Şairin dəniz
sevgisi...
Allah verən
xoşbəxtlikdən,
Hamıya düz bölüm düşür.
Süfrədə
yemiş kimidir,
Hərəyə bir dilim düşür.
İstedadlı
və zəhmətkeş qələm adamı kimi (şair, ədəbiyyatşünas
alim, pedaqoq-müəllim) tanıdığımız
Elşad Səfərlinin "Mənə dəniz bağışladın"
(Bakı, "Gənclik" nəşriyyatı, 2019-cu il) adlı sonuncu kitabından
götürdüyümüz bu şeir onun
yaradıcılığına yaxşı bələdçilik
edən mükəmməl nümunədir. Həyatda
xoşbəxtlik də Allahın lütfü və
rizasıyla bağlı məsələdir. Kiminsə Yaradana etiraz etməsi haqsız cəhddir və
hər kəs "bir dilim" payına
"şükür" deməlidir. Tanrıya asi çıxmaq qəbulolunmazdır və ONA
bəndəlik etmək gərəkdir.
"Mənə
dəniz bağışladın" şeirini Elşad Səfərli
Xalq şairi Nəbi Xəzriyə həsr edib və onun dillər
əzbəri beytini - "Dənizi hədiyyə verirəm sənə"ni epiqraf seçib. Bəlkə də
heç təsirdən yaranmayıb. Xəzərin cənub
sahillərində (Lənkəran) doğulub
böyümüş Elşadın özünəməxsus
"dəniz məhəbbəti" var. Eyni zamanda, kitabın
adını ifadə edən bu lirik-həzin nəğmə
olduqca təsirli və mənalıdır:
Gecədir...
Yatmıram...
Ancaq
içimdə
Eşidirəm
Dəniz uğultusunu.
Dalğanın
Sahilə
çırpılmasına
Oxşatdım
Sinəmin döyüntüsünü.
"Dənizin uğultusu" və "sinəmin
döyüntüsü". İfadələr həmqafiyə
olmaqla bərabər, oynaq ahəng, ritm qurmaqla bahəm dərhal
həssas oxucu düşüncəsində qəribə
assosiasiya, ovqat yaradır. Şeirin
davamı kimi ikinci bəndi şairin "ilham pərisinə"
müraciəti ilə tamamlanır və ilhamına söyləyir
ki, bəlkə "bu dənizin şah dalğasısan?"
Ondan səs-soraq gəlməyəndə, uca
Allahı köməyinə çağırır. Yəni ürək əvəzinə "bəlkə
mənə dəniz bağışlamısan?"
Əlbəttə, sirr deyil, su canlı
varlığın əsasıdır? Həyatda dörd ünsürdən
biridir ki, onsuz yaşayış mümkün deyil: istər
damla olsun, istər bir içim olsun, istərsə də dəniz,
dərya - hərəkət suyun rəhnidir. Gah
pıçıldaşır, gah coşub şahə
qalxır, gah səssizləşib quzuya dönür. Təlatüm, tufan da yaradır, sükut da.
Sonda şair dəniz haqqında şeirini poetik, fəlsəfi
mənada tamamlayır:
Sinəsində
Dəniz
gəzdirənlərin,
Birini
görmədim -
Desin
rahatam!
Şeir heç nədən yaranır. Bəzən
adi ağacda xışıldayan yarpağın
pıçıltısından, bəzən də
dağın-daşın, düzün sükutundan. Yeni doğulan təzə söz ruhun təlatümüdür,
hissin-duyğunun özünə köklənməsidir.
Heç təsadüfi deyil ki, XX əsr rus poeziyasının ən
görkəmli nümayəndəsi Marina Svetayeva deyirdi: "Bəzən
zir-zibildən yaranır şeir". Bu mənada
Elşadın özünəməxsus mövzuları var.
Mövzu isə işlənərkən yüksək bədii
həllini o vaxt tapır ki, heç kəsi təkrarlamayasan,
metaforaların, bənzətmələrin, obrazların
özününkü ola. Məncə,
"Göyə daş atan var" şeirində
("Alması düşməyən nağıllar" silsiləsindən)
şair mövzu seçimində yanılmayıb, onu təfəkkürünün
və ürəyinin məhsulu edə bilib. Xüsusən misal çəkdiyimiz bənd nümunəyə
əlvan rəng qatıb.
... Xəyallanıb
göyə daş atan oğlan,
Sanma alma düşər, alma yeyərsən.
Kar
aşmır nənənin nağıllarından,
Olsa, qazanından dolma yeyərsən.
