Qapımın zəngi bir qərib quş
qanadına ilişsə...
Tanınmış şair Ramiz Məmmədzadənin
şeirləri haqqında düşüncələr
Hər
şeydən öncə özüm-özümə minnətdaram
ki, tanınmış şair Ramiz Məmmədzadə
haqqında bu yazını mən yazıram və özü də
hər şeirindən, hər misrasından zövq ala-ala,
ürəklə, hər nidaya, hər vergülə sevinə-sevinə
yazıram. Ona da sevinərəm ki, çoxdan
tanıdığım Ramiz müəllimi bir daha yenidən,
yaxından kəşf elədim. İndiyə kimi heç kəs Ramiz müəllimin poetik
dünyasına ciddi olaraq baş vurmayıb, misraların poetik
ovqatına yüklənə biməyib, "adama əl eləyən"
şeirlərin yanından sükutla keçib, ümumi
sözlər deməklə kifayətlənib.
Sözümün bu yerində bir az da ədəbi tənqidi
qınayıb, bir az da Ramiz Məmmədzadənin nəsildaşlarına
"Allah sizə insaf versin" deyib keçirəm əsas mətləbə.
On illiklər
boyu Ramiz Məmmədzadə kimi şairlərin
yaradıcılığı diqqətdən kənarda
qalır. Bəlkə onun pırpız saçları yoxdur, bəlkə
o, çayxanalarda hirslənib çaynik sındırmır, dəstəbazlıq,
yerlibazlıq eləmir. Dərk
eləmək istədiyim bir nüans var, nədən belə
olur, bu cür laqeydliklər, bu cür unudulmaqlar. Bu gün onun
yaşı səksənin üstündədir.
Yazıçılar Birliyinə elə ədəblə gəlir,
elə səmimi danışır, elə oturur-durur,
hamının kitab təqdimatlarına gedir, xeyirdə, şərdə
hamı ilə birlikdə kədərlənir, sevinir. Elə
bilirəm bu adamın insanların
xöşbəxtliyinə sevinməkdən başqa
özgə bir istəyi, arzusu
yoxdur. Neçə gündür onun şeirlərini oxuyuram.
Bu yazını yazmağımdan da əsla özünün xəbəri
yox. Təcrübədən, həyatdan, ən
başlıcası istedaddan gələn bir güclə
şeirlərini elə dolanbaclardan ustalıqla keçirib ki,
açığı heyran qalmaya bilmirsən. Şeirlərində
bir dənə də olsun boş yer yoxdur ki, fikirlər orda
darıxsın və ya qafiyəsi bir az laxlasın. Şair
kimi də baxıram, redaktor gözü ilə də misraları ötürürəm,
tənqidçi hikkəsi ilə də yanaşıram, oxucu
kimi də oxuyuram, yenə də görürəm ki, bu
şeirlərin "hər yeri" düzdür, fikirlər təptəzə,
yeni, poetik ovqat öz yerində, qafiyələr rahat,
taqqıltı yox, mirsalar "ayağını" çəkmir,
adamın ağzı əyilmir, əksinə, ifadəsi nitqi
daha da
yaxşılaşdırır, əhval-ruhiyyəni
qaldırır.
Şairin
bir şeirində gecənin bir aləmində, yuxunun şirin
vaxtında qapının zəngi çalınır. Yataqdan
durmaq istəyəndə zəng səsi sönür. Şair yenidən yatmaq istəyir.
Yenə də zəng çalınır. Şair deyir:
Fəqət
yenə zəng səsi,
dedim yəqin
Köhnə
zəngin düyməsi
Bir qərib
quşun
Qanadına
ilişib.
Bu
şeirdəki poetik ovqat məni bir başa ovsunlayır.
Əlbəttə, şeirin sujeti xətti şairin
yaşına uyğundur. Yəni yaşın gətirdiyi məqamdır. Şair
düşünür ki, yəqin gələn əcəldir.
Bu şüurun, yaşın, ənənənin yaratdığı fikir ola bilər.
Amma qapı zənginin qərib bir quşun qanadına
ilişib çalınması artıq bu, idrakın
bayatısıdır. Bu anın, vəziyyətin özü
müasir ədəbi prosesin dayandığı yeri işarələyir.
