Sevdasının gözündə közərən
abidə qadın
İnsan,
xarakterində kök atmış bütün təzadlı
xüsusiyyətləri - sadəliyi, sərtliyi, mülayimliyi,
hay-harayı, qaradinməzliyi ilə Ana təbiətə bənzəyir.
Bəzən
tutqun, bəzən kədərli, yüklü,
qayğılı, qaynar, sakit, təlatümlü... Bəzən
yarpaq-yarpaq, ləçək-ləçək
açılır, ətrafa ətir saçır, xoş
ovqat yaradırlar. Təbiət coşub-daşdığı
kimi, insan da qəlbində tüğyan edən arzuları, istəkləri
ilə məcrasına sığmır, Ana torpağın sinəsində
hifz etdiyi canlı sərvəti, bitirdiyi gülü,
çiçəyi, laləli düzləri, yaşıl
ormanlarıtək sevgi-sevincindən aşıb-daşır.
Bir vaxt da gəlir, Təbiət özünün
yaratdıqlarına (ən çox da insana!) qarşı
amansız, qəddar olur, ona elə qənim kəsilir ki...
Uçurur, dağıdır, alt-üst edir taleyini, amma... bu
qasırğalar çox zaman məhvə aparmır, sınaq
kimi yazılır İnsanın ömrünə. Elə bütün
bunlara görə həmişə düşünürük
ki, Təbiət Tanrının yaratdığı möhtəşəm
bir sənət əsəridir, İnsan bu əsərin ən
böyük qəhrəmanı, əsrarəngiz
obrazıdır. Təbiət özünün
yaratdıqları ilə həmişə valehedicidir. İnsan
da qurub-yaratdıqları ilə möhtəşəmdir, əzəmətlidir.
Bunlar ilk yaranışdan təbiətlə insan arasında olan oxşarlıq, paralellik
deyilmi...
Özünün
təzadlı taleyi - sağlam ailə mühitinin içində
pöhrə tutub yetişən uşaqlığı, yeniyetmə
və gənclik çağlarının səhər
şehitək paklığı, gözündə-könlündə
şəfəq saçan, mayası ülvi sevgiylə
yoğrulmuş, bəxtəvərliklə süslənmiş
ailə səadəti içrə yaşadığı illər...
və qəfil gələn qara yelin çiçəklərini
soldurduğu ömür bağçası... təzadlıdır,
deyilmi...
Zərif, gözəl bir xanımın yaşadığı ömür dastanı... Amma bu gerçək dastan qəhrəmanının zərifliyi ilə yanaşı, sədaqətində, dözümündə, qüdrətində bir qranit sərtliyi də var. Zaman-zaman taleyində qopan tufanlar belə onu yıxa bilmədi, yandırıcı günəşdən ərimədi, qurumadı, itmədi. Xoşbəxt çağlarının yasəmən ətirli şipşirin xatirələrindən aldığı mənəvi gücünə, dağ vüqarına söykəndi. Fəaliyyətində var oldu, şərəfli müəllim sənətində işgüzarlığı, qayğısı, zəhmətilə cəmiyyətə vətəndaş yetişdirmək missiyasının öhdəsindən layiqincə gəldi... və belə bir fərqli, nümunəvi yaşam tərzinə bu gün də davam edir.
Kimdi
bu zərif, qüdrətli varlıq? Malik
olduğu özəllikləri ilə
ictimai mühitdə ali ehtirama layiq, heyrət doğuran bir
Tanrı bəndəsi! Müdrikliyi ilə mənəvi
ağrılarına üstün gələn, mübarizliyi, sədaqəti,
insanlara vəfası, yaxşılığı, nəcibliyi
ilə yaşatmağa qadir olan Azərbaycanın dilbər
sonalarından biri - Sona Çərkəz!
Ziyalı cəmiyyətində çoxumuzun gerçəkdən bir abidə qadın kimi tanıdığımız ağıllı, təmkinli, cəfakeş xanımın uzun illərdən bəri gözlərinin dərinliyinə çökmüş tənhalığının üşəntisindən qiyam qoparan həsrət dolu baxışları yandırıb-yaxır məni. Hələ abidə qadın tituluna qədər Sona xanımın duyğular, hisslər içində yaşadığı həyat mahir bir rəssamın fırçasından çıxmış, gözə-könülə rahatlıq gətirən əlvan bir tablonu xatırladırdı. Ancaq bu həyat tablosu hələ yarımçıq idi, tamamlanmamışdı, o boşluqlar yaşandıqca rəssamın fırçası da öz qüdrətini göstərəcəkdi...
