Xalqın və qəlbin tarixini əks
etdirən əsər
Hələ gənclik illərindən hikmətli sözlərə,
qeyri-adi ifadələrə böyük maraq göstərərdim. Bu cür
sözlər mənə güclü təsir edər, hafizəmdən
silinməzdi. Onlardan biri də belə idi: "Bir qəlbin
tarixi bir xalqın tarixi qədər zəngindir".
Yadımdadır: ilk dəfə bu ifadəni oxuyanda heyrət
etmişdim. Lakin sonralar çoxlu bədii əsər
oxudum və həmin qəribə fikrin həqiqət
olduğunu yəqin etdim. Bildim ki, bu cür
əsərlərə psixoloji əsər, onun müəllifinə
isə psixoloq-yazıçı deyirlər.
Müasir
Azərbaycan ədəbiyyatının görkəmli nümayəndələrindən
biri olan Aqil Abbasın "Ən uzun dərdli hekayə"
romanını oxuyanda məhz həmin hissləri
keçirdim...
Romanın baş qəhrəmanı sənəti də
müəllim olan Məllimdir. O, Şuşanın Malıbəyli
kəndinin sakinidir. Kənd əhalisi erməni
quldurlarının silahlı hücumuna müqavimət
göstərsələr də, köməksiz olduqlarına
görə doğma yurdu tərk etməyə məcbur olurlar.
Düşmənin amansız hərəkətlərindən
qaçıb canını qurtarmağa çalışan kənd
sakinləri qışın qarlı-şaxtalı
günündə yolda min bir əzab çəkirlər.
Bu cür dəhşətli vəziyyətdə
ailəsinin xilasına cəhd edən insanlardan biri də Məllimdir.
Əsərdə onun iki həyatı təsvir olunur. Birinci -
çox yeknəsək olan zahiri həyatıdır ki, bunu
hamı görür. İkinci - çox zəngin
olan daxili həyatıdır ki, onu heç kəs
görmür. Bu daxili yaşantı yalnız iki nəfərə:
bir Məllimin özünə, bir də Aqil Abbasa bəllidir. Məhz buna görə də Aqil Abbas Məllimin qəlb
aləmini psixoloq dəqiqliyi ilə ifadə edə bilib.
Malıbəyli kəndindən didərgin
düşdüyü andan Məllimin ən uzun dərdli hekayəsi
başlayır. Məllim arvadını və üç
uşağını ölümdən qurtarmaq
üçün qarın içində zülm çəkir.
Düşmən gülləsi açılanda Məllim
özünü uşaqlarının üstünə
atır: "Kaş doğulduğum günə daş
düşəydi. Balalarını xilas edə
bilməyən bir atanın keçirdiyi bu dərdli
ağrıları keçirməyəydim". Beləliklə,
Məllimin iç dünyasında olduqca ağır bir Dərd
yaranır.
Düşmən gülləsi Məllimin
ayağını yaralayıb keçir. Bir qədər
sonra isə arvadı yaralanır. Onun təkidi
ilə böyük oğlu qardaşını da
götürüb irəli qaçır. Yaralı
arvad ərinə yalvarır ki, onu burda qoysun uşaqları
çıxartsın. Məllim bunu
kişiliyinə sığışdıra bilmir. Ancaq arvadının uşaq barədə
yalvarışları və körpə uşağın
ölüm qorxusu ona güc gəlir. Uşağı
bağrına basıb irəli qaçır. Beləliklə, o, uşağı və
özünü xilas edib bizimkilərə
çatdırır. Lakin elə məhz bu anda onun qəlbindən
fəryad qopur: "Uşaqların anası qaldı!" - deyib hönkür-hönkür ağlayır. Tüfəngi götürüb arvadını xilas
etməyə gedir. Beş-altı nəfər
cavan da ona qoşulur. Arvadını
donmuş halda tapıb gətirir. Ağdamlı
uşaqların köməyilə onu həkimə
çatdırır. Arvadın donmuş əli
kəsilir, çətinliklə sağaldılır. Bu epizodda İsrail adlı həkimin humanistliyi və
millətsevərliyi adamı kövrəldir. Məllim həmkəndliləri ilə birlikdə
Ağcabədinin isti çölündə tikilən
Çadır şəhərciyində yaşamalı olur.
