Türk dünyasında çinar
ömrü
Azərbaycan
Milli Elmlər Akademiyasının Birinci vitse-prezidenti, Milli Məclisin
deputatı, akademik
Müasir türk ədəbi-ictimai mühitinin görkəmli
simalarından olan Türkiyə Avrasiya Yazarlar Birliyinin sədri
Yaqub Öməroğlunun əsərləri müasir dövrdə
qardaş ölkənin ədəbiyyatında baş verməkdə
davam edən yeni modernləşmə dalğasının səciyyəvi
xüsusiyyətlərini özündə əks etdirir.
Təxminən XIX əsrin sonlarından etibarən Tənzimat
hərəkatı ilə başlanmış dəbdəbəli
Osmanlı ədəbiyyat üslubundan realizmə doğru
inkişaf prosesləri XX əsr ərzində sadə
insanların həyatının ən müxtəlif məqamlarının
böyük ədəbiyyatın aparıcı
mövzularına çevrilməsinə güclü təkan
vermişdir. Bununla belə, XX əsr türk romanlarında adi
insanların həyatının əsasən ailə-məişət
mövzuları çevrəsində qələmə
alınması ənənəsi geniş yer tutmuşdur.
Bu tipli ədəbiyyat sosial mühitin tənqidi dərkini
ön mövqeyə gətirmiş Əziz Nesin və Ömər
Seyfəddin kimi böyük söz ustalarını, mənəvi
aləmin daxili dünyasını açmağa
üstünlük verən Yaşar Kamal və Rəşad
Nuri Güntəkin kimi görkəmli
yazıçıları meydana
çıxarmışdır. Bununla belə, müasir
türk insanının sosial mühitlə və dünya ilə
üzvü əlaqədəki yeni simasının, özünəməxsus
mənəvi aləminin canlandırılması
qardaş ölkədə modern ədəbiyyatdan metamodernizmə
doğru inkişafı ön sıralara çəkmişdir.
Fikrimizcə, Yaqub Öməroğlunun 2019-cu ildə Bakıda
"Qanun" nəşriyyatında çapdan
buraxılmış "İki çinar" kitabı
müasir türk ədəbiyyatındakı modern ədəbiyyatla
metamodernizm arasındakı keçid proseslərinin
ovqatını təqdim edən keyfiyyətcə yeni tipli ədəbiyyat
hadisəsidir. Modern ədəbiyyatdakı həyatilik,
müasirlik mövqeyi ilə metamodernizmdəki şərtilikdən,
bir qədər mücərəddikdən doğan notların
üzvü surətdə əlaqələndirilməsi Yaqub
Öməroğlunun yaşayan və düşünən adi
qəhrəmanlarını formalaşdırır. Yaqub Öməroğlunun hekayələrində
yazıçı həssaslığı ilə müəllifin
sosial-ictimai mövqeyi bir-birini üzvü sürətdə
tamamlayır. Azərbaycanın Xalq yazıçısı
Anarın "çox həssas müşahidəçi"
yazıçı kimi dəyərləndirdiyi Yaqub Öməroğlu
bu həssaslığı həm insanların mənəvi
dünyasının incə məqamlarını bütün
təbiiliyi ilə təsvir edərkən, həm də ictimai
mühitin ən müxtəlif problemlərinə müdaxilə
etdikdə eyni səviyyədə bacarıqla nümayiş
etdirir. Ən əhəmiyyətli cəhətlərdən
biri də bundan ibarətdir ki, Yaqub Öməroğlu hekayələrində
sadə adamları və ya gündəlik adi mühiti sadəcə
təsvir etməklə qalmır, böyük ustalıqla
sosial-mənəvi aləmin daxili qatlarını açıb
göstərir. Bütün hallarda isə
o, öz qəhrəmanına müasir dövrdə Anadolu
coğrafiyası insanının taleyini və
psixologiyasını yaşayan səciyyəvi obraz olmaqdan
başqa, həm də yaxın və uzaq çevrənin
qayğıları ilə əhatə olunmuş sosial
mühitin daşıyıcısı kimi baxır. Bunun üçün yazıçının
seçdiyi həyat materialının və qurduğu
süjetin həcmi
yığcam olsa da, əhatə dairəsi geniş olur.
