Yazıçının tarixi
böyüklüyü
Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti İlham Əliyevin 31 yanvar 2020-ci
il tarixli Sərəncamı ilə görkəmli
yazıçı, dramaturq, publisist, tərcüməçi,
pedaqoq, ictimai xadim Əbdürrəhim bəy Haqverdiyevin 150
illik yubileyi geniş qeyd edildi.
Mən də
yaradıcılığını və şəxsiyyətini
çox sevdiyim Əbdürrəhim bəyin yubileyinə
töhfə olaraq onun haqqında yazılmış xatirə və
məqalələrdən ibarət albom-kitab tərtib etmişəm.
Tərtib
etdiyim bu kitabda, şair, ədəbiyyatşünas, professor
Mikayıl Rəfilinin 22 dekabr 1943-cü ildə Əbdürrəhim
bəy Haqverdiyevin vəfatının 10 illiyi münasibətilə
"Ədəbiyyat qəzeti"ndə çap etdirdiyi, ilk sərlövhəsi
"Böyük sənətkar" olan məqalə də
yer alıb.
"525-ci
qəzet"in oxucularına təqdim etdiyim bu məqalə,
yazıldığı vaxtdan 78 ilə yaxın vaxt keçməsinə
baxmayaraq, öz ədəbi-bədii dəyərini bu gün də
itirməyib.
Mustafa
Çəmənli yeni kitabını imzaladı » Manera.Az
Mustafa
Çəmənli
***
Mikayıl
RƏFİLİ
XX əsr
ədəbiyyatımızın gərgin və mürəkkəb
tarixinin ən mühüm səhifələrindən birini təşkil
edən, heç şübhəsiz, Əbdürrəhim bəy
Haqverdiyevin ədəbi irsidir. Onun tarixi
böyüklüyü bundadır ki, yüksək və qiymətli
bir sənətkar olmaqla bərabər, Azərbaycan ədəbiyyatının
40-50 illik bir dövrünü öz parlaq simasında bir ayna
kimi əks etdirmiş, xalqın həyatının
mühüm bir mərhələsini öz ölməz əsərlərində
əbədiləşdirmişdir.
Haqverdiyev,
Bakının yüksəlməyə başladığı,
neft sənayesinin sürətli addımlarla inkişafa qədəm
basdığı 70-ci illərdə dünyaya gəlmiş,
inqilab dalğasının yüksəldiyi və çarizmin
yeni-yeni sarsıldığı zamanlarda Peterburqun mədəniyyət
ocaqlarında təhsil və tərbiyə almış, bir sənətkar
kimi yetişmiş, əsrin sonunda isə yenə vətəninə
qayıdaraq, birinci rus inqilabı ərəfəsində ədəbiyyat,
sənət, teatr və ictimai həyat meydanına yüksək
arzular və xəyallar, dərin bir vətən məhəbbətilə
atılmış, bütün həyatını
xalqının tərəqqisinə və yüksəlişinə
sərf etmiş idi. Haqverdiyev yaradıcılığı
dörd böyük inqilablar dövrünü əhatə
etmişdi: 1905-ci il, fevral inqilabı, Oktyabr sosialist
inqilabı, Azərbaycanın sovetləşməsi. 1905-ci ildən
bəri artıq mədəniyyət və ədəbiyyatın
keşməkeşli və coşqun mübarizələrinə
atılan Haqverdiyev sosializm qələbələrinin yüksək
nəticələr verməyə başladığı illərə
qədər yaşamış, böyük, alicənab,
faydalı və unudulmaz bir həyat sürmüş idi.
Bir
neçə gün əvvəl onun ölümündən 10
il keçdiyini qeyd etdik. Yenə ürəyimizdə
Haqverdiyevin əsərlərini yenidən oxumaq, onları dərindən
düşünmək, əsl qiymətini tapmaq arzuları
çırpındı. Onun "Bəxtsiz
cavan"ını, "Ağa Məhəmməd şah
Qacar"ını, "Dağılan tifaq"ını,
yenidən məchul və sirli bir aləm kimi vərəqləməyə
başlayırsan. "Marallarım", "Xortdanın cəhənnəm
məktubları", "Şeyx Şaban" kimi ədəbiyyat
xariqələrinin şəşəəsi (parlaq - M.Ç.)
qarşısında heyran kimi düşünürsən.
