" Tarix danışan "Rənglər"
- Pərvin Rəsul Rzanı anır
XALQ ŞAİRİ
RƏSUL RZANIN VƏFATINDAN 40 İL ÖTÜR
Zaman həyatı
solğunlaşdırmaqda... Mübarizə mənasızdı!
Dirəniş əbəsdi. Ona görə
keçmiş lap acı olsa belə, bir az daha rəngli, parlaq gəlir...
Hamının adından danışmaq niyyətim yoxdu! Amma neynim, gördüyüm budu ki, çox şey təravətini
itirir. Bəlkə yola ertədən
çıxmışıq ona görə. Birisi
üçün başlanğıc olan və yeniliyi ilə cəlb
edən başqasından ötrü sıradandı, hətta
bir az da bitmiş, tükənmiş
kimidi... Və peşəmizin diktəsi odur ki,
yalnız yazılan, sənətə çevrilən
qalır, təzəliyini, ilkin gözəlliyini itirmir.
Rəsul Rzanın "Rənglər"ini oxuyanda da bu
ovqatın əksi diqqətimi çəkir. Şair deyir
ki, "gördüyümüzdən artıq görmək
istəməsək, hər rəng adicə boyadır".
Bəlkə günahı zamanın üstünə
atmağı da elə bir növ şakər eləmişik
özümüzə... Axı "gördüyümüzdən
artıq görmək" üçün zəhmət
çəkmək lazımdı, ona görə - hər
şey rəngsizdi - deyib ağız büzmək daha tez
başa gəlir... Hələ göz
önündə olanları sənət səviyyəsində,
ayrı cür təqdim etmək də heç sadə məsələ
deyil. "Rənglər"insə
ecazkarlığı, qeyri-adiliyi stereotipləri
dağıtmasındadır.
Təqvimdə
1960-cı ildi... Şairin həm "Sovetlər"
deyilən ölkəsində, həm vətəni Azərbaycanda
təzə bir ab-hava duyulmaqdadı. Və əlbəttə,
bu qəribə atmosferi hər kəsdən çox hiss edən
elə sənət adamlarıdı. Çoxdan yazanlar tərəddüd
edir, təzə başlayanlar üçün fürsətdi,
çərçivələri qırmaq, köhnə
dünyanı və onun əyər-əskikliyini azacıq da
olsa anlatmaq üçün imkandı... Elə
bu təzadlı vəziyyətin özü də sənətin
xeyrinədi. Şeirdə, nəsrdə, dramaturgiyada təzə
bir istiqamət
üçün meydan açılıb və
"Rənglər"in məhz belə bir vaxtda
yazılması, poeziyamızda, ümumiyyətlə sənət
tariximizdə hadisə olması təsadüfi deyil. Hər dəfə
yeni ovqatla, başqa gözlə oxuduqca Rəsul Rzanın az qala bütün sənət növlərini
sözə çevirməsinə, bu silsilədə birləşdirməsinə
heyrət olursan. Şair elə "Uvertüra" hissəsində
əsas niyyətini açır... Musiqi əsərlərinin
müqəddiməsi - uvertüra adətən dinləyicini
mövzu, üslubla tanış edir. Və
şair də bu qaydaya uyğun olaraq əsərin eyniadlı
parçasında başlıca ideyasını deyir,
dünyanı rənglərlə ifadə etməkdə, yaxud
rəngləri simvollaşdırmaqda səhvlərimizin
varlığını göstərir:
Qara - matəm,
qırmızı - bayram,
sarı
nifrət rəmzi imiş.
Kim bilir
keyfinin nə vaxtında,
kim
olmuş, rəngləri belə damğalayıb,
belə
ayıran.
Qırmızı
qan da ola bilər,
bahalı
üzük qaşı da.
Qara matəm
rəmzi də ola bilər,
məhəbbət rəmzi də,
nifrət
rəmzi də.
Ağ
gözümüzü nurdan sala bilər,
çiçək-çiçək bəzəyə bilər
süfrəmizi də.
Beləliklə, elə ilk misralardan aydın olur ki,
şair hamının gördüyü və necəsə mənalandırdığı
rənglərin fərqli çalarlarını anlatmaq istəyir
və bir neçə uğurlu priyomla oxucusunu sınağa da
çəkir.
Yəqin zamanında bu sınaqdan çıxa
bilməyənlər idi ki, müəllifi "tapmaca"
yazmaqda günahlandırırdılar. Çünki
Rəsul Rza poeziyasını, ələxsus rəngləri
anlamaq xüsusi hazırlıq, intellektual baza tələb
edirdi. Nazım Hikmət yazırdı ki,
"Rənglər" silsiləsində Rəsul Rza bir
şair kimi özü-özünü ötüb keçib,
qırx yaşına qədər o, sadəcə yaxşı
şair idi, indi isə böyük şairdi.
