Təhsilimiz: dünəndən sabaha...
Əməkdar müəllim
Asif Cahangirovun təhsilimizlə bağlı optimist
baxışları
Bəşər sivilizasiyasına bir çox sahələrdə
böyük töhfələr
bəxş etmiş Azərbaycan xalqı özünün zəngin
maarifçilik ənənələri,
pedaqoji fikir tarixi ilə hər zaman seçilib. Milli təhsil sistemimizin
müxtəlif tarixi dövrlərdə keçdiyi
çətin və mürəkkəb inkişaf
yolları o qədər
maraqlı və zəngindir ki, bu prosesə hər müəllifin baxışı və yanaşması yeni faktlar üzə çıxarır, tərəqqiyə
aparan yeni ideyalara, mülahizələrə
yol açır.
Ömrünün böyük hissəsini
pedaqoji fəaliyyətə,
təhsilin inkişafına
həsr etmiş respublikanın Əməkdar
müəllimi Asif Cahangirovun nəfis tərtibatlı "Təhsilimiz:
dünəndən sabaha.
Optimistin
baxışları" kitabı
milli təhsil sisteminin tarixi inkişaf yolunun sanballı salnaməsi olmaqla yanaşı, həm də əhatə dairəsinə,
ideya məzmununa, təhsil problemlərinə
analitik yanaşma üslubuna görə diqqəti çəkən
əsərlərdəndir. İndiyə
qədər pedaqoji fikir tariximizin bir çox tanınmış simaları
təhsilin ayrı-ayrı
mərhələlərini araşdırma
predmetinə çevirsələr
də, Asif müəllimin qələmə
aldığı bu kitabında təhsil tariximiz, onun problemləri və perspektivləri daha əhatəli və sistemli şəkildə oxuculara təqdim olunur.
İlk növbədə qeyd etmək lazımdır ki, əsər ideya baxımından indiyə qədər təhsil mövzusuna həsr olunmuş bir sıra nəşrlərdən
müsbət mənada
fərqlənir. Təhsilə, onun düzgün təşkilinə, yeniləşməsinə,
keçmişin buxovlarından
azad olunmasına həsr olunmuş geniş, əhatəli, dərin sosial-mənəvi
əhəmiyyətə malik
"açıq söhbət"
janrında yazılmış
bu kitab haqda, əlbəttə, qısa məqalə
çərçivəsində yetərincə qiymət vermək asan iş deyil. Üstəlik, kitabın müəllifi
təhsilin sirlərini
şəxsi təcrübəsində
sınaqdan keçirmiş,
yararsız yeniliklərə
yox deməyi bacaran, müasir təhsil sistemində ciddi qüsurların olduğunu faktlarla sübuta yetirməyə çalışan təcrübəli,
dolğun biliklərə
malik pedaqoqdur.
Asif Cahangirov oxucuya müraciətində qeyd edir ki, kitabda
toplanmış fikirlər,
onlara verilən şərhlər 50 illik dövr ərzində Azərbaycan, rus, ingilis və türk dillərində təhsillə bağlı
oxuyub mənimsədiyi
materialların sintezindən
qaynaqlanır. Burada cəmlənmiş
fikirlər müəllifin
dünənki, bugünü
və sabahkı Azərbaycan təhsilinə
aid yaşadığı, düşündüyü,
duyduğu emosiya, yanaşma və arzularını əks etdirir.
Bu kitabı digərlərindən
fərqləndirən əsas
cəhətlərdən biri
təhsilə adi
proses kimi baxmaması,
onun cəmiyyətin dəyərlər sistemində
mühüm yeri olan element olduğunu təsdiqləyə bilməsidir.
Seçdiyi ixtisası həyatının
əsas meyarı kimi qiymətləndirən
Asif müəllim minlərlə şagirdə
doğru yol göstərən maarifçidir.
