Böyük yazıçının
"Sabaha ismarıc"ı
- Nizami Cəfərov Vidadi Babanlıdan yazır
Keçən
əsrin səksəninci illərinin sonu, doxsanıncı illərinin
əvvəllərində Sovetlər Birliyinin
dağılması ilə ölkəmizdə geniş vüsət
almış milli azadlıq hərəkatı kontekstində baş verən (və
bu hərəkatın mahiyyətinə zidd olmaqla xalqın mənəvi
xarakterinə bu günə qədər özünü hiss
etdirən zədələr vuran) hərc-mərclik,
talançılıq, özbaşınalıq meylləri,
etiraf etmək lazımdır ki, bizim ədəbiyyatımızda
- nə poeziyamızda, nə nəsrimizdə, nə də
dramaturgiyamızda hələ lazımi dərinlikdə (və
miqyasda) diqqət mərkəzinə çəkilməmişdir.
Odur ki, görkəmli yazıçımız
- şair, nasir və dramaturqumuz Vidadi Babanlının
"Sabaha ismarıc"
romanı ("Azərbaycan"
jurnalı, ¹ 2) ilk növbədə
öz tematikası (və əsərlərində
həmişə haqq-ədalətin
tərəfində cəsarətlə
dayanmağa çalışmış
təcrübəli qələm
adamının ideya-estetik
təəssüratları) baxımından ciddi maraq doğurmaya bilməz.
Romanın qəhrəmanı Bakı
Dövlət Universiteti
Jurnalistika fakültəsinin
müəllimi Əziz
Əzimli sözügedən
illərə kifayət
qədər keşməkeşli
bir tərcümeyi-halla
gəlib çıxıb. Atasını 37-ci ildə həbs edib güllələmişdilər.
Kənd qadını olan, şəhər həyatına alışmamış
anası iki uşaqla - bir qız, bir oğulla
tənha qalmışdı...
"Amma dünya
yaxşılardan xali deyildi. Gizlindən də olsa kömək
əli yetirənlər
tapıldı... Körpələrə
canı yanan qonşular
gecələr xəlvət-xəlvət
gəlib getdilər".
Hətta
yaxındakı toxuculuq
fabrikinin direktoru olan bir xanım
özünü təhlükəyə
ataraq "xalq düşməni"nin həyat yoldaşını
gecə növbəsində
işə düzəldir,
uşaqlara baxmaq üçün münasib
adam tapır. Və bu münasib adam - qonşuluqda yaşayan
qarı nağıllardakı
xeyirxah qarıları
xatırladır. O, çıxılmaz
vəziyyətə düşmüş
gənc, kimsəsiz anaya təsəlli verir... "Yazıx
ürəyini dərd-azar
yuvasına döndərmə,
toxtaxlı ol. Mənim bu batmış,
yer altına girmiş başım da az bəlalar
çəkməyib. Daşdan-daşa dəyif. Səni təkin cavanca gəlinnik vaxtınnan dul qalmışam... Üç uşağımı təkcənə
böyütmüşəm. İndi, maşallah, hərəsinin öz ev-eşiyi, ailəsi var".
Xeyirxah insanların
himayəsində uşaqlarını
böyütmək imkanı
əldə etsə də, Əfruz çox çəkmir ki, sağalmaz xəstəliyə tutulur. Ailənin
qayğısına Əzizdən
böyük bacısı
qalmalı olur... Orta məktəbi əla qiymətlərlə bitirən
Əziz Universitetə
qəbul olub, əlaçı təqaüdü
ilə oxumağa başlayanda belə düşünmək olardı
ki, çətin günlər artıq arxada qalmışdır.
Lakin sosial-siyasi dünyagörüşü,
ideoloji baxışları
mövcud tələblərə
uyğun gəlmədiyinə
görə (hərgah
yazıçı bu barədə hər hansı təfərrüata
varmır) Əziz Əzimlini dövlət imtahanı ərəfəsində
həbs edib gedər-gəlməzə göndərirlər.
Səkkiz il
keçib İosif
Stalin erası bitəndən
sonra Bakıya dönəndə artıq
anası dünyadan köçmüş, bacısı
isə gözlərini
onun yoluna dikib ümidini Allaha bağlamışdı.
Əziz Əzimlinin həyat tarixçəsinin sonrakı
səhifələrini vərəqləyən
yazıçı onun
evlənməsi hadisəsi
üzərində, demək
olar ki, təfərrüatı ilə
dayanır. Özünü
"abırsız" aparan,
ona "səni sevirəm" deyib hönkürən qızdan
- tələbəsindən xilas olmaq üçün
bacısından məsləhət
almaq istəyən Əzimli məhz bacısının təşəbbüsü
ilə həmin qızla - Çiçəklə
ailə qurur... Və müəllif davam edir: "İndi budur iyirmi beş ildən artıq idi ki, o məhəbbət hər ikisinin ürəyində ilk zamanlarda
olduğu kimi yaşayırdı"... Ancaq Əziz Əzimlinin ailə xoşbəxtliyini
bu dəfə, nə qədər paradoksal görünsə
də, məhz "azadlıq illəri"nin gəlişi pozur... Məsələ burasındadır ki, həmin illərdə "yüksək
vəzifələrin əksəriyyətinə
lazımi rəhbərlik
təcrübəsi olmayanlar,
yetərincə səriştəsi
çatmayanlar yiyələnmişdilər.
Xalqı çaşqınlıqdan
qurtarmaq üçün
ziyalıların, ilk növbədə,
jurnalistlərin öhdəsinə
böyük
gərginlik düşürdü".
