Şairin yolları və şeirin halları
Hər yaxşı
şair tənqidçisini
də özü ilə gətirir və gətirməlidir də. Çünki tənqidçi
kimi tanınanlar sayca az
olduqları üçün
haqqında yazacaqları
müəllifi dəyərləndirməkdən
çox ona məsləhətlər verməyə,
yönləndirməyə çalışırlar.
Halbuki ədəbi
təhlildə bu, tamamilə yanlış metoddur. Çünki təhlil bütövü
parçalamaq, analiz etməkdir. Bütöv olan sağlam
və yeni olanda təhlil də sağlam, yeni və maraqlı
olur. Orta səviyyəli tənqidçi
qələmində belə
sağlam mətnlərin
təhlili əlaya yaxın təhlil kimi qəbul edilə bilər.
Nazim Əhmədlinin
şeirləri təhlilə
imkan verən şeirlərdir. Şeirlərdəki xəyali səyyahlıq,
yuxu ilə reallıq arasındakı
gəzişmələr, bədii
təfəkkürdən keçən
işıq və qaranlıq arasındakı
əlaqə sanki şairin yaradıcılıq
metodologiyasını təmin
edir. Bu yol
yaxın və uzaq olaraq ikiyə
ayrılır. Birinci yol
şairin bədii təxəyyül yoludur ki, o yol keçmişimizdən
boylanan nağıl dili, yuxu yoludur.
Bu yolu "Gedək bir ömür yaşayaq" şeirində
açıq-aydın görürük:
biri vardı, biri yoxdu,
bu nağılı
kim oxudu;
deyirlər, dünya
yuxudu,
hələ ki, oyağıq, gedək;
***
burnumuz kükürd qoxulu,
gözlərimiz süd yuxulu;
gəl, danışaq süd nağılı,
süd yoluna axıb gedək;
***
harda yoxuq, harda varıq,
buluduq, yağışıq,
qarıq;
bir ayrı dünya axtaraq,
ayrı yerə yağıb gedək;
Hələ qədim zamanlardan insanları aydınlığa
çıxaracaq bir Süd yolunun olduğuna inam olub. Bəziləri gecə göy
üzündə şimaldan
cənuba doğru uzanan işıqlı bir zolağın əsrarəngiz görünüşünə
"Süd yolu" deyiblər. Bəziləri ulduzların sıralanaraq
şüalanmasını, bununla
da onlara doğru, işıqlı yolu göstərməsinə inanıblar,
buna "Ağ yol" adını veriblər.
Müsəlmanlar göydə bu görüntünü görüb
Məkkə yolu adlandırıblar, onlara ziyarət yolunun açıldığının işarəsi sanıblar.
Anadolu türkləri isə
buna "Samanyolu" deyirlər. Uzun və qismən fərqli tarixi hekayələrə əsaslanan
"Süd yolu"na getmək arzusu bütün hallarda şeirin aurasına müsbət təsir göstərir və bu hiss oxucunun kosmik harmoniyaya doğru fəhmini aydınladır.
Nazim Əhmədlinin şeirlərindəki
ikinci yol uzaq yoldur ki,
bu yol yuxu
deyil, realdır, çətindir, çünki
otuz il
əvvəl ayrıldığı
yurd yoludur.
bu nə cığır, bu nə yoldu,
ruhum harda yatıb qaldı;
qarşı dağlar
itib qaldı,
qaldı, kor duman içində;
***
Tanrının haqqı boynumda,
fələklər öz oyununda;
yurd yeri əli qoynunda,
lalıyır, zindan içində;
***
önümü bir od qarsalar,
həsrət saçıma
qar salar;
solur, şip-şirin arzular,
qocalır, güman içində;
Şeir özlüyündə ədəbi
hadisədir, eyni zamanda da bədii, poetik fikrin əsas
qaynaqlarından biridir. Bu şeirdə əli qoynunda qalan yurd yeri kimi
şairin ruhunun da tərk edib gəldiyi dağlarda qaldığı, zindana dönən yurd kimi onun da həyatında
o vaxtdan bəri yeni bir işığın
olmaması təsvir edilir. Bu ayrılıq
konkret məkanla metafizik baxımdan bağlı olsa da, o məkan şairin poetik dünyasının nizamını müəyyən
edən, onun bütün yer kürəsilə harmonik bağlarını tənzimləyən
bir mənəvi coğrafiyadır. Şair
bu prosesin sonunda bir az da bayatı poetikasına yaxınlaşır:
divara kilim yaraşır,
çəkənə zülüm
yaraşır;
adama ölüm yaraşır,
yurddan qovulduğu yerdə;
Sonuncu bənddən
sonra oxucu indiyədək gördüyü
və təqdim etdiyi o uzun təsvirdən
uzaqlaşır və
olay son nöqtənin
üzərində cəmlənir,
qulaqlarda həsrət
adlı ölümün
səsi əks-səda
verir.
