Sözün, sənətin
eşqilə yaşanmış
ömür
Ötən yüzildə Azərbaycan
söz-sənət mühitində
özünəməxsus yer
tutan yazıçı,
jurnalist, pyeslər müəllifi Məmmədəli Hüseyn
oğlu Tarverdiyev
(20.11.1910 - 24.09.1985) Azərbaycanın Naxçıvan Muxtar Respublikası Ordubad rayon Dəstə kəndində
anadan olmuşdu.
O, 1938-ci ildən Yazıçılar
Birliyinin üzvü,
1977-ci ildən isə
əmək veteranı
idi. 1918-ci ildə
ailəliklə Naxçıvan
şəhərinə köçmüşdülər.
Orta məktəbdə
və texnikumda təhsil alarkən ictimai işlərə meyl etmiş və fəallığı
ilə seçilib. Naxçıvan Vilayət Komsomol
Komitəsində pioner
işi üzrə büronun katibi, təlimatçı, təbliğat-təşkilat
şöbəsinin müdiri
işləyib (1924-1927).
M.Tarverdiyev Naxçıvan Pedaqoji Texnikumunu bitirmişdi
(1927). Yazıçı bir neçə il
müəllim, "Şərq
qapısı" qəzeti
redaksiyasında məsul
katib işləmiş
və sonra Bakı şəhərinə
gedərək diş həkimliyi məktəbində
təhsil almışdı
(1934-1938). Bu dövrdə nasir "Gənc işçi" qəzeti
redaksiyasında şöbə
müdiri, sonradan isə redaktor müavini vəzifəsinə
irəli çəkilir.
Naxçıvan şəhər
zəhmətkeş deputatları
Soveti İcraiyyə Komitəsinin sədri seçilir (1940), bir il sonra
"Şərq qapısı”
qəzetinin redaktoru, Naxçıvan Vilayət
Partiya Komitəsində
şöbə müdiri
(1941-1947), Naxçıvan Tibb
Texnikumunun direktoru, Naxçıvan şəhər
səhiyyə şöbəsinin
müdiri vəzifələrində
işləyir. M.Tarverdiyev həmçinin
ikillik ali-orta partiya məktəbində
təhsil alır.
Naxçıvan rayon partiya komitəsinin birinci katibi olur (1949-1951). Sonrakı illərdə partiya və sovet orqanlarında
fəaliyyət göstərib
və həmçinin
Cəlil Məmmədquluzadə
adına Naxçıvan Dövlət
Musiqili Dram Teatrının
direktoru vəzifəsində
işləyib. Naxçıvan Nazirlər Sovetinin sədr köməkçisi
vəzifəsində ikən
təqaüdə çıxır
(1972). Naxçıvan Vilayət Komsomol Komitəsində Veteranlar Şurasının sədri
olur.
M.Tarverdiyevin ilk mətbu əsəri
1928-ci ilin noyabrında
"Şərq qapısı”
qəzetində çap
olunan "Yenilik qızı" oçerkidir. O, 1929-cu ildən
Azərbaycan Proletar Yazıçılar Cəmiyyətinin
Naxçıvan filialında
fəaliyyət göstərmişdi.
Azərbaycan Yazıçılar İttifaqı yarandıqdan
sonra onun Naxçıvan filialının
məsul katibi olmuşdu. "Bilik" Cəmiyyətinin
şəhər təşkilatına
da rəhbərlik edib.
Nəsr əsərləri ilə yanaşı, pyeslər də yazıb. Yazıçının "Kölgəli
dağ" (1962. quruluşçu
rejissor Tofiq Kazımov, rejissor İsa Musayev, rəssam İzzət Aslanov, bəstəkar Ruhəngiz Qasımova, rejissor assistenti Kazım Hüseynov), "Qəmküsar"
(1974. rejissor Baxşı
Qələndərli, rəssam
Yuran Məmmədov, bəstəkar Məmməd
Ələkbərov, rejissor
assistenti Yusif Haqverdiyev) pyesləri Naxçıvan Dövlət
Musiqili Dram Teatrında
tamaşaya qoyulmuşdu.
Xidmətlərinə görə
"Şərəf nişanı"
ordeni (1946), müxtəlif
medal və fəxri fərmanlarla
təltif olunan M.Tarverdiyevin üç kitabı nəşr edilib: "Naxçıvanın
mayakları" (Oçerklər.
Bakı, Azərnəşr.
1963), "Mehriban insanlar" (Hekayə və oçerklər.
Bakı, Azərnəşr.
1973) və "Kölgəli dağ"
(Pyeslər. Bakı,
Yazıçı. 1984).
Qeyd etdiyimiz
kimi, M.Tarverdiyev uzun müddət Naxçıvanda müxtəlif
vəzifələrdə işləmiş,
mətbuatda müntəzəm
olaraq oçerk və məqalələr dərc etdirmiş, bədii yaradıcılıqla
məşğul olmuşdu. O həmçinin
"İstedadlı", "Hüseynoğlu" kimi gizli imzalarla da çıxış edib.