Bəlkə də, bir çoxunuz deyəcəksiniz ki, ölkəmizdə belə
müəllimlər hər
zaman olub, indi də var. Amma məsələ bundadır ki, Asif müəllim öz missiyasını müəllim-şagird münasibətləri
çərçivəsindən çıxarıb ictimai-siyasi
sistemə təsir edəcək dərəcədə
mühüm hesab edir və bu
iddiasında haqlı olduğunu öz işi və yazıları ilə sübuta yetirir. Müəllif "Təhsilimiz:
dünəndən sabaha.
Optimistin
baxışları" kitabında
zəngin beynəlxalq
təcrübə nümunələrinə
əsaslanaraq, təhsilə
və onun təşkilinə aid bir sıra aktual məsələləri zamanın
tələbi olaraq ümumiləşdirib. Asif müəllimin
təhsilin inkişaf və problemləri ilə maraqlanan bütün insanlara ünvanladığı bu
kitabda yüksək təhlil bacarığının
olduğu aydın görünür. Müəllif Azərbaycan təhsilinin inkişafı ilə bağlı mənzərəni
dünya təhsil arenasına çıxararaq,
onun gələcək
perspektivləri ilə
bağlı sağlam
və dsüşündürücü
fikir yürüdür.
Kitabda şərh edilən pedaqoji problemlər həm tarixilik, həm də müasirlik müstəvisində
dəyərləndirilir.
Asif Cahangirov
90-cı illərdən ta bu
günə kimi Azərbaycan təhsilinə
gətirilən yenilikləri
şərh edir, elmi cəhətdən əsaslandırır. Ümumi təhsil problemlərinə
toxunan müəllif diqqəti, ilk növbədə,
təhsilin məzmununa
yetirir. O, Azərbaycanın
Boloniya prosesində iştirakını, kurikulum
sisteminin ölkəmizdə
tətbiqini əhatəli
şəkildə işıqlandırır,
milli təhsilimizin əldə etdiyi uğurlara toxunur.
Kitabda təhsilimizin
inkişafı, gələcək
perspektivləri ilə
yanaşı, mövcud
problemlərdən də
geniş söz açılıb. "Təəssüf
ki, bəzi istisnalar olmaqla, ötən 10 il də ölkəmizin təhsilinin ciddi modernləşdirilməsi dövrü
kimi yadda qalmadı. Bu gün bütün ümidlər
ölkə Prezidentinin
"2019-2023-cü illər üçün Azərbaycan
Respublikasında ali təhsil sisteminin beynəlxalq rəqabətliliyinin
artırılması üzrə
Dövlət Proqramı"nın təsdiq edilməsi haqqında sərəncamınadır. Bu, sözün əsl mənasında, qısa müddət ərzində
universitetlərimizin fəaliyyətində
radikal dəyişikliklərlə
nəticələnə biləcək
inamverici strateji Proqramdır", - deyən
müəllif hədəfə
çatmaq üçün
ayrı-ayrı universitetlərin
dövlət tərəfindən
zəruri maliyyə dəstəyi ilə tam həcmdə təmin olunmağını, həmçinin,
bütün əlaqədar
dövlət və icra hakimiyyəti orqanlarının bu innovativ proseslərə fəal şəkildə cəlb olunmasını təklif edir.
Maraqlıdır ki, Asif Cahangirov
insanda mənfi keyfiyyətlərin səbəblərindən
birini də məhz təhsildəki nöqsan və çatışmazlıqlarda görür. O qeyd edir ki, son 20 ildən çox bir vaxt ərzində
Təhsil Nazirliyi tərəfindən saxta diplomlu xeyli sayda məktəb müəllimi aşkar edilib. Əlbəttə ki, belə diplomlar
qeyri-qanuni yolla alınıb, yaxud da rəsmən tanınmayan ali məktəblər
tərəfindən verilib.
"Bu cür "müəllimlər"
uzun illər gənc nəslimizi "uğurla" şikəst
etməkdə idi!", - deyə müəllif yazır.