Bu vəziyyətdə iki məqam var: Yer və göy. Yerin təyin
etdiyi nöqtədə şair dayanır, o, zəng
çalınanda əcəli düşünür. Və
Füzuli demiş: "belini bükür, dünya
qapısından çıxmağa hazırlaşır".
Bu, bir qaydadır. Hərəkət həyatın ürəyidir.
Nəsimi deyirdi ki, "Dünya duracaq yer deyil, ey can, səfər
eylə". Ona görə də şair hərəkətə
keçir. Ancaq bu zaman can qalasına keşik çəkən
ümid, daha doğrusu, idrak dilə gəlir, bəlkə bir qərib
quşun qanadı qapının zənginə ilişib - deyir.
Burada quş göydür, şair yer. Quş şairi göyə,
bir sözlə, yeniliyə, təzəliyə,
belə demək mümkünsə, ölmüş və
yorulmuş publisistikadan poetikaya
çəkir. Quşun qanadı təsadüfən qapı zənginə
ilişə bilməzdi. Quşun qanadları ilə qapı zəngini
basması indiki dünyada
"yox" olan, bilmədiyimiz məqamda isə
"var" olandır əslində. Bu, təsadüfü
deyil, min illərdir qurulmuş sistemdir. Şair də
özü də bilmədən gecənin bir aləmində
qurulmuş bu sisteminn bir ilməsinə ilişir və həqiqəti
açır. Əsas olan budur ki, müasir poeziyamız və
80 yaşın üstünü yaşayan Ramiz Məmmədzadənin
bütün yaradıcılığı qərib quşun qanadının qapı zənginə
ilişməsində mövcuddur, "daha əcəl gəlib
durum hazırlaşım gedim" fəlsəfəsində
yox.
Ramiz Məmmədzadə
şeirlərində fikrin qeyri-səlis məntiqinə
söykənir və bununla gələcəkdə mövcud
ola biləcək şeirin və ya fikrin dayanacaq nöqtəsini
tapır və hər şey də bundan sonra başlayır.
Çünki şeir yazanın, şairin içində
bütöv bir sistem olmalıdır ki, deyəcəyi və
yazacağı şeiri
mövcud eləsin. Yəni hansı alətlə,
hansı texnika ilə bədii sözü, ya binaya, ya da
bütöv bir şəhərə çevirə bilsin.
Texnikasız, üslubsuz, daha dəqiq: sistemsiz şair
yoxluğa bərabərdir. Onun üyütdüyü
başqalarının unu olacaq, bu, artıq onun öz
istehsalı deyil. Mən dəqiq bilirəm ki, bu gedişlə
aşağıdakı şeiri yalnız Ramiz Məmmədzadə
yaza bilərdi.
Yarpağa
bax, ovcun açıb yağışa,
Torpağa
bax,
Qalxıb
uçub yağışa,
Çəmən,
çiçək durub köçüb yağışa...
Bu sistəm
Ramiz Məmmədzadənindi, şair
bu sistemlə xəyalındakını şeir şəklində
mövcud eləyə bilir, yəni artıq binanın
görüntüsü hazırdır. O, bu quruluşu
başqa; hələ xam, bir az də
çiy fikirlərinə yönəldərək xeyli sayda
duyğularının ayaqlarını nəm torpağa yönəldə
bilir. Şeir başdan-ayağa paradoksdur. Əli Kərim
deyirdi ki, "yerdən göyə yağır qar". Burda
müəyyən bir mexanizm iştirak edir. Çünki
külək əsəndə qarı göyə sovurur və
sonra qar sanki yenidən yağır. Əli Kərim də buna
oxşar başqa bir ifadə də var. "O göz
yaşların" şeirində şair deyir ki, "ağlatdım,
mən səni nəyə gərəkdir, demirəm bağlan,
ya gül üzümə, onsuz da çəkdiyim bəsdir
özümə, bağılanmağımsa, yersiz bəzəkdir".
Şeirin sonunda şair daha konkret fakta keçir: "Sənin göz
yaşların buxarlanıb qalxdı havaya, gah
yağışla birgə, qar qarla birgə, qayıdır
üstümə, qayıdır yerə". Ramiz Məmmədzadə
bu fikri daha da inkişaf etdirir, indi nə varsa, hamısı
göyə köçür,
torpaq da, çiçək də, çəmən də.
