Nizami Gəncəvi obrazı Mehdi Hüseyn
qələmində.
Filologiya
üzrə elmlər doktoru, professor
...
Şirvan sarayında şah, vəzir, Munis və əyanlar,
saray adamları
böyük bir otaqda bir yerə
yığışırlar. Şah sarayda məclis
təşkil etdirir, kef məclisi başlayır, rəqqaslar gəlib
oynayırlar.
Şah soruşur ki, Xaqani hanı? Saray şairi
Munis istehza ilə deyir ki, Xaqaninin əziz dostu Gəncədən
buraya təşrif gətirmişdir. Həm
də Xaqaninin dostunun, yəni Nizaminin hamıdan xəbərsiz
bu gəlişi çox şübhəlidir. Şah Munisdən soruşanda ki, necə şübhəlidir,
nədə şübhəlidir, Munis həmişə nitqində
təkrarladığı "Mənim vicdanım ləkə
götürməz. Mən həqiqət
aşiqiyəm" cümlələrini tutuquşu kimi təkrarlayır,
"həqiqəti" şahdan gizlətmək istəmədiyini
deyir. Şahın təkidi ilə Munis
öz yalan və böhtan dolu fikirlərini deyir. Guya Nizami Xaqani ilə bərabər, Şirvan
şahının taxtü-tacına sui-qəsd
hazırlayır. Guya Nizami ilə Xaqaninin
gizli əlaqələri var, Gəncədən Şirvana,
Şirvandan da Gəncəyə gizlin məktublar gəlib-gedir.
Guya Nizami Xaqaniyə deyir ki, nə
üçün rəzillərin, namərdlərin
önündə baş əyirsən? Həm
də guya Nizami rəzil, namərd deyəndə şahı nəzərdə
tutur. Hələ bu nədir ki, Nizami guya
şahın üstünə xəncər qaldırmaq, öz
yaxın adamlarını toplayıb sizi qətlə yetirmək
istəyir. Bu zaman saray adamlarından biri gəlir
və şaha deyir ki, memar hüzurunuza izn istəyir. Bu, memar Əbdəkdir. Vaxtilə
Bərdənin memarı olmuş memar Əbdək. Onun
heç bir şeyə ehtiyacı yoxdur. Harada
olsa, bir parça çörək tapar. Şahdan
yalnız bir ricası var. O, Bərdəyə qayıtmaq, yandırılan
sarayları yenidən bərpa etmək istəyir. Şah ona icazə verir. Əbdək
şaha öz razılığını bildirir.
Şaha deyir: "Böyük hökmdar, məni buraya sevimli
bacımın məhəbbəti gətirdi. Mənə
dedilər ki, əsir düşmüş bacım Şirvan
sarayına göndərilən kənizlərin arasındadır.
Lakin mən onu sarayda tapmadım. Onun qəmli
dastanı məni hər an
düşündürür. Onu tapa bilsəydim,
sevincdən aldığım qüvvətlə bundan yüz
qat möhtəşəm bir saray tikə bilərdim".
Əbdəkin "...bundan yüz qat möhtəşəm
bir saray tikə bilərdim" deməsi şahın xoşuna
gəlmir. Şah
acıqlı-acıqlı deyir ki, sənə mükafat yox,
ölüm cəzası veriləcəkdir. Sən də, yəni Əbdək də guya sui-qəsdçilərin
miskin fikirləri ilə yaşayır. Bu məqamda
sanki Munisin əlinə fürsət düşür. Munis şaha deyir ki, o, bizim hamımızı
öldürmək üçün saraya soxulmuş bir canidir.
Şah Əbdəkin zindana atılmasını
hökm edir. Bu vaxt xidmətçi məlumat
verir ki, Nizami gəlmişdir. Şah deyir
ki, öz ayağı ilə gəlib
çıxmışdır. Vəzir
söhbətə qoşulur, Nizaminin "Xosrov və
Şirin" dastanının böyük hədiyyə
olduğunu deyir. Şah yenə də öz
giley-güzarını edir: "Yadındadırmı
şair, saraya gəlmək istəmirdin!" Bu
məqamda şahla Nizami arasındakı söhbət onun qəlbində
sevgi, məhəbbət adlı bir qiyməti əvəzsiz
olan gövhərin varlığını təsdiq edir.