Sona Məmməd qızı Məmmədova dünyaya gələndə
təbiət may günəşinin ilıq şəfəqlərilə
cilvələnir, ətrafa gözəllik saçırdı.
Boş çöllərdə, düz-düzəngahda boy
atmış yaşıl otlar, rəngarəng çəmən
çiçəkləri, bağçalarda yanağı
çatlamış qızılgüllərlə
nazlanan təbiət bir bəzəkli gəlinə bənzəyirdi.
Bu hüsnündə təbiət özünün
füsunkarlığı ilə insanı ilhamlandırır,
yaşamaq eşqinə gəl-gəl deyirdi. Bütün bu
gözəlliklər dünyaya təzəcə göz
açmış qızcığazın ruhunda, gözündə
özü ilə bərabər bir duyğusallıq, həyata
bağlılıq da doğurmuşdu. May qızının
insanlara sevgisi, sayğısı, təbiətin özü
kimi əsrarəngizliyi vücudunda,
gözündə könlündə cilvələnirdi.
Bəlkə
də ailənin ilki olduğundan təkcə valideynləri
deyil, qohum-əqraba, dost-tanışlar tərəfindən də
çox sevildi, bəxtiyarlıq içində boy atdı,
böyüdü. Orta məktəbdə elmin ilk pillələrini uğurla qalxdı, bundan
sonra həyat dərslərini keçməkdən ötrü
qarşısındakı enişli-yoxuşlu bir yola qədəm
qoydu. Nə xoş ki bu yolda o, tək olmadı. Adil Allah ona bir
yol yoldaşı, ömür ortağı yetirdi ki,
cütlükdə çətinlikləri keçə bilsinlər.
Hər yerdə hər zaman bir cüt göyərçin təki
ötsünlər. Allah onu həyatda bir gerçək obraz
kimi tamamlamaqdan ötrü yarlı-yaraşıqlı, uca
boylu, ağıllı, dərrakəli filoloq Çərkəz
Quliyevlə qoşalaşdırdı. Bu, necə baş
verdi... Gənc bu yaraşıqlı, tər çiçəyə
bənzəyən qızı gördüyü gündən
ürəyinə xoş bir istək axdı, sakit, səssiz
ötən günləri öz ahəngini dəyişdi.
Ürəyində pöhrələnən sevgi anbaan
böyüdü, kök atdı, gözəl Sona həyatının
şahzadəsi oldu. Qıza məktublar yolladı. Bu şirin,
ilıq istəkdən Sonanın da qəlbinə xəfif bir
sevgi qığılcımı düşdü. Sona orta məktəbi
bitirəndən sonra evləndilər.
Qız
köklü-köməcli bir sevgi ağacı
sandığı Çərkəzin qanadı altında bəxtəvər
ömrünə başladı. Sona M.F.Axundov
adına Azərbaycan Pedaqoji İnstitutun (indiki Slavyan
Universiteti) Rus dili və ədəbiyyatı fakültəsində
(1968-1973) təhsil aldı. Əmək fəaliyyətinə
Saatlı rayonunda orta məktəbdə rus dili müəllimi
kimi başladı. 1970-ci ildən cütlük ömürlərinin
Bakı həyatına qədəm qoydular.
Hər
ikisi də əmək fəaliyyətini Azərbaycan Dövlət
Universitetində davam etdirdi. Çərkəz müəllim
elmi tədqiqatla məşğul oldu. Yeri
gəlmişkən, Çərkəz Quliyev Universitetə gəldiyi
ilk vaxtlarda ustad Mir Cəlal Paşayevin məsləhəti,
xeyir-duası ilə "Süleyman Rəhimovun əsərlərində
folklor" mövzusunda namizədlik işi götürərək
illərlə üzərində mükəmməl işlədikdən
sonra müvəffəqiyyətlə müdafiə etmişdi.
Çərkəz Quliyevdən sonra Sona xanım onun elmi
işini "Tükənməz mənbə"adı ilə
nəşr etdirdi.
