Yer üzünün xəlifəsi və
gizli yolçu
"Özünüzü tanıyın!"
Məhəmməd
peyğəmbər
"Başqasından niyə bəhs edirsən ki? Halbuki səndən
başqa bəhs ediləcək kimsə yox".
F.Əttar
"Bilmədin sən səni".
Y.İmrə
"İnsanı anlamaq üçün görmək
lazım deyil.
Çünki insan görünəndə daha
anlaşılmaz olur".
Mişel
Monten
"Oğlum,
səni nə hala gətirdilər, xatırla kim
olduğunu!"
Nayman Ana
İnsanın
ilk anası Atadır! Yəqin deyəcəksiniz
ki, bu, necə olur? Yer üzünün ilk
qadını (anası) Həvvanın Adəmin sol
qabırğasından yarandığını yada salaq.
Onda görəcəyik ki, doğrudan da ilk ana
Atadır. Yəni bəşəriyyətin
həm atası, həm də anası Adəmdir?!
Allahın yer üzündə xəlifə elan etdiyi insanın bir adı da
"Şahizəyivvül-həyat"dır. "Kainatın"yaranmasına
6 gün insanın yaranmasına 40 il sərf edilib" -
(C.Rumi). Allah 18 min aləmi insandan
ötrü, insanı özündən ötrü (ona ibadət
etsin deyə) xəlq etmişdir. Şumer
heroqlifi B-liu insan deməkmiş.
Qədimlərdə insana "20" də deyiblər
(10 ayaq, 10 əl barmaqlarının sayına görə).
...İlk dəfə Allahın əmrini Şeytan, daha
sonra Adəm və Həvva pozub, günaha batıb, deyirlər.
Əslində, bu, belədirmi?
Bir halda
ki, keçmiş dini bilgilər və inanclarda
hallandırılır ki, Allah əvvəllcə 3 mələyinə
müxtəlif vaxtlarda "Yerə gedin, ordan torpaq gətirin,"
- dedi. Əvəzində Yer kurəsi Allahın əmrini
pozdu, yəni insan düzəldilməsi üçün bir ovuc
torpaq verməkdən imtina etdi. Ta 4-cü mələk
Əzrayıl Yerə enənəcən və bir ovuc torpaqla
dönənəcən...
Demək, Allah ilk dəfə Yerin tabe olmadığı,
ilk günaha Yerin etdiyi ortaya çıxmırmı?! ...İnsanın
idealı-bütün səhvlərdən və günahlardan
xali hesab olunan Allahdır. Allahın da idealı
insandır!
Kamil insan Allahın bütün xəlq etdiklərindən
üstün olan, Yer üzünün əşrəfi deyilən
varlıqdır. "Bismillah"la başlayan "Qurani-Kərim"
"Nas" ("insanlar") surəsiylə
sonuclanmırmı?!
***
Türk mifoloji baxışlarına görə ilk insan
Targıtay olub. Skandinav mifologiyasında ilkin inək buzdan
çıxıb və onu yalayaraq ilk insanı yaradıb.
Amerikalı tədqiqatçı Con Motlokun
yazdığı "Ey dünya insanları, "həpiniz
Türksünüz" kitabından məlum olur ki, ilk dəfə
4 insan yaradılıbmış. Onlar qanad
çıxarıb bir yerdən başqa yerə
uçmağa, istədikləri kimi hərəkət etməyə
başlamışlar. Allahı az qala
saymağı yaddan çıxarmaq istəmişlər.
Özlərini "Allah" kimi hiss etməyə cəhd ediblər.
Allah həmin insanları cəzalandırıb,
məhv edib. Nəhayət,
yaradılışın Adəm dövrü gəlib.
...İnsanların daha bir allahlıq iddiası "Babil
qülləsi"ni tikməkləriylə
başladı. Bu iddiaya düşdükləri
üçün isə dərhal yenə də cəzalandırıldılar.
Yatıb qalxınca, əvvəl bir dildə
danışdıqları halda, müxtəlif dillərdə
danışmağa başladılar, bir-birilərini
anlamadılar. Qüllə
yarımçıq qaldı. ...İnsanlar
öz əcdadlarını "yara" (yaradan) hesab edirdilər.
Allahla, "yara"danla (əcdadla) insanın
birliyi (vəhdəti-vücud) hələ qədim dövrlərdə
insanlara məlum imiş. Məsələn, yəhudilər
"Rəbb" (Allah-müəllim) sözüylə sıx
bağlı olan "Rabbin" sözünü işlədirdilər
ki, bu da onların dini ustadlarına - müəllimlərinə
aid söz idi...
Azərbaycanda
adam adlarında bu
"yaxınlaşma"ya onlarca misal tapıb çəkmək
olar: Allahverdi, Tanrıverdi, Allahqulu, Rəbiyət, Rəhman, Rəhim,
Qadir, Əkbər, Kərim, Cəlal, Camal, Əhəd...
