Müstəqillik dövrünün tənqidçi obrazı
Azərbaycan oxucusu Milli Elmlər Akademiyasının müxbir üzvü Tehran Mustafayevi - Tehran Əlişanoğlunu müasir Azərbaycan tənqidinin görkəmli nümayəndəsi kimi qəbul edir.
Tehran Əlişanoğlu ədəbi tənqidlə ardıcıl məşğul olan və ədəbiyyatşünaslıq elminin bu istiqamətini elmi cəhətdən tədqiq edib araşdıran fəal və zəhmətkeş elm adamıdır. Ədəbiyyatşünaslıq
meydanına qədəm qoyduğu tələbəlik illərindən
bizim günlərə qədərə Tehran
Əlişanoğlu dayanmadan, geriyə baxmadan ədəbi tənqid
sahəsində fəaliyyətini uğurla davam etdirməkdədir. Tehranın tənqidçilik fəaliyyəti
üçün ən səviyyəvi cəhətlər ədəbi
prosesi ardıcıl olaraq izləməsi, ədəbiyyatda
müasirlik anlayışına həyat və sənət
baxımından vəhdətdə baxması, bədii əsəri
təhlil edərkən mətnin reallığından elmi qənaətlər
çıxarmağı bacarması ilə əlaqədardır. Buna görədir ki, Tehran Mustafayevin haqqında
söz açdığı yazıçı, yaxud bədii
əsər oxucuya bütün əsas cəhətləri,
uğurları və kəsirləri ilə bir yerdə obyektiv
elmi mövqedən təqdim olunur. Geniş
ictimaiyyət, oxucular onun təqdimatında
yazıçını və ya bədii əsəri ədəbi
prosesin ümumi axarında, bədii yaradıcılıq
axtarışlarının ümumi mənzərəsində
görə bilir. Tehran
yazıçıya, bədii əsərə, ədəbiyyat
faktına fərdi, lokal şəkildə yox, inkişafda olan
həyat və sənətlə birlikdə, vəhdətdə
elmi qiymət verir. Bu isə tənqidçidən
geniş elmi dünyagörüş və yüksək
professionallıq tələb edir. Tehran
Əlişanoğlu hər addımda tənqidçi
üçün zəruri olan geniş dünyagörüşlə
professionallığın üzvi sintezini nümayiş etdirir. Bu mənada onun ədəbi-tənqidi əsərləri
ədəbiyyat və zaman haqqında monoloq kimi səslənir. Lakin Tehran Əlişanoğlu ədəbiyyatdan
zamanı sadəcə əks etdirən faktdan daha çox,
onun irəliyə doğru inkişaf templərini mənalandırmağı
bacaran milli ədəbi sərvət kimi söz açır. Bu mənada onun ədəbi-tənqidi əsərləri
ədəbiyyatın da, cəmiyyətin də
dialektikasının güzgüsü, yaxud barometri
funksiyasını yerinə yetirir.
Bununla belə, Tehran Əlişanoğlunun ədəbi
prosesin ümumi axarında, zamanla üzvi əlaqədə təqdim
etdiyi ədəbiyyat həm də mütləq onun müəllifinin
fərdi özünəməxsusluğu ilə birlikdə təhlil
süzgəcindən keçirilir. Tehran haqqında
söz açdığı yazıçının fərdi
üslubunu "kəşf etməyi" ədəbi tənqidin
ən mühüm vəzifələrindən biri hesab edir. Onun araşdırma obyekti olan yazıçı,
yaxud bədii əsər özünəməxsus fərdi
siması, fərqli mahiyyəti əsasında elmi-nəzəri
cəhətdən dəyərləndirilir. Heç
tərəddüd etmədən Tehran Əlişanoğlunu Azərbaycan
bədii nəsrinin üslubu özünəməxsusluğunun,
üslub zənginliyinin mahir bələdçisi adlandırmaq
olar. Tehran haqqında söz
açdığı yazıçının və onun bədii
əsərlərinin daxili dünyasını aydın şəkildə
görür və fərqli bucaqdan oxucuya təqdim edir. Onun elmi əsərlərində fərdi özünəməxsusluq
yazıçının dili və üslubu, təhkiyəsi,
təsvir vasitələri, bədii forma müxtəlifliyi ilə
müəyyən olunur. Tənqidçinin
əsərləri həsr olunduğu yazıçının
obyektiv bədii tərcümeyi-halı təsiri
bağışlayır. Bu yolla o, barəsində
söz dediyi, araşdırma apardığı
yazıçının sanki obrazını yaradır. Tehran Əlişanoğlunun əsərləri Azərbaycan
yazıçılarının fərdi obrazlarının elmi
qalereyasıdır. Tehran
Əlişanoğlu Azərbaycan yazıçıları və
onların bədii əsərləri haqqında
yazılmış çoxcildlik elmi-nəzəri
külliyyatın müəllifidir. Məhz
bu cür dərin və aydın elmi təhlillə o, Azərbaycan
ədəbiyyatının "xəritəsində" hər
yazıçının öz yerini müəyyənləşdirməyi
bacarmışdır. Bu mənada Tehran
Əlişanoğlu obrazlı şəkildə desək, ədəbiyyatşünaslıq
elminin mahir qrosmeysteridir. O, ədəbiyyatın
mövcud vəziyyətinin obyektiv və aydın mənzərəsini
yaratmaqla bərabər, həm də inkişaf perspektivlərini
proqnozlaşdırmaq vəzifələrini də məsuliyyətlə
həyata keçirir. O, ədəbiyyatda mövcud vəziyyət
necədir sualı ilə yanaşı, həm də ədəbiyyat
hara gedir sualına da dəqiq və aydın cavab verir. Tehranın əsərlərində "Ədəbiyyat
haraya doğru getməlidir" sualına da konkret cavab tapmaq
mümkündür.
