Bəşəri sənət incisi
STİVEN FREDERİK STARIN "İTİRİLMİŞ MAARİF" KİTABI HAQQINDA DÜŞÜNCƏLƏR
Eramızın I-VI, xüsusən VII-XIX əsrlərlərində milli mədəniyyətimizin tərəqqisi, dövlətçilik ənənələrinin dünyəvi örnəklərinin təşəkkülü və tərəqqisi, hərb qüdrəti, iqtisadiyyatı, İpək yolu ilə bağlı ticari ənənələrin formalaşması, hökmdar və ədəbiyyat münasibətlərinin səmərəli bəhrələri və bu kimi problemlərlə bağlı alimlərimiz çox dəyərli araşdırmalar aparıblar.
Təbii ki, milli tədqiqatçılarımız XXI əsrdə də bu istiqamətdə daha sanballı yaradıcılıq axtarışları aparmaqdadır. Çox sevindirici haldır ki,
dünyanın görkəmli zəka sahibləri Yaxın
Şərqin, xüsusən Mərkəzi Asiyanın mədəniyyətinin,
tarixinin, dövlətçilik ənənələri, ədəbiyyatının,
incəsənətinin, memarlığının, tibbinin, dəqiq
elmlərinin tərəqqisinə aid maraqlı tədqiqatlara
nail olublar, elmi-nəzəri əsərlər yazıblar. Bunlardan biri də S.Frederik Starın (Stiven Frederik
Starr) "İtirilmiş Maarif" fundamental elmi-tarixi tədqiqat
əsəridir. Dünya alimlərinin
böyük dəyər verdikləri kitabı "Qafqaz"
nəşriyyat evi çap edib. "İtirilmiş
Maarif"in tərcüməsi və nəşri ADA
Universitetinin (Azərbaycan Diplomatik Akademiyasının) dəstəyi
ilə işıq üzü görüb. Əsəri ingiliscədən çevirən də
ADA-nın müəllimi Nəriman Qasımoğludur.
Kitaba təqdimat mətni yazan ADA universitetinin rektoru,
görkəmli diplomat Hafiz Paşayev göstərir ki,
"F.Star bir müddət ABŞ-ın üç prezidentinə
Rusiya və Avrasiya məsələləri üzrə
müşavirlik edib. Şəksiz ki, onun bu istiqamətdəki
uğurlu siyası fəaliyyətinin məzmununu dərin
elmi-nəzəri biliklər şərtləndirirdi. Bu da xoş bir xatirədir ki, fəaliyyətini elmi müstəvidə
davam etdirərkən təsis etdiyi Mərkəzi Asiya-Qafqaz
İnstitutunun yaradılmasına mən də öz
yardımımı əsirgəmədim və sonradan
nüfuzlu araşdırma mərkəzinə çevrilmiş
bu institutda ilk çıxış edən də mən
oldum". Bu iki cümləni araşdırıb
açıqlayanda, arxasında "gizlənmiş" əzəmətli
fikirlərin mahiyyətinə varanda görürük ki, Azərbaycan
Respublikasının qeyrətli vətəndaşı,
fizika-riyaziyyat elmləri doktoru, qüdrətli diplomat Hafiz
Paşayev müstəqil ölkəmizin dünya siyasi orbitində
tanınmasında necə möhtəşəm işlər
görüb. Xatırladım ki, görkəmli
yazıçı və alim Mir Cəlalın kiçik
oğlu Hafiz Paşayev 1992-2006-cı illərdə Azərbaycan
Respublikasının ABŞ-dakı (eyni zamanda, Meksika və
Kanadada) fövqəladə və səlahiyyətli səfiri
olub. Onun diplomatiya sahəsində
gördüyü misilsiz işlər qələmə
aldığı "Bir səfirin manifesti" kitabında
bütün reallığı ilə təcəssüm
tapıb. Stiven Frederik Starın Azərbaycanla
dostluq və elmi münasibətlərinin bünövrəsini
də Hafiz Paşayev qoyub. Star ADA Universitetinin fəxri
doktorudur, dəfələrlə bu təhsil
ocağının qonağı olub, tələbələrə
mühazirələr oxuyub.