"Əslində o yaşamır,
için-için yanıb qovurulur. Öz
vətənində qaçqın kimi yaşamaq qürurunu
sındırır. İçindəki ən,
lap, olduqca ağır Dərd onu daxilən üzür, taqətdən
salır. Bu Dərdin adı Vətən dərdi, Şuşa dərdidir! Çadır
şəhərciyində təkcə o öz
çadırını üzü Şuşaya tikdirir. Qalan bütün çadırlar eyni səmtə -
arxası Şuşaya tikilmişdir. Roman
boyu tez-tez səslənən "Şuşanın
dağları başı dumanlı" məşhur xalq
mahnısı onun psixasına isterik təsir göstərir.
"Çadırda Üzeyir Hacıbəyov
doğula bilməz" fikri daş kimi onun ürəyindən
asılı qalır. Bir neçə dəfə
Ağdama, Şuşaya getmək istəyir, lakin yolunu kəsib
buraxmırlar. Oralarda keçirdiyi xoş
günləri xatırlayıb nisgillənir. "Ağlaram xatirə gəldikcə
gülüşdüklərimiz" melodiyası qəlbinə
həzinlik gətirir. Tez-tez ondan-bundan soruşur:
"Ə, bəs Şuşaya nə vax
qayıdajayıx?"
Məllim didərgin olduqdan sonra müəllimliyi də tərk
edir. O,
düşkün ruhi vəziyyətdə şagirdlərin
gözünün içinə dik baxa bilmir. Özünü
mənən sınmış hiss edir. Odur ki,
Çadır şəhərciyində Abbasın
çayxanasında çay paylamaqla məşğul olur.
Buna baxmayaraq, Məllim onu tanıyanların
gözündə yenə də nüfuzlu müəllim olaraq
qalır. Məhz buna görə də onu
Prezidentin qaçqınlarla görüşünə göndərirlər
və yığıncaqda çıxış etməyi ona
tapşırırlar. Çıxış
üçün rayon rəhbərləri ilə birlikdə mətn
də hazırlanır. Lakin o
çıxış edərkən həmin mətni oxumur.
Cəsarətlə qaçqınların əsl ağır
şəraitini, Vətən həsrətini Prezidentə
çatdırır: "Qələbəyə inanıb
dözürük, sizə inanıb dözürük. Amma day dözə də bilmirik, ürəyimiz
partlayır". Ucadan bəyan edir ki, çadırda
Üzeyir Hacıbəyov doğula bilməz!
Məllimin təbii çıxışı Prezidentin
xoşuna gəlir. Prezident yığıncaqdan sonra onunla
görüşüb səmimi söhbət edir, məsləhətlərini
verir.
Qaçqınlıq dərdi, ayrılıq hissi Məllimin
qəlbində elə bir sarı simdir ki, bu yaraya toxunanda Məllim
amansız olur, əsl Qarabağ dəliqanlısına
çevrilir.
Belə ki, Məllim Prezidentin
görüşünə gələndə sarayın
qapısında bir nəfər zavod direktoru ilə sözləri
çəpləşir. Məllim onun
qaçqınlar haqqında kinayəli sözünə kəskin
cavab verir. Həmin adam
yanındakına deyir: "Düdüyün
danışığını gördün?
Torpaqlarını qoyub qaçıblar..." Məllim
bu təhqirə dözmür və qəflətən onu
söyüb üstünə cumur, lakin Məllimi tuturlar.