Rəsul
Rza: “mübarizə bu gün də var...” - AZƏRTAC – Azərbaycan
Dövlət
İnformasiya Agentliyi
Şeiri "kvadrat", mənaları su üzündə
istəyən adamlardan ötrü bu poetik nümunələrin
anlaşılmaz olması təbiidir. Şairin dünyadan köçməsindən
40 il, "Rənglər"in qələmə
alınmasından 60 il keçir. Daha çox
intellektual poeziya nümunəsi hesab olunan bu silsilə
aktuallığını qətiyyən itirməyib.
Müəllif rəngləri müxtəlif üsullarla ifadə
edir; bir tərəfdən artıq söylədiyim kimi - tarix,
musiqi, ədəbiyyat, rəssamlıq və ümumiyyətlə
sənət tarixi, digər tərəfdən şəxsən
tanımadığımız, amma tez-tez qarşımıza
çıxan insan taleləri, üstəgəl, şairin zəngin
həyat təcrübəsi, xatirələri,
ağrıları, düşüncələri, gözləntiləri... Bu mənada "Rənglər"i
poetik ensiklopediya da hesab etmək olar.
"Deqanın
"Rəqqasələr"i" - mavi
"Taiti
adasında
Qogenin
lopirləri" - tünd qəhvəyi
"Van-Qoqun "Günəbaxanlar"ı". - qızılı
"Debüssinin "Kürən
saçlar"ı". - sarı
"Cəfər Cabbarlının Bakısı". - firuzəyi
"Nazim
Hikmət
və
onun ağrılı məhəbbəti". - saman
sarısı
"Balzak haqqında xatirələr". - tünd
qəhvəyi
"Səməd Mənsur haqqında xatirələr". - əl
vurmayın rənglənib
Ayrı-ayrı bölümlərdən-rənglərdən
gətirdiyim bu misralar həm bildiklərimizə, həm də
bilmədiklərimizə işarə vurur. Çağdaş internet əsrində
Klod Debüssinin "Saçları kətan rəngli
qız"ına qulaq asmaq, yaxud fransız
rəssamı Edqar Deqanın "Mavi rəqqasələr"ini,
Pol Qoqenin ömrünün Taiti adası dövründə
çəkdiyi rəsmləri tapıb baxmaq çətin
deyil. Amma əsərin yazılma və tirajlanma
vaxtını nəzərə alanda elə bir qapalı
mühitdə bu cür yüksək sənətin təbliği
misilsiz görünür. Bu adlar, onlara aid
sənət əsərlərinin sadalanması ciddi və dərin
informasiya verir. Misal üçün, böyük
türk şairi Nazım Hikmət o zaman sadəcə
Türkiyədən Sovet İttifaqına qaçan kommunist
kimi tanınırdı. Onun şəxsi
ağrısı, həyatı, şeirə çevrilən
yaşantıları çox az adam
üçün maraqlı və açıq idi. Amma dəfələrlə
evində qonaqladığı Nazımı və onun
"Saçları saman sarısı" deyə tərif elədiyi
gənc xanımı Vera Tulyakovanı ayrıca bir
bölümdə yazması ilə Rəsul Rza "plakat"
yaratmırdı, canlı
insanı - şairi və onun həyatını, hisslərini
oxucuya çatdırırdı.
Ümumiyyətlə
həyata da, sənətə
də ayrı yöndən baxan, dünyanı və onun rəngini
başqa cür göstərməyə çalışan sənətkarın
məhz rəssamlar tərəfindən necə qəbul edilməsi
son dərəcə maraqlıdı. Narları (deməli, al-əlvanlığı)
sənətin simvoluna çevirmiş Xalq rəssamımız
Toğrul Nərimanbəyovun şərhi Rəsul Rzanın
sözlə yeni bir dünya yaratmasını ifadə edir:
"Onun həyata, ətraf aləmə baxışı,
araşdırmaları, poetik nəticə
çıxarması yenidir, orijinaldır. Bu səbəbdən
də Rəsulun obrazlar aləmi belə güclü
çıxır. İnsanı
düşündürür, həyatın hələ məlum
olmayan tərəflərini kəşf etməyə çağırır,
istəklərə, arzulara qol-qanad verir. Poetik
assosiasiya, hisslərin zənginliyi, əlvanlığı, təravəti,
bu poeziyanın beynəlxalq aləmə çıxaran
başlıca qüvvədir".
Həqiqətən "Rənglər" həm o vaxt,
həm də elə günümüzdə ölkə
hüdudlarından kənarda çox böyük maraqla
qarşılanıb. Toğrul Nərimanbəyovun dəqiq
fikirlərinin davamı kimi ağla gələn odur ki,
qapılarını kip bağlamış və kənardan boz
görünən ölkənin sənətkarının əsərlərinin
bu qədər düşündürücü, yeni, al-əlvan
olması da beynəlxalq aləm üçün cəlbedici
idi. Və əlbəttə, qəliblərə
sığmamaq, hər misrası ilə fərqli olmaq, sənətkarlıq
xüsusiyyətləri və peşəkarlıq sarıdan
heç kəsə bənzəməmək də uğurun
digər tərəfidi.
Səttar
Bəhlulzadə deyirdi: "R.Rzanın lirik qəhrəmanı
heç vaxt özünü böyük dünyadan
ayırmır. O, torpaqla, insanla vəhdətdir. Buna görə
onun özü barədə "Mən - torpağam, mən -
küləyəm, buludam, işığam, baharam" deməsi
tamamilə təbii və poetikdi..."