Məsələn, "İki çinar" hekayəsində
Türkiyənin Bursa vilayətində "diametri üç
metrə çatan çinarın gövdəsinin
ildırım vurması" hadisəsi vasitəsi ilə
"yaralı ağacların təmiri" üçün əməli
iş görmək əvəzinə lüzumsuz təkliflər
irəli sürməkdə davam edən bələdiyyə
işçisi ilə Kanadadan turist kimi gəlmiş Mari
adlı qadının yıxılmış qoca ağacın
yerinə ölkəsinin simvolu olan çinar fidanı əkməsi
müqayisəli şəkildə təqdim olunur. Fikrimizcə, hekayədəki "yaralı
ağacların təmiri" ideyası ildırım
vurmuş çinardan çox yaralanmış mənəviyyatın
bərpası ideyasının zəruriliyi fikrini diqqət mərkəzinə
çəkir. Yaqub Öməroğlunun qoca
çinarı bərpa etmək əvəzinə yeni fidan əkməyi
təklif edən külliyənin gözətçisi Həmdi
ilə bələdiyyə və vəqf mütəxəssisləri
arasındakı fərqi göstərmək üçün
seçdiyi "kanadalı turist" detalı sadə
insanın baxışlarının müdafiə olunmasına
xidmət edir. Yaxud "On dollar" hekayəsində
xarici ölkəyə getmək üçün yola
çıxmış Qədirin qonşu ölkənin
gömrükxanasında qarşılaşdığı əhvalatların
təsvirindən onun xarakterini açmaq üçün
ustalıqla istifadə edilmişdir. Burada
da eyni zamanda, sadə adamlar və mürəkkəb sosial
mühit məsələsi diqqət mərkəzinə
çəkilmişdir. Yazıçı ənənəyə
uyğun olaraq, öz qəhrəmanını sosial mühitə
uyğunlaşdırmaq yolu ilə getməyərək, sadə
adamların pak mənəviyyatı vasitəsilə cəmiyyəti
sağlamlaşdırmaq qayəsini izləmişdir. Bu,
Yaqub Öməroğlunun hekayələrindəki sadə adam fəlsəfəsinin aparıcı istiqamətini
təşkil edir. Doğrudur, Yaqub Öməroğlunun
təsvir etdiyi sadə adamla sadəlövh olmayıb, necə
deyərlər, müəyyən əxlaqi-mənəvi dəyərləri
özlərində cəmləşdirən, özünü
dərk etmiş adi obrazlar kimi diqqəti cəlb edirlər.
Beləliklə, onun hekayələrində sosial
mühitin "çirklənməmiş" təbəqəsi
olan sadə, adi adamlar ön mövqeyə çəkilərək,
cəmiyyətə örnək kimi təqdim olunurlar. Lakin yazıçı özü əvvəlcədən
hər hansı bir obraz haqqında hazır resept vermir. O,
qəhrəmanını çətinliklərdən
keçirərək dar, kiçik dairədən böyük
mühitə doğru addım-addım təkamül prosesi
vasitəsilə inkişaf etdirməklə, oxucunu
keçilmiş yolun dərslərinə inandırır. Bu mənada "Çətin anlar" hekayəsi
bir hekayənin adı olmaqdan başqa, həm də Yaqub Öməroğlunun
hekayələrinin ümumiləşdirilmiş qayəsi kimi səslənir.
"Çətin anlar" Yaqub Öməroğlunun
hekayə modelinin ümumiləşdirilmiş formuludur.
"Afyon qaymaq" hekayəsinin aparıcı obrazları olan
Bünyəmin kimi və onun oğlu Səlimin "əlində
bir alüminium sini və əsgər çamadanı kimi
bir-iki əşya ilə" Afyondan Ankaraya gəlmiş kasıb
ailənin böyük çətinlikləri dəf edərək
dairəni genişləndirməklə, ağıl və zəhmət
hesabına yaşamaq imkanlarını da genişləndirməyə,
yaxşılaşdırmağa nail olmaları təbii bir təkamül
prosesinin işığında təsvir edilmişdir. "Qayğanaq və bəhməz" hekayəsində
də Məryəm ananın səbri, iradəsi və zəhməti
həyatın ağır sınaqları qarşısında
mənəvi bütövlüyün qorunub
saxlanılmasının mümkünlüyünə inam hissləri
yaradır.