Tehran Əlişanoğlu ədəbiyyatda olduğu kimi,
ədəbiyyatşünaslıq elmində də keçilən
yol və gediləcək hədəflər ətrafında
ciddi elmi söz deməyi bacarır. Onun filologiya üzrə fəlsəfə
doktorluğu kimi meydana çıxmış "Azərbaycan
sovet ədəbi tənqidinin üslubları" mövzusunda
yazıb uğurla müdafiə etdiyi (1990) namizədlik
dissertasiyası ədəbi tənqiddə üslub
özünəməxsusluğunun meyarlarının müəyyən
olunmasının nəzəriyyəsi və təcrübəsindən
bəhs edən qiymətli tədqiqat əsəridir. Bu monoqrafik tədqiqatda 1960-1980-ci illərdə
yazıb-yaratmış tənqidçilərin fərdi
üslub xüsusiyyətləri konkret bədii material əsasında
müəyyən edilmişdir. Bu, Azərbaycan
ədəbiyyatşünaslıq elmində tənqiddə
üslublar probleminə həsr olunmuş əhəmiyyətli
tədqiqat əsərlərindən biridir. Tehran Mustafayevin "XX əsr Azərbaycan nəsrinin
poetikası" mövzusunda yazıb uğurla müdafiə
etdiyi doktorluq dissertasiyası (2005) da ədəbiyyatda fərdi
özünəməxsusluq məsələlərindən bəhs
edən ciddi tədqiqat əsəridir. Azərbaycan bədii nəsrinin üslublarından
söz açan Tehran Əlişanoğlunun fəlsəfə
doktorluğu dissertasiyası onun sonrakı elmi fəaliyyəti,
xüsusən "XX əsr Azərbaycan nəsrinin
poetikası" adlı tədqiqat əsəri
üçün baş məşq funksiyasını yerinə
yetirmişdir. Tehran Mustafayev "Azərbaycan
bədii nəsrinin poetikası" mövzusundakı doktorluq
dissertasiyası milli bədii nəsrin təşəkkülü
və inkişafı, ideya-sənətkarlıq xüsusiyyətləri,
nəsrdə bədiilik amili və janr faktoru haqqında sistemli
elmi tədqiqat əsəridir. Azərbaycan
bədii nəsrini poetika baxımından araşdırıb
ümumiləşdirən bu elmi əsər nəsrin taleyi və
təkamülünə işıq salan sanballı elmi əsərdir.