Belə gövhər nə şahda, nə sarayda, nə saray əhlində
var. Diqqət edək:
"Şah:
"Xosrov və Şirin"i nə üçün
yazdın?
Nizami:
Sevdiyim üçün!
Şah:
Çox gözəl... Mən bu dastanı nə ilə
mükafatlandıra bilərəm?
Nizami: Mən
ürəyimdə məhəbbət adlanan qiymətsiz bir
gövhər əzizləyirəm. Mənim nəzərimdə
cavahiratın daşdan fərqi yoxdur.
Şah:
Eləsə, bu uzun yolu gəlməkdə məqsədin nədir?
Nizami:
Hökmdar, Məhsəti Gəncəvi sizin fərmanınızla
öz doğma şəhərindən sürgün edildi. Bu hadisə tarix üçün böyük bir ləkədir.
Dünya şeirini zinətləndirən bu
qadın zindanlara yox, böyük bir ehtirama layiq şairdir.
Şah: Mənim
nəzərimdə o, artıq ölmüşdür.
Nizami:
Xeyr, hökmdar! O, yalnız bundan sonra yaşayacaqdır!
Şah:
Demək, səni Gəncədən buraya gətirən də
budur. Eləmi?
Nizami: Mən
indi bu möhtəşəm sarayı yaradan Əbdəki
görmək istəyirəm.
Şah:
Aydın oldu. Memarlıq edən o rəzil mənə
qarşı hazırlanan sui-qəsdin
iştirakçısıdır. O, sabah
gün çıxmamış dar ağacından
asılacaqdır. Vəzir, o cani edam ediləndə,
şəhərdə tonqallar qalansın. Qoy
bütün aləm tamaşaya gəlsin".
Mehdi
Hüseynin ölümü – 3 – Azlogos
Vəzirin cərəyan edən bu hadisələrə səbri
tükənir.
Qoca vəzir, təcrübəli vəzir
Şirvan sarayında çoxlu haqsızlıqların
şahidi, bəzən də iştirakçısı olub.
İndi isə baş verənlərə o
dözmür. Nizamiyə deyir: "Eşit, Nizami, məğrur
başın sarayların önündə əyilməsin!
Saray adlanan bu qızıl həbsxanada mən də artıq
qul olmaq istəmirəm! (Gedir)"
Vəzirin
"... Nizami Gəncədən doğan bir
günəşdir!" deməsi Nizaminin şair kimliyinin,
şair obrazının aşağıdakı göstəricilərini
də açıqlayır.
a)
Şirvan şahı "Xosrov və Şirin"
dastanının Nizami tərəfindən Azərbaycan dilində
yazıldığını qəbul etmir, bu dildə şeir
oxumağı tənəzzül sayır, özlərini
yüksək nəsildən hesab edərək Azərbaycan
dilini saray dilinə yaraşdırmır. Nizami
"Xosrov və Şirin" dastanını Şirvan
sarayını tikən Əbdəkin dilində, onun doğma
ana dilində, Azərbaycan dilində yazdığını
deməklə, milli kimliyi ilə qürur duyur. Azərbaycana
və onun dilinə ögey yanaşan və "Azərbaycan
da yoxdur, onun dili də!" deyən şaha Nizami belə cavab
verir: "Tarixi vərəqlə! Çoxları
əlifba dərsini qədim midiyalılardan
almışdır". Bununla da Nizami bir daha azərbaycanlı
olduğunu, Azərbaycan adlı məmləkətin
övladı kimi yaşadığını cəsarətlə
şahın üzünə deyir;
b)
Nizaminin tarix haqqında dediyi "Tarixi vərəqlə! Çoxları əlifba dərsini qədim
midiyalılardan almışdır" fikri onun tarixi həqiqətləri
bilən bir şair olduğunu təsdiq edir. O, tarixi
düz yazmayanlara düzün nə olduğunu isbat edir. Nizami
şaha deyir: "Onu (tarixi - B.X.) tərsinə yazanlara həqiqəti
göstərmək mənim üçün böyük bir
şərəfdir";
c)
Şirvan sarayındakı vəzir Nizamini yaradan böyük
xalqın, Azərbaycan xalqının oğludur. Vəzir deyir:
"Gəl, Nizami, bizi yetirən ananın, ana torpağın vüsalına
gedək!" Şah vəziri nankor
adlandırır, ona soyuq zindanların
yaraşdığını deyir. Vəzir isə
Nizaminin qüdrətini şaha belə bəyan edir:
"Firdovsi Tus şəhəri üzərində
parıldayan bir aydısa, Nizami Gəncədən
doğan bir günəşdir!";
ç)
Nizamini yetirən ana torpağın oğlu vəziri
aparırlar, Azərbaycan dilində yazılmış
"Xosrov və Şirin"i buxarıya atıb
yandırırlar. Ancaq şah alovdan dəhşətə gəlir:
"Söndürün, söndürün! Mən
bu alovdan qorxmuram!" deyir. Axı Gəncədən
doğan bir günəşin əsərini yandırmaq
mümkünmü?! Azərbaycan dilində
yazılmış "Xosrov və Şirin"
dastanını buxarıya atmaq mümkünmü?! Yandırmaqla nə Nizamini, nə Gəncəni, nə
də Azərbaycanı və onun dilini məhv etmək olar.
