Yusif
İldırımzadənin birnəfəsə
oxunan unudulmaz "Məktub"u
Azərbaycanda
poeziyaya və ümumən ədəbiyyata aşina olan onlarla
adam tanıyıram. Amma
onların əksəriyyəti ədəbi-elmi-fəlsəfi
düşüncələrini yazı vasitəsilə
paylaşmırlar.
İxtisasca hüquqşünas olan Yusif
İldırımzadə isə uşaqlıq illərindən
yaşının bu çağına qədər həmişə
ədəbiyyatla, söz sənəti ilə ünsiyyət
qurub. O, ədəbi
prosesin içində deyil (bəlkə buna ehtiyac da yoxdur),
amma şeir də yazır, ədəbi şəxsiyyətlər
barəsində məqalələr də qələmə
alır, bəyəndiyi, könlünə, duyğu və
düşüncələrinə hakim kəsilən əsərlər
haqqında fikir də söyləyir. Mən onun "Məktub"
(TEAS Press Nəşriyyat evi, 2019) kitabını birnəfəsə,
bir gecəyə oxudum, bu kitab həm yazı tərzinə,
üslubuna, həm də və ən başlıcası, bizim
də əksər hallarda tam
razılaşdığımız maraqlı, orijinal fikir və
düşüncələri ilə yaxşı
yazılmış bir roman təsiri bağışladı. İndi bu "roman"ın fəsillərini vərəqləyirəm.
Tərifləmək üçün deyil, sadəcə
professional səviyyəli bir ziyalını sizlərə təqdim
etmək istəyirəm. Onu tanıyanlar az
deyil, amma tanımayanlar da çoxdu.
O "roman"ın beş fəsli "Anama məktublar" adlanır. Azərbaycan ədəbiyyatında ANA haqqında yüzlərlə, minlərlə şeirlər, poemalar, nəsr və dram əsərləri yazılıb. Bu mövzu analara məhəbbətdən, hüsn-rəğbətdən, şəfqətdən yaranır. Böyük Hüseyn Cavidin "Qadın" şeirindəki bu ifadələri və misraları xatırlayıram: "Qadın! Ey sevgili həmşirə. Ana! Ey nazlı qadın. Ana övladını bəslər, böyüdür, Anasız millət, əvət, öksüzdür. Qadın! Ey sevgili, şəfqətli mələk!" Və əlbəttə, böyük Cəfər Cabbarlının alternativi olmayan "Ana" şeiri. Müəllimim olmuş Bəxtiyar Vahabzadənin bu misraları: "Sən məni düynyaya gətirdin ana, Sənisə dünyadan aparıram mən!" Bir də böyük şairimiz Məmməd Arazın bu misrası: "Ana itirmişəm ana yaşında".
Yusif İldırımzadənin "Anama məktublar"ının janrını müəyyənləşdirsək, buna sırf publisistika deyə bilmərik, çünki məktublarda lirika da, nəsr də, epistolyar xatirə, gündəlik, fəlsəfi fikirlərə yüklənən esse janrı da izləyə bilərik. Amma nə qərara gəlsək belə, bütün bunların hamısı bir vurğuda, bir ahəngdə birləşir - Yusif öz anasının obrazını yaradır. Əgər obraz konkretlikdə (həyatda necə varsa) nəzərə çarpırsa, onun işi, əməli fəaliyyəti əks olunursa, bu, adi bir oçerk səviyyəsində diqqəti cəlb edəcək, Amma obrazı ümumiləşdirmə meyarı ilə canlandırırsansa, bu, bədii obraza çevrilir. Yusif İldırımzadənin Ana obrazı məhz bədii obraz səviyyəsinə yüksəlir. Anaya məxsus zərif cizgilər, konkret detallar, hadisələr, obrazın daxili aləminin bütün görüntüləri, ailə həyatı o obrazda əks olunur. Həmin ana obrazında öz övladlarını sevən, ailədə zəriflik, mehribanlıq, əksər qayğıları öz çiynində daşıyan, hamıya sevgi, şəfqət bəxş edən analarımızın xüsusiyyətləri əks olunub. Analar dünyadan köçür, əsl ana məhəbbəti övlad ürəyindən