Bütün bunlara görədir ki, Azərbaycan Milli Elmlər
Akademiyasının müxbir üzvü Tehran
Əlişanoğlu ölkəmizdə bədii nəsrin əsas
tədqiqatçılarından biri kimi qəbul olunur. Alimin
"Əjdər Ol. Bir könül
savaşı", "Nəsrdə Qarabağ müharibəsinin
aspektləri" əsərləri, çoxsaylı məqalələri
Azərbaycan bədii nəsrinin ayrı-ayrı
yaradıcılıqlarının xidmətlərini əks
etdirən mühüm elmi əsərlərdir. Bütün bunlarla bərabər, Tehran
Əlişanoğlunun "Milli Nəsrdə Azərbaycan
obrazı. Tarix və müasirlik
kontekstində" (2017) monoqrafiyası onun nəsr tədqiqatlarının
məntiqi yekunudur. Bu, Cəlil Məmmədquluzadədən
və "Molla Nəsrəddin" məktəbi nəsr ənənələrindən
başlamış, sovet dövrü bədii nəsrinə,
altmışıncıların nəsrdə
yaratdığı novatorluğa və müstəqillik mərhələsinin
yeni nəsr yaradıcılarına qədərki böyük
bir epoxanın epik ədəbiyyatının elmi salnaməsidir. Doğrudur, Tehran Əlişanoğlunun elmi fəaliyyəti
üçün "salnamə" sözü münasib
deyildir. O, bədii ədəbiyyatın statik təsvirini
verməyib, dinamik inkişaf proseslərini tədqiq edib
ümumiləşdirir. Lakin bu əsərində
əhatə etdiyi dövrün genişliyi və əsərdəki
elmi ümumiləşdirmələr şərti mənada olsa
da salnamə sözünü işlətməyə imkan
verir. Tehran Mustafayev Azərbaycan bədii
nəsrinin keçdiyi əsas inkişaf mərhələlərini
düzgün müəyyənləşdirmiş, hər mərhələnin
bədii nəsrin inkişafındakı yerinə və roluna,
ayrı-ayrı yazıçıların xidmətlərinə
obyektiv elmi qiymət vermişdir. Ən
başlıcası və bir qədər də heyrətamiz
olan da bundan ibarətdir ki, Tehran Mustafayev Azərbaycan bədii
nəsrinin Mirzə Fətəli Axundovdan - Cəlil Məmmədquluzadəyə,
Süleyman Rəhimovdan - Əli Vəliyevə və Mir Cəlala,
İlyas Əfəndiyevdən - Sabir Əhmədova, Anardan,
Elçindən - Yusif Səmədoğluna, Kamal
Abdulladan - Afaq Məsuda, Əjdər Ola, Yunus Oğuza qədərki
bütün yazıçıların romanlarını,
povestləri və hekayələrinin hamısını diqqətlə,
bəzən hətta təkrar-təkrar oxuyaraq tədqiqat
aparmışdır. O, eyni zamanda, son yüzillikdə Azərbaycan
bədii nəsri və epik ədəbiyyatın əsas
yaradıcıları haqqında yazılmış elmi-nəzəri
tədqiqatlarla da dərindən tanışdır. Bu mənada
Azərbaycan bədii nəsrinin daxili təkamül proseslərinə,
qüvvətli və zəif cəhətlərinə,
inkişaf ritmlərinə Tehran Mustafayev qədər
tam, bütöv, dərin və əsaslı şəkildə
bələd olan tədqiqatçı göstərmək
çətindir. Həmin baxımdan
yanaşmaqda "Milli nəsrdə Azərbaycan obrazı. Tarix və müasirlik kontekstində" monoqrafik tədqiqatını
Azərbaycan nəsrinin Tehran Mustafayev tərəfindən
aparılış obyektiv monitorinqi hesab etmək
mümkündür.
Təqdim olunan elmi əsər Tehran Mustafayevin nəsr tədqiqatlarının
əhatə etdiyi problemləri təsəvvür etmək
üçün də açıq imkanlar yaradır. Aydın
surətdə görünür ki, Tehran bədii nəsrdə
bədii mətndən çıxış etməklə
tarixi dövrün, ictimai mühitin ədəbiyyatdakı bədii
obrazının yaradılmasına xüsusi diqqət yetirir. Eyni zamanda, onun elmi əsərlərində qəhrəman
axtarışları, obrazların təkamül proseslərinin
elmi cəhətdən izlənilməsi də mühüm yer
tutur. Bu mənada, Tehran
Əlişanoğlu XX əsr Azərbaycanının bədii
nəsrdəki tam, bütöv, sistemli, ümumiləşdirilmiş
obrazını meydana çıxarmış və qiymətləndirmişdir. Və ümumiyyətlə, azərbaycançılıq
bir tənqidçi kimi Tehran Əlişanoğlunun estetik
idealının ana xəttini təyin edir. O, bədii
əsərləri monitorinqdən keçirərkən azərbaycançılıq
idealının hansı səviyyədə və necə ifadə
olunduğuna xüsusi diqqət yetirməklə bərabər,
geniş mənada həyatda və elmdə də azərbaycançılığı
əsas meyar olaraq qəbul etmişdir. Obrazlı
şəkildə və müəllifin özünün
sözləri ilə desək, azərbaycançılıq
Tehran Mustafayevin məxsusi elmi konseptidir.
