Maarifçi və ictimai xadim Mirzə
Cabbar Məhəmmədovun ömür yolu haqqında qeydlər
1918-1920-ci
illərdə Azərbaycanın ayrılmaz tərkib hissəsi
qədim Naxçıvan torpağı erməni
daşnaklarının təcavüzünə məruz
qalmışdı.
Bu qədim
oğuz yurdunun düşmən tapdağına düşməməsi
üçün naxçıvanlılar həmrəy
olaraq amansız, qəddar
düşmənlə mərdliklə mübarizə
aparmış və erməni millətçiləri ilə qəhrəmanlıqla
döyüşürdülər. Hətta elə olmuşdu ki,
əlində qələm tutan müəllim də
döyüş səngərlərində vuruşmağa
getmiş, sakitlik olan zaman məktəbə qayıdaraq
şagirdlərinə elm öyrətmişdi. Bu haqda bizə
məlumat verən Mirzə Bağır Əliyevin
"Qanlı günlərimiz" sənədli gündəliyidir.
Daha doğrusu, dəyərli bir tarixi
qaynaqdır. Müəllifin iştirak
etdiyi, gördüyü və eşitdiyi hadisələri qələmə
alması bizə imkan verir ki, Naxçıvanın müdafiəsində
iştirak edən hər bir kəs haqqında axtarışlar
aparaq və müasir gəncliyə təqdim edək. Yeri gəlmişkən, Mirzə Bağır
Əliyev həmin sənədli gündəliyi yazanda Müsəlman
Milli Komitəsinin katibi (münşisi) işləyirmiş.
Qeyd edək ki, gündəlikdən olan hissələri
yazıldığı kimi təqdim edirik.
Həmin əsərin
1918-ci il 17 dekabr gününə aid hissəsi
diqqətimizi cəlb etdi. Müəllif yazır: "Bu
gün axşam saat 6 radələrində Naxçıvan
şəhər klubunda bir müsamirə başlanıb. "Ədəbiyyat gecəsi"nə üç
yüzə qədər şəhər sərvətdarlarından
dəvət olunduqda, fəqət 42 adam kluba gəlmiş.
Burada yerli əsgərlər mənfəətinə çay, meyvəcat, konyak və
ğeyr bir makulat qismlər satılırdı. Səhnədə
Molla Əli Həsənzadə hal-hazırımıza dair bir
nitq irad etdi. Əmirov cənabları yeni əsgəri
təşkilatımız barəsində hazırunə məlumat
yetirdi. Mirzə Cabbar Məhəmmədov
İrəvani erməni və müsəlman halına dair
tarixi olaraq bir leksiya oxudu. Digər könüllü cavanlarımız mərhum
Sabir əfəndinin əsərlərindən oxuyub, sonra milli
nəğmələr çocuqlar tərəfindən oxunub,
saat 11 radələrində bu müsamirə xitam edildi".
Sonrakı
hadisələrdə müəllif yenə də Mirzə
Cabbarın adını çəkir: "6 yanvar 1919-cu il. Bu gün İrəvandan telefon vasitəsi ilə
Naxçıvan nümayəndəsi Mirzə Cabbar Məhəmmədov böylə xəbər
verdi ki, İrəvan tərəfindən ingilis nümayəndələri,
zabitlər və soldatlar 30 nəfərdən ibarət bir heyət
Naxçıvan şosesi ilə azim oldular. Bunların
qabağında müsəlmanların əcz ilə
danışmaları lazımdır..."
Xeyli vaxt ərzində axtarışlar apardıq ki, bu cəsur
ziyalımızı müstəqil Azərbaycanımızın
müasir gəncliyinə də layiqincə tanıdaq. Araşdırmalar
zamanı məlum oldu ki, Sadıq Şükürov "Gəncə
məktəblərinin tarixindən" (Bakı-1990, 208 s.)
adlı elmi əsərində Mirzə Cabbar haqqında, həmçinin
onun pedaqoji fəaliyyəti ilə bağlı məlumat verib.
Amma çox təəssüf ki, müəllif
onun Naxçıvanla bağlı illərinin üstündən
sükutla keçib. Səbəbini isə hiss etdik. Çox ehtimal ki, 1937-ci ildə onun güllələnməsi
müəllifi ehtiyatlı olmağa məcbur edib. Çünki XX yüzilliyin 90-cı illərində
sovet hökumətinin qanunları tam qüvvədə idi.