Beləliklə,
bir tərəfdən bakirə və toxunulmaz təbiət,
digər yandan dünyanın özü qədər qədim sənəti
ruhuna hopdurmaq, əyalətdən, şəhərdən,
müharibədən keçən ömür və
bütün bunları qəribə şəkildə təzə
bir hava üstündə hiss edib, duyub, yazmaq... Elə dahi bəstəkar Qara Qarayev
də Rəsul Rza poeziyasının bu qeyri-adiliyinə öz sənətinə
uyğun ad verirdi: "Rəsul Rza poeziyası sözün əsl
mənasında yeni, çoxçalarlı, musiqi dili ilə
desək, polifonik poeziyadır. Bu poeziya
bütün elementləri, bütün nüansları ilə
mənə yaxın və doğmadır".
Çoxçalarlılıq
Rəsul Rza haqqında ən çox deyilən fikirdən - onun novatorluğundan irəli
gəlir. Və qəribədi ki, illər
keçdikcə bu, zamanında yeni sayılanlar köhnəlmir,
hələ də təzədi. Elə "Rənglər"in
özündə bu günün gənclərini
maraqlandıran, düşündürən, cəlb edən sənət
elementləri o qədərdir ki...
"Soyuq
tənhalıqdan
saçlarda qalmış gümüş.
Yetim bir
qız uşağının
dəyişiksiz dizliyi". - boz
"Evi
damanların
qəlbinə süzülən
göylərin maviliyi". - mavinin təsəlli
çaları
"O gələndə
ümid gedirdi.
Onu görüb yubandı.
Nəfəsi
güzgünü belə
tərlətməyən xəstənin
damarına axanda qan,
Ümid qayıtdı geri". - qırmızı
və qara
Yüzlərlə
belə nümunə gətirmək olar... Çağdaş
dünyada, dinamik zamanda
çox aktual olan və qısa hekayə, bir
cümləlik nəsr, bir dəqiqəlik film -
ideyalarını tam əks etdirir bunlar... E.Heminqueyin
"Geyilməmiş uşaq ayaqqabıları", yaxud Tonino
Querronun Fellini ilə mübahisə edib yazdığı
qısa film ssenarisi bizi təəccübləndirir, heyrətə
salır. Amma elə sadəcə "yetim bir qız
uşağının dəyişiksiz dizliyi" bozdursa,
bütöv bir tale, insan, mühit görünür gözə...
Yaxud evi daman kasıbların sadəcə
səmanı görməsi ilə təsəlli tapmasında
bir hekayəlik ağrı var, dərinlik var... Hətta
Nazımın rəssam Abidin Dinoya sifariş etdiyi
"Mutluluğun rəsmi" var.
Əslində, "Rənglər"dən
danışdıqca, heç nə demədiyimin də fərqindəyəm. Şair öz xatirələrinin
də, şəxsi ağrılarının da
qapısını azca aralayır, amma bəzi misralar "nənənin
dolaşıq kələfi" qədər çətin və
açılmaz görünür... Misal
üçün, axı niyə "səfəri
mümkünsüz xatirələr ölkəsi"
narıncı rəngdədi? Burdakı bir çox rənglərin
folklordan gəldiyi də məlumdu - Xalq "gözləməkdən
gözümün kökü saraldı" - deyirsə,
şairin sarı rəngi həsrətlə bağlaması təbiidir...
Bir də "Rənglər" oxucunun şeiridi, şairin
yazdığı tamam başqadı məncə... Oxucunun ovqatı, qavramasıdı əsas olan.
Və mən vəfatının 40-cı ildönümü, 1
aprel ərəfəsində məhz aşağıdakı
misralara taxılıb qalıram:
Həsrətli gözlər.
Pərişan saçlar.
Titrək dodaqlar.
Yüz gündən sonra Rəsul Rzanın
xanımı, Xalq şairi Nigar Rəfibəylinin də
dünyadan köçməsinin 40 ili tamam olacaq. Bir vaxt Nigar Rəfibəyli aid olduğu nəslə
görə, "xalq düşməni" atasına görə
təqib olunanda, sürgün qorxusu başının
üstünü kəsdirəndə Rəsul Rza - Nigar getsə,
mən də gedəcəm - deyirmiş. Şükürlər
olsun ki, təhlükələr sovuşur. Amma Rəsul
sözünün üstündə durur. Nigarın xəstəliyinin
ciddiliyini eşidib, onun həmişəlik gedəcəyinə
inandığı an dünyasını dəyişir...
Görəsən, yer üzündə "sənsiz ölərəm" - deyib
arın-arxayın yaşayan nə qədər insan var?! Amma
söz xatirinə danışmayan, bütün
varlığı ilə dediyi sözə sahib çıxan Rəsul
Rza da olub... Nigar xanımın son nəfəsinə kimi diri
bildiyi, ölümündən xəbərsiz
qaldığı Kişi!
Pərvin
525-ci qəzet.- 2021.-
1 aprel.- S.10.