Xaqani Şirvani - Şərq
intibahının görkəmli nümayəndəsi
AMEA Məhəmməd
Füzuli adına Əlyazmalar
İnstitutunun direktor müavini
Böyük Azərbaycan şairi, Müsəlman Şərqi
ölkələrində intibah ədəbiyyatının ən
görkəmli nümayəndələrindən biri Əfzələddin
Xaqani Şirvani (1126-1199) həmişə tədqiqatçıların
diqqətini keşməkeşli həyatı, məğrur
şəxsiyyəti, qüdrətli ədəbi irsi, dərin
ictimai-fəlsəfi fikirləri ilə cəlb etmişdir.
Ədəbiyyatşünaslar şairin həyat və
yaradıcılığı barədə fikir söylərkən
müxtəlif mənbələrə, ilk növbədə
onun öz əsərlərinə müraciət edirlər. Bu
yaxınlarda "Elm və təhsil" nəşriyyatında
çapdan çıxan "Xaqani Şirvani. Həyatı və
yaradıcılığı" kitabının müəllifləri
də Xaqani barədə elmi fikir söyləyərkən daha
çox şairin ədəbi irsinə müraciət
etmişlər. Səbəb də odur ki, əvvəla,
böyük sənətkarın yaşadığı zamandan
keçən doqquz yüz ilə yaxın bir vaxt ərzində onun həyat və
yaradıcılığına dair az sayda mənbə qorunub
saxlanmışdır, ikincisi, Əfzələddin Xaqani əsərlərində
öz həyatı, yaxınları, valideynləri,
tanıdığı şəxslər barədə bir
sıra dəyərli məlumatlar vermişdir. Qeyd edək ki,
haqqında danışdığımız kitab AMEA Nizami Gəncəvi
adına Ədəbiyyat İnstitutunda
"Yazıçıların həyatı və
yaradıcılığının tədqiqinə yenidən
qayıdaq" (Sənətkarın elmi pasportu) layihəsi əsasında
yazılmış monoqrafik tədqiqatdır. İnstitutun
Ortaq başlanğıc və İntibah dövrü Azərbaycan
ədəbiyyatı şöbəsində hazırlanan bu
monoqrafiyada Əfzələddin İbrahim Əli oğlu Xaqani
Şirvaninin həyat və yaradıcılığı, sənətkarlığı
və irsi ətraflı araşdırmışdır.
Kitabın elmi redaktoru akademik İsa Həbibbəyli ön
sözdə zəmanəsindən, yaşadığı
mühitdən, istedadının lazımınca dəyərləndirilməməsindən
həmişə narazı olmuş Xaqaninin vətənsevərliyi
barədə yazır: "Xaqani Şirvaninin iztirablarla dolu həyatı
vətənpərvərlik üstündə köklənmişdir.
O, saraylarda olduğu illərdə həmişə öz
xalqını və qürbətdə olarkən Vətənini
düşünmüş, bu böyük ideallara ürəkdən
bağlı olmuşdur. Özünü
"yoxsullar şairi Xəlqani" adlandırması da
böyük sənətkarın millilik və vətənpərvərliyini,
qürurunu və mərdanə simasını, xalqına
bağlı olmasını aydın şəkildə ifadə
edir. Ona görə də Xaqani Şirvani
Azərbaycan ədəbiyyatının qürur və məğrurluq
rəmzlərindən biri hesab olunur".
Filologiya elmləri doktoru, professor İmamverdi Həmidovun
"Xaqani Şirvaninin dövrü, mühiti və həyatı"
adlı məqaləsi faktiki materialın zənginliyi ilə
diqqəti cəlb edir. Müəllif göstərir ki, Xaqaninin
yaşadığı dövrdə, XII yüzillikdə
Yaxın və Orta Şərqdə Səlcuqilər dövləti
geniş bir ərazidə hökmranlıq edirdi. Bu zaman Azərbaycanda Şirvanşahlarla bərabər,
Şəddadilər, Rəvvadilər, Şəmsəddin Eldəgizin
(1137-1175) əsasını qoyduğu Atabəylər dövləti
tərəfindən idarə edilirdi. Qonşu
dövlətlərlə diplomatik əlaqələrin
qurulmasına xüsusi fikir verən Şirvanşahların
sarayında qaynar bir mədəni-ədəbi həyat cərəyan
edirdi. Xaqaninin sarayı həyatı ilə
bağlı olan Şirvanşahlar dövlətində III Mənuçehr
(1120-1163) və Axistanın (1164-1196) dövründə sarayda
onunla bərabər, Əbuləla Gəncəvi, Fələki
Şirvani, İzzəddin Şirvani fəaliyyət göstərirdilər.
Eldəgizlər sarayında Mücirəddin Beyləqani
(1130-1194), Əsirəddin Əxsikəti (XII əsr) kimi
şairlər yazıb-yaradırlar. Bu dövrdə
saraylardan kənarda yaşayan Qivami Mütərrizi, Nizami Gəncəvi və
həyatının son dönəmlərində Xaqaninin
adlarını çəkmək olar. Əslində,
bütün bu sənətkarlar Nizaminin yaşadığı
ədəbi mühitin ayrılmaz tərkib hissələridir.
