Ermənistanın yeni
yaraları
Qonşu ölkənin bədbəxtliklər
seriyasının araşdırılmasına həsr
olunmuş bu yazı ona birbaşa aid olan başlıq
altında olmalı idi, lakin erməni ədəbiyyatının
klassiki Xaçatur Abovyanın "Ermənistan
yaraları" adlı romanının təsiri ilə,
ondakı süni pafosdan yayınmaqla, bu adı
daşımalı oldu. Çünki son üç onillikdəki öz düşmənçiliyi
hesabına Ermənistana dəymiş yaralar daha ağır və
daha təsirlidir.
Onun əsəri isə 1826-28-ci illərdəki
rus-İran müharibəsində erməni xalqının
mübarizəsinə həsr olunsa da, kitabda vətəni Ermənistan
və doğma xalqı olduqca şişirdilmiş qaydada,
tünd yağlı boyalarla təsvir edilmişdir. Hətta
göydən enən minbaşlı əjdahanın Ermənistanın
düşmənlərini məhv etməklə, ölkənin
göz yaşlarını qurutduğunu xəyal edir, vaxtilə
guya onun qızıl əsrlərinin, pəhləvanlarının,
nəhənglər kütləsinin mövcud olduğunu kədərlə
yada salır. Ermənilərin təxəyyüldə
malik olduğu ləyaqətlərin şöhrətləndirilməli
olduğunu vurğulamaqla yanaşı, təhqiramiz qaydada
kürdlərin geridə qaldıqlarını da xüsusi qeyd
etməyi unutmur.
Erməni dilinin itməsi təhlükəsindən
qorxmaqla, öz xalqına türk dilinin xüsusən xoş gəldiyini,
hətta erməni mahnılarının,
nağıllarının, zərb-məsəllərinin həmin
dildə olduğunu qeyd edir. Bu yol davam etsə,
türk dilinin erməni dilini sıradan
çıxaracağı ehtimalı xeyli böyüyəcəkdi.
Yazıçı buna heyifsilənsə də,
özü də ümumi təsirdən qaça bilmir, Aqasi
adlı qəhrəmanının türk dilindən gələn
"aslan balası" adlanmasını da göstərir.
Hətta Persiya hökmdarı Ağaməhəmməd
şah Qacarı da yenə həmin dildə məlum
qüsuruna görə "Axta şah"
adlandırıldığını qeyd edir. Həyəcanını gizlətməyərək,
erməniləri öz dilində təmiz danışmağa səsləyir.
Digərləri ilə yanaşı, bu dərdi
də Ermənistanın yarası kimi qiymətləndirir.
Kitab yazıçının bədbəxt hesab etdiyi erməni
xalqının bütövlükdə yaraları barədədir. Lakin azərbaycanlılara
sataşmadan da keçinə bilmir. Böyük islam
mücahidi imam Hüseynin qətlinə həsr olunmuş mərasimdə
"şaxsey", "vaxsey" nidalarını,
iştirakçıların döşlərinə,
başlarına döydüyünü, saqqallarını
yolduğunu, başlarını daşa vurduqlarını
istehza ilə yada salır.
Ermənistanda bədii ədəbiyyatın artıq
çoxdan millətçiliyin ruporuna çevrilməsi
heç də təəccüb doğurmamalıdır. Yazıçılar,
sadəcə olaraq, tarixçilərdən geridə qalmaq istəmirlər.
Nəsrdə, poeziyada milli xüsusiyyətər
göylərə qaldırılır, başqa xalqlara isə
adətən nifrət hissləri aşılanır. Yazıçı Raffi qonşu xalqlara qarşı
kini, nifrəti yaymaqda öz müəllimi Abovyanı da geridə
qoyur. Belə əsərlərin bolluğu
erməni bədii ədəbiyyatında millətçiliyin
ayrıca janra çevrildiyini göstərir.