"Milli nəsrdə Azərbaycan obrazı. Tarix və müasirlik
kontekstində" monoqrafiyası Tehran Əlişanoğlunun ədəbi
əsərin bədii-sənətkarlıq xüsusiyyətləri haqqında nəzəri şəkildə
elmi söz demək istedadını da meydana qoyur. Bununla belə, Tehran Əlişanoğlu
üçün istənilən halda geniş mənada
müasirlik başlıca meyar funksiyasını
daşıyır. O, müasirliyə gündəmin
bədii ifadəsi kimi yox, bədii əsərin
aktuallığını müəyyən edən bədii-estetik
kateqoriya kimi baxır və bu mənada təkcə əsərdəki
ideyanı deyil, sənətkarlıq xüsusiyyətlərini
də müasir elmi meyarlarla qiymətləndirir. Tam halda Tehran Mustafayev "Milli nəsrdə Azərbaycan
obrazı. Tarix və müasirlik
kontekstində" monoqrafiyası ilə ədəbiyyatşünaslıqda
mühüm xidmətlər göstərmiş elm
adamlarının cərgəsində yer alır.
Azərbaycan Milli Elmlər Akademiyasının müxbir
üzvü Tehran Mustafayev ədəbiyyatımızın digər
janrları və qolları haqqında da tədqiqatlar
aparmış, sanballı məqalələr çap
etdirmiş, icmallar yazmış, məruzələri dinlənilmişdir. Nizami Gəncəvi
adına Ədəbiyyat İnstitutunda Tehran
Əlişanoğlunun məsul redaktor kimi yaxından
iştirakı ilə hazırlanıb nəşr edilmiş
"Müstəqillik dövrü Azərbaycan ədəbiyyatı"
ikicildliyindəki icmallar Tehran Mustafayevin dövrün ədəbiyyatının
bütün qollarına, əsas istiqamətlərinə
yaxından, əsaslı şəkildə bələd
olduğunu ümumiləşdirilmiş elmi söz demək
bacarığını nümayiş etdirir. Bu sanballı
çoxcildlikdə Tehran Əlişanoğlu müstəqillik
dövrü bədii nəsrinin Aqil Abbas, Əjdər Ol, Səyyad
Aran və başqaları kimi yaradıcıları ilə bir
sırada, dekadans şairlər, poeziyada nəfəs dəyişimi
və şeirdə yaradıcı gənclik haqqında da
professional səviyyədə elmi söz açmaq
istedadını aydın surətdə nəzərə
çarpdırır. Müasir teatr və dramaturgiyaya o
sıradan dramaturq Əli Əmirliyə həsr olunmuş
oçerkləri onun ədəbiyyatımızın bu qolunun
da problemləri ilə yaxından tanış olduğunu
göstərməkdədir. Müstəqillik
dövrü Azərbaycan ədəbiyyatında modernizm təmayülləri,
dekadentizm meylləri, ədəbi qruplar, poetik manifestlər
haqqındakı oçerkləri Tehran Mustafayevin özünəməxsus
nəzəri görüşlərə malik tənqidçi
olmasının da göstəricisidir. Bu
gün Tehran Əlişanoğlu hərtərəfli
hazırlığa, geniş elmi dünyagörüşə,
professional elmi səriştəyə malik olan
tanınmış tənqidçi və ədəbiyyatşünasdır. Tənqidçi və ədəbiyyatşünaslar,
xüsusən akademiklər İsa Həbibbəyli və Nizami
Cəfərov haqqındakı sanballı yazıları onun tənqid
haqqında tənqid sahəsində də professional ədəbiyyatşünas
olduğunu nümayiş etdirir.
Tehran Mustafayevin illərdən bəri uğurla nəşrini
davam etdirdiyi "Tənqid.net" jurnalı ölkəmizdə
yeganə ədəbi tənqid jurnalı olmaqla bu sahəyə
istiqamət verən bir toplu kimi tənqidi fikrin
inkişafında mühüm rol oynayır. O, Nizami Gəncəvi
adına Ədəbiyyat İnstitutunda "Müstəqillik
dövrü Azərbaycan ədəbiyyatı" şöbəsinin
müdiri kimi də tənqidçilik və təşkilatçılıq
missiyasını bir yerdə, səriştə ilə yerinə
yetirir.
Son illərdə
Nizami Gəncəvi adına Ədəbiyyat
İnstitutunda hazırlanmış "Ədəbiyyatda Heydər
Əliyev obrazı: tarixi gerçəklikdən ideala"
adlı ikicildlik monoqrafik tədqiqatın əsas müəlliflərindən
biri olan Tehran Əlişanoğlu müstəqillik
dövrünü yalnız ədəbiyyatının deyil,
ictimai-siyasi gedişatının da əsas tədqiqatçılarından
biri olduğunu nəzərə çarpdırır. Təqdim
edilən monoqrafiyada Tehran Mustafayev Azərbaycan xalqının
Ümummilli lideri Heydər Əliyevin milli bədii nəsrdə
obrazının yaradılması istiqamətində
apardığı axtarışları həm də ulu
öndərə ədəbiyyatda bəslənilən
böyük məhəbbəti də elmi şəkildə təhlil
edib dəyərləndirmişdir.