"İtirilimiş Maarif" kitabında Mərkəzi
Asiyanın ərəb istilasından Teymurləngə qədər
olan dövrü araşdırılıb. Müəllif bu zaman kəsiyini
Mərkəzi Asiyanın "Qızıl dövrü"
adlandırır və tədqiqat boyu bu elmi "diaqnozunun"
"tarixi tərifini" elmi-nəzəri prinsiplərlə,
alim qeyrətiylə, mütəfəkkir idrak sahibi kimi dönə-dönə
təsdiqləyir. Bəri başdan deyim ki,
almin bu kitabı yazmaq üçün istifadə etdiyi mənbələrin
toplusu özü bir kitab qədər genişdir. Alim yüzlərlə, minlərlə mənbələrdən
bəhrələnib və gəldiyi hər bir qənaətin
elmi-nəzəri modelini monumental reallıqla təqdim edib. Müəllifin bir insan ömrünə
sığmayan, ağlagəlməz mütaliə genişliyi
heyranlıq doğurur. Onun müxtəlif
mövqelərdən yazılmış faktlara münasibətinin
özündə bir orijinallıq, tədqiqatçı
müdrikliyi var. O, söylədiyi elmi qənaəti sanki riyazi
dəqiqliklə inci kimi fikir sapına düzür. Elə düzür ki, onun hansısa elmi qənaətinə
oxucuda zərrə qədər də şübhə
duyğusu oyanmır, fikirlərinə şəkk gətirmək
yeri qalmır.
768 səhifəlik kitabın cildi Oksford Universitetinin
Bodlcian Kitabxanasına məxsusdur. Super-cildin iç qatlama vərəqində
yazılıb: "Bu geniş əhatəli və bol əlvanlıqda
cərəyan etmiş tarixə aid əsərində S.Frederik
Star Mərkəzi Asiyanın orta əsrlər maarif
dövrünə dair olduqca maraqlı, fəqət
çoxlarına bəlli olmayan əhvalatı nəql edir və
bu əhvalatı oxuculara bölgənin nəhəng zəkalarının
keşməkeşli hadisələrlə zəngin həyatları
və onların heyrətamiz nailiyyətləri fonunda təqdim
olunur. Söhbət yeni dünyaya vaxtilə
körpü salmış görkəmli şəxsiyyətlərdən
gedir. Bu şəxslərin, demək
olar, hamısı öz əsərləini ərəb dilində
yazdıqlarına görə onların uzun müddət ərəb
olduqları qənaəti yaranıb. Əslində
isə onlar ərazisi hazırda Qazaxıstandan cənub istiqamətində
Əfqanıstanın, İranın şərq vilayətindən
Çində Sincanın içərilərinə doğru
uzantısı olmuş bir bölgənin Persiya və Türk
xalqlarının övladları idilər".
"Yeni
dünyaya körpü salmış görkəmli şəxsiyyətlər"
deyiminə əsaslanan müəllif 800-1200-cü
illər arasında bir möhtəşəm məkan kimi Mərkəzi
Asiyanın dünyanın ticarət və iqtisadi
inkişafında oynadığı əzəmətli rolunu
layiqncə qiymətləndirir. Həmin ərazidə
qüdrətli xaqanların mədəniyyətə, elmə,
tibbə göstərdikləri xidmətləri, şəhərsalmada
Şərq formalarını ləyaqətlə təsbit etmələrini,
ədəbiyyatı, memarlığı, eləcə də fərdi
sənət növlərini qavramaq üçün
işıqlı zəka ilə çağdaş oxuculara yol
göstərir. Adicə bir faktı deyim ki, Star elmi dəlillərlə
sübut edir ki, milliyətcə türk olan, ensiklopedik biliklərə
malik mütəfəkkir Biruni Kolumbdan 500 il əvvəl öz
təzkirələrində Cənubi və Şimali
Amerikanın mövcudluğu barədə məlumat verib. Düzdür, 1000-ci ildən bir qədər əvvəl
skandinavlı vikinqlərin, tacirlərin ayaqları Şimali
Amerikaya dəymişdi (başda Leif Erikson olmaqla). Lakin onlar bunun yeni qitə olduğunun fərqinə
varmamışdılar. Üstəlik də,
Starın yazdığı kimi, "meşə
örtüklü sahil Leif Eriksona o qədər maraqsız gəlmişdi
ki, oraya bir daha qayıtmaq barədə belə fikirləşməmişdi.
Ancaq şərəf tacını Biruni də gəzdirməlidir. Onun gəldiyi nəticələri
doğuran əhatəli və elmi analitik proses də ən
azından skandinav tacirlərini olduğu sayaq, bəlkə,
onlardan da artıq dərəcədə şərəfləndirməni
haqq edir".
