Modernlə postmodern arasında
"Sərgərdan" -
Yusuf Atılqanın "Sərgərdan" ("Aylak
Adam") romanı modern türk
ədəbiyyatında önəmli
bir mövqeyə malikdir. 1959-cu ildə
"Varlıq" nəşriyyatında
dərc olunan və türk ədəbiyyatında moderndən
postmodernə keçidin
ən maraqlı nümunələrindən biri
olan bu əsər
müəllifinə böyük
şöhrət gətirib.
Qeyd etmək lazımdır ki, bu gün
də türk ədəbiyyatında Yusuf Atılqanın
"Yunus Nadi kitab mükafatı"nın laureatlarından
olan bu romanının
modernizmə, yoxsa postmodernizmə aid olması
ilə bağlı müzakirələr davam etməkdədir. Bir sıra tədqiqatçıların,
o cümlədən, Nesrin
T.Karacanın fikrincə,
"Sərgərdan" romanı
türk ədəbiyyatında
moderndən postmodernə
keçidi əks etdirən hibrid romandır: "Türk edebiyatında Oğuz Atay, Ferit Edgü,
Yusuf Atılgan postmodernist romanın
habercileri kabul edilirler. Örnekleri çoğalmaya başlayan postmodern roman denemeleri
toplumun alışdığı
sanat anlayışı
çerçevesinde yadırganır
ve fazla ilgi görmez".
Qış, Yaz, Yay və Payız adlı dörd fəsildən ibarət olan romanda 28 yaşındakı
bir gəncin həyatının bir ilindən bəhs edilir. Ziyalı, son dərəcə həssas
olan qəhrəmanın
iç dünyasını,
məramını açmaq
üçün Yusuf Atılqan
həm klassik türk romanına xas texnikadan, həm də qərb roman estetikasından
gələn priyomlardan
istifadə etmişdir.
Berna Moran yazır:
"Aylak Adam'da daha klasik bir
yöntem kullanmıştı
Atılgan. Bu ilk romanında
C.nin bilincini sergilemek için iç çözümleme,
aktarılan iç konuşma, alıntılanan
iç konuşma gibi yöntemlerden yararlanılır bol bol. Okur
da C.nin sorununu, düşüncelerini, yaşam
felsefesini ve duygularını kah C.nin iç konuşmalarından, kah anlatıcıdan, kah C.nin başkalarına söylediklerinden öğrenir.
Yazarın, ilk romanında
C.'nin psikolojisi
üzerinde durmasının
nedeni, başkalarına
benzemeyen bir roman kişisini, onun iç dünyasına inerek derinlemesine işlemek ve böylece bir karakter yaratmaktır". Romanın baş qəhrəmanının
adı yoxdur, yazıçı onu oxucuya sadəcə C. kimi tanıdır. Buradan da dərhal assosiativ olaraq modernizmin əsas simalarından biri olan F.Kafkanın
"Qəsr" romanının
qəhrəmanı K. yada
düşür. K. kimi C. da yaşadığı
cəmiyyətin labirintlərində
dolanır. Lakin Kafkanın
qəhrəmanının bir
sənəti var idi, C. isə sadəcə sərgərdandır,
atasından miras qalan var-dövlət sayəsində rahat yaşayır.
Maddi cəhətdən
təmin olunsa da, C. daim daxilində bir boşluq hiss edir,
daim nə isə axtarır. O, içində yaşadığı
cəmiyyətə uyğunlaşa
bilmir. Onun avara, sərgərdan
gəzməsi də əslində, cəmiyyətə
qarşı bir etirazdır. Ayşənin
gündəliyində qeyd
etdiyi sözlər C.nin iç dünyasını və məramını dəqiqliklə
ifadə edir: "Daim savaşmaqla məşğul idi - özü ilə". C. hamı kimi
olmaq, hamı kimi yaşamaq istəmir. O, insanların
cəmiyyət içində
taxdıqları maskaya,
persona arxetipinə etiraz
edir: "Qəliblərinizdən
qurtulmağa gücünüz
çatmır, özünüzü
onlara uyğunlaşdırmadan
rahat ola
bilmirsiniz". İnsanın cəmiyyət içində
taxdığı maska
- persona arxetipi onun daxilini ətrafdakı insanlardan gizləyir, individuallıq itir. Persona arxetipinin sayəsində
insanların toplum halında, cəmiyyətin
qəliblərinə uyğun
yaşaması təmin
olunur. İnsan uşaqlığın ilk dönəmində hələ
persona arxetipinə uyğun
davranmır, o, təbiidir,
azaddır. Bir qədər sonra, insanın özünü
və ətrafını
anlamağa başladığı
ən kiçik yaşlarından etibarən
isə persona arxetipi
onun ömür yoldaşına çevrilir.
Cəmiyyət insanı minillər
öncədən gələn,
artıq arxetipə çevrilmiş davranış
və yaşam biçiminə, öz qəliblərinə uyğunlaşdırır.
Prof. Qorxmaz Quliyevin
də söylədiyi
kimi, "çox tezliklə toplum aramsız şəkildə
müxtəlif kanallar
vasitəsilə ona təsir edir, tədricən onu sosiallaşdırır. Persona
maskası taxmış
fərd qeyri-sosial, hətta antisosial problemləri həll etməyə cəhd edəndə belə onlara sosial don geydirməyə cəhd edir".
