Kişilər
Esse
RƏSUL RZA VƏ "ARŞIN MAL
ALAN"
Yaddaşsızlıq böyük bəladır. Bu bəlanın
fəsadları Ç.Aytmatovun məşhur romanında
çox təsirli bir şəkildə göstərilib -
yaddaşını itirən gənc hamının gözü
qarşısında doğmaca anasını "uf" demədən
öldürür.
Ən
acınacaqlısı budur ki, vaxtilə öz canları,
sağlamlıqları bahasına bizim
yaddaşımızı diri saxlamaq üçün 1001 əziyyətə
qatlaşmış Kişilər bu gün
yaddaşsızlıq sindromunun girovuna çevriliblər.
İndi doğma dildə nitqini Qərb ləhcəsi ilə
"super", "yes", "uy da" kimi frazalarla bəzəyən
gənclər bilmirlər ki, Xruşşovun hakimiyyəti
dövründə bu dilin dövlət dili kimi konstitusiyada təsbit
olunmasına nail olan, buna görə də bütün vəzifələrdən
qovulan, lakin həmin o böhranlı anlarda da ləyaqətini
itirməyən Mirzə İbrahimovun, baş redaktoru olduğu
Azərbaycan Sovet Ensiklopediyasının ilk cildinin
qırmızı yox, yaşıl rəngdə nəşr
olunmasına, həmin cilddə Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti
haqqında geniş məqalənin getməsinə "göz
yumduğuna" görə işdən çıxarılan
Rəsul Rzanın, "Gülüstan" poemasına görə mənəvi və fiziki terrordan
yalnız Heydər Əliyevin sayəsində xilas olan Bəxtiyar
Vahabzadənin... varisləridirlər. Bəli, belə Kişilər
vaxtilə milli yaddaş uğrunda mücadilə aparıblar -
özü də yüksək imtiyazlardan, vəzifələrdən
məhrum ola biləcəklərindən
ehtiyat etmədən, bu, onlara həyatları bahasına
başa gələcəyi təhlükəsi olsa belə...
Xalq şairi Rəsul Rzanın adını çəkdim
- yadıma bir əhvalat düşdü. Onu kino
tarixçimiz Aydın Kazımzadədən eşitmişəm.
Çoxları
bilmir ki, indi dünya kinosunun 100 ən yaxşı filmi
siyahısına daxil edilən "Arşın mal alan" (I) filminin ekranlara gedən yolu necə
məşəqqətli, əziyyətli olub və hətta bu
filmi elə beşikdəcə boğmaq istəyiblər. Amma bilmək lazımdır.
Film Moskvada Kino Komitəsində qəbul
üçün müzakirə olunanda o dövrün bir
çox nüfuzlu kino xadimlərinin amansız tənqidinə
məruz qalır. İnqilabdan əvvəlki həyatı əks etdirsə
də, filmdə milli geyimdə gəzən xanımların,
başıpapaqlı bəylərin tənqid olunmaq əvəzinə
şən, şux bir stixiyada təsvir olunması bunları necə
qıcıqlandırırsa, başlayırlar tacirləri, bəy
qızlarını "vəsf edən" filmi yıxıb
sürüməyə. Lenin haqqında 2 film çəkdiyinə
görə hər qoltuğunun altında bir qarpız gəzdirən M.Romm
isə lap vəcdə gələrək deyir:
- Bu film
antisovet filmdir. Ondan burjua millətçiliyi iyi
gəlir.
Müzakirədə
iştirak edən, bayaqdan bütün
çıxışçıların cavabını verib
yerində otuzduran Azərbaycanın kino naziri - 34 yaşlı
Rəsul Rza ayağa qalxıb onun sözünü kəsir: -
DANIŞIĞINIZA FİKİR VERİN, HƏDD QOYUN VƏ
BİZİM FİLMLƏRİMİZİ
İYLƏMƏYİN. ƏYALƏT
KİMİ BAXDIĞINIZ RESPUBLİKALARIN
FİLMLƏRİNİ İYLƏMƏK KİMİ
QEYRİ-İNSANİ MƏŞĞULİYYƏTDƏN
ƏL ÇƏKİN. FİLMİ
İYLƏMİRLƏR, ONA BAXIB AĞIL VARSA,
NƏTİCƏ ÇIXARIRLAR.
Bu kişiyə necə KİŞİ deməyəsən?
DÜŞMƏNÇİLİYİ
NECƏ APARMALI?
Dilimizdə
belə bir deyim var: "Düşmənçiliyi də
kişi kimi aparmaq lazımdır".