Bu səpkili heyrətamiz faktlar "İtirilmiş
Maarif" kitabında yüzlərlə, minlərlədir. Elə buna istinadən də
cəsarətlə demək olar ki, Stiven Frederik
Starın ürək yanğısı, pak alim vicdanı ilə
tərif verdiyi "İtirilmiş Maarif" dünyanın
müxtəlif dillərinə tərcümə edilməklə
yenidən ölümsüzlük qazanmışdır. Onu da
qeyd edim ki, azərbaycanlı tədqiqatçılar bu
möhtəşəm və fundamental əsəri dərindən-dərinə
mütaliə etməklə xalqımızın maarif-mədəniyyət
sahəsindəki hansısa qaranlıq, alatoran səhifələrinə
çox geniş, işıqlı qapı aça və təzə-təzə
elmi-tarixi, fəlsəfi-mənəvi dəyərlərli
üzə çıxarmağa nail ola bilərlər.
Dəyərli
kitabın müəllifi sanki fəhmlə duyur ki, azərbaycanlı
oxucu özünə bu sualı verə bilər:
"İtirilmiş Maarif: Mərkəzi Asiyanın
Qızıl dövrü" kitabının mövzusunun
"Azərbaycanda bizə nə dərəcədə dəxli
var? Axı, hər şeydən əvvəl, Mərkəzi
Asiya ilə bizi Xəzər dənizi ayırır..." Bu
fikirləri söyləyən müəllif "Azərbaycanlı
oxucularıma" bölümündə yazır:
"İcazə verin, bu məsələyə iki tamamilə
fərqli cavabımı təqdim edim.
Birincisi, müasir Azərbaycan ərazisi bir neçə
minillik ərzində Mərkəzi Asiya ilə sıx ticarət
əlaqələri ilə bağlı olub. Azərbaycanın
bir çox qədim mərkəzlərində aparılan
qazıntılar nəticəsində aşkarlanan maddi-mədəniyyət
nümunələri bunu təsdiq edir. Mərvdə,
Bəlxdə, Səmərqənddə incə zövqlə
poladdan hazırlanan kəsici alətlər, Səmərqənd
kağızı, bir çox Şərq mərkəzlərində
istehsal edilmiş pambıq-kətan məmulatları -
bütün bunlar dediklərimizə sübutdur.
İkincisi, Azərbaycan həm Çin, həm də
Hindistanla qarşılıqlı əlaqələrini məhz
Mərkəzi Asiya vasitəsilə həyata
keçirirmiş. Hind tacirlərinin öz
mallarını Bakıya (burada hətta ticarətlə məşğul
olan bir icma da yaratmışdılar)
daşıdığı bir zamanda çinlilər qərb
istiqamətinə yolladıqları malların Mərkəzi
Asiyalı tacirlərin əli ilə Azərbaycana
çatdırılması üçün bunları Mərkəzi
Asiya sərhədlərində anbarlayırmışlar. Ticarət malları haralara gedirdisə, bunların
ardınca həmin yerlərə ideyalar da
daşınırmış".
Məhz bu elmi pəncərədən, reallıqlara bu
baxım bucağından yanaşdıqda kitabda bəhs olunan
dövrdə Azərbaycanın bütün sahələrdəki
inkişafını ümumbəşəri kontekstdə dərk
edib qavramaq üçün müxtəlif mövzulara,
maarifçilik kontekstində elmi axtarışlara geniş
yollar açır. Bunu dərindən dərinə dərk edən
Stiven Frederik Star fikrini aydınca belə çatdırır:
"Azərbaycanlılar üçün bu da dəyərli ola bilər ki, Mərkəzi Asiyanın
"qızıl dövrü"nün tənəzzülü
səbəblərini götür-qoy etsinlər. Başqa sözlə, hansı səbəblər
üzündən bu dahilər çağı
"İtirilmiş Maarif" dövrü oldu? Kitabımın son fəsli bunu izah etməkdən
ötrü əsrlər uzunu baş vermişlər üzərində
qurulan dəlilləri nəzərdən keçirir. Aşkar görünən suçlardan hər
şey müzakirə edilsə də, nəhayətdə, mənə
elə gəlir ki, başlıca səbəb orta əsrlər
alimlərinin dünyəvi elmi səylərinə
qarşı sərgilənən dini dözümsüzlük
olmuşdur".