Öylesine Biri: Aylak Adam *
Yusuf Atılgan
Gah rəsm
çəkən, gah
hekayə yazan C. heç bir məşğuliyyətini sona
çatdıra bilmir. C. çəkdiyi rəsmlərlə,
yazdığı hekayələrlə
özünü cəmiyyətə
tanıtmaq, öz dünyasından söz açmaq istəyir.
Lakin qərara gəlir ki, nə yazdıqları, nə də çəkdikləri onu
tam ifadə edə bilmir. Hər kəs bu əsərlərdə görmək
istədiyini görəcək,
hər fərd öz pəncərəsindən
baxacaq, öz qəlibindən çıxış
edəcək. C. persona
maskasından qurtulsa
da, persona arxetipinin əsiri
olan cəmiyyət onu anlamaq iqtidarında
deyil. K.Q.Yunqun fikrincə, "biz personanı analiz edərkən maskanı götürürük və
individual görünənlərin əslində, kollektiv olduğunu, başqa sözlə, personanın kollektiv şüurun maskası olduğunu anlayırıq".
C.nin əslində,
qaçdığı əsas
məqam atasına bənzəmək ehtimalıdır. Cəmiyyətə, standartlara etiraz atasına etirazdan başlayır. Uşaqlığında yaşadığı travmalar
onun bu gününü
formalaşdırır. Anasını erkən itirən, sərt, soyuq və şorgöz
atasının mənəvi
və fiziki zorakılığına məruz
qalan C. Zəhra
xalasını özünün
sevgi limanı, onu anlayan yeganə
insan kimi qəbul edir. Lakin yalnız ona məxsus olduğunu düşündüyü, müqəddəsləşdirdiyi
xalasının da atasının
qadınlarından biri
olduğunu anlayan C.nın atasına nifrəti insanlara nifrət həddinə çatır və onu həmişəlik cəmiyyətə yadlaşdırır.
C. daim onu
anlayacaq bir qadın, bir sevgi axtarışındadır.
Lakin nə rəssam Ayşə, nə də tələbə Gülər
onun dünyasının
daimi sakini ola bilirlər.
Gülər gözəldir, ağıllıdır,
təmizdir. Lakin
o, cəmiyyətin qəliblərinə
tabedir, "3 otaqlı
ev, ər
və iki uşaq" onun ən ali xoşbəxtlik
formuludur. C. isə
daimiliyə, standartlara,
qanunlara qarşıdır.
Gülərlə münasibət
onu məgənəyə
salır, C. persona arxetipinin altında əzilməkdən
qorxur: "Öyrəşməkdən
qorxurdu. Belə getsəydi, bu
masa sevgilərinin müqəddəs məkanı
olacaqdı. Bir məkanlarının
olması yaxşı
deyildi. İnsan sonradan özünün
yox, həmin məkanın istəklərinə
uyğun yaşamağa
başlayır". Ayşə
Gülərdən fərqli
olaraq daha azad qadın təsiri bağışlayır,
C. ilə onun xəyalındakı qadın
kimi davranır.
Lakin zaman keçdikcə o da
persona arxetipinə boyun
əyir, C.-dən ayrılıb rəssam
Kamal ilə ailə qurur. Digər qütbdə isə
C.nin bənzəri olan B. var. O da C. kimi persona
arxetipinin tələblərinə
tabe olmadan yaşamaq istəyir.
Lakin əsər boyu dəfələrlə C. və
B. qarşılaşsalar da, C. məhz onun axtradığı həmin
qadın olduğunu anlamır. Çünki
onun beynində Zəhra xalasının obrazı var idi, hər qadında
məhz onu axtarırdı: "Deməli,
nə qədər gəzib-dolansa da, həmişə
Zəhra xalasına varacaqdı". Əsərin sonunda C. sövq-təbii
bir hisslə B.-ni tanıyır və ona yaxınlaşmağa
çalışır. Lakin bu dəfə də C. kimi bir insan axtarışında
olan B. onu görmür, avtobusa minərək uzaqlaşır.
Qəzaya səbəb olan
və sürücünü
döyən C. isə
heç kimə heç nə anlatmaq istəmir. Çünki, "Danışmağın xeyri yox idi.
Bundan sonra heç kimə onun haqqında danışmayacaqdı.
Bilirdi.
Başa düşməyəcəkdilər".
Beləliklə, romanın
qəhrəmanı C. daim
persona arxetipi ilə mübarizə aparır, öz individuallığını
cəmiyyətin qəliblərinə
qarşı qoyur və nəticədə cəmiyyət
tərəfindən anlaşılmazlığa,
tənhalığa məhkum
olunur.
Modern və postmodern priyomlardan istifadə ilə qələmə alınan
"Sərgərdan" romanı
ümumtürk toplumunda
insan və cəmiyyət, keçmiş
və bu gün, klassik və modern kimi dixotomiyaların öyrənilməsi
baxımından böyük
önəm daşıyır.
Elnarə Qaragözova
525-ci qəzet.- 2021.-
17 aprel.- S.19.