Sovet
yazıçısı, Ermənistan Yazıçılar
İttifaqının sədri işləmiş Vardges Petrosyan
özünün "Erməni eskizləri" adlı əsərində
millətini təbliğ etməklə yanaşı, onun
qüsurlarını da qeyd etməkdən çəkinməmişdir.
Bu məsələdə o, bir qədər
Abovyanın başladığı yeni ədəbiyyatın məqsədlərinə
bütünlüklə əməl etməklə, hadisələri
daha geniş panoramada, bütün rakursları ilə verməyə
cəhd edir. Çətin anda ermənilərin
tərəddüdə yol vermələrini, geri çəkilmələrini,
mübarizə dəstəsinə qoşulmamalarını və
ya onu tərk etmələrini o, təəssüf hissi ilə
təsvir edir. Müəllif böyük
ağrı keçirməklə qeyd edir ki, hər bir erməni
qəhrəmanının uyuduğu yerin yanında erməni
xaininin qəbri yerləşir. Təəssüf hissi ilə
etiraf edir ki, millətin tarixində xəyanət faktları da
az olmamışdır. Aydın məsələdir
ki, öz xalqına da xəyanət edən heç vaxt
başqa xalqa həqiqi dost ola bilməz və
ya belə "dostluqda" sədaqətdən söhbət də
gedə bilməz və imkan düşən kimi elələrinin
başqa xalqa qarşı xəyanətə,
satqınlığa yol verməsi də təəccüb
doğurmamalıdır. Onlar dünənə qədər
qardaş adlandırdığına arxadan zərbə
vurmaqdan da çəkinmirlər.
Erməni ziyalılarının və vəzifəli
şəxslərinin bir hissəsi Birinci Dünya müharibəsi
dövründə və SSRİ-nin dağılması ərəfəsində
türklərlə və azərbaycanlılarla həmrəyliyi
özünə təhqir hesab edərək, hər iki xalqa
qarşı birbaşa xəyanət əməllərinə əl
atmağa tələsmişdilər. Onlar üçün
millətçilik ən yüksək mənəvi dəyər
hesab olunur, ona xidmət naminə ən ülvi bəşəri
dəyərlərdən və insani ləyaqətlərdən
də imtina etmək, onları ayaqlar altına atmaq olar. Millətçilik ümumbəşəri dəyərlərə
məhəl qoymamağı təlqin edir, onlar
üçün üfüq milli sərhədlərdə
başa çatır. Axı səma,
üfüq də onlara lazım deyildir, onlar "sürünənlər
uça bilməzlər" prinsipini özlərinin həyat
kodeksinə çevrirlər. Öz millətini
saxta qaydada, əyri yollarla yüksəltmək naminə hər
cür cinayətlərə, xəyanət hərəkətlərinə
də əl atmaq olar.
Kataklizmlər
Ermənistanı təqib edir
Ermənistan son otuz üç ildə çox sayda
kataklizmlərlə üzləşməli olmuşdur, onlardan
yalnız biri təbii xarakter daşıdığı halda,
digərləri öz liderləri, qatı millətçiləri
tərəfindən törədilmişdir. İnsan
ağlı və əməli yaratmaq, qurmaq əvəzinə
dağıtmağa, məhv etməyə istiqamətlənmişdi.
Allah İovu əzablara, xəstəliklərə
düçar etməklə sınaqdan
çıxardığı kimi, şeytan timsalında olan bir
qrup adam öz xalqını dözülməz
çətinliklərlə üzləşdirmək məqsədini
güdmüşdü. Onlar bu fəlakətlərdən
və faciələrdən sonra da öz təqsirlərini
etiraf etməkdən uzaqdırlar, bunun əvəzində
müxtəlif bəhanələrə əl atmaqla məsuliyyətdən
qaçmağı da bacarırlar.
Onların ilk sınaq meydanı Dağlıq Qarabağ,
daha dəqiq deyilsə, muxtar vilayətin paytaxtı Stepanakert
oldu. Ermənistanın və özünün qatı millətçilərinin
təhriki ilə burada separatizm hərəkatı
başlandı. Yəqin ki, bu xəstəlik
latent dövrünü keçirdikdən sonra simptomlarını
açıq büruzə verməyə başladı.