Nizami
Gəncəvi adına Ədəbiyyat İnstitutunda 2013-cü
ildən yenidən keçirilməsinə
başlanılmış "Ədəbi proses" hərəkatının
aparıcı simalarından olan Tehran Əlişanoğlunun
"İlin ədəbi mənzərəsi" mövzusunda,
müasir nəsr proseslərinin dinamikası haqqındakı məruzələri
yeni tarixi epoxanın ədəbi hərəkatının
ümumi mənzərəsini canlandıran zəngin elmi
icmallar olmaqla bir sırada, həm də ədəbi prosesə
istiqamət və təkan verən
çağırışları və proqnozları da
özündə cəmləşdirir. Obrazlı şəkildə
desək, Tehran Əlişanoğlu təkcə "Ədəbi
proses" müşavirələrində yox, bütün məqamlarda
ümumiyyətlə elmi-ədəbi proseslərin əsas hərəkətverici
qüvvələrindən biri funksiyasını ardıcıl
olaraq həyata keçirir. Azərbaycan ədəbiyyatşünaslıq
elminin tarixində ilk dəfə olaraq Tehran
Əlişanoğlu özünün məqalələrindən
ibarət "ədəbi proses divanı"nı
yaratmışdır. Bu günlərdə 2020-ci ilin
başlanğıcında "Alatoran" nəşriyyatında
çap olunmuş "Tehran Mustafayevin ədəbiyyat söhbəti"
bu qeyri-adi ədəbi tənqid divanının onun müəllifinin
altmış illiyinə avtoərməğanı kimi də
yeni və əhmiyyətlidir.
Nəticə:
Tehran Mustafayev Azərbaycan ədəbiyyatşünaslıq
elmində müstəqillik dövrü Azərbaycan ədəbi
tənqidinin liderlərindən biridir. O, təpədən
dırnağa qədər bütün ruhu və elmi
axtarışları ilə birlikdə əsl tənqidçidir.
Ədəbi tənqid sahəsindəki çoxillik
axtarışları və sanballı elmi əsərləri
onun görkəmli bir tənqidçi kimi bu sahədə
özünəməxsus xidmətləri olduğunu
göstərir. Ən əsas cəhətlərdən biri də
bundan ibarətdir ki, Tehran Mustafayev hər həftə, bəzən
hər gün gündəmdə olan, daim, fasiləsiz olaraq
yazıb-yaradan və oxunan, düşündürən tənqidçi
kimi qəbul olunur. Onun tənqidçilik missiyası ədəbiyyatı,
ədəbiyyatşünaslıq elmini, ictimai fikri həmişə
irəli aparmağa xidmət edir.
Müstəqillik
dövrü Azərbaycan ədəbiyyatının və ədəbiyyatşünaslıq
elminin inkişafında Milli Elmlər Akademiyasının
müxbir üzvü Tehran Mustafayevin özünəməxsus
payı, sanballı xidmətləri vardır. Elmi fəaliyyətə
XX əsrin səksəninci illərindən başlasa da o, məhz
müstəqillik dövründə özünü tam mənası
ilə təsdiq etmişdir. Tehran Əlişanoğlu yeni
epoxanın yüksək professional səviyyəyə malik azərbaycançı
tənqidçi obrazının bütün ən səciyyəvi
cəhətlərini ümumiləşdirir. Bu altmış
illik mənalı ömrün ən mühüm yekunu, həm
də bundan sonrakı daha yetkin və müdrik elmi fəaliyyət
dövrünün nikbin başlanğıcıdır. Azərbaycan
ədəbi tənqidinin taleyi və inkişafı
üçün cavabdeh olan ədəbiyyatşünaslardan
biri, bəlkə də birincisi Tehran Mustafayevdir.
Ürəkdən
təbrik edir və daha böyük uğurlar arzulayıram.
16
yanvar 2020-ci il
İsa
HƏBİBBƏYLİ
Azərbaycan
Milli Elmlər Akademiyasının
vitse-prezidenti,
Milli Məclisin Elm və Təhsil
Komitəsinin sədri, akademik
525-ci qəzet.- 2020.- 18 yanvar.- S.14-15.