Stiven Frederik Star Mərkəzi Asiyada maarifçiliyin
itirilməsinin real və rəmzi mahiyyətini, tənəzzülünün
və çöküşünün siyasi, iqtisadı və
mənəvi-əxlaqi, dini münasibətlərdə dəyişmələrin
prizmasından nəzər yetirməklə qələmə
alıb. Tədqiqatçı-alim
bu qənatə gəlməmişdən əvvəl bəşəri
dühalardan Əbu Abdulla Məhəmməd əl-Xarəzminin
(780-850) sferik triqonometriyaya verdiyi elmi töhfələr, əlcəbri
riyazi fənn kimi sistemləşdirməsi, Şərqdə
Aristoteldən sonra "İkinci müəllim" sayılan
Əbu Nəsr Məhəmməd əl-Fərabinin (870-950) məntiq
şərhləri, özbək türkü Məhəmməd
əl-Buxarinin (810-870) topladığı peyğəmbər hədisləri,
türk mənşəli Əbu Reyhan əl-Biruninin (973-1048)
astronomiyaya, tarixə, ictimai elmlərə aid əsərlrəi,
filosof Əbu Əli əl-Hüseyn İbn Sinanın (980-1037)
"Tibb qanunu", "Nicat kitabı" əsərləri,
səlcuq türkü Nasir Xosrovun (1004-1088) fəlsəfi
poeziya irsi, səlcuq Nizam əl-Mülkün (Əbu Əli əl-Həsən.
1018-1092) "Dövlət idarəçiliyi kitabı",
Qaraxanilər dövlətində yaşamış Mahmud əl-Qaşqarinin
(Kaşğari. 1029-1105) "Türk dialekti toplusu", Ömər
Xəyyamın (1048-1131) əlcəbr probleminin
aşkarlanması risaləsi, ilahiyyatçı filosof Əbu
Hamid Məhəmməd əl-Qəzalinin (1058-1111)
"Filosofların qeyri-ardıcıllığı",
ensiklopedik biliklərə malik Nəsrəddin ət-Tusinin
(1201-1274) Marağa rəsədxanası, Əfqanıstan
şairi Ruminin (Cəlaləddin Məhəmməd Bəlxi.
1207-1273) poeziya inciləri, Uluqbəyin (Mirzə Məhəmməd
Tarağay. 1394-1449) riyaziyyatla təbii elmlərin
inkişafındakı fikirləri, astronomiya elminə verdiyi bəşəri
töhfələr, cığatay Əlişir Nəvainin
(1441-1501) türk dilini poeziyada fars dili ilə rəqabət
aparacaq zirvələrə qaldırması, osmanlı
astronomiyasının banisi Əli Quşçunun (1402-1474)
astronomiya elmini fəlsəfədən ayırması, rəssam
Kəmaləddin Behzadın (1450-1537) Herat miniatür məktəbi
barədə dəyərli fikirlər söyləməklə
orijinal elmi qənaətlərə gəlir. Hindistandan
İranadək ortodoksal sünni imperiyasının əsasını
qoyan Mahmud Qəznilinin (971-1030) 400 şairə himayədarlığı,
sərt təbiətli türk sərkərdəsi Əmir
Teymurun (1336-1405) incəsənət xadimlərini Səmərqəndə
toplamasının məram və məqsədi haqqında təhlil-araşdırnması
heyranlıq doğurur. Alim öz kitabında
Çingiz xanın (1162-1227), eləcə də bu qəbildən
olan hökmdarların apardıqları qanlı müharibələrə
məhz "itirilmiş maarif" prizmasından
yanaşır. Onun fikrincə, Çingiz xanın
"Mərkəzi Asiyanı viran qoyması
"soyqırıma qəsd" adlandırılsa da o, Mərkəzi
Asiyadan həm Çinə, həm də Persiyaya yeni
intellektual təsir axınları üçün yol
açdı".
Stiven Frederik Starın gəldiyi qənaətlərin misilsiz
dəyər və qiyməti orasındadır ki, dünəndən
bugünə və indidən gələcəyə
maarifçi, elmi təfəkkür və idrakla yanaşmaq
körpüsünün əbədi sütunlarını
ucalda bilib. Alimin
tədqiqatının maraqlı cəhətlərindən biri
də orasındadır ki, Star Mərkəzi Asiyada yaşayıb
yaratmış ensiklopedik bilik və məlumat
dühalarından danışarkən onları nənki XVI-XX əsr
mütəfəkkirləri, hətta bizim eradan əvvəlki
yunan və Roma zəka sahiblərinin yaradıcılıq fəaliyyətləri
ilə müqayisəli təhlilə üstünlük
verib. Məsələn, o göstərir ki,
bizim eradan əvvəl 79-cu ildə Böyük Plini öz
bilgilərini ensiklopediya şəklində
reallaşdırmağa cəhd göstərib. Altıncı əsrin ortalarında siciliyalı
Kassiadorus Plininin ənənəsini daha təkmil şəkildə
davam etdirib. "Ancaq elmi məhsullarının
təkcə sayı və müxtəlifliyinə görə
onlardan heç biri Mərkəzi asiyalıları
ensiklopediyaçı olaraq ötə bilməyib. Həqiqətən, Mərkəzi Asiyanın Maarif
dövrü XVIII əsr Avropasının Maarif
dövrünü önləmişdi". Bunun da əsas səbəblərindən biri və bəlkə
də birincisi o idi ki, "itirilmiş maarıf"
dövrünün Mərkəzi Asiya mütəfəkkirləri
azı dörd-beş elmə kamil yiyələnə
bilmişdilər.