İlk baxışdan "düşmən" və
"kişi" sözləri bir-biri ilə uyuşmur. Aydındır ki,
düşmənçiliyi kişi kimi
yalnız kişi adamlar apara bilər. Kişiyə isə bizdə
böyük hörmət və ehtiram var. Bu, dolayısı ilə
o demək deyilmi ki, səninlə kişi
kimi düşmənçilik edən şəxsə də
hörmət və ehtiramla yanaşmalısan?
Elə
belədir ki var!
Azərbaycan tarixi, ədəbiyyatı, kinosu bunu təsdiq
edən xeyli fakt verir. Baxın:
...Kərbəlayı
İsmayıl Arazın o tayına keçəndə qan
düşməninin kişiliyinə güvənərək
boylu gəlinini onun evinə qoyur, namusunu ona etibar edir...
...Abbasqulu
bəy Səmədin evində Qəmlonun qeyrətsizliyinə
şahid olana qədər qəddar, kinli də olsa onu kişi bilir, haqqında pis sözlər işlətmir...
..."Dəli
Kür" romanında Cahandar ağa bütün namərd əməllərinə
rəğmən Allahyarla kişi kimi düşmənçilik
aparır, "Get, paltarını gey, tüfəngini
görür, atına min, gəl" - deyib onu təkbətək
döyüşə çağırır..
...Həmin
romanın başqa bir yerində Allahyar Cahandar ağanın
qızını qaçırıb onun qan düşməninin
evinə aparır ki, namusunu ləkələsin. Ev sahibi
qızın Cahandarın qızı olduğunu biləndə
Allahyarı öz evindən iti qovan kimi qovur: "Rədd ol,
alçaq. Mən düşmənçiliyi sənin
kimi namərdcəsinə yox, kişi kimi aparıram".
Sonra Salatını tər-təmiz ata evinə qaytarır...
Lakin ən təsirli epizod Ənvər Məmmədxanlının
"Babək" kinopovestindədir. Filmdə
bacarıqsız, əfəl sərkərdə kimi təqdim
olunan İbn Muas kinopovestdə igid, cəsarətli bir ərəb
cəngavəridir. Döyüş vaxtı bütün əsgərləri
qaçıb onu tək qoyurlar, o isə təkbaşına
sona qədər döyüşüb həlak olur. Babək
onun meyitinə yaxınlaşıb deyir:
- BU ADAM
TƏK QALDI, AMMA SONA QƏDƏR CƏSUR ƏSGƏR
KİMİ CƏSARƏTLƏ DÖYÜŞDÜ.
DÜŞMƏN DƏ OLSA, O, TƏRİFƏLAYİQDİR.
ONU ÖZ QILINCI İLƏ HÖRMƏTLƏ DƏFN EDİN!..
YENƏ DƏ NİYAZİ!..
(Maestro öz
"bostanının" avara gözətçisini kabinetindən
necə qovdu?)
Dahi Niyazi
bir sıra keyfiyyətlərinə görə, təbii ki,
çoxları üçün həm də "çətin
adam" idi. Məsələn,
musiqidə həddən artıq tələbkar, güzəştsiz,
prinsipial olan maestro ifa etmək üçün ona təqdim
olunan zəif əsərin not kağızlarını "Bu
nədir? Niyə musiqimizi zibilləmək
istəyirsən?" - deyə elə
müəllifin gözləri qarşısında əzib zibil
qutusuna ata, ən yaxşı halda özünə qaytara
bilirdi. Bu isə şöhrət azarına tutulanların,
özlərini "dahiliyə namizəd" hesab edənlərin
xoşuna gəlmir, onları Niyazinin hörmət və
etimadını qazanmağın daha "təsirli"
yollarını axtarmağa sövq edirdi. Vaxtilə Arif Məlikovun
mənə danışdığı bir əhvalat buna
yaxşı illüstrasiya ola bilər.
Niyazi və
Qara Qarayevin arasının soyuq olmasından özünə
diqqət, maestronun isə etibarını qazanmaq şansı
kimi faydalanmaq istəyən birisi bir gün necə olursa pəncərədənmi,
bacadanmı özünü salır Niyazinin kabinetinə və
başlayır Q.Qarayevi "ifşa" etməyə:
"Filan yerdə sizin haqqınızda belə dedi... Filan
vaxtda sizə belə sataşdı, bostanınıza belə
daş atdı"...
Niyazi nəhayət,
əlini masaya çırpıb əsəbi tərzdə onun
sözünü kəsir:
- Mən
səni hələ ki, bostanıma gözətçi təyin
eləməmişəm. Sən kimsən ki, Qara
Qarayev haqqında danışmaq, onun dediklərinə
münasibət bildirmək fikrinə düşmüsən?