Əslində, bu məsələnin gedişində iş
görən yoxdur. Burada qoyulan məsələlər feilin
qayıdış növündədir, yəni iş görən
də, işi görülən də bir-birinin içindədir.
Bizdə tənqidçi qıtlığı üzündən nəsillər
arası əlaqə dərindən öyrənilib təhlil
edilmədiyindən bu məsələlər üzə
çıxmır. Çünki bizim son tənqidimiz məntlər
üzərində deyil, şəxsiyyətlər üzərində
qurulur, ona görə kələfin ucunu itirmişik. Nəsillər
arası məsələlər, əlaqələr unudulur,
öyrənilmir. Deyək ki, "Mirzə Fətəli Axundov
kitabı" haradan başlamışdı, sonra onu kimi davam
etdirdi və bu gün hansı
yazıçının əlindədir, bilinmir? Eləcə
də yuxarıda dediyim fəlsəfi
mətni Əli Kərimdən sonra Ramiz Məmmədzadə
inkişaf etdirdisə, bəs Əli Kərimdən qabaq bu
fikir hansı şəkildə mövcud idi və kimin qələmində
çırpınırdı? Bu gün yazılan hər
hansı bir şeirin, davam edən bir düşüncənin
- hamısının tarixi əsası var: - əvvəl kim başlamışdı,
sonra kim davam etdirdi və indi hansı şairin qələmində
mövcuddur?
O kim idi
bıçaq çəkdi dizimə,
Əllərimi
oğurladı cibimdən.
Ha
axtardım əllərimi tapmadım,
Harayımı,
illərimi tapmadım.
Hara getdi,
necə oldu əllərim,
Bir
görünməz gecə oldu əllərim.
Nədir
axı əllərimin günahı,
Heç
belə də oğru olar, İlahi.
Bu
şeir 1985-ci ildə yazılıb. Şeirin bədiiliyinin üzərində
ictimai-siyasi hadisələr cərayan edir. Burda əsas fakt əldir.
Əllər haqqında nə qədər şeirlər
yazılıb. İsa İsmayılzadə deyirdi ki,
"qaytarma əllərimi, qoy səndə qalsın, belinə
dolayarsan məndən uzaqda, dörd əlli olarsan". Burada
tam sırf sevgi tərənnüm olunur. Amma Ramiz müəllimin
tərənnüm etdiyi əl ictimai məzmuna çevrilə
bilir. Məsələn, Ağdam işğal olunanda kim idi
bizim əllərimizi oğurlayan? Kim əl qoydu əlmizin yerinə?
Kim Türkmənçay müqaviləsinə qol çəkdi, əllərimizin əvəzindən.
Demək, bu əl detalını bütün istiqamətlərə
yönəltmək və bütün ictimai proseslərə
yozmaq olar. Şeiri təhlil etməyin bir adı da onu uyğun
gəldiyi istiqamətə yozmaqdır. Necə ki,
gördüyümüz yuxunu yozuruq, eləcə də mən
Ramiz müəllimin bu əl haqqında şeirini son dövr
başımıza gələn bəlaların baisi kimi yoza bilərəm.
Şeir o zaman gözəl olur ki, onu yozmaq imkanları
genişdir və belə şeirlər özündən sonra gələnlər
üçün bir abzas yeri qoyur və bu onu göstərir
ki, nə deyəcəksənsə, sözün varsa, bax,
burdan başla! Bu mənada Ramiz Məmmədzadənin əksər
şeirlərində yenidən başlamaq üçün
abzaslar çoxdur.
Şairin
növbə haqqında şeiri sujetli lirakımızın ən
gözəl nümunəsi ola bilər. Şeirdə deyilir ki,
hara getdim, növbə gördüm, ev növbəsi, iş
növbəsi, çörək növbəsi və sair.
İndi isə ahıl yaşındayam, ölümə
növbə gözləyirəm. Şeir mükəmməl
bir sonluqla bitir:
Eheyy, kimsən
növbədəki?
Eheyy, kimsən
Məndən
qabaq?