Gözlərinin qarşısında ağ saçlı, uca
boylu, vüqarlı bir qoca canlanır. Bu qoca ömrünün
son günlərinə kimi, gənc nəsillərlə
çiyin-çiyinə yerimək, onlarla birlikdə bir canla,
bir başla çalışmaq, son nəfəsinə qədər
dərindən sevdiyi xalqına xidmət etmək iştiyaqilə
çırpınan böyük bir insan idi. Böyük, alicənab,
vüqarlı bir insan, yüksək qələmli həqiqət
sevən, gözəl və azad həyat, nəcib və azad
sevgi, namus və şərəf, vətənpərvərlik
hisslərini alovlu sözlər, ağıllı təsvirlərlə
tərənnüm edən bir sənətkar idi.
Biz
Haqverdiyevə qiymət verərkən, çox zaman
uşaqlıq və gənclik təəssürlərimizdən
qurtula bilmirik. Bu təəssürlər, bugün belə, onun
əsl qiymətini tapmaqda bizə istər-istəməz mane
olmaqdadır. Bəzən biz öz klassiklərimizi, öz
dramaturgiyamızı və nəsrimizi də qiymətləndirmirik.
Bu, öz qüvvəmizə lazımınca əmin
olmadığımızdan, xalqımızın
keçmiş tarixini yaxşı bilmədiyimizdən irəli
gəlir. Odur ki, Nizamini dünya ədəbiyyatı ilə,
Füzulini Qöte ilə, Axundovu Molyerlə, Molla Nəsrəddini
Qoqol və Şedrinlə müqayisə bəzi adamları
heyrətləndirir. Halbuki Azərbaycan xalqının dünya
ədəbiyyatı qarşısında fəxr etdiyi elə
böyük simaları vardır ki, hər bir xalq bunları
öz doğma oğlu saymaqla özünü xoşbəxt
sayardı.
Haqverdiyev
də bu cür böyük simalardandır. Onun zəngin və
realist yaradıcılığından yalnız üç dramını
götürək. Haqverdiyev yalnız bunları yazsaydı belə,
yenə də Azərbaycan xalqının klassik
yazıçıları pleyadasında ən parlaq yerlərdən
birini tutmuş olardı.
Sovet
hökumətinin yanlış təqdim etdiyi Haqverdiyev
"Dağılan
tifaq" əsərini götürək. Zahirən, bu əsərdə
ömrünü içki və qumara sərf edən bir
mülkədarın acı və dəhşətli bir faciəsi
təsvir olunmaqdadır. Biz əsərin məğzini, dəyərini
bu bəsit qiymətdə görərdik. Bəzən bu tərifə,
Haqverdiyevin mülkədar sinfinin ölümə məhkum
olduğunu göstərdiyini də əlavə edərdik.
Ancaq biz, əsərdə əks etdirilən geniş tarixi həyat
səhnəsini, iztirab çəkən, döyüşən,
xilas yolu axtaran insanları: həris bir acgozlülüklə qənimət
axtaran, mülkədarların yerini tutan
yırtıcıları unudardıq. Halbuki "Dağılan
tifaq", "Ölülər" bərabərində,
Çexovun "Gilənar bağı" mislində, yüksək
tragik motivlərlə çırpınan bir sənət əsərdir.
Əsərin ictimai, tarixi qiyməti bundadır ki, Haqverdiyev
mülkədarlığın ölümünü yalnız
içkidə, qumarda görmürdü. Belə olsaydı, əsər
məişət problemasından kənara çıxa bilməz,
məişət faciəsi olaraq qalardı. Haqverdiyev, Nəcəf
bəylərin fəlakətinə dərin düşüncəli,
ictimai ideyalarla silahlanan, inqilab dövrünün ruhunu mənimsəyən
bir rəssam, bir psixoloq, bir hökm- verici kimi
yanaşırdı. O, həqiqət sevən həkim bir sənətkar
kimi həyatı və insanları təsvir edirdi. Əsərin
sonunda Nəcəf bəy artıq uçuruma
yuvarlandığını sezdiyi zaman qumardan, içkidən
bəhs etmirdi, çünki Haqverdiyev onun başına gələn
fəlakət və müsibətin səbəbini ictimai həyatın
üzündə deyil, dərinliklərində axtarmaqda idi.
Dinləyiniz, mülkədar Nəcəf bəy öz
talesizliyini nə ilə izah etməkdədir: "O adamlar ki, mənəm-mənəm
dedilər, hamısının axırı belə oldu... Evlər
yıxmışam, yetim uşaqların gözlərinin
yaşlarını tökdürmüşəm, övrətlər
başı açıq, ayaq yalın müsəllaya
çıxıb həqqi çəkib, üstümə nalə
töküblər, heç birinə qulaq verməmişəm,
demişəm mənim keyfim kök olsun, istər aləm tufana
getsin. Bizim hamımız beləyik. Cəmi insan tayfası belədir"
("Seçilmiş əsərləri", 1936-cı il,
Bakı, səh. 86-87). Bəli, mülkədarlığı əzən,
köhnə həyata məzar qazan məişətin
çirkin adətləri deyil, zülm, viran olan evlər, dəhşətli
xərabələr, yetim uşaqların göz yaşları,
ayaq yalın, başı açıq qadınların nalələri,
yer üzündə mülkədarların etdikləri
haqsızlıq, ədalətsizlik, rəhmsizlik və müsibətlər
idi. Mülkədarlıq öz asayişini göz
yaşları və insan ələmləri üzərində
qurduğu üçün ölümə məhkum olmalı
idi.