Onun ayağı bildiyinin heç onda birini sənin
başın bilmir. Dur, rədd ol burdan! Nə
vaxt Qarayev haqqında danışmaq mandatı qazanarsan, onda
qapını döyərsən.
LƏYAQƏTLİ
KİŞİLƏRİN VARİSİ MUSTAFA MEHMANDAROV
Təsəvvür edin, bir musiqi fanatı gecə saat 2-3
radələrində vacib bildiyi bir məsələ ilə
bağlı gənc bir musiqiçiyə Messencer ilə məktub
yazır ki, səhər açılanda ilk növbədə
bu məktuba cavab alsın. Amma yazısına elə son nöqtəni
qoyan kimi cavab gəlir və bu iki şəxs bir növ
bir-birini çoxdan axtaran gecə müsahibinə
çevrilirlər...
Həmin məktubu yazan - bəndəniz, onu
cavablandıran şəxs isə həmin anlarda kəşf
etdiyim gənc dirijor, skripkaçı, dəyərli ziyalı
Mustafa Mehmandarov idi.
Mustafanın hər bir azərbaycanlının qəlbində
xüsusi yeri olan soyadı onun mənsub olduğu Rüstəmbəyovlar
və Tağıyevlər şəcərəsinin əzəməti
ilə çox ahəngdar şəkildə səsləşir. Bu gəncin uzun illər
konservatoriyada çalışmış nənəsi Leyla
xanım millətimizin maariflənməsi, tərəqqisi naminə
milyonlarını "uf" da demədən xərcləyən
Hacı Zeynalabdin Tağıyevin dost-doğma nəticəsidir
və Mustafa müəllimin bu yaşda nail olduğu
uğurlar, musiqi mədəniyyətimizin inkişafı naminə
gördüyü işlər də öz sələfləri
kimi mənəvi borca sədaqətinin, xalqa təmənnasız
xidmətinin bariz nümunəsidir.
Hansı uğurlar, hansı işlər - bu barədə
mütəmadi olaraq sizə məlumat verməyə
çalışacam. İndi isə məhz Mustafa müəllimin
sayəsində dahi bəstəkarımlz Fikrət Əmirovun
dahilərin dahisi Üzeyir Hacıbəyov haqqında ürək
titrədən bir xatirəsini elə Mustafanın öz dilindən
sizə təqdim edirəm. Oxuyaq və xalqa
başucalığı gətirən kişilərimizi daha
yaxından tanıyaq:
...1942-ci
ildə uzun sürən müalicədən sonra ordudan tərxis
olunub Bakıya qayıdan F.Əmirovun bu xatirəsini həmişə
həyəcanla yada salıram.
"Mən Bryansk-Voronej cəbhəsində ağır
yaralanıb müalicə aldıqdan sonra axırıncı
var-dövlətimi - bir cüt əsgər çəkməmi
yeməyə və biletə dəyişib qatarla Bakıya
qayıtdım. Vağzalda enən kimi bu şəhərdə
mənə doğma olan yeganə ünvana - konservatoriyaya
yollandım. Xəstə idim və
çox arıqlamışdım. Üst-başım,
geyimim də pis gündə idi. Üzeyir
müəllim məni görüb bağrına basdı,
doğma övladını görürmüş kimi sevindi.
Dedi ki, sənin gəlişinə sürpriz
hazırlamışıq. Bu, cəbhəyə
yollanmamışdan əvvəl yazdığım fortepiano
üçün variasiyaların çap olunmuş notları
idi. Təşəkkür etdim və Gəncəyə
- əzizlərimin yanına getmək istədiyimi bildirdim.
Qəti etiraz etdi: "Bu görkəmdə ora getsən
ananın ürəyi dözməz - dedi. -
Bir-iki gün qal, özünə gəl, sonra gedərsən".
Sonra məni
evə apardı, doyunca yedizdirdi, həyat yoldaşı Məleykə
xanıma mənim üçün vanna və yataq
hazırlamağı tapşırdı...
Səhər oyananda Üzeyir bəy evdə yox idi. Məleykə xanım təptəzə
bir kostyumu mənə uzadıb dedi ki, Üzeyir bunu sənin
üçün qoyub. Kostyumu geyinəndən sonra cibinə
200 manat pul qoyulduğunu da gördüm...
Sonralar hər
dəfə iştirakçısı olduğum dəhşətli
döyüş səhnələri yadıma düşəndə
Üzeyir bəyin bu alicənablığını da
xatırlayırdım və yaralarımın
sızıltısı o dəqiqə yoxa
çıxırdı..."
Əlisəfdər HÜSEYNOV
525-ci qəzet.- 2021.- 15 aprel.- S.11.