Yaqub Öməroğlunun hekayələri həyatın
adilikləri üzərində qurulmuş
düşündürücü hekayələrdir. O, bir yazıçı kimi
bədii əsərdə süni şəkildə sensasiya
yaratmağın, qurama uydurmağın əleyhinə olaraq, həyatın
ağrılarını və uğurlarını təbii
şəkildə göstərməklə oxucunun diqqətini
cəlb etmək, onu düşündürməyi bacarmaq
mövqeyinə sadiqdir. Yaqub Öməroğlu bədii
əsərdə "hadisənin vahiməsini" təsvir
etməyi yox, "şişirtmə bir əhvalatı" qələmə
almağı deyil, dayanıqlı bir təmkinlə həyatın
təbii axarını göstərməyi sənət kredosu
kimi qəbul etmişdir. "Qazax -
gördüyün əzab" hekayəsində bəyan edilən
hekayəçilik meyarları geniş mənada Yaqub Öməroğlunun
özünün ədəbi baxışlarının ifadəsidir.
Bu, əslində, bir müəllifin deyil,
bütövlükdə əsl ədəbiyyatın,
böyük sənətin gerçək yolu deməkdir.
"Qazax - gördüyün əzab" hekayəsindəki
aşağıdakı dialoq Yaqub Öməroğlunun sənət
dünyasının açarını tapmaq üçün
bələdçilik edir:
"- Bu
hekayəni yazmalıyam… Olmaz, - dedi, - bundan hekayə
olmaz.
- Niyə
olmaz? İnsanlar bu yaşanan
ağrı-acıları öyrənməsinlərmi? Bu ağrıların unudulması zamana dəstək
deyilmi?
-
Yazılmalıdır, əlbəttə, amma elm adamları
yazsınlar. Hekayədə, romanda deyilərsə, oxucu hadisənin
vahiməsini başa düşməz…. Deyilənlərin
nə qədərinin gerçək, nə qədərinin
qurama olduğu təxmin etməyəcəklər. Ağıllarında sual işarəsi dolaşacaq.
Bu mövzuların elm adamları tərəfindən
yazılması oxucuya elmi mətn kimi təqdim edilməsi daha
doğru olar.
Yazılan ağrılar o qədər böyük, hadisələr
o qədər ağlasığmaz idi ki, hekayə kimi
yazılanda oxucular bunu onları dərindən təsirləşdirmək
üçün uydurulmuş, şişirtmə bir əhvalat,
hətta naşılıq belə sayacaqdılar".
Hekayələri sübut edir ki, Yaqub Öməroğlu
oxucuları dərindən təsirləndirmək istedadına
malik olan ciddi yazıçıdır.
Əsərlərinin təsirli həyatı hekayələri
kimi meydana çıxması hekayələrindən bir
çoxunun avtobioqrafik əsərlər kimi
formalaşmasında mühüm rol oynayır. Müşahidə
edilir ki, Yaqub Öməroğlu hekayələrini öz tərcümeyi-halından
keçirərək yaradıcı mühitin geniş
meydanına çıxarır.
Yaqub Öməroğlunun özü kimi
hekayələri də təmkinli bir təhkiyə əsasında
yazılmış dayanıqlı əsərlərdir. Hətta bəzi hekayələrində
yazıçının avtoportretini də görmək
mümkündür. "Qayğanaq və
bəhməz" hekayəsində müəllifin avtoportreti
öz adı ilə, Yaqub adı ilə iştirak edir. Bütün bunlar Yaqub Öməroğlunun hekayələrinin
möhkəm həyatı əsaslara malik olduğunu göstərir.
Lakin o, əsərlərində həyatın
naturalist təsvirlərini çəkmir, insanı cəlb edə
bilən, düşündürən və sabaha işıq
salan hekayələri ilə öz oxucusunu bələdçilik
edir. Yaqub Öməroğlunun hekayələrində
süjetin bildiyini bildirən epiloqsayağı xüsusi bir
yekunlaşdırıcı hissə, yaxud mətn olmasa da, onun
hekayələrinin ümumi gedişatından ümumiləşdirilmiş
dərslər çıxarmaq mümkündür. Bu onu göstərir ki, Yaqub Öməroğlu elə
həyat materialı təqdim edir ki və ya obrazların həyat
hekayələrini elə cəlbedici şəkildə təqdim
edir ki, orada nəyisə yekun söz kimi diqtə etməyə
ehtiyac qalmır. "Palatada" hekayəsində
yazıçı bir xəstəxanada olan, müxtəlif
baxışlara malik adi adamların dialoqu vasitəsilə cəmiyyətdəki
etnomüxtəlifliyi təşviq edir. "İki
eyni fikirli" hekayəsində də Yaqub Öməroğlu
nəticə etibarilə eyniliyin bezdirici olması və
inkişafa deyil, ağlamağa, geriyə apardığı qənaətinə
gəlmişdir. Lakin belə
düşündürücü, ibrətamiz qənaətlər
yazıçının diqtəsi kimi yox, hekayələrdən
çıxarılan nəticələr şəklində təqdim
olunduğu üçün təbii görünür.