çəkilib getmir. Yusif İldırımzadə: "Anama ünvanlanmış bu məktublar nə oyaq xatirələrin kükrəməsidir, nə də ocaq yeri kimi soyumuş duyğuların közərməsi. Bu bir qəlb yanğısıdırmı, hüznlü bir könül çırpıntılarıdırmı? Bəlkə, bu, bir borc hissidir, daxili çağırışdır? Ana qəlbi qarşısında övlad ehtiramıdır? Yoxsa anasız ömrün yaşam formasıdır, ovuntusudur, təsəllidir? Bəlkə bununla mən anasız dünyamda yeni bir analı dünya axtarışına çıxmışam? Bütün bunların, cavablı-cavabsız sualların bir məntiqi var - ana məhəbbətinin cazibəsi. Bütün bunlar hər bir halda anasızlayanda, anasız anlarımda özünü axtarışım, özünütapmam və ən nəhayət, özünüyaşatma vasitəmdir". Deyirəm ki, sonu sual işarəsi ilə bitən cümlələr əsərdə bütünlükdə o suallara cavab da verir.
Yusif İldırımzadənin "Anama məktublar"ı qətiyyən mədhiyyə deyil. Əgər mədhiyyə hesab etsəniz də, bunun da öz cavabı var: mədhiyyələr Allaha, peyğəmbərə, imamlara, şahlara, sərkərdələrə, dövlət xadimlərinə, dahi sənətkarlara yazılır. Ana bütün bu varlıqları (Allahdan savayı) dünyaya gətirən müqəddəslər müqəddəsidir.Onu mədh eləməzlər, ucu-bucağı bilinməyən təntənəli, dəbdəbəli fəzilətlərlə tərənnüm etmək nəyə lazım? Ana elə bir mənəvi yüksəklikdə durur ki, onu dəbdəbəli ithaflarla "bəzəmək" olmaz. Ana sağlığında da, vəfatından sonra da heç kimlə müqayisə edilməyəcək bir varlıqdır. Bütün mədhiyyələrin qəhrəmanları (Allahdan savayı) dünyanı tərk edir, cənnətə gedirlər. "Cənnət isə anaların ayaqları altındadır". Yusif İldırımzadə: "Anacan! Sən hər şeydə, hər əməldə öncül olmusan. İnsanpərvərlikdə, xeyirxahlıqda, səxavətdə, cəfakeşlikdə, qayğıda…Hər işdə bizi, hamını qabaqlamısan, Biz səni sən bizi sevdiyintək sevə bilməmişik, qayğına qayğı çatdıra bilməmişik, ailəsinə, övladına, dost-tanışa, doğmaya-yada ömürdən sənin kimi pay paylaya bilməmişik. Elə bilirsən asandırmı? Çətindir, əziz anam, çox çətindir. Hər kəsin bacardığı iş deyil sənin bacardıqların".
"Anama məktublar" son dərəcə milli, sırf azərbaycanlı bir ananı bizə təqdim edir. O ananın bütün hərəkətləri - rəftarındakı incəlik, ailəcanlığı, səmimiyyəti, təbiiliyi, folklarla, qədimi adət-ənənələrlə bağlılığı, tərbiyəçi missiyası - bütün bunlar əsrlərdən bəri analarımızın qoruyub saxladığı adət-ənənələrin milli sərvət səviyyəsində yaşantılarıdır. "Məktublar"da ananın ailəvi obrazı ilə milli obrazı vəhdət təşkil edir. Ana öz həyat yoldaşına - "And yeri, səcdəgahı" -görkəmli yazıçı və publisist Əli İldırımoğluya hədsiz sədaqətlidir, "Ailəmizdə ata kultunu, ata mifini, bir az da geniş götürsək, cəmiyyətdə İldırımoğlu fenomenini, əslində, sən formalaşdırmısan". "Səcdə yeri nəhəng əzəmətli, pəhləvan şaqqalı İldırım kişidir. Beş övladına, dosta-tanışa, uzaq və yaxın qohumlara, heç qohum olmayıb bu ailəyə pənah gətirənlərə də ana məhəbbəti heç vaxt əksilmir". Misallar çoxdu.