Sona xanım isə Universitetdə Humanitar fakültələr üzrə Rus dili kafedrasında çalışdı. Burada o, ilk vaxtlardan gələcəkdə sənətinin əsl xiridarı olmaqdan ötrü kafedranın iş prinsipinə, tələbələrlə ünsiyyətin qurulmasına, onların yetişməsində pedaqoq zəhmətinin çətinliklərinə bələd oldu, bir növ hazırlıq keçdi. Odur ki, 1991-ci ildə Sona Quliyevanı Humanitar fakültələr üzrə Rus dili kafedrasının müəllimi vəzifəsinə keçirəndə o, müəyyən müşahidə və təcrübəyə malik olduğundan işini qura bildi, tələbələri ilə tez dil tapdı. Onlarda tədris etdiyi fənnə böyük maraq oyatdı, vətəndaş cəmiyyətinin yaranmasında gənc qüvvələr kimi iştirakçı olmalarına, xalqına, vətəninə böyük sevgi, bağlılıq yarada bildi. Və bu gün də zəngin pedaqoji təcrübəsi, ziyalılığı, mənəvi keyfiyyətləri ilə doğma Universitetində fərqli və yeni düşüncəyə malik ümdə bir şəxsiyyət olduğundan onu çox sevirlər...
Sona
xanımla Çərkəz müəllim
çoxlarının qibtə etdiyi xoşbəxt bir
ömür yaşayırdılar. Bəxtəvərdilər,
ailədə iki oğul
övladı dünyaya gəlmişdi. Hər yerdə -
Universitetdə, ictimai yerlərdə, qohum-əqraba içində
qoşa görünürdülər. Çərkəzin
Sonası, Sonanın Çərkəzi... Onları belə
nişan verirdilər... Universitetdə müəllimlər də,
tələbələr də bu yaraşıqlı
cütlüyə böyük hörmətlə, ehtiramla
yanaşır, onları bir məhəbbət dastanının
qəhrəmanları kimi görürdülər. Həyat
cütlüyün gözündə ilin bütün fəsillərində
bahar idi, yaz idi...
Sona
Çərkəzin çap olunmuş kitablarında Çərkəz
müəllimin ona yazdığı məktublarını,
gündəliyini oxumuşam. Və hiss
etmişəm ki, Sona xanım bu gündəliyi
bəzi ixtisarlarla çap etdirib. Düz eliyib, axı sevgi məktubları
yalnız aşiqlərin özünə məxsusdu... Amma oxuduqlarım da düşüncəmdə bu iki
aşiqin, ömür-gün yoldaşının gül ətirli
ömür yaşadıqlarını, uzaqdan-uzağa
tanıdığım, amma ünsiyyətdə
olmadığım Çərkəz müəllimin də mənəvi
aləmini duymağa, bitkin obrazını təsəvvür
etməyə yetdi...
Hiss edirəm ki, qələm özümdən ixtiyarsız qəhrəmanımın ömrünə nəqş olunmuş əlvan nağılından yazır. Bu, bəlkə indiyə qədər Sona xanım haqqında oxuduğum bir çox yazıların ("Çərkəzin Sonası belə ola bilərdi", "Sözdür onun sirdaşı", "İydə çiçəyinə yazılan məktub", "Çərkəz müəllimin Sonası", "Bu da bir daş yazısıdır", "Dağ başı dolu gözlər", "Əfsanəvi qadın", "Yaşamaq yanmaqdır...") təsirindəndir. Yazı müəlliflərinin hamısı onun kədərli ovqatından, yarını itirdikdən sonra qurumayan göz yaşı, həsrət, yanğı içində keçən həyatından bəhs edir, qəm-qüssəsini vəsf etdiyi poetik yaradıcılığından danışır və Sona xanımı ən çox bu prizmadan tanıtmağa çalışırlar. Amma mənə görə Sona Çərkəz bütöv vətəndaşdı, onu bütöv şəkildə, mənəvi zənginliyi, əməli fəaliyyəti ilə təqdim etmək, tanıtmaq da qəhrəmanımızın obrazına bir tamlıq verər...