Yaqub Öməroğlunun Azərbaycan cəmiyyətinə
təqdim etdiyi "İki çinar" kitabında bir-birinin
eyni olan, təkrarlanan iki hekayə yoxdur. Yazıçının
hekayələrinin mövzu dairəsi, obrazlar aləmi,
süjetin quruluşu hər dəfə fərqli surətdə
təzahür edir. Hekayələrində
eyniləşmənin əleyhinə çıxan Yaqub Öməroğlu
ilə Azərbaycanda və Türkiyədə, digər
ölkələrdəki hər görüşdə həmişə
fərqli tədbirlərlə müşayiət olunur.
Avrasiya Yazarlar Birliyinə rəhbərlik, Mahmud Kaşğari
Hekayə Müsabiqəsi, Türkdilli Ölkələrin
Ədəbiyyat Dərgiləri Konqresi, Haldun Taner adına pyes
yarışması kimi genişmiqyaslı və məsuliyyətli
tədbirlərin yüksək səviyyədə təşkili
Yaqub Öməroğlunun həyatda və ədəbiyyatda
olduğu kimi, təşkilatçılıq və idarəçilik
işlərindəki bənzərsizlik nümunəsini
nümayiş etdirir, atdığı hər bir addımla
Türkiyədə və türk dünyasında fərqli və
daha qüvvətli bir ədəbi axının meydana
çıxmasına zəmin hazırlayır, təkan verir və
bütün bunları ən cəlbedici vasitələrlə
dünyaya göstərməyi bacarır. Fikrimcə, hekayələrində
olduğu kimi, ictimai-mədəni və elmi-ədəbi
mühitin təşkili sahəsində də yorulmaz fəaliyyətini
səs-küy salmadan, görüntü yaratmadan məsuliyyətlə
və yüksək səviyyədə həyata keçirməsi
Yaqub Öməroğlu üçün böyük ideallara
xidmət işinin hər şeydən çox mühüm
bir borc hissi olduğunu diktə edir. Yaqub Öməroğlunun
Türkiyədə və türk dünyasında Avrasiya
Yazarlar Birliyinin özəklərini və şəbəkələrini
yaratması XXI əsrin yeni tipli Yazarlar Birliyi modelini qurmaq deməkdir.
"Bengü" nəşriyyatını təsis
edib, ümumən dünya, xüsusən də türk
dünyası üçün kitablar nəsr edib, Orxon-Yenisey
vadilərindən - Balkanlara qədərki geniş məkanda
yaymaq Bilgə Kağan ideallarına şərəflə xidmət
etməyin əməli ifadəsidir. Nəhayət, Yaqub
Öməroğlunun təsis etdiyi "Qardaş qələmlər"
dərgisini hər ay nəşr etdirmək və yaymaqla da
eyni kökdən olub, ortaq mədəniyyətlərin
daşıyıcılarının ədəbiyyatlarının
inkişaf etdirilməsinə və inteqrasiya olunmasına dəstəyini
meydana qoyur. Əslində, bütün bunlarla
Yaqub Öməroğlu türk dünyasında ədəbi-mədəni
inteqrasiya və elmi-ədəbi fikrin inkişafı etdirilməsi
kimi iki məsuliyyətli və şərəfli vəzifəni
uğurla həyata keçirməkdə davam edir. Bu mənada
Bakıda çap olunmuş hekayələr kitabının
adında ifadə olunan "İki çinar"
anlayışı Yaqub Öməroğlunun şəxsiyyətini
və fəaliyyətini bir yerdə çox aydın surətdə
özündə əks etdirir. Çoxcəhətli
elmi-ədəbi və təşkilati fəaliyyəti ilə
Yaqub Öməroğlu türk dünyasında çoxşaxəli
bir çinar ömrü yaşayır. Bütün
hallarda Yaqub Öməroğlunun və məsləkdaşlarının
çoxcəhətli fəaliyyəti qolu-budaqlı, möhtəşəm
bir çinara bənzəyən türk dünyasının ədəbi-mədəni
inkişafının əsas hərəkətverici
faktorlarından biridir. Bu çinar türk
dünyasının hüdudlarını aşaraq
dünyanın harasından baxsaq görünür və
geniş mənada hər yerdə inkişafa, ünsiyyətə
və əməkdaşlığa çağırır.
İsa
HƏBİBBƏYLİ
525-ci.-
2021.- qəzet.- 3 aprel.- S.14.