Yusif İldırımzadənin "Anama məktublar"ında onun öz obrazı da diqqət mərkəzindədir. Xüsusilə, anasızlıqdan söz açanda, ana-oğul münasibətlərinin şərhində. Çox kövrək, həzin sətirlər bizi də həyəcanlandırır. Yusif İldırımzadə: "Altı ay on üç gün…Ömrümüzün səksəkəli, üzüntülü tarixi, yaddaşımızın amansız xatirəsi…Təlatümlü, fırtınalı bir həyat. Sən orada, palatada sonsuz və ümidsiz bir aləmdəydin. Ölümlə həyat arasında çarpışırdın… Ana! Əlimdən bir şey gəlmədiyindən, sənə kömək edə bilmədiyimdən üzülür, əzəb çəkir və utanırdım. Özümü həyatda hələ bu qədər aciz, çarəsiz və gücsüz görməmişdim. Anacan, nə edim ki, mənimlə bir ağız danışasan, nəyi qurban verim ki, səsini eşidim… Hər şeyi qurban verərdim, bir kəlmə "Yusif" desəydin".
Burada Xalq şairi Cabir Novruzun "Ana" şeirini xatırlayıram:
Ana,
yorulmaram anna deməkdən,
Qoy
halına yanan mən olum, Ana!..
İndi dayan, səni mən bəsləyim, mən,
İndi dayan, anan mən olum, Ana!
Və nəyahət
bu sətirlər: "Bu gün cismən ayrı olsaq da,
ruhunla baş-başayam. Hər an, hər dəqiqə
səninlə söhbətləşir, sənə hesabat verirəm".
Məncə, Yusif İldırımzadə bu əsərində
milli bir ANA obrazı və bədii mənada bir Ana Abidəsi
yaradıb.
"Məktub" kitabında toplanan esselər də
maraqlı və düşündürücüdür. Ədəbiyyatşünaslıq
lüğətlərində, esse ilə bağlı məqalələrdə
oxumuşuq ki, esse ədəbiyyatşünaslığın
müəyyən bir problemini sərbəst surətdə izah
etməsi ilə fərqlənən bir janrıdır. Essenin müəllifi seçdiyi problemi (ədəbi,
etik, fəlsəfi və s.) təhlil və izah edərkən
ifadə tərzinin sistemli, ardıcıl, gəldiyi nəticələrin
iəsaslı olmasına çalışır. Essenin əsasını fransız
yazıçısı M.Monten 1580-ci ildə "Esse" əsəriylə
qoyub və bu əsərdə cəmiyyət və insan taleyi
haqqında söz açıb. Sonralar F.Bekon, C.Lokk,
Q.Fildinq, O.Holdsmit, B.Şou, R.Rollan bu janrda maraqlı nümunələr
yaradıblar. Azərbaycan ədəbiyyatında
isə ilkinq olaraq Asif Əfəndiyev esselər yazıb.
Anarın, Elçinin, K.Abdullanın, A.Məsudun, R.Kamalın
da esse janrında maraqlı çalışmaları diqqəti
cəlb edir. Y.İldırımzadə də bu ənənəni
davam etdirir və deyim ki, onun kitabda toplanan esseləri janrın
tələbləri ilə tam səsləşir.