"Dərdin vətən
üzü" şeirində
təxminən oxşar
ab-havada yenə uzaq yollara düşən
şair ruhunu görürük.
kim dəyişib üzümü,
tanımadım özümü;
anam sıxdı gözünü
fələyin şən
üzünə;
***
mən nədən belə kürəm,
dərd gəlir, bürəm-bürəm;
dönüb baxa bilmirəm
dərdin Vətən
üzünə;
Mənə görə, şeir
ismin halları kimidir - adlıq halı, yiyəlik halı, yönlük halı, təsirlik halı, yerlik halı, çıxışlıq halı
var. Şeir nitq hissələri kimidir - isimi, sifəti, sayı, əvəzliyi, feili, zərfi var. Şeirin mübtədalısı,
xəbərlisi, xitablısı,
təyini olanı var; konkret və
ya mücərrədi,
ümumi və ya xüsusi olanı var.
Nazim Əhmədlinin şeirləri
Şeirin bunlardan başqa da bir neçə halı vardır. Şeirin
ev halı, çöl halı, ruh halı, real halı və sair -
bunların hamısı
sözün poetik halıdır, poetika isə şeirin estetikasıdır.
Şeirin
ev halı
dediyimiz yerində də ayrıntılar var, evin içi
və çölü
olaraq. Hər şeir əslində,
şeirin hallarından
birini oxucuya elə ilk misralarından bəlli edir. Məsələn, Nazim Əhmədlinin
"Ürəyim səni
istədi" şeiri
evin çölündən
duyulur.
hələ bizim sevdamızın,
boycığazı çox
bəstədi;
bir daha qırma könlümü,
onsuz da dərd üst-üstədi;
***
könlümün açıq
yerindən,
ruhumun acıq yerindən;
yolların uçuq
yerindən,
ürəyim səni
istədi;
***
buludların köçün?
bax,
həsrətimin yükünə
bax;
gəl, canımın içinə bax,
ağrılar dəstə-dəstədi;
Əvvəldə qeyd etdiyimiz kimi, şairin iki yolundan biri
ruh yoludur ki, bu yol
zamana və məkana görə dəyişir. Şair yazdıqları ilə
elə bir iz qoyub getmək
istəyir ki, özündən sonra onu "yenidən gətirsin", onu yaşatsın. "Yenə dönüb gələcəm" şeirində
şairin poetik bir dillə ifadə etdiyi bu yolda həm
də günahları
danmaq var.
məni kim üzür, axı,
qopur könlümün
bağı;
gün üzü axşam çağı,
əriyir toranlığa;
***
ocaq yanır küləcən,
bir gün mən də öləcəm,
yenə dönüb gələcəm,
günahımı danmağa.
Bu, əslində, keçmişi
danmaqdır, itirilənlərlə
barışmazlıqdır, olanlardan imtinadır. Bu hal artıq bir çox qələm sahiblərinin
yaradıcılığında səciyyəvi haldır.
Nazim Əhmədliyə
hər iki yolda uğurlar arzulayıram. Arzu edirəm ki, yerlər dəyişsin, şairin yaradıcılıq
yolu uzun, yurd yolu yaxın
olsun!
Adilə Nəzər
525-ci qəzet.- 2021.- 20 aprel.- S.13.