Sözümün
bu yerində ordan davam edim ki, Universitet Sona müəllimdən
ötrü bir məbədgahdı, həyat romanının -
Çərkəzli-Çərkəzsiz günlərinin
sevincli-kədərli xatirələrinin hafizəsini közərtdiyi,
ruhunu alışdırdığı yuvası, doğmaca
odasıdır. Taleyini Universitetlə
bağlayan Sona müəllim
həyat məktəbinin böyük hissəsini də burda
keçib. Olmasaydı Universitet həyatı, Sona Çərkəz
dərdini, kədərini müdrikcəsinə çəkəmməz,
həm də nümunəvi pedaqoq kimi püxtələşə
bilməzdi ki! Dərs dediyi, yetişdirdiyi tələbələrinin
özlərinin də etiraf etdikləri kimi, Sona Çərkəz
ilk növbədə onların həyat müəllimi oldu.
Ən başlıcası, tələbələrinin mənəvi
anası olmağı bacardı. Gənclərə
böyük qayğısı, məhəbbəti də Sona
müəllimi onların gözündə ucaltdı. Zatən
balalarımızın sağlam ruhda böyüməsindən
ötrü belə bir qayğı və doğmalıq
çox vacibdir. Kollektivində hamıyla doğmalaşan Sona
müəllim heç kəsin zəhmətini, əməyini
itirmədi, unutmadı. Elə hər zaman da gözündə-könlündə
əziz insanlar kimi xatırladığı bu şəxsiyyətlərin
adları dilindən düşmür.
Sona
xanım xatırlayır ki, universitetə gəldiyi ilk
vaxtlardan Çərkəz müəllim mərhum professor
Firidun Hüseynovla dostlaşdı, qardaş oldu. Eləcə
də elmi-ədəbi əlaqələrində, pedaqoji fəaliyyətində
həmfikir, məsləkdaş olduğu insanlar -
yazıçı, tənqidçi, ədəbiyyatşünas
alim Mir Cəlal Paşayev, akademik Nizami Cəfərov,
professorlar Tofiq Hacıyev, Fəridə Əlixanova, Yəhya
Seyidov, Azad Nəbiyev, İfrat Əliyeva... Çərkəz
müəllimin elmi-ədəbi mühitdə, Universitet həyatında
doğmalaşdığı, bölüşdüyü
insanlar oldu. Çərkəz müəllimdən sonra bu
böyük şəxsiyyətlər (həyatda olanlar) eyni
isti münsibəti, doğmalıqları ilə Sona
xanımın yanında oldular. Dostlar bu qadının
simasında Çərkəzi gördülər, onun ikinci həyatının
davamından bir mənəvi rahatlıq
tapdılar.
Doğru
deyirlər ki, dünya yaxşı adamlardan xali deyil. Sona Çərkəzi sevənlərin
sırası belə insanların sayəsində heyrət
doğuracaq qədər böyüyür, genişlənirdi.
Bu vəfalı, sədaqətli, vüqarlı qadının
saf təbiətinin, ülvi sevgisinin hərarəti ürəkləri
nurlandırırdı. Onun Azərbaycan qadınına xas olan
keyfiyyətlərini bir çox qələm adamları
yazılarında vəsf edirdilər. Onların hər biri Sona
xanıma öz baxış bucağından yanaşsalar da, həyatının
ömür işığı Çərkəz müəllimdən
sonra qadının yaratdığı Çərkəzli
dünyasının cazibəsinə maraqlar daha böyük məna
kəsb edirdi. Haqqında ilk yazını mərhum Xalq
şairi Bəxtiyar Vahabzadə, ilk şeiri də professor
Teymur Əhmədov yazdı. Bundan sonra Sona Çərkəz
milli-mənəvi dəyərlərə söykənən həyatının
ictimai əhəmiyyət kəsb etməsilə
çoxlarının diqqətini cəlb etdi. Elə müəlliflər
oldu ki, Sona xanımın həyatına bir neçə dəfə
müraciət etdilər. İndi də bu yazıların
sırasında Esmira Çərkəzqızı, Aynur Bəşirli,
Əntiqə Qonaq və bu məqamda adlarını
unutduğum bir çox söz xiridarlarının qələm
məhsullarında bu mükəddər, həm də mükəmməl
qadının obrazı əzəmətlə
yaradılmışdı. Sona xanım dərdinin ürəyini
basıb əzdiyi, hətta məhvə sarı sürüklədiyi
vaxtlarda ona qayğı göstərən atasının dostu,
milli mətbuatımızın tanınmış
simalarından olan Rəşid Mahmudovu həmişə
böyük ehtiramla xatırlayır. Rəşid müəllim
onun dərdini, təəssübünü öz balası kimi
çəkdi, Sonaya, qələmdən ayrılma, dedi. Onun bir
kitabını çap etdirdi. Sona xanımın özü də
dözümü, dəyanəti, qədirkeşliyi,
xeyirxahlığı, nəcibliyi, səliqə-sahmanı,
prinsipiallığı ilə yaddaşlara
naxışlandı...