Esselərdə müxtəlif mövzular öz əksini
tapır. Amma burada bir şərtilik də nəzərə
çarpır. Bir esse daxilində müxtəlif
məsələlər şərh olunur, fikir fikir ardınca gəlir
və bütün bunlar əsas problemin çözülməsinə
gətirib çıxarır. "Biganəlik ruhun xərçəngidir"
essesində cəmiyyət həyatının tərəqqisindən,
inkişaf modellərindən başlayan mülahizələr
insanlıq və ziyalılıq, bu prosesdə ədəbiyyatın
rolu və nəhayət, biganəliyi doğuran hallar şərh
olunur... Yusif İldırımzadə: "Fərdiləşirik
və bir-birimiz barədə düşünmək belə istəmirik.
Dost dostdan uzaq düşür, qohum-əqrəba
yadlaşır, insan münasibətlərində polyar soyuqluq
yaranır. Daha düşünmürük
ki, biz birlikdə bir orqanizm, bütövlükdə bir
canıq. XVII əsr ingilis ruhani şairi C.Donk təsadüfən
demirdi: "Kilsə zənginin harayını eşitsən,
heç vaxt demə ki, kimdir dünyadan köçən… Sənsən dünyadan köçən".
Və laqeydliyi doğuran səbəblərə gəlincə,
çox açıqlaması var. Yusif İldırımzadə
cəmiyyətdən insana, insandan cəmiyyətə gedən
bütün əlaqələrə diqqət yetirir, amma burada
ilk növbədə, insanda buzlaşan, ölgün hala
keçən soyuq münasibətlərə toxunur. Yusif İldırımzadə:
"Biz hara gedirik? Hər şey maddiləşə
bilməz axı? Pol Breq deyirdi ki, yemək
üçün yaşamayın, yaşamaq üçün
yeyin. Bəs biz niyə yemək
üçün yaşayırıq. Cismimizi
bəsləmək üçünmü? Əslində,
bədən ötəridir. Ruh isə əbədi
yaşayır. Odur ki, biz ruh
üçün yaşamalıyıq, onu
saflaşdırmalıyıq!"
Ruh üçün, mənəvi dünyamızı
gözəlləşdirmək üçün
yaşamırıqsa, biganəlik - bir-birimizə münasibətimizdəki
polyar qış öz işini görəcək. Amma bu bigənəlik təkcə
özümüzdə yox, həm də təhsil sistemimizin
yeniləşməsindəki lənglik, mükəmməl
milli ideoloji proqrama böyük ehtiyac duyulması, daha sonra
dilimizin leksik, semantik tərkibinin dəyişikliyə
uğraması, incəsənətimizin, ədəbiyyatımızın
bəzi hallarda bayağılığa meyl etməsi, səviyyəsiz,
qurama müğənnilərin, bəstəkarların,
şairlərin meydan sulaması - azmı bunlar? Və
bunlar biganəliyin də əsas səbəblərindən
birinə çevrilir. Hamı öz-özünə
qapılır, başqaları haqqında fikirləşmirlər.
Dini dəyərlər təbliğ olunur, lakin
doğrudanmı hamı İslamın buyurduğu qaydalara əməl
edir? Hacılar, məşədilər, kərbalayılar
çoxalır, amma... Yusif İldırımzadə: Müasir
dövrdə mövcud olan çatışmazlıqların
yaranmasına yalnız və yalnız insanların özlərinin
şərait yaratdığı da istisna deyil".
Və nəhayət,
Yusif İldırımzadənin belə bir
narahatlığına tam şərikəm ki, cəmiyyətimizdə,
insanlarımızda (Frans Kafkadan bir sitatdan sonra: ədəbiyyatımızdan
başqa hər şey məni iyrəndirir, özündən
qovur, məndə ikrah hissi oyadır") məhz bu mənəvi
ehtiyac, ədəbiyyat və sənətə qarşı bu
şiddətli ehtiras çatışmır. İnsanlar
get-gedə daha çox bioloji varlıq kimi təzahür edir,
maddiləşmiş substansiyaya çevrilirlər... maddi sərvət
üyüdən dəyirmana çevrilirlər.
