Uşaqlar
üçün "On yeddi göyərçin"
AMEA Nizami
Gəncəvi adına Ədəbiyyat
İnstitutu Uşaq ədəbiyyatı şöbəsinin
elmi işçisi, filologiya üzrə fəlsəfə
doktoru
Naxçıvanda yaşayıb-yaradan və Azərbaycan
ədəbi mühitinə verdiyi töhfələrlə
geniş tanınara rəğbət qazanan Elxan Yurdoğlunun ədəbi
yaradıcılığı çoxşaxəlidir.
Bir müddət əvvəl E.Yurdoğlunun uşaqlar
üçün nəzərdə tutulmuş şeir və
nağıllardan ibarət "On yeddi göyərçin"
kitabı işıq üzü görüb. Kitabda müəllifin
müxtəlif illərdə uşaqlar üçün
yazdığı şeirlər və nağıllar yer
alır. Şeirlər mövzu və
mündəricəsinə görə bir-birindən fərqli
və rəngarəngdir. Biz bu şeirləri məzmununa
görə belə şəkildə qruplaşdırdıq: Vətən
haqqında, tarixi gerçəklikləri özündə əks
etdirən şeirlər; Müxtəlif məzmunu özündə
ehtiva edən şeirlər.
Şairin yaradıcılığının
aparıcı mövzusu Vətəndir. Xalqına, elinə,
obasına bağlı olan şair öz ruhundakı sevgini,
bağlılığı uşaqlara da ötürmək istəyir,
şeirlərində bu məhəbbəti o qədər
canlı təsvir edir ki, həyatın sərt üzündən
bixəbər olan, qayğısız, firavan həyat sürən
körpə qəlbi bu hisslə dolur, cismi sevgi ilə
yoğrulur. Ayrı-ayrı şəhidlərə
ithaf olunmuş şeirlərində Elxan Yurdoğlu şəhid
Kamranın, şəhid Müşfiqin bədii obrazını
yaradaraq onları uşaqlara örnək kimi göstərir.
Elxan Yurdoğlunun soy-kökümüzə, tariximizə
bağlılığı mühüm məqamlardandır. Şair
Naxçıvanın ayrı-ayrı ərazilərində
mövcud olan tarixi abidələri tərənnüm edən
şeirlərə yer verməklə uşaqlarda öz
keçmişimizə maraq yaradır və bu şeirlər
bir növ uşaqların yaddaş kitabına çevrilir.
Şairin "Möminə Xatın" şeiri ata və
oğulun dialoqu üzərində qurulmuşdur. Bu kiçik poetik nümunə
vasitəsilə müəllif məlum abidənin yaranma
tarixini anlatmaqla uşaqlarda tarixi yaddaşın möhkəmlənməsinə
nail olur. Atabəylər dövləti, bu
dövlətin hakimi Şəmsəddin Eldənizin öz həyat
yoldaşı Möminə Xatının şərəfinə
abidə ucaltması kimi müəyyən faktların şeirdə
yer alması onun tarixiliyini şərtləndirən əsas
amillərdəndir. Sonda şairin oğluna ünvanlayaraq
dediyi sözlər əslində bütün uşaqlar
üçün çağırışdır:
İndi
bax, bu abidə,
Bizim tariximizdir.
Tariximiz
bizimçün
Anamıztək əzizdir.
Oğul,
sən də tarixi,
Bax belə sevməlisən.
Tarixini
öyrənib
Əzbərdən bilməlisən.
Uşaq ədəbiyyatı nümunələri yaradan
yazıçı uşaqların psixologiyasını,
onların yaş səviyyəsini nəzərə almalıdır. Bu barədə Zahid Xəlil
və Füzuli Əsgərli "Uşaq ədəbiyyatı"
dərsliyində yazır: "Uşaq əsəri yaratmaq
üçün sənətkardan böyük bir məharət
tələb olunur. Uşaq ədəbiyyatı
nümunələri özünün forma
yığcamlığı, məzmun aydınlığı,
dil sadəliyi, axıcılıq, oynaqlıq və ahəngdarlığı
baxımından böyüklər üçün yazılan
ədəbiyyatdan fərqlənir. Həmçinin,
bu ədəbiyyatda obrazlı ifadələrdən gen-bol
istifadə etmək məqbul sayılmır". Elxan Yurdoğlunun yaradıcılığında biz
bütün bu məziyyətləri müşahidə edirik.
O, şeirlərində
predmetin açılmasında konkretliyə
çalışsa da, eyni zamanda müfəssəl təsvirçiliyə
də nail olur.
"Üçrəngli
bayrağım" şeirində milli qürür yerimiz olan
bayrağımız yüksək şərəf hissi ilə
anılır:
Dövlətlər
arasında
Yolumdur, mayağımdır.
Canımdan
keçəcəyim -
Üçrəngli bayrağımdır.
Yuxarıda qeyd etdiyimiz kimi, Elxan Yurdoğlu şeirlərinin
mövzusu bir-birindən fərqli və rəngarəngdir. Şairin
"Rəngarəng toplar" şeiri elə uşaqların
rəngarəng dünyasının poetik təcəssümüdür.