Sona Çərkəzlə onun Universitet həyatından çox danışmışıq. Belə məqamlarda onu həmişə diqqətlə, bir qədər də alüdəliklə dinləmiş, müsahibimin saflığına, qədirkeşliyinə, unutqan olmadığına qibtə etmişəm. Xəbər alanda ki, Universitet sizdən ötrü hansı maraqları kəsb edir... Həmin anda elə bil ayın qabağını almış buludlar pərən-pərən olur. Gözlərinin işığı üzünə təbəssüm kimi saçılır... Deyir, Universitet Çərkəzlə mənim ikinci evim olub. İllərlə onunla bu evin qapısından böyük sevinclə, ürək açıqlığı ilə keçib, həmin fərəhlə də öz yuvamıza qayıtmışıq. O, təkcə həyat yoldaşım deyil, dostum, həmkarım, dərddaşım, sirdaşım idi... O, gözlərini əbədi yuman günü 3 iyunda dolu yağdı. Yayın belə bir cırhacırında dolu Şuşada, Gəncədə yağar, Saatlıda yox ki. Həmin gün göydən dolu yox, sanki daş yağırdı... Onda düz 7 gün onu gözlədim, ölümünü qətiyyən qəbul etmirdim...
Çərkəzin ölümü bütün universitetdə, ələlxüsus da işlədiyi filologiya fakültəsində ağır qarşılandı. Ondan sonra Universitetə arxa qapıdan girib-çıxırdım, heç kəslə rastlaşmaq, ağır kədərimlə kimisə qəmləndirmək istəmirdim. Həmin vaxtlarda İfrat Əliyeva mənə çox dayaq oldu. Tofiq Hacıyev deyirdi ki, Sona dərdini də mədəni çəkir, heç kəsin qarşısında əyilmir. Ondan sonra düz 15 il mənə çox ağır oldu. Taleyimdən, doğma Universitetimdən küsdüm. Ədibə Paşayeva kafedramıza gələndə məni doğma Universitetimlə barışdırdı, yaşamağa, işləməyə, fəaliyyət göstərməyə, konfrans və simpoziumlarda iştirak etməyə ruhlandırdı. Ədibə xanım ürəyimin sınıqlığını bildiyi üçün həmişə mənə diqqət göstərib. Elə işlədiyim kafedranın əməkdaşları da mənə qarşı həmişə mehriban, həssas olublar. Hər zaman onlarla rahatca dərdləşir, bölüşürəm. Yadlar məndən yorulmadı, amma yaxınlarım bezdilər, usandılar. Bal arıları gülə qonan təki, onlar da eləcə qondular üstümə, güllər solan təki qaçıb getdilər...
Sona Quliyevanın
tədqiqat sahəsi rus dilinin metodikasıdır. O, müxtəlif illərdə
bir çox elmi məqalələrlə
"Dil və ədəbiyyat", "Çağrı"
folklor jurnalında çıxışlar etmişdir. Eyni zamanda, bir sıra elmi əsərlərin, o
cümlədən, "Rus dilinin tədrisində tərcümənin
rolu" (2003), "Milli auditoriyada rus dilinin tədrisi"
(2004), "Rus dilinin intonasiyasının və
ritmikasının üzərində iş" (2007), "Rus
feillərinin tədrisi prosesi" (2008) kimi
monoqrafik əsərlərin müəllifidir.