Kül altında közərən od imkan
düşən kimi gur yanmağı vacib saydı. Lap benqal
odu şəklindəki bir qığılcım lazım idi
ki, separatizm hərəkatına start versin. Belə
qığılcım rolunu Sovet iqtisadçı akademiki Abel
Aqanbekyanın provokasiya xarakterli çıxışı
oynadı. O, 1987-ci ildə Parisdəki bir tədbirdə
oradakı erməni diasporasını da sevindirmək
üçün, Dağlıq Qarabağın Azərbaycandan
ayrılıb, Ermənistana birləşməsinin
mümkünlüyü sözlərini dilə gətirdi. Bu siqnal 1988-ci ilin fevralında Stepanakertdə
"birləşmə" sözünün ermənicə tələffüzü
kimi "miatsum" şüarı altında gedən mitinqlərin
başlanmasına səbəb oldu. Əslində,
akademik Sovet qanunlarına hörmətsizlik edərək, bu
ideyanı ortaya atmışdı. Qorbaçovun
ölkəyə rəhbərlik etdiyi dövrdə qanunlara məhəl
qoyulmaması heç də qəbahət sayılmırdı
və separatizm sonralar Pribaltika respublikalarında və digər
nisbətən sabit regionlarda da qanad açmağa
başladı.
Bədnam siqnal öz işini gördü. Millətçilər
barometrin havaların pisləşməsini göstərdiyini
tutub, kütləvi hərəkata başlamağın
vaxtının gəldiyini hiss etdilər, əsən küləyi
sadəcə tufana çevirmək lazım idi. Vilayət paytaxtında keçirilən mitinqlər
şəhərin normal həyatını iflic etmişdi,
Moskva isə reaksiya vermək əvəzinə, Azərbaycan rəhbərliyini
də tədbir görməkdən çəkindirirdi.
Liderlər zərərsizləşdirilsəydi, ictimai
asayişi pozanlar cəzalandırılsaydı, mitinq hərəkatı
az sonra sönə bilərdi.
Qorbaçovun üstüörtülü dəstəyini hiss
edən mitinqçilər başlarının üstündə
onun portretini gəzdirirdilər, bu, onların
qanunsuz hərəkətlərinə də özlüyündə
bir immunitet xidməti göstərirdi. Şəhəri
əslində, hökumət orqanları deyil, qatı millətçilər
idarə edirdi, onların nüfuzu rəhbərliyin səbatsızlığı
nəticəsində xeyli yüksəlmişdi.
Vilayətin vəzifəli şəxsləri guya fiziki
hücumlara məruz qalması qorxusundan, millətçilərin
mövqeyinə keçir, bunu özlərini müdafiə
xatirinə etdiklərini deyirdilər. Moskvanın amorf siyasəti
isə separatçıları ilhamlandırır, onlara əlavə
güc verirdi. Rəhbər işçilərdə
bir süstlük, millətçilərdən qorxu əmələ
gəlmişdi, vaxtilə qatı millətçilərə
qarşı mübarizə aparan vilayət rəhbərliyi
güc qarşısında ilbiz kimi qına çəkilmişdi.
Millətçilərin isə daha uzağa gedən
planlarının konturları da özünü büruzə
verirdi. Getdikcə aydın olurdu ki, mitinqlər yalnız daha
təsirli əməliyyatlara keçmək üçün
sadə bir prelyüdiya rolunu oynayır. Millətçilər
ərazini Azərbaycandan ayırmaq üçün silahlı
toqquşmalara keçməkdən də çəkinmirdilər,
çünki məhz belə yol göstərilmişdi.