Ağ, sarı, yaşıl, qara topu olan balaca
bunlardan yalnız qırmızı olanı xoşlayır.
Müəllif bu
misralarda əlçatmaz ənginliklərdə dolaşan
uşaq xülyasının dolğun təsvirini yaradır,
onun iki yaşı olmasına rəğmən gələcəklə
bağlı arzularının olması oxucuda maraq doğurur.
Elxan Yurdoğlunun şeirlərində uşaqlar
dünyada hər şeydən uca tutulur, onların xoşbəxtliyi,
firavan yaşaması bütün arzulardan öndə gedir. "Uşaqlar
xoşbəxt olsa" şeirinin baş qəhrəmanı
olan qızcığaz gəlinciyi ilə oynayarkən onunla
birgə keçirdiyi əyləncəli zamandan bəhs edir.
Gəlinciyinin də tezliklə böyüməsini,
onla birlikdə məktəbə getməsini istəyir.
Şeirin sonunda müəllif deyir:
Xoşbəxt
olsa uşaqlar
Dünyamız çiçək açar.
Həyatımız
gül olar,
Hər yana ətir saçar.
Məşhur
rus tənqidçisi V.Q.Belinski uşaq ədəbiyyatına
dair mülahizələrində yazırdı: "Uşaq
yazıçısının yaranması üçün
çox, olduqca çox şərtlər vardır: nəcib,
sevən, diqqətli, sakit, körpəcə-sadədil bir qəlb,
yüksək məlumatlı bir idrak, predmetlərə
aydın bir baxış, yalnız canlı bir təsəvvür
deyil, həm də canlı, şairanə bir xəyal, hər
şeyi canlı, zəngin surətlər halında təsəvvür
etməyə qabil bir xəyal lazımdır. Aydındır
ki, uşaqlara qarşı məhəbbət, uşaq
yaşının tələb, xüsusiyyət və təfərrüatı
dərindən bilmək də ən mühüm şərtlərdəndir".
V.Belinskinin sadaladığı bütün
keyfiyyətləri E.Yurdoğlunun şeirlərində görmək
mümkündür. O, uşaqlara yüksək insani
mövqedən yanaşır, onların dünyaduyumunu hiss
edir.
E.Yurdoğlu yaradıcılığını səciyyələndirən
mühüm keyfiyyətlərdən biri onun şeirlərinin əksəriyyərtində
bəşəri ideyaların əks olunmasıdır. Ədəbiyyatda
daim ucalıq, hərarət, səmimilik simvolu olan Günəş
obrazı E.Yurdoğlu poeziyasında da eyni funksiyanı yerinə
yetirir. Onun qəhrəmanları olan uşaqlar günəş
kimi əlçatmaz olmağı, günəş kimi
uşaqları üşüməyə qoymamağı
arzulayır:
Yaxınlaşıb
soruşdum,
- Niyə
üzgünsən, qızım?
- Dedi ki,
istəyirəm
Günəşə məktub yazım.
Yazım
ki, qış gələndə,
Yenə isitsin bizi.
Üşüməyə
qoymasın,
Kiçik əllərimizi.
Şeirlərinin
böyük əksəriyyətini ətrafındakı
uşaqlarn hərəkətlərindən, sözlərindən,
ümumiyyətlə uşaqları müşahidə edərək
götürən şairin Günəşə fərqli
mövqedən yanaşan bir obrazı da var: Qadir. "Qadir günəşdən küsüb
şeirində maraqlı sujet var. Balacanın məktəbdə
oxuduğu dövrdə ilk dəfə qar yağır və tənəffüsdə
sinif yoldaşları ilə qartopu oynamaq istəyir. Dərsin sonunda isə gördüyü mənzərə
fərqlidir. Günəş
çıxıb və qarı əridib. Beləliklə
də qəhrəman Günəşdən küsür.
Şeirin sonunda balaca bunu maraqlı şəkildə dilə gətirir:
Bəs
deyirdilər Günəş,
Çox sevir uşaqları.
Uşaqları
sevsəydi
Əritməzdi qarları.
Ona
görə Günəşdən
Küsmüşəm, incimişəm.
Bir də
qar yağan kimi
Özümə
söz vermişəm,
Qartopu
düzəldərək
Vuracağam
Günəşi.
Getsin
göyü isitsin,
Yerlə olmasın işi.
Uşaq ədəbiyyatı ilə məşğul olan
yazıçıların əsas məqsədi uşaq təbiətinin,
uşaq aləminin gözəlliyini, yüksək
poeziyasını açıb göstərmək, sadə,
lakin mənalı obrazlarla onu təsvir etməkdir. Böyük şairimiz Səməd
Vurğun demişdir: "Uşaq insandır! Onun
sadə görünən oynaq, daima xoşbəxt və azad təbiətində
böyük insanların bütün xassələri
mövcuddur. Düşünmək, duymaq,
sevmək, küsüb-incimək, ağlamaq, gülmək, qəzəblənmək,
xatırlamaq, xəyala dalmaq, ümid və arzulara bağlanmaq,
yaxınlıq, hörmət - bütün insan xassələri
uşaq aləmində mövcuddur". Elxan
Yurdoğlunun bəhs etdiyimiz kitabında elə şeirlər
vardır ki, bunlar sırf yazıçının
uşaqlıq xatirələri ilə bağlı qələmə
alınmışdır. "Ayrılmaq çətindi
sizdən", "Bibimin nağılları",
"Doğma kənddə uşaqlıq", "Atamın
cavabı", "Qafar baba" və s. bu qəbildəndir.