Kitabda
sufizm cərəyanı, sufi intbahının
fəlsəfi, elmi, psixoloji və ruhi mahiyyəti, ayinləri,
ehkamları barədəki fikirlər bu istiqamətdə indiyənədək
müxtəlif tədqiqatçı-alimlər tərəfindən
söylənilmiş müddəa və qənaətlərdən
öz orijinallığı və bədii-estetik mahiyyəti
ilə tamamilə fərqlənib seçilir. İnsanın
iç dünyasına qapılmasının əsl mahiyyət
və məqsədinin açılmasına xidmət edən sufi ayinləri ilə bağlı
inancın əsasında tanrı sənin öz içindədir
məntiqi durur. Maraqlısı budur ki, Frederik Star sufiliyin necə
nəsnə olduğunu təhlil edərkən Mərkəzi
Asiyada yaşamış Əhməd Yasəvi (1093-1166), Nəcməddin
Kübra (1145-1220), Fəridəddin Əttar (1145-1221) kimi
müdrik simaların yaradıcılıqlarına əsaslanır. Onların həyata dini-mistik və fəlsəfi
baxışlarının məğzindən
çıxış edir. Hətta həmin
dühaların "qapalı", "örtülü"
görünən fikirlərinə də elmi təmkinlə
açıqlıq gətirir. Alim
"Tanrını sevmək, fərdi ibadət və vəcd
halına dalmaqla O-nunla təmasda olmaq" təliminin ruhi, fəlsəfi,
psixoloji mahiyyətini təmkin və idrakla
açıqlayır. Bu prizmadan yanaşanda Azərbaycan
türklərinin yaratdıqları sufi poeziyasının
poetik gücü-qüdrəti, bədii siqləti daha dərin
qatlarla açılır. Məhz həmin poeziyada
ağlın, idrakı insanın iç dünyası, daxili mənəvi
səltənəti ilə bağlılığı poetik
vüsətə görünür.
"İtirilmiş Maarif" kitabında "Səlcuq
hakimiyyətinin qübbəsi altında silkələnmə"
fəsli dolayısı ilə Azərbaycanla bağlı
olduğu üçün bizdə daha çox maraq
doğurur. Bu
fəsil özü "Səlcuqlarda memarlıq və istehsal
mədəniyyəti", "Səlcuqlar dövründə
elm və təhsil aləmi", "Səlcuq və türkmən
tayfaları hərəkətdə",
"Nizamülmülk: Tus Makiavellisi" kimi əsas və digər
yardımçı bölmələrə ayrılır. Tədqiqatçı-alim
Səlcuq imperiyasının qüdrətli hökmdarları
Toğrulun (1040-1063), Alp Arslanın (1063-1073), Məlikşahın
(1073-1093) hakimiyyətlərinin əsas dövlətçilik
və idarəçilik prinsiplərindən danışmaqla
yanaşı, Mərkəzi Asiyada, eləcə də
imperiyanın sərhədlərinin uzandığı Azərbaycan
ərazisində fəaliyyət göstərmiş dövlət
xadimləri, alimlər, memarlar, təbiblər, mütəfəkkirlər,
şairlər haqqında dəyərli məlumatlar verir. Həmin məlumatların təqdimində
heyranlıq doğuran odur ki, müəllif bütün faktlara
soyuqqanlı, lakin ziyalı alim-tədqiqtçı təfəkkürü
ilə yanaşıb. Qənaətlərinin
fəlsəfi orijinallığı yüksək intellektin məhsuludur.