Ümumiyyətlə,
şeir deyilən nəsnənin başqa bir adı da snextoxadır, yəni fikrə və
ya əşyaya yeni ad qoymaq. Hansı şairin
yaradıcılığı, daha doğrusu, morfologiyası,
sintaksisi, metaforası, snextoxası zəngindirsə, o şair
maraqlı şairdir. Aşağıdakı şeirə fikir
verək:
Saçımın
çoxunu külək apardı,
Yerdə
nə qaldısa, sovrulmuş qardı,
Dərddən
xəyallarım qabar-qabardı,
Sən mənim
nəyimi sevmisən axı.
Nitqim
çala-çuxur, sözlərim kobud,
Üzümdə
bir topa qarışıq bulud.
Sən məni
neynirsən, sən məni unut,
Sən mənim
nəyimi sevmisən axı.
Şair
"saçım ağarıb töküldü" demir,
"külək apardı "deyir, əslində, bu külək
adi külək deyil, ictimai məzmundur. Görün,
qocalmağın başqa adı nə imiş? - Yerdə
qalanlar isə qardır, bunu hamı deyə bilərdir. Amma bu
fikrə şairin gözəl bir əlavəsi var: sovrulmuş
qar. Əl qabar-qabar ola bilər, amma xəyalların qabar
olması dəhşətdir, yəni bu xəyallar heç
vaxt həyata keçmir, qabarlaşır. Nitq nöqsanına
şair "çala-çuxur" deyir. Nə gözəl!
Çala-çuxır nitq nöqsanını, daha doğrusu,
dilin pəltəkliyini çox dəqiq ifadə edir.
Ramiz Məmmədzadə
özündən əvvəl
yazılanları dərindən öyrənir və bu
öyrənmək mexaniki deyil,
ruha qarışır və ustalıqla mətnlər arası
əlaqəni inkişaf etdirir. Vaxtı ilə Xalq şairi
Osman Sarıvəlli "37-ci ilə" işarə edərək
yazırdı:
Döydü
yağış məni, döydü qar məni,
Minsəm
bir qarışqa aparar məni.
(Bu
şeiri müəllimlər litota kimi, yəni kiçiltmə mənasında tələbələrə
misal kimi çəkirlər)
Uzun illər
keçəndən sonra Ramiz Məmmədzadə şeirlərinin
birində belə yazır:
Mən
çəkəni quzu çəksə,
Dönüb
qurd olar, qurd olar.
Burda isə mübaliğə, yəni şişirtmə var. Həmişə bədii təsvir vasitələrindən bol-bol istifadə etmək şeirin təsir gücünü artırır. Yuxarıda dediyim kimi, mətnlərarası əlaqə bədii fikirin inkişafına böyük təkan verir. Bu mənada Ramiz Məmmədzadənin şeirləri keçmişdən ədəbi-bədii informasiyaları alır, onu öz ruhu da çılalayıb gələcəyə ötürür. O, dastanlardan, qoşma və gəraylılardan, şifahi xalq ədəbiyyatından geniş bəhrələnir. Ona görə də şeirləri aydın və axıcıdır, yadda tez qalır. Quş lələyi bir üslub kimi bütün şeirlərini şirinləşdirir.
Bəxtimi yazmağa qələm gəzirdim,
Bir
quş lələyindən saldı da getdi.
Ramiz Məmmədzadənn
yaradıcılığı geniş tədqiqata, təhlilə,
tədrisə böyük imkanlar verir. Bu imkan hər şair də
olmur. Həm mətlərarası əlaqə, həm şeirlərinin
sintaksisi, obrazlılığı, sujeti xətti imkan verir ki,
gənclərimiz onun yaradıcılığından bəhrələnsin.
Gəlin bu imkanı əldən verməyək.
Mən
gözəl şairimizə can sağlığı, yeni
yaradıcılıq uğurları arzulayıram. Qoy onun
qapı zəngini əcəl yox, hər gecə qərib
quşlar çalsın, sevgi dolu dimdikləri və
qanadlarıyala.
Qəşəm
NƏCƏFZADƏ
Əməkdar mədəniyyət
işçisi
525-ci qəzet.- 20120.- 11 yanvar.-
S.19.