Sona
Quliyeva müxtəlif vaxtlarda ölkəmizdə və
qardaş Türkiyədə keçirilən konfrans, simpozium,
kurslar, treninqlərə qatılıb. Bu
məqamda onların sırasında bəzi mövzular diqqətimi
cəlb edir: "Qloballaşma şəraitində müasir
pedaqoji elmin aktual problemləri" adlı Beynəlxalq
elmi-praktik konfrans (Bakı. 2010), "Gülsüm Çingizin
şeirlərində bədii təsvir vasitələri" (V
Beynəlxalq Uşaq və gənclik Ədəbiyyatı
simpoziumu), "Uşaq yazarı Fatih Ərdoğanın
"Onu sevirəm" əsərinin dil və üslub
xüsusiyyətləri haqqında" (VII Beynəlxalq
Uşaq və Gənclik Ədəbiyyatı simpoziumu
(Türkiyə). Barəsində qardaş ölkənin mətbuatında
geniş məqalələr dərc olunub. Özü də bir
çox mövzularda qələmə aldığı bədii,
publisistik əsərləri ilə Türkiyənin qəzet və
dərgilərində bədii, publisistik
yazılarla çıxışlar edib...
Sona
Çərkəz Azərbaycan qadınına xas olan ən
gözəl xüsusiyyətlərə malik bir şəxsiyyətdir.
Fədakar ana, nümunəvi pedaqoq, sədaqətli, etibarılı dost, səmimi,
qayğıkeş, mərhəmətli, duyğusal
insandır. Bu kamil, mükəmməl şairin, publisistin bir
çox əsərlərində gənclərə, vətən
övladlarına öyüdü, nəsihəti,
yaşadığı təzadlı ömrünün
acılı-şirinli gün-güzarı real həyatdan
aldığı böyük təcrübəyə söykənir.
Elə bu səbəbdən də Sona Çərkəzin
poetik təsvirləri oxucuya gerçək nağıl, dastan,
roman təsiri bağışlayır. Bu yerdə fikirləşirəm
ki, Sözün qüdrətini, onun təsirini, dəyərini
Sözlə sirdaş olanlar, Sözlə həyatını
yazanlar, Sözlə dərdini ovudanlar, Sözlə
bütün acılara, ağrılara qalib gələn Sona
Çərkəz timsallı insanlar bilər. Bir qədər əvvəldə
dediyim kimi, mən Sona xanımı gerçəkdən abidə
qadın kimi tanıdım... Bu nəcib xanım valideynlərinə,
doğmalarına, onların da şəxsində yurduna, elinə
bağlı bir övladdır, vətən aşiqidir.
Ata-anaya əlahiddə bağlılıq, sədaqət,
insanlara sevgi, ləyaqət, mərhəmət hissi ilə
yaşayan, duyğusallıqla yazıb-yaradan ziyalı vətəndaşdır.
Bunlar Sona Çərkəzin təbiətindən gələn
doğallıqdır.
Sona
Çərkəz bütün insanları xeyirxah, mərd,
sözübütöv, sədaqətli görmək istəyir.
Fəqət, həyat belə bir
mükəmməlikdən uzaq olan insanlardan, etibarsız, vəfasız
dostlardan da xali deyil, odur ki, özünün poetik
düşüncəsində belələrini tənqid etməkdən
də çəkinmir. Yazır ki: Həyat məktəbində
öyrəndiklərim, Dünyanı gözümdən bir az
da saldı... Evimin başına keçirdiklərim, Bir-bir
dönük çıxıb uzaqda qaldı... Yəni mənfəətmiş
həyatda hər şey? Mənim ağlım bunu hələ
də kəsmir. Yanımdan yörəmdən çəkilməyənlər,
İndi bir meh qədər qapımda əsmir...
Hərçənd,
15-dən çox şeir kitabının müəllifi olsa
da, Sona Çərkəz özünü şair hesab etmir. Amma Bakı Dövlət Universitetində
Humanitar fakültələr üzrə Rus dili
kafedrasının baş müəllimi Sona Çərkəz
şairdi, özü də dərd şairi. Xatırlatmaq istərdik
ki, şeir yazmağı, şair dilində
danışmağı xəyalından belə keçirməyən
Sona müəllimin uzun illər bir cüt göyərçin
kimi qoşa ötdükləri yarını, həyat
yoldaşını zalım fələk qəflətən
sovurub aparandan sonra ruhunu, qəlbini vəhylə gələn
bir şairlik sardı. Sonanın yar itkisi, dost itkisi ürəyini,
bütün varlığını sızım-sızım
sızlatdı. Bu acılar, yanğılar söz-söz,
misra-misra bir sevgi marşına çevrildi, onu oxuyanların,
duyanların ruhunu inlətdi. Onsuz qaldığı həyatda
adlarını cütləşdirdi, ədəbi mühitdə
Sona Çərkəz kimi tanındı. Bir ömürdə
iki ömrü yaşamaq Sona xanımın mənəvi
amalına çevrildi.