Starın
farslar, fars dili və İran əhalisi
barədə də maraqlı fikirləri var. O, fədakarlıqla
apardığı araşdırmalarından bu qənaətə
gəlir: "Lap erkən çağlardan
anlaşılırdı ki, Mərkəzi Asiyada
farslaşmış adlandırılan insanlar indiki
İranın farsdillilərindən fərqlənirmişlər.
Herodot qeyd etmişdi ki, Dara və Kserksin fars imperatorluğu
"fars" kimi qəbul etdiyi insanların üzərinə
vergi qoymurmuş. Ancaq İran dil qrupuna məxsus Mərkəzi
asiyalılar yetərincə fərqli bir kimlikdə
sayıldığından fars dövləti
onları xarici vətəndaşlar qismində vergiyə cəlb
edirmiş. Hazırda İran vətəndaşları ilə
Mərkəzi Asiyada dari və tacik dillərində
danışanların fərqini də bu fakt möhkəmləndirir
ki, birincilər hamısı şiələr, onların Mərkəzi
Asiya və Əfqanıstan əmiuşaqları isə, əsasən,
sünnilərdir. Oxşar hadisə Mərkəzi
Asiyaya köçərilər olaraq gəlib burada qərarlaşmış
türk xalqları ilə əlaqədar baş vermişdi. Burada yaratdıqları yeni münasibətlər və
yaşadıqları həyat tərzi onları türk
xalqlarının böyük hissəsindən getdikcə fərqləndirirdi. Biz hələ indiki Sibirin uzaq və doğma Altay
bölgəsində, Şərqi Qazaxıstanda olanları qeyd
etmirik". Bu fikirləri oxuyanda əmin olmaq istəyirsən
ki, bütün dünyada, o cümlədən, Azərbaycanda
türkologiya ilə məşğul olan alimlər
üçün "İtirilmiş Maarif" kitabı
yeni-yeni elmi qənaətlərə gəlməyə əvəzsis
xəzinə olacaqdır.
Kitabdakı
bölmələr arasında "Dünyanın mərkəzi",
"Bacarıqlar, ideyalar və etiqadların
qaynadığı qazan", "Dünyəvi şəhər
adamları, qədim yurd yeri", "Ərəblər Mərkəzi
Asiyanı necə işğal etdi...", "Gəzərgi
alimlər", "Səlcuq mədəniyyətinin qübbəsi
altında silkələnmələr", "Səhrada bir
an", "Səhnəyə türklər
çıxır: Mahmud Qaşqarlı və Yusif Basaquni",
"Bir türk qarətçisi - Mahmud Qəznilinin hakimiyyəti
dövründə mədəniyyət", "Monqol əsri"
də xüsusən diqqət çəkir. Bölmələr təkcə adları ilə deyil,
əsasən, fikir yükü, tarixi faktların şərhindəki
elmi sanbalı, dərin elmi-fəlsəfi yükü ilə hədsiz
maraq doğurur. Bu bölmələrdən
yalnız biri barədə iki-üç cümlə artıq
söyləmək istəyirəm.
Frederik
Star göstərir ki, Mərkəzi Asiya alimləri, xüsusən
də türkdilli dühalar dövrün iri-iri, nəhəng
şəhərlərinə səyahət etməyi,
Bağdad, Səmərqənd, Buxara, Mərv, Şam (Dəməşq),
Xorasan, Nişapur, Xarəzm, Bəlx və bu kimi mərkəzlərdə
yaşamağı üstün tuturdular. Həmin
səyahətlər nəticəsində təbabət,
riyaziyyat, astronomiya elmlərindəki kəşflər
dünyaya daha intensiv şəkildə yayılırdı. Məsələn, Mərkəzi Asiya astronomu Əhməd
əl-Fərqani (797-860) Özbəkistanın Fərqanə
vadisində doğulub. O, əvvəlcə Mərvə,
oradan isə Bağdada gəlmişdi. Starın
fikrincə, Fərqani çox məşhur olan "Elementlər"
kitabında Ptolomeyin 2-ci əsrdə yunanca qələmə
aldığı "Alamagest" əsərindəki
ulduzların mürəkkəb hərəkətləri və
planetlərin orbital yolları barədə ifadə edilən
fikirləri ustalıqla ümumiləşdirmişdi. Onun haqqında söhbət gedən əsərinin əsas
məziyyətlərindən biri o idi ki, Qərb həmin
kitabı dəfələrlə çap etmişdi. Frederik Star qətiyyətlə yazır ki, "yer
kürəsində yeddi iqlim yaşayış zonası
üçün astronomik əsasın izahını Ptolomeydən
sonra Fərqani irəli sürdü. Qərb
və ərəb yazarlarından fərqli olaraq, Fərqani
öz izahında götürdüyü xətti şərqdən
qərbə doğru apardı və o zonalardan
üçünü Mərkəzi Asiya ilə əlaqəli
olaraq müəyyənləşdirdi". Bağdadda nəhəng elmi işlər
görmüş Fərqani yeni su kanalı çəkmək
üçün Misirə dəvət almışdı.