Maarif fədaisi və doğma
Naxçıvanımızın müdafiəsində mərdliklə
döyüşən Mirzə Cabbarla bağlı elmi
axtarışlarımızı davam etdirdik. Axtarışlar nəticəsində
məlum oldu ki, filologiya elmləri doktoru, professor
Ə.Zeynalovun və tarixçi alim Nazim Mustafanın İrəvan
məktəblərinə və ziyalılarına aid
yazdıqları kitablarda Mirzə Cabbar Məhəmmədov (Məmmədzadə)
haqqında da məlumat verilib. Həm də burada müəlliflər
göstərirlər ki, Mirzə Cabbar Məhəmmədov
Naxçıvanda ali ibtidai məktəbdə
dərs demişdir.
Ancaq Mirzə
Cabbarın 1919-cu ildə İrəvanda Naxçıvan
nümayəndəsi olması, bu çətin günlərdə
Naxçıvanda yaşayıb müəllim işləməsi,
müsamirələr keçirməsi və yeri gələndə
erməni daşnaklarına qarşı
naxçıvanlılarla çiyin-çiyinə
döyüşməsi yazılmamış qalmaqdadır. Yuxarıda adlarını çəkdiyimiz müəlliflərin
yazdıqlarından məlum olur ki, Mirzə Cabbar Abbas oğlu
Məhəmmədzadə 1882-ci ildə İrəvan şəhərində
anadan olub. Onun atası fars dilini
çox dərindən bildiyinə görə İrəvanda
və Naxçıvanda "fars Abbas" deyirmişlər.
Yazılanlardan məlum olur ki, Mirzə Cabbar əvvəl ev təhsili almış, sonra isə İrəvan
gimnaziyasında oxumuşdur. Həmin gimnaziyada
dövrünün tanınmış müəllimi, 1898-ci ildə
İrəvanda ilk rus-tatar məktəbinin
açılmasında əlindən gələni əsirgəməyən
Axund Məmmədbağır Qazızadə ona dərs
demişdir. Məmmədbağır
Qazızadə çox bilikli olduğuna İrəvan
camaatı ona hörmətlə Axund deyə müraciət
edirmişlər.
Mirzə
Cabbar gimnaziyanı bitirəndən sonra 1902-ci ildə İrəvan
kişi gimnaziyasına ekstern imtahan verir və
müəllimlik şəhadətnaməsini alır. O, 1902-ci
ildən 1906-ci ilin 1 sentyabrına kimi müxtəlif məktəblərdə
müəllimlik etmişdir.
Mirzə
Cabbar 1906-cı il sentyabrın 1-də İbadulla bəy Muğanlinskinin İrəvanda
açdığı qeyri-rəsmi şəxsi
hazırlıq məktəbinə rus dili müəllimi təyin
edilmişdir. Qeyd edək ki, Mirzə Cabbar
görkəmli Azərbaycan ədibi və pedaqoqu Abdulla
Şaiq ilə dostluq etmişdir. Onun ədibə
yazdığı məktubların sayı 25-dir. Həmin məktublar
Abdulla Şaiqin əsərlərinin V cildində çap
edilib (Bax: A.Şaiq. Əsərləri. V cild, Bakı, 1978; səh.421-460). Məktublar
1911-ci ilin 14 sentyabrından 1915-ci il
mayın 29-dək yazılıb. Məktubların
5-i Armavirdən yazılıb. Qalanları
isə İrəvan şəhərindən dostu Abdulla
Şaiqə yazılmışdır. Bu məktublarda
Mirzə Cabbarın həyatından və fəaliyyətindən
maraqlı səhifələr vardır. Bir
də yəqin etmək olur ki, o, 2 fevral 1915-ci ildən
1916-cı ilin mayına kimi Armavirə
köçürülmüş İrəvan
seminariyasında dərs demişdir. Məlumat
üçün deyək ki, İrəvan seminariyasını
Birinci Dünya müharibəsi zamanı Rusiya hökuməti sərhəd
şəhəri olan İrəvandan Armavirə
köçürmüşdü. Mirzə
Cabbarın müəllimlik fəaliyyətinin qalan illəri
yenə də Muğanlinskinin məktəbində olub. 10
il Mirzə Cabbar İrəvanda
Muğanlinskinin məktəbində bu gün də
çoxlarına nümunə ola biləcək pedaqoq
olmuşdur. Yeri gəlmişkən qeyd edək ki, arxiv sənədlərində
Mirzə Cabbar Məhəmmədovun verilmiş tərcümeyi-halı
bir az fərqlidir. Gələcəkdə
aparılacaq tədqiqatları nəzərə alaraq həmin
tərcümeyi-halı da veririk.