Elxan Yurdoğlu şeirləri içərisində məktəb,
təhsil, tədrislə bağlı şeirləri də
çoxdur. Bunlardan "İlk müəllim", "Məktəb",
"Kitab" şeirlərini misal göstərə bilərik.
"On yeddi göyərçin" kitabına təkcə
poetik nümunələr deyil, nəsr əsərləri də
daxil edilib. Müəllifin nəsr əsərləri
nağıl üslubunda qələmə alınıb. Bu hekayələri oxuyarkən folklorumuzdan
süzülüb gələn təhkiyə ənənələrini,
nağıl elementlərini müşahidə edirik. Eynən nağıllar kimi Elxan Yurdoğlunun hekayələri
də "biri vardı, biri yoxdu" ifadəsi islə
başlayır. Sehirli nağıllara xas
fövqəltəbii xüsusiyyətlər burda da
özünü göstərir. Məsələn,
"On yeddi göyərçin" əsərindəki nənənin
sevərək əzizlədiyi göyərçinlər nənə
dünyadan köçdükdən sonra da ona sadiq qalaraq ruhən
nənənin otağında dolaşırlar. Elxan Yurdoğlu nağılın içində
nağıl nəql edir. Kiçik
yaşlı oxucular bu nağılı oxuyarkən həm
müxtəlif oyun adlarından xəbərdar olurlar, həm də
keçmiş xalq adət-ənənələrimizi öyrənirlər.
Xalqın özünəməxsus
keçmişinin nağıllarda əxz olunması,
onların uşaqlara təlqin olunması əhəmiyyətli
məsələlərdəndir.
Elxan Yurdoğlunun poeziyasındakı tarixilik nəsr
əsərlərinə də sirayət etmişdir. Onun
"Qorqud Dədə" nağılında qədimliyi ilə
bütün dünyaya səs salmış "Kitabi-Dədə
Qorqud" dastanının motivlərindən istifadə
olunmuşdur. Eləcə də "Üzən adam"
nağılında müəllifin əfsanə motivlərindən
yola çıxaraq qələmə aldığı
maraqlı nümunə ilə qarşılaşırıq.
Bu tendensiya müəllifin digər nağıllarında da
özünü göstərir.
"On yeddi göyərçin"
kitabı elmi ədəbi və publisistik camiədə öz
imzasını uğurla tanıda bilən Elxan Yurdoğlunun
uşaq ədəbiyyatı sahəsində, xüsusilə
folklorun nağıl janrında da bir-birindən maraqlı və
inamla deyə bilərik ki, seviləcək nümunələr
ortaya qoyduğunun göstərcisidir. Bu yerdə ədəbiyyatşünas
alim Hüseyn Həşimlinin müəllif haqqında söylədiyi
bir fikri xatırlatmaq istərdik: "İstedadlı və məhsuldar
qələm sahibi Elxan Yurdoğlunun elmi və ədəbi
düşüncəsi geniş imkanlara malikdir. Və ən
önəmlisi də odur ki, bu genişlik keyfiyyətin zəifləməsi
hesabına baş vermir. Elxan Məmmədov həm
şair, həm tədqiqatçı, həm də tərcüməçi
kimi səmərəli və dəyərli əsərlər
ortaya çıxarır (buraya onun aktual mövzularda qələmə
aldığı publisistik məqalələri də əlavə
etmək yerinə düşər). Bütün bunlar isə
Elxan Yurdoğlunun yurda, xalqa əsl övlad sədaqəti və
məhəbbəti ilə ziyalı xidmətinin danılmaz
göstəriciləridir". Dəyərli alimin bu fikirləri Elxan Yurdoğlunun
haqqında bəhs etdiyimiz uşaq ədəbiyyatı sahəsindəki
uğurlu addımı ilə də sübuta yetir.
Son olaraq qeyd edək ki, Elxan
Yurdoğlu elmi, bədii, publisistik
yaradıcılığında daha çox fərqli
mövzularda ümumi məzmunda əsərlərə
üstünlük versə də, uşaq ədəbiyyatı
sahəsində də peşəkar səviyyədə,
uşaq təfəkkürünə, maraqlarına uyğun əsərlər
yaratmağa müvəffəq olmuşdur. Onun uşaqlar üçün
yazdığı şeirlər və nağıllar bundan
sonra da bu sahədə dəyərli yeni nümunələr
ortaya qoyacağını deməyə əsas verir.
Gülnar Qəmbərova
525-ci qəzet.- 2021.-
13 aprel.- S.14.