Bax, illər boyu həsrətində olduğumuz müstəqillik
dövründə belə naqis və mənfi halların,
xüsusilə, biganəliyin yaranması səbəblərini
bunda axtarmalıyıq.
Yusif
İldırımzadənin beş essesi
onun sevdiyi şəxsiyyətlərə həsr olunub. Bunlardan birincisi atası, görkəmli
yazıçı Əli İldırımoğludur.
Əli İldırımoğlu mənim də çox sevdiyim
yazıçılardan biridir, oxucular bu yaxın günlərdə
Əli İldırımoğlunun
yaradıcılığına həsr olunmuş bir monoqrafiya
ilə tanış olacaqlar: "Romanlar, qəhrəmanlar".
Onun müəllifi Vaqif Yusiflidir. Oğulun - özü də ədəbiyyatı sevən
bir ziyalının öz atası haqqında esse yazması qətiyyən
təəccüblü deyil. Əksinə,
bəlkə də onun atası haqqında yazısı daha səmimidir.
Çünki heç bir tənqidçi,
heç bir həmkarı Əli İldırımoğlunu
Yusif İldırımzadə kimi lap yaxından tanıya bilməz.
Yusif İldırımzadə: "Höteyə görə,
böyük insanlar dağa bənzəyir,
yaxınlaşdıqca əzəmət və qüdrəti
daha aşkar bilinir. Əli
İldırımoğluya yaxınlaşmaq, onu tanımaq, əzəmət
və qüdrətini aşkar görmək üçün
ürəyinin yağı ilə vərəqlərə
köçürdüyü əsərlərini oxumaq kifayətdir.
Çünki o, əsərlərində özünü
yazır, özündən bəhrələnir"
Bəs "Allah adamı" kimdir? Həyatının
və dünyanın ən ülvi, ən şirin, ən ilahi
xatirəsinə çevrilən bu insan Əhmədağa
Əhmədov idi. Azərbaycan Sənaye
İnstitutunun energetika fakültəsini fərqlənmə
diplomu ilə bitirən Əhmədağa Əhmədov o
institutda "Nəzəri mexanika" kafedrasına rəhbərlik
edib. Bəs sonra? Filoloji
təhsili olmasa da, dərin mütaliəsi sayəsində
klassik ədəbi irsimizin mahir bilicisi kimi tanındı,
Ədəbiyyat İnstitutuna gəldi. Nizaminin,
Füzulinin çapa hazırlanan kitablarına redaktə
işi ona tapşırıldı. Mirzə
Şəfi Vazehin arxivdən tapılmış
cüngünü tərcümə və şərh etməyi
ondan xahiş etdilər. Və Əhmədağa Əhmədov
ilahi həqiqətə ünvanlanan "İslam əxlaqı",
"İslamın əsasları",
"Mikatül-Quran", "Əsrarül-Quran" əsərləri
min nüsxələrlə işıq üzü
görür. Bütün bu sətirləri həmin
"Allah adamı" essesindən götürdüm.
Belə bir insan sağlığında böyük bir
alim, fədai, İslam fanatiki kimi şöhrət
qazanmışdı.
Yusif İldırımzadə sevdiyi şəxsiyyətlər
haqqında ürəksiz danışa bilmir,
hüquqşünas, böyük alim Məmməd Xələfovu
da beləcə yad edir. İsi Məlikzadənin ssenarisi əsasında
çəkilmiş filmdə Xəlil obrazını yaradan
Xalq artisti Fuad Poladovun oyunundan, onu bir aktyor kimi digər misilsiz
ifalarından hərarətlə söz açır.
Fuad Poladovu belə səciyyələndirir Yusif
İldırımzadə: "Fuad Poladov realist sənətkardır.
Yaratdığı obrazlar illüziyadan,
fantasmoqoriyadan, hallüsinasiyadan uzaqdır. Onun modernizmi də
məhz realizmdədir… Fuad heç bir rolunda
süniliyə, yalançı pafosa, qondarma fantasmaqoriyaya getməyib".