***
Çinlilərin 5 min ildən çox yaşı olan
"Kei-Çink" kitabında fövqəlinsana məxsus
xüsusi qabiliyyətlərə malik müdrik insanlardan da
söhbət açılır. "Onlar vəhdət
halında yaşamışlar. Bu
dünyadan qoparaq dünyəvi işlərdən əl
çəkmişlər. Enerjilərini
qorumuş, ruhlarını isə olduğu kimi mühafizə
etmişlər. Bütün kainatı gəzə
və səyahət edə və ətrafı 8 fərqli yerdən
görə və duya bilirmişlər. Onlar
bu üsullarla güclənmiş və ilahi varlıqlara
çevrilmişlər".
...İsa
Muğannanın "Məhşər" romanında bir
epizod var: Dərisi soyulduqdan sonra Nəsiminin Hələbin 8
darvazasından sağ-salamat (!) çıxıb getdiyini
görüblər.
...Mayyalıların
"Topal-Ruh" adlı müqəddəs kitabında isə
ilk insanların tanrılaşma iddiasının səbəbi
və sonu öz əksini belə tapmışdır. Onlara zəka bəxş olunmuşdu,
baxırdılar, bir göz qırpımında uzaqları
görə bilirdilər. Yaradan və Quran onlardan
soruşdu: "Vəziyyətiniz haqda nə
düşünürsünüz? Baxın! Dünyanı
diqqətlə izləyin və görün!" Və onlar da birdən-birə yerdə nə varsa
görməyə başladılar. Onlar hər
şeyi bilirdilər və göyün əyriliklərini, 4
küncünü, 4 nöqtəsini və yerin yuvarlaq səthini
araşdırırdılar. Lakin Yaradan və
Quran bunları eşitdiyinə şad olmadı. Bizim yaratdıqlarımızın dedikləri xoş
deyil. Onlar hər şeyi bilirlər".
Məsləhətləşdilər: Onlara nə etməli? Elə edək ki, görmə bacarıqları
yaxınlıqda olanları əhatə etsin, yer səthinin
kiçik bir hissəsini görə bilsinlər. Onlar - bizim yaratdıqlarımız bəsit
varlıqlar deyilmi? Tanrı olmaqları nəyə
lazımdır? Bu gedişlə onlar uzaqları və hər
şeyi görə bilən Bizlərə bərabər ola bilərmi!" Yaradan və Quran bunları
dedi. Birdən-birə yaratdıqları insan adlı məxluqların
təbiətini dəyişdirdilər...
Bir vaxtlar
şimal qütbündə yaşayan hiperboriyalılar da bədənlərini
istədikləri vaxt tərk edə, yerin hansı hissəsinə
istəyirlərsə, səyahət edə bilirmişlər:
XIX əsrdə yaşamış Aşıq Alı sanki
onların yanında durub deyirdi bu sözləri... "Zahirdə bir nəfərəm, sanırlar,
beş meydandayam!"
...Hind
mifologiyasında Naqalar yarı tanrı varlıqlar idi. İlanı öz əcdadları bilirdilər.
Yarıilan, yarıinsan şəklindəydilər... İstəyəndə ilana, istəyəndə
insana çevrilə bilirdilər.
...Homerin əsərlərində
bütün böyük kişilərin tanrının soyundan
gəldikləri söylənir.
...Keçmişdəki
fövqəladə insanla indikinin fərqi budur ki, indiki
keçmişdəkinə nisbətən neandertal meymun səviyyəsindədir.
***
Con
Motlonun yazdığı kitabda deyilənlərin
hamısına inansaq, onda gərək buna da inanaq ki: "Adəmin
Türk adı - Olmakdır" (Allahın "ol!"
sözüylə necə də səsləşir!)
***
Altaylılara görə, İnsan kitabdan yaranıb.
Altay mifologiyasında deyilir ki, dünyanın sonu gələndə
kişilər bir barmaq böyüklüyündə olacaq.
"Qabaxlar insannar çox yekəymişlər. Təkcə
dizdən aşağı ayaxlarının uzunluğu 2 metr
yarım imiş. Gör onda bədənlər
nəqqədər olar?! Onlar min ildən
çox yaşayırmışlar. Günlərin
bir günü allahlıq sevdasına düşüllər.
Allah da hirsdənib bınların ömrünü azaldır,
özlərini də xırdaladıp bizim günümüzə
salıb..."
"Qabaxlar uzuxlar olublar. Çox hündür
imişlər. Hər biri bir çinar
kimi. Ona görə də indinin özündə də
bir uca boylu adam görəndə deyirlər
ki, Uzuxdu. Uzuxlar bizim əcdadlardan olublar.
Özü də yaşarışlar yüz il,
iki yüz il, üç yüz il. Günlərin
bir günündə uzuxlardan biri meşədən odun
qarmağa gedirmiş. Orada gözünə
qəribə bir şey dəyir. Oycuna
alıf öyə gətirir. Bütün
uzuxlar da onun başına toplaşırlar. Başlayırlar bu əcayib şeyə baxmağa.
Birdən bir ağsaqqal qabağa gəlif deyir:
- Bu əcayif
şey deyil. İnsandı. Vaxt
gələjəy bunnar yer üzünü götürəjəy.
Bizi də əvəz eyləyəjəklər.