Bütün bunlardan əlavə,
kitabda əksər universitetlərimizin dünya
ali təhsil
məkanında cərəyan
edən qlobal prosesləri layiqincə dəyərləndirə bilməməsi,
ali məktəblərdə
tələbələrdə səriştələrin inkişaf
etdirmək əvəzinə
nəzəriyyələrlə ifrat dərəcədə
yüklənmiş biliyə
üstünlük verilməsi,
təhsillə elmi fəaliyyətin inteqrasiyası
mənzərəsinin qənaətbəxş
olmaması, universitetlərdə
elmi tədqiqatların
zəif aparılması
və digər bu kimi ciddi
problemlərə toxunulur.
Müəllif ali təhsil ocaqlarının ən böyük probleminin dərslərin 99 faizinin mühazirə formasında
aparılması olduğunu
söyləyir. "Bütün universitet müəllimləri tez bir zamanda fəal
və interaktiv təlim metodlarına yiyələnməlidir", - deyə
o, inadlı şəkildə
bildirir.
Asif Cahangirovun
təhsilin gələcəyi
ilə ağlı səsləndirdiyi bəzi
fərqli fikirlər insanın diqqətini çəkir. Məsələn, onun proqnozlarına
görə, gələcəkdə
diplomlara ehtiyac qalmayacaq, onlar ləğv ediləcək.
Çünki təhsilə yiyələnmə
hansısa vaxt və ya məkan
sərhədləri ilə
məhdudlaşmayacaq. Çox güman ki, sertifikatlaşdırma mərkəzləri
yaranacaq və orada ixtisas dərəcəsi
üzrə imtahanlar vasitəsilə mütəxəssislərin
bacarıq və səriştələrinin səviyyəsi
müəyyənlşdiriləcək.
Müəllifin fikrincə, real uğura
çatmaq üçün
robot imkanlarından fərqli
qabiliyyətləri inkişaf
etdirmək lazımdır.
Bunlara kreativlik, təxəyyül,
təşəbbüskarlıq, liderlik keyfiyyətləri aiddir. Cəmiyyət tədricən əmtəə
iqtisadiyyatından yaradıcı-intellektual
iqtisadiyyata keçir.
Maraqlıdır ki, kitabda yaxın
gələcəkdə ən
çox gəlir gətirəcək, ən
çox tələbatın
olacağı ixtisaslarla
bağlı da maraqlı
prqnozlar səsləndirilib. Həmin qrupa
biotexnologiya, nanotexnologiya
və süni intellekt sahələri daxil edilib. Lakin elə sahələr var ki, orada
insan zehnini robotlar heç cür əvəzləyə
bilməyəcək. Məsələn, robotlar obrazlı düşünə bilmir,
onların şüuru,
intuisiyası yoxdur.
Bu səbəbdən onlar heç zaman işləri intellektə deyil, intuisiyaya bağlı olan fond brokerlərini əvəz edə bilməyəcəklər. Milli təhsilimizin əldə etdiyi uğurları yüksək qiymətləndirdiyini
qeyd edən Asif Cahangirov bu sahənin daha da inkişafını,
yenilənməsini, qısa
müddətdə dünya
təhsilinin ən yaxşı nümunələri
sırasında yer almasını arzulayır.
Kitabın üstün
cəhətlərindən biri
də onun sadə, anlaşıqlı
dildə, dialoq formasında yazılmasıdır.
Müəllif virtual dərs formatında özünə suallar verərək fikir mübadiləsi aparır,
mövzu ətrafında
yaranmış suallara
cavab axtarır. Heç şübhəsiz
ki, bu cür
yanaşma prioritet təhsil məsələlərini
cəmiyyətə daha
aydın təqdim etməyə imkan yaradır və Azərbaycanda pedaqoji ruhda yeni bir
yazı ənənəsinin
bünövrəsini qoyur.
Kitab bütün sosial kateqoriyalardan olan və təhsillə maraqlanan oxuculara ünvanlanmışdır. Əminəm
ki, bu kitab
təhsil sahəsində
çalışan mütəxəssislərə,
ali və orta təhsil müəssisələrində çalışan müəllimlərə,
tələblərə öz
töhfəsini verəcək.
Rafiq ƏLİYEV
525-ci qəzet.- 2021.- 1
aprel.- S.13.