Buna
görədi ki, "Dağılan tifaq" dərin mənalı
və qüdrətli ictimai bir dramdır, elə bir dram ki, yer
üzündə cəlladların törətdiyi zülmlər
qurtarmayıncaya qədər öz aktuallığını və
nüfuzlu bədii təsirini itirməyəcəkdir.
Eyni
ictimai faciənin gərgin və matəmli bir mənzərəsini
"Bəxtsiz cavan"da görməkdəyik. Çünki
Fərhadın faciəsi onun zorla evləndirilməsindən irəli
gəlmirdi. Onu məhv edən, şəxsi talesizliyi deyil,
xalqına, vətəninə xidmət edə bilmək
iqtidarından məhrum edilməsi idi. Fərhad ölü və
sərgərdan, insanlıq üçün mənfəətsiz
adam olmaq istəmirdi. O, haqlı olaraq deyirdi: "Ölü o
adamdır ki, mənim kimi camaat arasında müttəhim ola...
Görəndə üzlərini divara çevirələr.
Dünyada sərgərdan qalan o adamdır ki, həmişə
düz-düzə gəzib nə millətə nəfi var, nə
camaata. Heç kəs ondan zərrəcə xeyir görməyir.
Həmişə öz nəfsinin xeyrinə camaatının
xeyrini satır. Diri o şəxslərdir ki, həmişə
camaata nəsihət eləyirlər; düz yollar göstərirlər
və bu barədə gözəl-gözəl kitablar
yazırlar" (səh. 145).
Haqverdiyevin
bu cazibədar və inamlı gənc qəhrəmanı da
xalqına xidmət, yüksək ictimai ideallarla yaşamaq həsrətində
idi. O, insan qəlblərini işıqlandırmaq, "əba,
qəba altında gizlənən məkr və hiylə ilə
dolu" ürəklərə günəş saçaraq
ictimai haqsızlığı yox etmək xülyası ilə
son nəfəsinə qədər
çarpışmış idi. Bu çarpıntılar, bu vətənpərvərlik
xülyaları - dövrün yalnız sədası,
tribunası deyil idi, bu həyatdan doğan bir tərəb, faciədə
göstərilən həyatın məntiqi bir nəticəsi
idi. "Bəxtsiz cavan"lar fədakar, vətənpərvər
Azərbaycan ziyalılarının "bəxtsiz
cavanları" idi.
"Ağa
Məhəmməd şah Qacar"da, Haqverdiyevin misilsiz realist
sənətkarlığı bir almaz parçası kimi
parlamış idi.
Bu əsər
Haqverdiyev yaradıcılığının zinəti, zirvəsi,
xariqəsi sayılmalıdır. Böyük sənətkar
tipik tarixi şəraitdə, tipik insan xarakterləri yaratmaqla,
bəlkə də Şekspir qələminə layiq ola biləcək
fövqəladə tarixi bir faciə meydana
çıxarmışdı. Bu əsərin dərin qiyməti
hələ düşünüldükcə böyüyəcəkdir.
Haqverdiyev
XX əsr Azərbaycan ədəbiyyatının qocaman və
böyük bir nümayəndəsidir. Rus və qərb mədəniyyətinin
dərin qaynaqlarından sənət öyrənən,
xalqının yeni və mədəni həyatı uğrunda
qələmilə çarpışan, keçmişin mənfur
səhnələrini, iyrənc adətlərini, amansız
qanunlarını təsvir etməklə gələcəyə
doğru can atan bu böyük sənətkar XX əsr ədəbiyyatında
sosialist epoxamıza ən yaxın olan yazıçılardan
biridir. Xalqımız da onunla hər zaman fəxr etmiş və
fəxr edəcək, vətən müharibəsinin bu ciddi
günlərində belə dərin və səmimi bir
hörmətlə onun əziz xatirəsini yad edəcəkdir.
“Ədəbiyyat
qəzeti”. 22 dekabr 1943
525-ci qəzet.- 2021.- 10 aprel.- S.20