Və Rəşad Məcid haqqında "Xasiyyət
xoşbəxti" essesi. "Rəşad Məcidin ən ali keyfiyyətlərindən biri onun tolerant təbiətə
malik olması, azad və demokratik prinsiplərlə
yaşamasıdır. Tolerantlıq təkcə
özgələrinə deyil, həm də özünə
hörmət və ehtiramdır" - tamamilə doğru
fikirdir. Rəşad Məcid haqqında mən
də bir neçə yazı yazmışam, xüsusilə
şeirləri barədə. Amma onun bu
demokratizmi və tolerantlığı Yusifin doğru qeyd etdiyi
kimi, bəlkə də birinci sıradadır. Xasiyyət xoşbəxtliyində. Rəşadın düşməni yoxdur - mən bu
fikirdəyəm və Yusif İldırımzadə Rəşad
Məcidin bir insan kimi təkcə dostluq prizmasından deyil,
onu illər boyu yaxından müşahidəsinə əsaslanıb
səciyyələndirir.
Təbii
ki, ömrümdə bəlkə heç bircə dəfə
də görüşmədiyim (bir-iki telefon
danışığından savayı) Yusiflə fərqli cəhətlərimiz
çox ola bilər. Bu
dünyada hətta əkiz doğulan uşaqlar da xasiyyət və
xaraktercə bir-birindən fərqlidirlər. Amma Yusiflə
mənim - bu sətirlərin müəllifinin hələlik
bircə oxşarlığı ola bilər.
Baxın: "Mən kitaba canlı kimi baxıram, onu məhəbbətlə
sevə-sevə oxuyuram. İnsan sevgisinə xəyanət
edə bilərmi? Kitab oxumadığım
gün yoxdur". Bu fikri özümə də
şamil edirəm. Təkcə ədəbiyyatçı
kimi yox, həm də əsl oxucu kimi.
Nəhayət, Yusif İldırımzadənin "Məktub"
kitabındakı bir məqaləsindən söz açmaya
bilmərəm. "Azadlıq fərdi
özbaşınalıq deyil, dərk olunmuş zərurətdir"
- bu yazını şərh etmək fikrində deyiləm.
Qısaca deyim ki, bu məqalədə Yusif
hüquqi prizmadan azadlıq haqqında konkret misallarla onun dərk
olunmuş zərurət kimi mənalandırır. Bu məqalədə həm də hüquq siyasəti
şərh olunur. Məqaləyə Azərbaycanın
dahi şəxsiyyəti - Ulu öndər Heydər Əliyev
haqqında dəqiq bir fikri ilə yekun vurur.
Yusif
İldırımzadə: "Aristotelin bir fikrini xatırlatmaq
yerinə düşər: "Hamıdan irəlidə gedən
şəxs qanundan yuxarıda durur. O, camaat arasında
Allahdır, özü qanundur və onu qanuna tabe etdirməyə
çalışmaq gülüncdür. Əgər
dövlətdə belə adamlar varsa, onda onlara tabe olmaq
lazımdır" Bəli, Heydər Əliyev özü bir
şəxsiyyət kimi qanundur, insan haqlarının və
azadlıqlarının təminatçısıdır.
Belə olmasaydı, bu qədər humanist qanun və normativ
aktlar onun müəlliflik hüququ ilə həyata vəsiqə
ala bilməzdi"
Yusif İldırımzadənimn "Məktub"
kitabının bəlkə də söz açmağa imkan
tapa bilmədiyim məqamları da var. Mən yalnız bir
resenziya daxilində kitabla bağlı fikirlərimi bildirdim. Məsləhətim
budur ki, belə maraqlı və orijinal fikirlərlə dolu
"Məktub" oxumayanlar da oxusun.
Vaqif YUSİFLİ
Filologiya elmləri doktoru
525-ci qəzet.-
2020.- 15 yanvar.- S.18-19.