Nizami Gəncəvinin dünya miqyaslı sənətkar
kimi yetişməsində Xaqani irsinin də rolu olmuşdur.
Bu iki böyük şairi yaxınlaşdıran və fərqləndirən
cəhətlər kifayət qədərdir: Hər iki şair
sadaladığımız digər müasirləri kimi əsərlərini
fars dilində yazmışdır və
İntibah ideyalarını təbliğ etmişdir. Nizaminin də Şirvanşahlar sarayı ilə
müəyyən əlaqələri olub və o,
Şirvanşah Axistanın sifarişi ilə "Leyli və Məcnun"
məsnəvisini yazıb. Hər iki
şair bölgədə "Azərbaycan üslubu"
adı ilə tanınan üslubun nümayəndəsi olub.
Bu sənətkarların təsirləndiyi ortaq
şairlər də olmuşdur. Hər iki
sənətkar universal zəka, ensiklopedik bilik sahibi olmuş,
poeziyada bəşəriliyə, humanizmə, fikri yeni ifadə
vasitələri ilə çatdırmağa
üstünlük vermişlər. Fərq
orasındadır ki, Nizami ömrü boyu vətənini tərk
etmədiyi halda, Xaqani, sözün həqiqi, mənasında səyyah
olmuşdur, iki dəfə Məkkəni ziyarət etmiş,
Yaxın və Orta Şərqin bir sıra ölkələrini
gəzmiş, bu barədə əsərlərində
yazmışdır. Çox
yerlər gördüyündən, Xaqani, təbii ki, daha
çox şəxslərlə tanış
olmuşdur. Nizami
yaradıcılığında məsnəvi şəklində
dastanlar, poemalar yazmağa üstünlük verdiyi halda, Xaqani
daha çox sayda poetik janrlarda qələmini
sınamış, nəsr əsərləri, məktubları
ilə tanınmışdır.
İ.Həmidov
göstərir ki,
gənc Xaqaninin təhsil və tərbiyəsi ilə
dövrünün savadlı şəxslərindən olan əmisi
Kafiyəddin Ömər Osman oğlu və əmisi oğlu Vəhidəddin
Osman Ömər oğlu məşğul olmuşlar. Tədqiqatçı
yazır: "İlkin təhsildən sonra Kafiyəddin Ömər
tələbəsinə ilahiyyat, nəhv (dilçilik),
riyaziyyat, fəlsəfə, təfsir elmlərini öyrətmişdir.
Əmisinin "adab" elmində ustadlığı gənc
İbrahimin şairlik istedadının inkişafına da təsir
etmişdir... Hər iki müəllim gənc Xaqanidə klassik
Şərq və Qərq alim və ədibləri Boqrat
(Hippokrat), Buzurqmehr, Kosta, Sabi, Xəlil Əruzi, Sipəveyh, ibn
Miskəveyh, Cahiz, Buhtari, Mütənəbbi, Əbu Təmmam,
İbn Sina, əl-Məərri dühasına maraq
yaratmışlar". Bunlardan başqa, Xaqaninin görkəmli
mütəsəvviflər Mühyəddin ibn əl-Ərəbi,
Əbu Hamid əl-Qəzalinin, fars şairləri
Rudəri, Ünsüri, Sənainin əsərləri ilə gənclik
illərindən tanış olduğu bildirilir. Qeyd
edək ki, adları çəkilən şair və mütəfəkkirlər
Nizami Gəncəvinin də
dünyagörüşünün formalaşmasında müəyyən
rol oynamışlar.
Xaqani
Şirvani — Vikipediya
Mərhum xaqanişünas alim Lalə Əlizadənin
kitaba daxil edilmiş "Xaqani Şirvaninin qəsidələri"
məqaləsi aparılan araşdırmanın əhatəliliyi
ilə diqqəti cəlb edir. Alim haqlı olaraq göstərir ki,
şairin divanındakı cəmi 1363 beytdən ibarət 130 qəsidəsi
onun dövrünün aynası, həyatına dair məlumatların
əsas mənbəyidir. Böyük şair və
mütəfəkkirin dərin bilik və erudisiyası,
istedadının lazımınca dəyərləndirilməsinə,
dövrünün ədalətsizliklərinə qarşı
etirazı bu qəsidələrdə əksini
tapmışdır. Tədqiqatçi Xaqaninin şeirlərində
özünə, sənətinə verdiyi yüksək qiymət
məsələsinə münasibətini bildirmişdir:
"Şairin qəsidələrində ifadə olunmuş
özünəqiymət bəlkə də dövrünün
üzdəniraq ziyalılarına, onun
paxıllığını çəkən "sənət
dostlarına cavab vermək zərurətindən meydana gəlmişdir.