Uşaq
vaxtı kim alma, armud ağaclarını
daşa basmayıb ki? Və nə yaxşı,
o ağacların qarğışı bizi tutmayıb. Vaxtilə Xalq şairi Məmməd Araz söyləyirdi
ki, şeir mütləq güclü sonluqla, fəlsəfi məzmunla
tamamlanmalıdı. Əgər poetik fikri
ümumiləşdirməyi bacarmasan, mətləbin havada
asılı vəziyyətdə qalar, oxucuya çatmaz. Müəllifin haqqında bəhs etdiyimiz şeirində
"Elə çırpıblar ki, Göy ağacını,
bizimçün düşəsi alması yoxdu"
misraları söylədiyimiz mətləbin ifadəsi
baxımından maraq doğurur və yerinə
düşüb. Bu poetik kəşfi ədəbiyyatşünas
alim də, filosof da, sıravi oxucu da necə istəsə
qavraya, hansı səmtə istəsə yoza bilər. Dərhal gözümüzün qabağında isə
insan övladının səmaya tez-tez barmaq eləməsi,
göyün çirkləndirilməsi, ekoloji
tarazlığın pozulması halları canlanır. Nəticədə
problemlər yaranır: təbii fəlakətlər, sunamilər,
subasmaları, tez-tez təkrarlanan hava, Günəş, Ay
tutulmaları Adəm oğlundan qisas alır, əvəz
çıxır. Görürsünüz, şair Elşad Səfərli
alma nağılı ilə uşaq
başı aldatmaq niyyəti güdmür. Düşündüklərini,
dərk etdiklərini yüksək intellektual poeziya dili ilə
ortaya qoyur.
Pedaqoq-alim,
nasir-publisist Allahverdi Eminov haqlı olaraq "Məmməd
Arazın poeziyası" kitabında poeziya sənəti barədə
düşüncələrini səciyyələndirərkən
yazır: "Həqiqətdir ki, şeiri yazmaq öyrədilmir
və belə bir tədris fənni yoxdur, ona görə də
belə bir fikir səslənir: Məgər şairin ilk
şeiri olurmu? - sual təbii ki, formal deyil, sətiraltıdır
və yozumludur, bir də onun üçün ki, poeziya
bütöv şəkildə fəal qüvvədir, misralar
jestdir, hərəkətdir, yaşanan hallarda şair
dünyada heç kəsin bilmədiyi nəyisə
çatdırmaq istəyir, amma şairin öz yolu var - hikməti
də ondadır, başqaları üçün şübhəli
qalır, yoxsa şeir yazmaq necə də
asanlaşardı..." Tədqiqatçının
bu söylədikləri əsasən doğrudur və ona haqq
qazandırmaq mümkündür. Və
yeri gəlmişkən, Allahverdi Eminov vaxtilə Elşad Səfərlinin
də poetikasını təhlil obyektinə çevirmiş,
şairin əsərlərini təhlil süzgəcindən
keçirmiş, maraqlı kitab hazırlayıb ərsəyə
gətirmişdir.
Doğulduğun yer və yetişdiyin mühit. Şair
ömrü uzunu ancaq bu çevrədə fırlanır,
sevincini-kədərini bölüşür, dünyaya
çıxış yolu arayıb-axtarır, kamilliyini təsdiq
edir. Artıq mövzunun rəngarəngliyinin fərqi
yoxdur: ümumiyyətlə, baxanda şəhər-kənd, təbiət-cəmiyyət,
məhəbbət mövzusu absurddur, ən adi daş
parçasını şair göylərə qaldıra bilər,
ona ictimai-bəşəri məzmun verməyə qadirdir,
qüdrəti yetər. Elşadın "Mükafat",
"Mən də belə şairəm", "Kənd
kişisi", "Nostalji", "Gül mövsümü",
"Mənim yazı stolum", "Payız" (mərhum
şair Camal Yusifzadəyə), "Yaşıl dərd"
(Sabir Rüstəmxanlıya xitabən), "Mənim Əli Kərim
olmaq istəyim", "Atlant", "Qəribə era",
"Musa Yaquba", "And yeri", "Ziya Bünyadova"
və s. onlarla adda şeiri ciddi yaradıcılıq
ehtirasının, əhval-ruhiyyəsinin, daim dəyişən
şair ovqatının obrazlı əks-sədasıdır.
İlan
balaları gəzir dünyanı,
Gəzirlər özü də quyruğu üstə.
"Kişi
qırığı"ndan daha betərdi,
Öləsən bir ilan qırığı üstə.
... Məkri
var quyruğu basılanların,
Bir gün qisasını alırlar bunun.
İlanın
başını əzmək gərəkmiş -
Sən isə quyruğun basmışdın onun.