Çərkəz
müəllim Sonanın bütün poetik əsərlərinin
qəhrəmanı, sevərək vəsf etdiyi ideal obrazı
oldu. Belə düşünürəm ki,
Sona Çərkəz, Füzulidən
üzü bəri dərd şairlərinin poetik incilərindən
dərs aldı, onların mənəvi övladlarından biri
oldu. Bəxtiyar Vahabzadənin təbirincə desək,
"Ədəbiyyatda əsas məsələ dərdin
özündə deyil, dərdin ifadəsindədir".
Şair poetik düşüncəsilə dərdin möhtəşəmliyini
görün necə bir qüdrətlə təsvir edib:
"Əgər olmasaydı dəryaca dərdim, Dərdin
yoxluğunu mən dərd edərdim". Sona Çərkəz
də dərdin insanın həyatında necə bir məna kəsb
etdiyini bildiyindən şəxsi kədərini ictimai, mənəvi
aspektdən ədəbiyyatın mövzusu edə bildi. Bu da
onun yaradıcılığında özəlliklərin,
milli-mənəvi dəyərlərin
daşıyıcısı olduğunu deməyə əsas
verir. Sona deyir ki: "Qınaqlara tuş gəldim, Dərdimdən
yazdım deyə, Kəlmələrim sarsıldı,
Döndü vergüllər neyə..." Sona Çərkəzi çəkdiyi ağrıları,
sarsıntıları ilə özünə həmdərd
sayan Nəriman Həsənzadə onu böyük ehtiramla
"dərd ortağım" adlandırıb. Əgər
Sonanın poeziyasında kədər həyatın acı
üzündən dərs alanların (ən çox da ədəbiyyat
adamlarının) qəlbini ehtizaza gətirirsə, əsərləri
necə ictimai əhəmiyyət kəsb etməyə bilər...
Mən
burda hər iki ustad şairin adını təsadüfən
çəkmədim. Sona Çərkəzin
şəxsiyyəti və yaradıcılığı
haqqında onların fikirləri, düşünürəm
ki, ədəbi camedən ötrü də maraqlıdır.
Sonanın ailə dəyərlərinə sədaqəti,
etibarı Bəxtiyar Vahabzadəni məftun etməsəydi,
yazmazdı ki: "Sona xanım, ay mənim millətimin
müasir Burla Xatunu, Banuçiçəyi, Həcəri, Siz bu
yazınızla məhəbbət və sədaqət rəmzinə
çevrilib, öz kitabınızın qəhrəmanı
oldunuz. Axı əsl türk Xatunu ömür-gün
yoldaşına bəslədiyi böyük sevgisində və
ona olan sonsuz sədaqətində həmişə qəhrəman
səviyyəsinə yüksəlmişdir".
Sona
xanım hələ İlk kitabı "Çərkəzli-Çərkəzsiz
günlərim"lə Çərkəz müəllimi
tanıyanları və tanımayanları çox
duyğulandırdı. Bu kitab Çərkəzin vəfalı,
etibarlı Sonasına böyük hüsn-rəğbət
qazandırdı. Vaxtilə Nahid Hacızadə AZ.TV-də
Çərkəzin ildönümü münasibətilə
haqqında "Xatırlananlar" verilişini ərsəyə
gətirdi. İldönümü Universitetdə, Filologiya
fakültəsində qeyd olundu. Tədbirdə iştirak edənlər
Çərkəzin bir alim, şəxsiyyət olaraq mənəvi
ucalığından, Sona xanımın Çərkəzsiz
günlərindən ürək yanğısı ilə
çıxış ediblər. Çərkəz Quliyev
özünün cismani yoxluğundan sonra yeni həyatına, mənəvi
ömrünə başladı. Qadın ondan sonra fədakar
bir ömür yaşadı. Bu ömürdə bir məhəbbət
dastanı yaratdı... Qadın sevdisə, o, ürəyində
göyərib kök atan bu eşqi çirkablardan qoruyaraq onu
zirvədə saxlayır, yaşadır, yaşayır ali hissi.