Bu tarixi həqiqət barədə Nizami məğrur dayanaraq
deyir: "Yandırın!.. Yandırın!.. Bu gündən sonra yalnız insanlar deyil,
dağlar, dərələr də səs-səsə verib deyəcəkdir:
Gəncə haradadır, Nizami kimdir!.."
Mehdi Hüseyn "Nizami" pyesini 1940-cı
ildə başlamış, 1941-ci ildə bitirmişdir.
Artıq bu dövrdə İkinci Dünya müharibəsi
başlamışdı. Heç şübhəsiz ki, Mehdi
Hüseynin Nizami mövzusuna müraciət etməsində bu
müharibənin də rolu az olmamışdır. O, Nizami kimi
müdrik şairlərə, bilikli insanlara ehtiyacın
olduğunu bir daha gündəmə gətirmişdir. Bəlkə
də, müdrik, kamil adamlara, o cümlədən, Nizamiyə
olan biganəlik cəmiyyətdə çoxlu fəsadlar
törətmişdir. Ağla qara, xeyirlə şər,
yaxşı ilə pis, düz ilə əyri arasındakı
mübarizə əksikliklərin vəhdəti və
mübarizəsi kimi bəşəriyyətin əbədi
problemləridir. Ancaq bu problemlərin həllində müdrik
insanlara, təbii ki, Nizami kimi dahilərə böyük
ehtiyac var. Müdriklər və təbii ki, onların içərisində
Nizami dünyanın gərdişi barədə düşünmüşdür.
Ancaq dünya müdriklər və Nizami barədə
düşünürmü?! Demək lazımdır ki,
düşünsə də, düşünməsə də,
Nizamiyə həmişə ehtiyac var. O, tarixin bütün
dövrlərində və dönəmlərində
aktualdır. Tarix bütün qüsurları ilə Nizami
qarşısında günahkardır. Günahı yumağın
yeganə yolu Nizaminin əbədi bəraət
almasıdır. Nizami bütün dövrlərdə,
bütün zamanlarda bəraət qazanmış ustad sənətkardır.
Ona dünyanın hansı yerindən və tarixin hansı illərindən,
qərinələrindən baxsan, öz əzəməti və
qüdrəti ilə boy verir. Nizaminin sənət
dünyasının qarşısında tarix məğlub və
məzlum görünür. Onunla üz-üzə gəlməyə,
qabaqlaşmağa nə tarixin, nə də tarixdə
mövcud olan hakimlərin gücü çatır. Tarix də,
hər bir tarixdə yaşayan hakimlər də Nizami
düşüncəsinin, ilhamının, insana olan
eşqinin, qüdrətinin və ustadlığının
qarşısında quldur. Nizami isə
onların heç biri ilə qul sahibi kimi davranmır, əksinə, onlarla bərabər
addımlayır, yollarına işıq salır,
xeyirxahlığa qurub yaratmağa çağırır, səbr
və təmkini ilə bütün bədxahlıqları məhv
edərək gün-gündən ucalır. Tarixdən və
zamandan, hakimdən və hökmdən uca Nizamiyə eşq
olsun!
Buludxan XƏLİLOV
525-ci qəzet.- 2021.- 10 aprel.- S.18.