("Ziya
Bünyadova")
Ağrı-acı, dərd-kədər hər
vicdanlı söz adamının əbədi
yar-yoldaşı, sirdaşı, könül həmdəmidir. Mövlanə
Füzuli "bir dərdim vardır ki, yüz dərmandan
artıqdır mənə" misrasını havaya
üfürmürdü, keçmişə, bu günə və
gələcəyə üz çevirib deyirdi. Müəllifin
"Ağrı palatasında" şeiri nə qədər
bədbin ovqat təlqin eləsə də, ruhi həyəcan
doğursa da, sanki təskinlik tapan insan ruhunun məlhəmidir:
... Dərdin
doğmasıydıq - olub ki, dərdi,
Yavan çörək kimi gəvələmişik.
Biz dərddən
nə qədər çörək kəsmişdik,
Bu gün o çörəyi təzələmişdik.
Elşad
Səfərlinin şair kimi dərin məhəbbətlə
yaradıcılığına vurulduğu Əli Kərim
ömür-gün yoldaşı Elzaya həsr etdiyi şeirində
"biz dərdin-kədərin özündə belə, onlara
səadət yaratmalıyıq" - yazırdı. Burada təsirdən söz gedə bilməz. Elşad öz üslubuna, dərs-xəttinə
sadiqdi, Əli Kərimin deyim tərzi nə qədər
oxşardırsa, eyni qədər emosionallığına,
sözlərin misralarda sıralanmasına, boy artımına
görə fərqlidi. Axı şairin
kiçiyi-böyüyü yoxdu, hər bir şair əgər
qafiyəpərdaz təqlidçi deyilsə, deməli,
istedaddı, anadan şair doğulub.
Əlbəttə, əgər istedadın
yazdığı əsl şeirdisə, onda eyham, sətiraltı
hikmət, dövrün müəyyən nəsnələrinə,
haqsızlıqlarına etiraz da ifadə oluna bilər. Ögey-doğmalıq
həmişə şəhərdə yaşayanla, kəndə-kəsəyə,
əyalətə sığınan arasında uçurum
yaradıb. Bəzən isə ədalət
tərəzisi pozulur, filankəs kənddə yaşayır,
haqqı verilmir. Yazı-pozusuna laqeyd baxılır, mətbuat
çap etmir, ədəbi tənqid
gözümçıxdıya salır, dövlətdən
mükafat payı başqalarına qismət olur, və s. və
i.a. Müəllifin bu biganəliyə həm həcvvari, həm
də tikanlı şeirləri var:
...
Ömrü öləziyir indi qürubda,
Sözün bir bulağı sanki susub da.
Dünyanın
kədəri Musa Yaqubda,
Sevinci, fərəhi arsızda qaldı.
Gözünə
şəhərin sehri dolunca,
Şəhərə qaçan var nağıl
dalınca.
Şöhrətçün
şəhərdə çoxu qalınca,
O
canlı əfsanə Buynuzda qaldı.
Etiraf edək
ki, şairin narahatlığı, hədəf nöqtəsi bəllidi
və şeir iki il öncə
yazılıb. Son vaxtlar Musa Yaqub kimi nəhəng
sənətkar İsmayıllıdan kənara çıxmasa
da, haqqına sahib çıxıb. Ötən il Azərbaycan Prezidenti İlham Əliyevin sərəncamı
ilə Musa Yaquba "Xalq şairi" fəxri adı verilib,
yeni, geniş mənzillə təmin olunub.
Elşad Səfərli qeyd elədiyimiz kimi, vətənimizin
nadir təbiəti, saf ab-havası, coğrafi, ekoloji cəhətdən
bənzərsiz subtropik guşəsində - Lənkəranda
yazıb-yaradır. Şəhərdə açılan
universitetdə müəllim kimi fəaliyyətini davam etdirir,
ədəbiyyat və dil kafedrasının müdiridir. Poeziyaya necə bağlanıbsa, ədəbiyyatşünaslığa,
elmə, tədrisə də o dərəcədə
bağlanıb. Sənətə və elmə qoşa
qanadı kimi baxır. Birindən doyanda o birisindən ikiəlli
yapışır, Axı şair-alimin istinad elədiyi sahələr
eynidir. Poeziyadan, nəsrdən, ədəbi tənqiddən,
dildən, dünya ədəbiyyatından tələbələrinə
mühazirə oxuyan Elşad Səfərli "yoruldum"
demir, şövqlə, eşqlə gələcəyin
qurucularını öyrədir, həyata hazırlayır.
"Mənə dəniz bağışladın" kitabının bütün məziyyətlərini açıb-ağarda bildimmi? Əlbəttə, yox. Orda toplanan bütün irili-xırdalı əsərlərin qərəzsiz təhlil süzgəcindən keçməyə ehtiyacı var. Onda Elşad Səfərlinin poeziyamızda yeri, mövqeyi dəqiq nəzərə çarpar.
Ağacəfər
HƏSƏNLİ
Tofiq
NURƏLİ
525-ci qəzet.- 2020.- 15 yanvar.- S.22.