Sona
xanımla vaxtaşırı söhbətlərimizdə onun
yaddaşından süzülən əsrarəngiz həyatı
barədə hekayətləri məni çox
duyğulandırır. Burda
dostlarından birinin adını xüsusi
məhəbbətlə çəkməsi də mənə
xoş təsir bağışladı. Deyir, hazırda
qardaş Türkiyə Universitetlərinin birində fəaliyyət
göstərən, vaxtilə iş yoldaşı olmuş
professor Tamella Abbasxanova-Əliyeva Çərkəz müəllimin
az sayda həmkarlarındandır ki, onsuz
yaşdığımız 25 ildə nə məni, nə
Çərkəzi, nə də övladlarımızı
unutmadı. Hər vəchlə ağrıyan həyatıma
Sözün qüdrətilə dayaq olmağa
çalışdı... Bəli, dostcanlı, etibarlı
Tamella xanım Sona Çərkəzin yaradıcılıq
istedadına bələd olduğundan onun Türkiyənin bir
çox şəhərlərində olan tədbirlərə
qatılmasına imkanlar açdı. Onu qardaş ölkədə
tanıtdı. Bundan sonra Adana, Tokat, Niksar, Əskişəhərdə
keçirilən konfrans, simpoziumlarda iştirakına dəvətlər
gəldi. Sona Çərkəzin qatıldığı
bütün tədbirlərdə türkçülük
amallı çıxışları böyük coşquyla
qarşılandı. İqdırda Xocalı faciəsi ilə əlaqədar
"İqdır-Azərbaycan Cəmiyyəti"nin dəvəti
ilə iştirak etdiyi anım tədbirində
özünün ağrılı, həm də parlaq
çıxışı, milli faciəmizə həsr etdiyi
şeirləri bütün salonu ayağa qaldırdı...
2018-ci ilin iyulunda Türkiyənin Azərbaycandakı səfirliyinin
Humanitar şöbəsinin rəhbəri Seyid Əhməd
Arslan Sona Çərkəzin "Sözdür mənim
sirdaşım" adlı kitabını çap etdirərək
Azərbaycan Yazıçılar Birliyində ilk dəfə təqdimatını
keçirmişdir. Çıxış edənlər
(professorlar - Qəzənfər Paşayev, İfrat Əliyeva,
Aysəba Əlizadə... ) kitab haqqında, Sona Çərkəzin
yaradıcılığı, eləcə də onun əsl Azərbaycan
xanımına xas olan ali keyfiyyətlərindən bəhs
etmişlər. Bunlar onu deməyə imkan verir ki, Sona Çərkəz
mükəmməl bir şəxsiyyət, pedaqoq, şair, fəal
vətəndaş, torpağını sevən, milli ideallara
bağlı olan azərbaycanlı kimi ictimai həyatımızda
tanınınır və sevilir.
Qeyd
etdiyimiz kimi, Sona Çərkəz Universitetə bir övlad məhəbbətilə
bağlandı. Universitet də bu nəcib, alicənab
insanın, pedaqoqun əməyini yüksək dəyərləndirdi.
2019-cu ildə Bakı Dövlət Universitetinin 100 illiyi
münasibətilə "Yubiley medalı" ilə təltif
olunanlar sırasında Sona Çərkəzin də adı
vardı. Düşünürəm, bu mükafat onun
üçün indiyə qədər aldığı "Fəxri
Fərman"lardan, ödüllərdən daha
əzizdir...
Onu
da duyuram ki, Sona Çərkəzin taleyi ilə
barışması, özünün özü ilə
mübarizəsindən yarandı. Bu fədakar xanım bir daha dərk etdi ki, həyatda hər şey
hərəkətdə olduğundan fəaliyyətə, qaynar
işlərə ara vermək, adamı ətalətə
sürükləyir. İnsan daim işləməyə,
çalışmağa, yaşamağa və yaşatmağa
borcludur. Həyatın mənası da məhz onun sirli, əsrarlı
olmasındadır. Sevdasının gözündə közərən
Sona Çərkəzin həyatı belə bir
əsrarəngizliyin təcəssümüdür...
Şəfəq NASİR,
Filologiya üzrə fəlsəfə
doktoru
525-ci qəzet.- 2020.- 24 yanvar.- S.10.