Özümlə müsahibəm – Vidadi
Babanlı » Kaspi.azAzərbaycanda
özəl xəbərlər, araşdırmalar,
təhlillər və
müsahibələrin tək
ünvanı
Belə
bir vəziyyətdə
öz jurnalistlik missiyasını ləyaqətlə
yerinə yetirməyə
çalışmaqla yanaşı,
həmkarlarını, tələbələrini
də səfərbər
edən Əziz Əzimli cəmiyyətdən
heç zaman əskik olmayan "çirkin əməl sahibləri"nin hədə-qorxuları, təhqirləri
ilə qarşılaşmalı
olur. Qardaşını çox ciddi
təhlükələrin gözlədiyini
anlayan bacı məsləhət görür
ki, "ona dəxli olmayan işlərə qarışmasın".
Ancaq Əzimli sevimli bacısına əsl jurnalistə (və vətəndaşa)
layiq bir cavab verir: "Qarışmaya bilmərəm,
bacı, bu millət yazıqdır. Ona doğru söz deyən, gözünü
açan, əclafları
tanıtdıran, xalqına
namusla xidmət göstərən oğullar
belə məqamlarda lazımdır. Mənim də
gücüm qələmimə
çatır". Və bu
cəsarət, vətənpərvərlik
Əziz Əzimliyə
ucuz başa gəlmir, onun həyat yoldaşını
oğurlayıb tələb
edirlər ki, "əgər sevimli arvadının evinizə sağ-salamat qayıtmağını
istəyirsənsə, məqaləndə
yazdıqlarını təkzib
elə. Qələtini
düzəlt... Mətbuatda çap
elətdir. Yalnız bundan
sonra arvadını yanında görə bilərsən".
Əziz
Əzimlinin düşdüyü
vəziyyəti yazıçı
belə təsvir edir: "... Dili-ağzı qurudu, dinə
bilmədi. Dəhşətli tələb idi. Onu mənən əzmək, sındırmaq istəyirdilər,
qolları boşalıb
yanına düşdü,
bir neçə an özünə gələ
bilmədi". Lakin
nə bu sarsıntılar, nə də həyat yoldaşını itirmək
təhlükəsi Əzimlinin
iradəsini qıra bilir, "mən belə qələti etməyi bacarmayacağam"
deyir... Və məsələ burasındadır ki, girovluqda olan Çiçək də eynilə əri kimi düşünür.
Əziz Əzimlinin jurnalist (və vətəndaş) şərəfini qorumaq yolunu seçir. İntihar etməmişdən qabaq ona yazdığı məktubda deyir ki, "çox-çox təvəqqe edirəm, mənim ölümümə
görə özünü
günahkar sayma.
İctimaiyyətdəki nüfuzunu əvvəllərdəki
təkin inamla qoru".
Xalqın düşmənləri
"Doğru sözün
boz üzü" məqaləsinin müəllifinə
daha bir ağır mənəvi zərbə vurmaqdan çəkinmirlər... "Eybəcər
hala salınmış
cəsədi gecənin
tam sakitliyində xərəkdə gətirib
Əziz Əzimli yaşayan binanın həyətinə atmışdılar.
Səhər işə
gedən qonşular Çiçəyi zorla tanıdılar".
Nə qədər
böyük əzablar
çəkmiş, nə
qədər amansızlıqlarla
qarşılaşmış olsa da, Əziz
Əzimli bu faciəyə dözə bilmir. Və tənhalığa çəkilib
"Sabaha ismarıc"
adlandırdığı son
məqaləsini qələmə
alır ki, həmin məqalədə
ürək ağrısı
ilə yazılmış
bu cür sətirlər yer alır: "Xalq, yaxud millət nə zaman məhvə
üz qoyur, tarix səhifələrindən
silinib birdəfəlik
unudulur? O zaman ki xalqın, yaxud millətin mənəvi dəyərləri,
ali adət-ənənələri
itir, onu başqa xalqlardan fərqləndirən vacib
xüsusiyyətləri yox
olur, yəni daxili aləmi yoxsullaşır... Maddi kasıblıq üç
ilə, beş ilə düzələ bilir, lazımi qaydasına düşür.
Lakin mənəvi kasıblıq neçə-neçə
illərə, hətta
əsrlərə düzəlmir.
Belə böyük faciə nə vaxt baş verir?
O vaxt ki, cəmiyyət içəridən
çürüyür, əxlaq
göstəriciləri heçə
enir...
...Gələcəyimiz uğrunda mübarizə ən çox biz ziyalıların üzərinə düşür.
Müdriklər çox
doğru deyiblər ki, ziyalısız xalq xalq deyil,
adicə kütlədir...
...Millət sevgisi,
Vətən məhəbbəti
hər şeydən və hər kəsdən üstündür".
Roman Əziz Əzimlinin
dəfn mərasimi ilə bitir ki, həmin mərasimdə Əzimlinin
dostu, həmkarı Rəfiq Nəcib, tələbələri Bilal
Buynuzlu, Hətəm Höcət və Səftər Sinədəftərin
söylədikləri sözlər
mərhumun necə müqəddəs ideallara
xidmət etdiyini
bir daha xatırladır.
Əlbəttə, qiymətli bir
yaradıcılıq hadisəsi olaraq "Sabaha ismarıc"ı fərqləndirən bir əlamət də odur ki, doxsanının
arxasını yerə
vurub yüzə doğru inamla addımlayan yazıçı bu romanı əlinə qələm alıb yazmamış, dahi sələfi Dədə Qorqud kimi sinədən
demişdir. Bəlkə
də, ona görədir ki, romanda "Dədə Qorqud" boylarının
ruhu, bəy ərənlərin sarsılmaz
iradəsi var...
Nizami Cəfərov
525- ci qəzet 2021.- 2 aprel.- S.12.