Dövrün, zamanın tələblərinə,
hakim ideologiyanın diktəsinə
uyğun mətbu əsərlərində (oçerk
və məqalələr)
bu günün oxucusunun marağını
cəlb etməklə
yanaşı o dövrün
mətbuat tarixini, etnoqrafik xüsusiyyətlərini,
mühitini öyrənməkdə
tədqiqatçı mütəxəssislər
üçün kifayət
qədər maraq kəsb edən zəngin materiallar vardır.
Yazıçının bədii əsərləri - hekayə
və pyesləri bu gün də
öz bədii estetik əhəmiyyətini
qoruyub saxlayır və oxucuların marağına səbəb
ola bilər.
M.Tarverdiyev bədii yaradıcılığında
diqqəti cəlb edən xüsusiyyətlərdən
biri də odur ki, nasir
atalar sözləri və məsəllərdən
çox ustalıqla istifadə edir, bu yolla əsərlərinin
bədii yükünü
və bədii tutumunu daha da artırır. Yazıçı
"Çəlik və
şəkil" hekayəsində
"Axtaran tapar",
"Keçənə güzəşt
deyərlər", "Elə
bil təpəsindən
bir qazan qaynar su tökdülər"
və başqa atalar sözü və frazeoloji ifadələrdən məharətlə
istifadə etmişdir.
Hekayə Tünzalə
və Lalənin tanış olub, rəfiqə olmalarından başlayır.
Onlar bir-birini evlərinə qonaq dəvət edirlər. Bu zaman müharibə başlayır. Lalə tibb
bacısı olduğundan
onu da səfərbərliyə
çağırırlar. Lalə hospitalda təsadüfən Tünzalənin
qardaşı Tərxana
şəfqət göstərir,
onlar tanış
olurlar və bir-birinə qarşı sevgiləri yaranır. Müharibə bitəndən sonra
Lalə rəfiqəsi
Tünzaləgilə qonaq
gəlir, rəfiqəsinin
anası Mərifət
xanımı görür
və söhbətləşirlər.
Və beləcə məlum olur ki, Tünzalənin
şair atasını
şərləyərək, haqsız yerə tutublar və Tünzalənin on dörd
yaşı olanda atası dustaqxanada həlak olub. Müharibədən qayıdan Tərxan
atasının dərdinə
dözə bilməyərək
o da ölüb. Tünzaləgilin evlərində masanın qarşısında oturacaqda
yerləşdirilmiş atasının
çəliyi və divardan asılmış Tərxanın şəkili
onun atasından və qardaşından onlara əziz bir xatirədir. Nasirin həyat dolu hadisələri ustalıqla
qələmə alıb,
bədii biçimdə
oxucusuna çatdırması
olduqca inandırıcıdır
və oxucunu haldan-hala salır. Hekayənin mövzu aktuallığı
bu gün də diqqəti cəlb edir. Nasir dövrün naqislik və eybəcərliklərini
tam aydınlığı ilə
oxucunun təfəkküründə
şəkilləndirir. Bəlkə də, M.Tarverdiyev bu hekayəsi ilə otuzuncu illər repressiya və sürgünlərinə
qarşı daxili etirazını, yazıçı-vətəndaş
mövqeyini göstərmək
istəmişdir.
M.Tarverdiyev həmçinin "Zaman",
"Kölgəli dağ"
və "Qəmküsar"
adlı pyeslər yazmışdır. Şair Müzəffər
Nəsirli yazırdı:
"Nasir müharibə
dövründə sovet
adamlarının qəhrəmanlığını,
arxa cəbhə ilə ön cəbhə arasındakı
sarsılmaz əlaqəni
əks etdirən
"Zaman"
pyesini yazmışdı
ki, həmin pyes təfriqə şəklində "Şərq
qapısı" qəzetində
çap olunmuş, oxucular tərəfindən rəğbətlə
qarşılanmışdır".
"Kölgəli dağ"
pyesi dağ mədən fəhlələrinin
həyatından, onların
qayğılarından bəhs
edir. "Qəmküsar"
pyesi isə tanınmış mollanəsrəddinçi,
satirik, nakam şair Əliqulu Qəmküsarın mübarizələrlə
dolu, şərəfli
həyatına həsr
olunub. Müəllif
bu pyeslərin ərsəyə gəlməsində
böyük zəhmət
sərf etmiş, materiallar toplamış, dağ mədən həyatı ilə, eləcə də Qəmküsarın dövrü,
həyatı, məslək
dostları ilə bağlı araşdırmalar
apararaq, sonda bitgin və bədii sənətkarlıq
nöqteyi-nəzərindən yüksək qiymətə
layiq əsərlər
yaratmışdı.
Dəyərli yaradıcılıq irsinə malik Məmmədəli Tarverdiyevin
ötən il
110 illliyi tamam oldu. Uzun illər uğurlu
fəaliyyət göstərmiş
qələm adamının
işıqlı xatirəsi
onu tanıyanların qəlbində həmişə
yaşayacaq. Ümid edirik
ki, gələcəkdə
M.Tarverdiyevin ədəbi
və publisistik yaradıcılığı tədqiqaçılar
tərəfindən yetərincə
araşdırılacaq.
Əsəd QULİYEV
Sənətşünas, AMEA-nın dissertantı
525-ci qəzet.- 2021.- 13 aprel.- S.13.