Tarixçi
alim İ.Məmmədovun "Ermənistan Mərkəzi
Dövlət Arxivində azərbaycanlılarla bağlı sənədlər"
kitabında Mirzə Cabbar Məhəmmədovun da müxtəsər
tərcüməyi-halı haqqında məlumat var: İş
¹711. Mirzə Cabbar 20 yanvar 1882-ci ildə anadan
olub. 1894-cü ildə İrəvan müəllimlər
seminariyası nəzdində birsinifli ibtidai məktəbə
daxil olub. 1902-ci ildə İrəvan müəllimlər
seminariyasını bitirib.
1902-ci ilin sentyabrından Nehrəm məktəbində
müəllim işləyib. 1903-cü ildə Qəmərli
məktəbinə, 1904-cü ildə İmanşalı məktəbinə
dəyişilib. 1905-ci ildə Qəmərli
məktəbinin smotrifeli (nəzarətçisi) olub.
1906-cı
il avqustun 29-da ailə vəziyyətinə
görə işdən azad olunub. Daşlı
küçəsi 51-də III dərəcəli məktəb
açıb. Yazılıb: Məktəbin sahibi Məmmədov
Cabbar Abbaszadə, rus dili müəllimi Muğanlinski
İbadulla bəy Əlinağıbəyzadə, ilahiyyat və
tatar (Azərbaycan) dili müəllimi Məmmədov Mirzə
Abbas Məmmədzadə. Dərslər 31 dekabr
1910-cu ildə Cabbar Məmmədovun tərtib etdiyi cədvəl
üzrə keçirilirmiş. Məktəbdə
8-11 yaşlı 20 oğlan oxuyurmuş (3 oktyabr 1911).
Sonra bu işdə Mirzə Cabbara aid bir məktubun da adı
çəkilir: 14 dekabr 1915-ci ildə Armavir şəhərindən
göndərilən məktub (v.32).
İş ¹ 765-də Mirzə Cabbarın qardaşı
Qafar Məmmədov haqqında məlumat verilib. O, 1908-ci ildə (7 iyun) Qori
seminariyasını bitirib. Şəhadətnaməsini
(¹ 830) S.M.Qəniyev və F.Köçərli imzalayıblar.
4 iyul 1908-ci ildə Zaqafqaziya müəllimlər
seminariyasının direktoru İrəvan xalq məktəbləri
direktoruna göndərdiyi rəsmi məktubda (¹ 979)
yazmışdır: Bu il seminariyanı bitirənlərdən
üç nəfəri İrəvan quberniyasında işləmək
arzusunda olduğunu bildirmişdir. Onlardan biri
Qafar Məmmədovdur.
"Mamedov
Qafar tatarin,şiit, 22 l. Posredstvennıx
darovanii, budet skromnım selğskim uçitelem, vladeet skripkoy
i mojet obuçatğ peniö".
Onun təyinatını İrəvan məktəbinə
verirlər. 1910-cu ilin 28 sentyabrında Qafar Məmmədov
Şahtaxtındakı məktəbə təyin edilir. 5 sentyabr 1911-ci ildə öz ərizəsi əsasında
işdən azad edilir (s. 642).
1918-ci ildə Cabbar Məhəmmədov ailəsi ilə
Naxçıvana gəlir. O, şəhərdə məktəbdə
dərs deməklə bərabər, Naxçıvanın erməni
daşnaklarından müdafiəsində iştirak edir. Onun qardaşı Qafar da bu illərdə
Naxçıvanda yaşayıb. Sonralar Təbrizə
getmiş və orada yaşamışdır. 1919-cu il yanvarın 30-da olan məlumat bir daha Mirzə
Cabbarın Naxçıvanın fəal müdafiəsində
olduğunu təsdiqləyir:
"1919 miladi, 30 yanvar. Bu gün hökuməti-məhəlliyə
rəyasətinin dün gün dərc etdiyi bəratulqal
mövcibincə saat 3-də Naxçıvan əşrafından
bir qaç nəfər hökumətə ehzan
qılınıb. Naxçıvan, Ordubad, Şərur
müsəlmanlarının hansı hökumətə tabe
olaraq, ziri-idarəsində yaşamaq məsələsinə gəldikdə
mütəsərrüfə Cəfərqulu həzrətləri
5 nəfərdən mürəkkəb olan bir konisən
komisiyon intixab edib, lazım olan hökumətlərə aid bir
qaç material cəm etmək və sonra məhəlli
müzakirəyə qoymaq təklif olundu. Bu təklif 4 saat
tamam müzakirə ediləndən sonra Bağır Rzayev,
Cabbar Məhəmmədov, Xəlil ağa Hacılarov, Mirzə
Abbas Qədimov və Hüseyn Cavid cənablarının
ixtixab olmaları təhti-qərara alınsa da, mumulileyhlərdən
Hacılarov maədə 4 nəfəri bu əmri bitirmikdən etiraz etdiklərinə
binaən məclis natəmam olub, məsələ həll
olunmadı. Məclis qapalı elan olub, əhali
pərakəndə oldu".
