azərbaycanda istirahət günü
elan edildi. Həmin gün ölkənin hər
yerində təntənəli şəkildə qeyd
olunmalı, paytaxtda isə hərbi parad, mitinqlər və
nümayişlər, habelə parlamentin təntənəli
iclası keçirilməli idi. Elə həmin
gün Baş nazir N.Usubbəyovun cümhuriyyət vətəndaşlarına
müraciəti dərc olundu.
Azərbaycanın müstəqilliyinin böyük
dövlətlər tərəfindən tanınması Azərbaycan
xalqının öz gücünə və xoşbəxt gələcəyinə
inamını artırdı. AXC-nin tanınması
ilə onun beynəlxalq mövqeyi daha sabit xarakter aldı və
ölkə geniş beynəlxalq münasibətlər
qurulması yoluna başladı. Bakıda
20-dən çox dövlətin diplomatik nümayəndəlikləri
fəaliyyət göstərirdilər. 1920-ci
ildə Cənubi Azərbaycanın bütün böyük
şəhərlərində AXC-nin konsulluqları
açılmışdı.
Göründüyü kimi, 1920-ci ilin aprel
işğalı ərəfəsində Azərbaycan
Respublikasının beynəlxalq aləmdə təcridinə
artıq son qoyulmuşdu. Müstəqil Azərbaycanın geniş
diplomatik tanınması və hərtərəfli beynəlxalq
münasibətlər sisteminə daxil olması prosesi
başlanmışdı. Həmin dövrdə bolşevik işğalı
baş verməsəydi, ölkəmizin təkcə Qafqazda
deyil, bütün Yaxın Şərq regionunda rifah və
sabitlik adasına çevrilməsi üçün Azərbaycan
Xalq Cümhuriyyətinin geniş imkanları var idi.
Rövşən
AĞAYEV
525-ci qəzet.- 2020.- 31 yanvar.- S.13.