Təsadüfi deyildir ki, şairin obrazlı "mən"i
ifadə olunan şeirlərin sərlövhələri də
bu fikri təsdiqləyir: "Paxılları məzəmmət",
"Həsəd aparanlardan şikayət" və s. Tədqiqatçı
bu fikirdə olduğunu bildirir ki, Xaqaninin fəxriyyələri
onun həyatını və yaradıcılıq aləmini
daha yaxından nəzərdən keçirmək
üçün böyük maraq doğurur.
Xaqani Şirvaninin 1157-ci ildə, birinci Məkkə səfərindən
sonra yazdığı "Töhfətül-İraqeyn" əsəri
yalnız Azərbaycan ədəbiyyatında deyil, Yaxın və
Orta Şərq xalqları ədəbiyyatında
orijinallığı ilə seçilən dəyərli sənət
nümunəsidir. AMEA-nın müxbir üzvü, professor
Nüşabə Araslı kitaba daxil edilmiş məqalələrdən
birində Azərbaycan ədəbiyyatında ilk mənzum səyahətnamə,
memuar ədəbiyyatının ilk nümunəsi olan bu əsəri
ətraflı tədqiqata cəlb etmişdir. Alim
göstərir ki, XII əsr şeirimizin nadir incilərindən
olan "Töhfətül-İraqeyn" özünün
kompozisiyası, ideya istiqaməti və poetik özəllikləri
ilə də orijinal olub hər şeydən əvvəl
şairin azadlıq arzularının, mənəvi sərbəstlik
istəyinin ifadəsi ilə seçilir.
Gənc tədqiqatçıların Xaqani Şirvani
yaradıcılığının ən müxtəlif,
mürəkkəb problemlərinin tədqiqi ilə məşğul
olduğunu görmək sevindiricidir. Bu baxımdan, kitaba daxil edilmiş
Könül Hacıyevanın "Xaqani Şirvaninin qəzəl
və tərkibbəndlərinin poetik xüsusiyyətləri",
"Xaqaninin əsərlərində təsəvvüf
simvolikasının xüsusiyyətləri", Elnarə
Zeynalovanın "Xaqaninin ərəbcə şeirləri",
"Xaqani Şirvani əlyazmaları, nəşr olunmuş əsərləri
və haqqında ədəbiyyat" adlı yazıları
böyük maraq doğurur. K.Hacıyeva birinci məqaləsində
Xaqani şeirlərinin poetik məziyyətlərini
araşdırarkən qeyd edir ki, bu əsərlərin bədiiliyinin,
obrazlılığının tədqiqi heç də dərin
məzmunundan az əhəmiyyət kəsb
etmir.
Farsdilli poeziyamızın qüdrətli nümayəndəsi
olan X.Şirvaninin ərəbcə də əsərlər
yazmışdır. E.Zeynalova haqlı olaraq göstərir ki,
şairin bu şeirləri həmin dövrdə ərəb
dilinin Azərbaycanda tutduğu mövqeyindən xəbər verir.
E.Zeynalovanın tərtib etdiyi "Xaqani
Şirvaninin əlyazmaları, nəşr olunmuş əsərləri
və haqqında ədəbiyyat" başlıqlı
biblioqrafiya şairin həyat və
yaradıcılığının tədqiqatçıları
üçün dəyərli bir köməkçi vasitədir.
Məmmədhəsən
Qənbərlinin "Xaqani
Şirvani poeziyasında hikmət", Baloğlan Şəfizadənin
"Xaqani Şirvaninin dünyagörüşü", Xanəli
Babayevin "Xaqani Şirvaninin yaradıcılığında
dini-əsatiri obrazlar və islami-tarixi motivlər", Nailə Tağıyevanın
"Xaqaninin həyat və
yaradıcılığının Azərbaycanda öyrənilməsi"
və "Xaqani irsi rus alimlərinin tədqiqatlarında",
Leyli Əliyevanın "Xaqani Şirvani ədəbi irsi
ingilisdilli tədqiqatlarda" adlı məqalələri
şairin həyatının və ədəbi irsinin müxtəlif
baxımlardan araşdırılmasına həsr edilmişdir.
Sonda Azərbaycan, ingilis, rus və fars dillərində
xülasə, Xaqaniyə dair müxtəlif dillərdə ədəbiyyat
siyahısı verilmişdir.
"Xaqani Şirvani. Həyatı
və yaradıcılığı" monoqrafiyası
göstərir ki, böyük Azərbaycan şairinin həyatı,
farsdilli və ərəbdilli ədəbi irsi,
dünyagörüşü, ictimai-fəlsəfi fikirləri,
əsərlərinin mövzusu, strukturu, bədii keyfiyyətləri
məsələlər barədə yeni elmi fikir söyləməyə
geniş meydan vardır və ölkəmizdə bu məsələlər
barədə ciddi fikir söyləməyə qadir olan tədqiqatçılar
nəsli yetişib. Klassik ədəbiyyatımızın bu səviyyədə
araşdırıldığını görərkən
sevinməmək mümkün deyil.
Paşa ƏLİOĞLU
525-ci qəzet.- 2021.- 10 aprel.- S.17.