Bu cür faktlar "İtirilmiş Maarif"
kitabında dünyaya səpələnmiş onlarla Mərkəzi
Asiya alimləri haqqında kifayət qədərdir. Məsələ
təkcə faktların çoxluğunda deyil. Önəmlisi və oxucuda heyrət doğuran əsas
amil odur ki, kitabın müəllifi həmin faktların hər
birinə ayrı-ayrılıqda ecazkar müdrikliklə şərh
və təhlil verə bilib.
Kitabının
sonunda Stiven Frederik Star qətiyyətlə, inamla, cəsarətlə,
əsl alim vicdanı ilə yazır: "Deməliyik ki, XII əsrin
Avropası elə bir nəsnəyə sahib deyildi ki, o
zamankı Mərkəzi Asiyanın zəngin intellektual
potensialı və təcrübəli şəhərləri
ilə müqayisəyə gəlsin... Mərkəzi Asiya hələ
uzun illər Avropa, eləcə də ərəb alimlərinin
əksər hissəsi üzərində intellektual
üstünlüyünü saxlayırdı... Mərkəzi Asiyanın həm intellektual, həm də
iqtisadı sahələrdə liderliyinin sonunun
başlanğıcı XII əsrə təsadüf edir".
"İtirilmiş Maarif" Mərkəzi Asiyanın,
o cümlədən, müxtəlif türk qollarına məxsus
mütəfəkkirlərinin neçə-neçə əsrlər
boyu elmə, mədəniyyətə verdiyi misilsiz töhfələrin
zəngin toplusunu sistemləşdirən, yaddaşları
oyadan əvəzsiz salnamədir. Bu əsər əsrlər
boyu tarixin amansız gərdişlərinin
qaranlıqlarında mürgü vuran həqiqətləri nəhəng
elmi şüalarla, səngiməyən zəka nuru ilə
gur-gur işıqlandırır. Kitabın
elmi dəyərini artıran cəhətlərdən biri də
odur ki, müəllif öz əsərini müxtəlif
mövzulara aid son dərəcə unikal şəkillərlə
süsləndirib. Xüsusən bəhs
olunan dövrün müxtəlif funksiyalı tikinti abidələrinin
möhtəşəmliyini əyani göstərən
foto-şəkillər heyranlıq doğurmaqla yanaşı, əsərin
elmi dəyərini qat-qat gücləndirir.
Bu
baxımdan Herat yaxınlığındakı səlcuqlar
dövrünə aid Malan körpüsü (XI əsr),
Nişapur-Mərv yolu üzərindəki səlcuqlar
dövrünə aid karvansara (XI-XII əsrlər),
Qırğızıstanın Talas vadisindəki məqbərə,
Əfqanıstandakı Qəzni şəhər-qalası,
Özbəkistanın Çakurqan şəhərindəki
Qülləvari minarə (XII əsr), Üzkənddəki
üç Qaraxanlı məqbərəsi (XI əsr),
Türkmənistanın Ürgənc (Gürgənc) şəhərindəki
sufi məqbərəsi (XI-XII əsrlər), Səmərqənddəki
Uluqbəy məqbərəsi (XV əsr), Özbəkistanın
Şəhrisəbz şəhərindəki Ağ Saray
dravazası (XIV əsr), Özbəkistanın Tim ərazisindəki
mavzoley (X əsr), Mərvdə 2500 yaşı olan Ərk
qalası, Xivə şəhər divarları, Buxaradakı Qəlyan
minarəsi (1127-ci il), Əfqanıstanın Cam şəhərindəki
65 metrlik minarə (1190-cı il), Məhəmməd peyğəmbərin
moizə oxumasını təsvir edən miniatür ilə
bağlı foto-şəkillər nadir sənət incilərini
parlaq reallıqla təcəssüm etdirir. Eləcə də
Əbu ər-Rəhman əz-Xəzininin "əhatəli
tarazlıq" tərəzisinin layihəsinin, Biruninin
astrologiyaya həsr olunmuş və öz
sağlığında işıq üzü
görmüş "Kitab əal-Təhfim" kitabından
salamat qalmış 22 vərəqinin, Nəsrəddin Tusinin planetlərin
uzunluq dairəsinə aid araşdırmalarının əlyazısının,
Mahmud Qaşqarinin türk xalqları üçün
etno-linqvistik xəritəsinin, Xarəzm alimlərinin müəyyənləşdirdiyi
"Nil çayının xəritəsi"nin orijinalından
çəkilmiş fotoları nadir nümunələrdir.
