Şuşa qalasındakı
məşhur qəbirüstü
abidələr
Abidələr təkcə tarixi əhəmiyyəti olan hadisəyə ucaldılan
heykəl, qoyulan nişangah və qədim dövrlərə
aid mədəniyyət əsəri
deyil. Görkəmli şəxsiyyət və tanınmış adamların məzarı üstündə onların
şərəfinə yaradılan
heykəltəraşlıq və memarlıq əsərləri də bu qəbildəndir. Azərbaycanın mədəniyyət
mərkəzi olan Şuşa qalasında
da tarixdə iz qoyan görkəmli sənət adamlarının
xatirəsini əbədiləşdirən
qəbirüstü abidələr
vardı...
Qarabağ tarixi, eləcə
də qədim diyarın etnoqrafiyası barədə 20-dən çox
kitabın müəllifi,
tədqiqatçı-jurnalist Vasif Quliyev AZƏRTAC-a müsahibədə deyib:
"Cıdır düzündə
ana babası Mir Fəseh ağanın adı ilə adlandırılan qəbiristanlıqda
Molla Pənah Vaqifin məqbərəsinin
yaxınlığında Mir Möhsün Nəvvab Qarabağının qəbirüstü
abidəsi vardı.
Mir Möhsün Nəvvabın
oğlu Mir İbrahim Ağamirzadə
qəbir daşı üzərində maddeyi-tarix
yazmışdı: "Böyük
Nəvvaba, heyiflər
olsun! Öz dövrünün arif, kamil şəxsiyyəti
olmuşdur. Seyidin nəsli,
peyğəmbərin pak
övladı bir çox kitablar yazmışdır ki, cahanda yadigar qalsın. Allah ona rəhmət eləsin hər vaxt gecə-gündüz.
Nəvvab 1919-cu il rəbiül-əvvəl
ayının 29-da vəfat
etmişdir".
1960-cı ildə UNESKO-nun xətti ilə Mir Möhsüm Nəvvab Qarabağının qəbri
üzərində qırmızı
mərmərdən abidə-barelyef
qoyulmuşdu. Onun müəllifləri heykəltəraş Tokay Məmmədov
və memar Rasim Əbdürrəhmanov
idi".
Müsahibimiz mövzunu davam etdirərək bildirib:
"1980-ci ildə şairin
anadan olmasının
150 illiyi münasibətilə
1980-ci ildə İmarət
adlanan memarlıq kompleksində Natəvanın
qəbirüstü abidəsi
qoyulub. Müəllifi heykəltəraş Elcan Şamilov idi. O, mövzunu xüsusi qayğı və səmimiyyətlə
işləmiş, Natəvanı
təkcə bədii söz ustası kimi yox, həm
də bir ana, zərif qadın kimi təsvir etmişdi. Kompozisiyada əsas iki xətt
- kədər və nikbinlik öz əksini dolğun şəkildə tapmışdı.
Şairin üzündə məruz qaldığı
bütün ağrı
və çətinliklərlə
yanaşı, xeyirxahlığın
da izləri görünür.
O, təkcə əzab
çəkən bir qadın deyil, həm də mənəviyyatca gözəl
insan, mübariz qəhrəmandır. Heykəltəraş Natəvana xas olan həyatı detalları kompozisiyada böyük bir ilhamla canlandırmışdı.
Əsərdə üz cizgiləri,
paltar bükümləri
də sənətkarlıqla
öz həllini tapmışdı. Şairin baxışları
həyatdan vaxtsız köçmüş və
yanında uyuyan oğlu Mirabbasın məzarına dikilib.
Müəllif əsərdə şairin duyğu və hisslərinə ictimai məna verməyə çalışıb.
Natəvanın çöhrəsi, saçları, geyimi elə ahənglə əks olunmuşdu ki, tamaşaçı, sadəcə olaraq, əsərə baxmır,
elə bil axıb gələn kədərli bir melodiyanı dinləyir.
Bu gözəl sənət əsəri Natəvanın həyatının
bir növ rəmzi ifadəsinə çevrilib.
Tamaşaçı xalqının oduna yanan bu həssas
insanın mətin iradəsinə inanır. Surətin psixoloji
dərinliyi, təsvir
elementləri Natəvanı
tamaşaçıya bir
ana kimi də təqdim edir. Bu mənada
abidə Natəvanın
simasında XIX əsr
Azərbaycan qadınlarının
yeni ifadəsidir".
Tədqiqatçı-jurnalist
Şuşada ucaldılan
digər qəbirüstü
abidəni də xatırladıb: "Anadan
olmasının 200 illiyi
ilə əlaqədar
1984-cü ildə Şuşada
Mirzə Həsən qəbiristanlığında ucaldılan
Qasım bəy Zakirin qəbirüstü abidəsi kiçik bir təpə üstündə - Cavanşir
nəslinə məxsus
olan sahədədir. Qasım bəy Zakirin qəbrinin ətrafında dəfn olunan XIX əsrin görkəmli şəxslərinin
də məzarları
bərpa edilmiş, kiçik təpəcikdə
gül-çiçək və
ağaclar əkilmiş,
çəmənzar salınmışdı".
525-ci qəzet.- 2021.-
16 aprel.- S.31.