1920-ci ildə Ermənistanda sovet hökuməti qurulandan
sonra Mirzə Cabbar İrəvana qayıdır. Həmin ilin
axırında ailəsi ilə İrəvandan Bakıya
köçən Mirzə Cabbar pedaqoji fəaliyyətini davam
etdirmişdir. O, "Yeni Əlifba" komitəsinin
iclaslarında müntəzəm olaraq iştirak etmiş və
bir çox mübahisəli məsələlərin həllində
yekun söz söyləyənlərdən olub. Bu
haqda arxiv sənədləri vardır. Bu sənədlərdə
o, familiyasını Məmmədzadə kimi yazdırıb.
Mirzə Cabbar şeirlər yazmış, dilçiliklə
bağlı araşdırmalar aparmış, hətta "Azərbaycan
dilinin tədrisi metodikası" adlı bir vəsait də yazmışdır.
Yazılan xatirələrdən məlum olur ki, qara frak
geymiş, saçları səliqə ilə arxaya
daranmış, üz-gözündən gülüş
yağan, son dərəcə mehriban görünən, nisbətən
ucaboy olan Mirzə Cabbarı həmişə şagirdləri
intizarla gözləyirmişlər.
Hələ
inqilabdan, yəni 1920-ci ildən əvvəllər
"Samouçitelğ tatarskoqo (Azərbaycan dili - müəllif)
əzıka dlə
russkix" adlı maraqlı bir dərslik yazan Mirzə Cabbarın
bu sahədə böyük təcrübəsi və
bacarığı vardı. Onun "Rus məktəblərində
Azərbaycan dilini müstəqil öyrənənlər"
adlı dərsliyi çar hökuməti dövründə nəinki
şagirdlərin, həmçinin, kiçik və
böyük məmurların stolüstü kitabı
olmuşdur. Çünki o illərdə
Qafqaz canişini Peterburqa, Rusiya çarına göndərdiyi
məktubunda Qafqazda Azərbaycan dilinin vacibliyini, bütün
dövlət işçilərinin bu dili öyrənməyi
məcburi saymış və yuxarı dairələrin
razılığını almışdı. Qafqaz aktlarının 1885-ci ildə nəşr
edilmiş XI cildində bu haqda ətraflı məlumat
vardır (səh.720).
Mirzə Cabbar Məhəmmədov öz ürək dostu
böyük ədib Abdulla Şaiqə yazdığı məktublarda
oğlu Kəmaləddinin və qızı Fəridənin də
adlarını çəkib. Yeri gəlmişkən qeyd edək
ki, Mirzə Cabbarın oğlu Cəlal Məmmədov uzun illər
"Azərbaycan" jurnalının baş redaktoru olub. Mirzə
Cabbar pedaqogika üzrə professor olmuşdur. Çox təəssüflər
olsun ki belə gözəl insan, görkəmli pedaqoq 1937-ci
ildə Stalin rejimi tərəfindən amansızcasına məhv
edilmişdir - güllələnmişdir. Bu səbəbdən
Sovet hakimiyyəti illərində unudulmuşdur.
Azərbaycanın ayrılmaz tərkib
hissəsi Naxçıvanın 1918-1920-ci illərdə fəal,
cəsur müdafiəçilərindən biri olan Mirzə
Cabbar Məhəmmədovun həyatı və fəaliyyəti
dərindən və hərtərəfli öyrənilməkdədir.
Çünki Naxçıvan onun uğrunda
döyüşüb qəhrəmanlıq göstərənləri
heç vaxt unutmur.
Musa RƏHİMOĞLU (QULİYEV)
AMEA Naxçıvan Bölməsi,
Tarix,
Etnoqrafiya və Arxeologiya
İnstitutunun
aparıcı elmi işçisi,
tarix üzrə fəlsəfə doktoru
525-ci qəzet.- 2020.- 10 yanvar.- S.14.