1890-cı ildə Tiflisdə erməni millətçi
partiyası olan "Daşnaksütyun" yaradıldı. Onun sənədlərində
bir sıra demokratik prinsiplərlə yanaşı, silahlı
dəstələrin təşkili, onların ideoloji və
praktiki cəhətdən hazırlanması, xalqı
silahlandırmaq, terror tətbiq etmək, adamların və
silahların göndərilməsi üçün yollar və
vasitələr tapmaq vəzifəsi qoyulmuşdu. Əslində, separatçıların da silahlı
mübarizəyə keçmələri üçün
proqram mövcud idi və ondan istifadə etməklə
qonşu xalqa qarşı qanlı müharibəyə də
başlamaq olardı.
Erməni millətçiləri heç də bu bədnam
ideyaların ilk yaradıcıları deyildilər, onlar
militarizm yoluna bələdçilik edənlərdən
yaxşı dərs almışdılar. Otuz il əvvəl, 1862-ci
ildə XIX əsr Prussiya və sonralar alman militarizminin banisi
kansler Otto fon Bismark öz çıxışında qeyd
etmişdi ki, "Almaniya heç də Prussiya liberalizminə
deyil, onun gücünə baxır (əslində,
"baxır" sözü "vurulmuşdur" mənasını
verir - müəllif), görür ki, çıxışlar
və səs çoxluğu günün böyük məsələlərini
həll etməyəcəkdir; keçən illərdə bu,
buraxılmış bir səhv idi, onları yalnız qan və
dəmir həll edəcəkdir". Erməni
millətçiləri də bu nəhəng siyasətçinin
nəsihəti ilə qana və dəmirə keçmək məsləhətinə
sadiqlik göstərirdilər.
Ona
görə də mitinq bir start növü kimi yaxşı
vasitə olsa da, məqsədə yaxınlaşmağa əsaslı
kömək edə bilməzdi. Bu vasitə yalnız millətçilərin
xalqın dəstəkləməsindən ötəri fon rolunu oynamaqdan uzağa getməməli idi. Sonrakı mərhələdə silaha əl atmaq,
qan tökmək lazım idi ki, Azərbaycandan ərazi qoparmaq
mümkün olsun. Mitinq yalnız
hay-küy, sonrakı ciddi vəzifələrə pərdə
çəkmək üçün lazım idi, məsələni
kardinal qaydada həll edən isə silahdır, onu işə
salmadan çoxdan nəzərdə tutulan şər amala
çatmaq mümkün olmayacaqdır.
Ona görə də 1990-cı illərin əvvəllərindən
erməni millətçiləri geniş miqyasda qan tökmək
vəzifəsinin həllinə girişdilər. M.S.Qorbaçovun
demokratiya maskası altında onlara rəvac verməsinə
arxalanır, onu özlərinin hamisi hesab edirdilər.
SSRİ dağıldıqdan sonra isə Ermənistan
ordusu ağır hərbi texnikanın müşayiəti ilə
Azərbaycan ərazisinə müdaxilə etdi. Onlar bunun həyata
keçirilməsinə ciddi hazırlaşmışdılar.
Onlara qarşı vuruşan könüllü
batalyonların müqaviməti zəif idi və düşmən
silahlı qüvvələri çətinlik çəkmədən
işğal vəzifəsini həll edə bildi. Ermənistan rəhbərliyi ərazilərimizi
işğal etməklə, əslində, Azərbaycana
qarşı heç bir əsası olmayan xəyanətə
yol vermiş, cinayət işlətmişdi. Sonralar Ermənistanda hakimiyyətə gələn,
Dağlıq Qarabağ klanının üzvləri
işğalın möhkəmlənməsi ilə
yanaşı, şəhər və kəndlərimizin xaraba
qoyulması göstərişini vermişdilər. Onların əlləri hələ Dağlıq
Qarabağda olarkən azərbaycanlıların qanına
batmış, onlar Xocalıdakı qətliamın təşkilatçıları
olmuşdular. Azğınlaşaraq, vəhşiliklərini
öz kitablarında hətta utanmadan "igidlik" kimi qələmə
vermişdilər.
(Ardı var)
Telman Orucov
525-ci qəzet.- 2021.- 6 aprel.- S.11.