Müəllif
Azərbaycan türklərinin dühalarından Nizami Gəncəvi,
Əfzələddin Xaqani, Qətran Təbrizi və neçə-neçə
şair, alim, mütəfəkkir, Təbriz və Şirvan ədəbi
mühiti barədə son dərəcə qiymətli fikirlər
söyləyir. Ürək ağrısı
ilə onu da qeyd edir, ki, Azərbaycanda yaşamış, lakin ərəb-fars
diilərində poetik nümunələr yaratmış
şairlər yanlışlıq ucbatından əksər
Avropa alimlərinin tədqiqatlarında ərəb mütəfəkkirləri
kimi təqdim olunublar. Məhz bu
baxımdan, yəni tarixi həqiqətlərin bərpa
olunması, Azərbaycana məxsus dühaların milli mənsubiyyətinin
dəqiq-dürüst verilməsi Starın milli mədəniyyətimizə
əvəzsiz elmi töhfəsidir. Onun
Mərkəzi Asiyanı geniş miqyasda, yəni bir siyasi məkan
deyil, mədəniyyət bölgəsi kimi götürməsinin
nəticəsidir ki, həmin müstəvidə Azərbaycan mədəniyyətinin
də töhfələri parlaqlıqla bədii təcəssüm
tapıb.
Dünya alimlərinin ortaq türk abidəsi kimi qəbul etdikləri "Dədə Qorqud Kitabı" barədə də Starın dəyərli orijinal fikirləri var. Alim yazır: "Dədə Qorqud Kitabı" - türk xalqlarının, oğuz türklərinin bu möhtəşəm qəhrəmanlıq dastanı müasir azərbaycanlıların əcdadları tərəfindən Xəzərdən qərbdə yerləşən torpaqlarda ərsəyə gəlsə də, Mərkəzi Asiya türkləri ilə üzvi tarixi və mədəni əlaqə izlərini də aşkaranə nişan verir. Bunların qeyd
olunması Azərbaycanda böyüyüb boya-başa
çatmış şairlərin, filosofların özünəməxsusluğunu
və nəhəngliyini heç bir halda azaltmır". Mərkəzi
Asiyaya, Ön Asiyaya, Yaxın Şərqə, ərəb
dünyasına səpələnmiş Azərbaycan türkləri
olan mütəfəkkirlərin mədəni və intellektual
qaynaqları ilkin orta əsrlərdə də qürurverici
idi. Bununla fəxr etməyə mənəvi haqqımız
var. Bu qürurverici istəyimizə yeni, daha parlaq işıq
saldığı üçün də Stiven Frederik
Starın "İtirlmiş Maarif" kitabına və alimin
prinsipial mövqeyinə, xalqımıza olan səmimi, xeyirxah
münasibətinə dönə-dönə minnətdarlığımızı
bildirməliyik.
Yuxarıda
qeyd etdim ki, "İtirilmiş Maarif"i orijinaldan Azərbaycan
türkcəsinə şərqşünas alim, ADA
Universitetinin sayılıb-seçilən pedaqoqlarından olan
Nəriman Qasımoğlu çevirib. Tərcüməçinin
peşəkarlıq səriştəsi, dilinin
axıcılılığı və ifadəliliyi, bir
sıra terminlərin azərbaycanca ekvivletinin tapılması
kitabın oxunaqlığını artırıb. Fikrimcə,
"İtirilmiş Maarif" kitabının tərcüməsinə
və çapına dəstək verməklə ADA Universiteti
xalqımıza çox dəyərli elmi töhfə verib. Bu
kitab təkcə dəyərli tərcümə nümunəsi
deyil, milli mədəniyyətimizə, tariximizin daha dərin
qatlarını öyrənmək istəyən elm xadimlərinə
hədsiz qiymətli töhfədir. Başda universitetin təsisçisi
və rektoru Hafiz Paşayev olmaqla, bu işdə əməyi
olan insanlara yeni-yeni uğurlar arzulayıram.
İlham
RƏHİMLİ
525-ci qəzet.- 2020.- 24 yanvar.- S.6-7.