İnsanı
tutub gətirən Uzux bərkdən gülür:
- Bu
özü nə şeydi ki, bizi də əvəz edə
bilsin. Boyu heç mənim qarışım qədər
də deyil. Elə oycumu yumsam, əlimdəjə
canı çıxar.
Qoja Uzux
deyir:
- Yox, elə
döyül. Bunnar bizdən çox-çox
ağıllıdılar. Özü də
vaxt gələjəy doğrudan da bizi əvəz edəjəylər.
İnsanı
gətirən Uzux deyir:
-
Yaxşı, indi ki, belə oldu, mən onu imtahan edərəm.
Əgər sözümü yerinə yetirsə,
inanaram, özü də buraxaram, gedər. Yox, əgər yerinə yetirməsə, onda
çüj-müjdür. Ovucumu yumaram, əzilib ölər...
Uzuxun bir atı varmış. Dam boyda. Elə hündürüymüş ki, baxanda
adamın papağı düşürmüş. Uzux töyləyə girib atı çəkə-çəkə
gətirir insanın yanına. Sonra da bir torvaya bir az arpa tökür, deyir:
- Ey insan,
bu torvada arpa var, keçir atın başına, qoy yesin.
İnsanın boyu ata çatamı bilərdi? Heç
ayağının yarısı boyda da deyildi. Amma o torvanı baş tərəfindən
başlayıb arpaya çatınca qattayır. Sonra da torvadakı arpanı ata göstərib
yırğalayır, başlayır muşqurmağa. At səs eşidib aşağı baxır. Arpanı görən kimi başını torbaya
salır, arpanı yeməyə girişir.
Bunu belə
görən Uzux əlini əlinə vurub bərkdən
gülür və deyir:
- Bir buna
bax, bunun boyuna bax, gör torvanı atın boynuna necə
keçirdi. Bir qarış boyu ilə torvanı dam boyda
atın başına keçirdisə, deməli, bizi də əvəz
eləyəjək". ("Azərbaycan
mifoloji mətnləri" kitabından. Bakı.
1988),
***
Uzuxlar nəslinə oxşar nəhəng insanlar bizim
Qazax-Tovuz tərəflərdə, Ceyrançöldə də
yaşamışlar. Onlar haqda danışırlar ki,Kür çayından
20-30 km uzaqda olmasına baxmayaraq, birisi susuzlayanda, bir
ayağını Sac dağına, o biri ayağını
Çoban dağına qoyub əyilib Kürdən su içərmiş.
***
İnsan xəlq edildiyini, Allahın xəlifəsi olaraq
yaradıldığını unutmasın gərək.
Özünü
yalandan şişirdib dağın başına qoymaqdan,
böyük olan Yaradandan böyük görülməyə cəhd
göstərməkdən nə çıxar ki!
Böyüklük fiziki anlamda yox, mənəvi anlamda
olmalıdır.
"Allahu Əkbər!" (Allah böyükdür) deyirsən,
bəs niyə bu dərəcədə kiçilirsən
insan! (İmam Qəzali).
Övliyalardan
biri gözəl buyurub:
"İnsan nəslində hamıdan böyük o kəs
olacaq ki, bütün keçilməz sınaqlardan
üzüağ çıxıb, bütün şiddətli
tamahlardan yan keçib Allaha sığınacaq. O kəsi heç zaman
unutma!"
Allah özünü hər kəsə tanıtmır. Allah
özünü onu sevənlərə tanıtdırır.
"Kim ki, Allaha və onun Rəsuluna can atır, o kəsin
yolu onu ona (Allaha) aparır (İbn Ərəbi).
***
Yer üzünün xəlifəsi İnsan,
quşların xəlifəsi Simurq (Ənqa) quşudur. Xəlifənin digər
adı belədir: "Gizli yolçu".
Adəmin hərfi mənası latınca "mən
varam" deməkdir. Türkcə Adam (insan), Bibliya əfsanəsinə
görə, Adəm adlanır.
A.Kamyu "Dünyanın insandan başqa anlamı yoxdur. Həyatı
xilas etmək istəyirsənsə, insanı xilas etmək
lazımdır" desə də, F.Kafka insanın dünyaya gəlməsini
bir anlaşılmazlıq, bəlkə də günah hesab
edib. Qayğısız Abdal isə hər adam
cildində olanı adam saymayıb deyib:
Bu adam dedikləri
Əl-ayaqla baş deyil.
Adəm mənaya
derlər,
Surət ilə qaş deyil.
***
Doğru deyirlər ki, "özünü dərk edən
Allahı dərk edir". İmam Qəzali sanki bu fikrə
qüvvət verirmiş kimi deyir: "Ey özünü dərk
etməyə qabiliyyəti çatmayan kəs, Allahı necə
dərk edə bilərsən?"
Biri deyir: "İnsan öz əvvəlki
adıni itirmişdir" (O.Süleymanov), biri deyir:
"İnsanı bərpa etmək lazımdır" (A.De
Sent Ekzüperi), biri də deyir: "Mən bir də insan
olmaram" (Xaqani).
Barat VÜSAL
525-ci qəzet.- 2021.- 14 aprel.- S.23