Məllimin qəlbindəki olduqca ağır Dərd, nəhayət,
ona güc gəlir. O, ölməmişdən əvvə özünü
Malıbəyliyə çatdırmaq, onu ziyarət etmək,
daha sonra Xankəndiyə gedib Aşotdan intiqam almaq qərarına
gəlir. Aşot Məllimin vaxtilə Xankəndidə
olan Haykanuş adlı erməni aşnasının
qardaşıdır. Məllim kefi istəyəndə
onlara gedərdi. Bu xoşqeyrət erməni
özü gedib bacısını evdən
çağırardı. Məllim də
Haykanuşu maşına qoyub aparardı. Ancaq
erməni silahlıları Malıbəyliyə hücum edəndə
Məllimin evini məhz Aşot yandırmış və
özünü ermənilərin gözündə "qəhrəman"
kimi göstərmişdi. Məllimin uzaqdan
gördüyü bu hadisə onu sarsıtmışdı.
Məllim iqdam etdiyi işi yerinə yetirməyə
başlayır. Bunun üçün qumbara əldə edib
cibində gizlədir. Düz əlli yaşının
tamamında - ad günündə evdən çıxır.
Çayxanaya gəlib yeyib-içir, sonra Abbas
üçün bir kağız yazıb qoyur və yola
düzəlir. "Zil - 130" maşını ilə Əfətliyə
gəlir. Sonra Qarqarın içi ilə keçib gizlənə-gizlənə
yoluna davam edir. Erməni dilini bilməsi işinə
yarayır. Nəhayət gəlib doğma Malıbəyliyə
çatır. Bura qədər keçib gəldiyi Vətən
torpağının hər qarışı onda kövrək
hisslər oyadır. Bu hisslər romanda söz-söz, cümlə-cümlə
ifadə olunub. Axı o bu günə gəlib çatmaq
üçün daxilən altı illik yol gəlmişdi.
Malıbəyli kəndi uzaqdan görünəndə
müdhiş mənzərə onun ürəyini
şan-şan edir. Altı il əvvəlki kənddən əsər-əlamət
qalmamışdı. Ermənilər onun gözəl kəndini
tarmar etmişdi. Məllim keçmiş xatirələrinin təəssüratı
altında məktəbə gəlib çatır. O, bu məktəbdə
on il oxumuş, iyirmi il isə Azərbaycan dili və ədəbiyyatdan
dərs demişdi. İkinci mərtəbəyə qalxıb
müəllimlər otağına, daha sonra isə ədəbiyyat
otağına daxil olur. Otağın dağılmış vəziyyəti
onun içindəki ağır Dərdi daha da
ağırlaşdırır. Üzünü məktəbin
buz kimi soyuq daşlarına qoyub ağlamağa başlayır.
Gördüyü mənzərələr Məllimi elə bir
halətə salır ki, o, öz evlərinə getmək istəmir.
Doğma evini, həyətini viranə, xaraba görməkdən
çəkinir...
Ağlayıb ürəyini
boşaltdıqdan sonra dərs dediyi sinfə daxil olur.
Özünü həm zahirən, həm də daxilən
nizamlayıb son dərsini keçməyə başlayır.
Şagirdlərini bir-bir adı ilə
çağırdıqca, onları xatırlayır və beləliklə,
Məllim ötən günləri bir daha yaşayır.
Şagirdlərin hamısının adlarını oxuyub
qurtardıqdan sonra yeni dərsi danışır. Mövzusu:
Şah İsmayıl Xətai olur.
Boş sinfə son dərsini keçdikdən
sonra Malıbəyli bulağında əl-üzünü
yuyub Ağdam-Şuşa yoluna çıxır. Bu hissədə
Ağdam və Şuşa haqqında oxuduğumuz emosional
sözlər vətəni sevən hər bir insanı riqqətə
gətirir.
Məllim Xankəndidə Aşotun
yaşadığı beşmərtəbəli binaya
çatır. Yuxarı qalxıb Aşotu soruşur.
Haykanuş qapıya çıxır. Məllimi görəndə
özünü itirir. Aşot evdə olmur. Məllim gəlişinin
əsl məqsədini bildirmir. Məllim Aşotun işlədiyi
yeməkxanaya gəlir. Aşot Məllimi görəndə
çaşıb qalır. Məllim: "Elə bildin o
hayıfı səndə qoyajam?" - deyib qumbaranı
partladır. Məllim özü və üç erməni
parça-parça olub ölür. Aşotun ayaqları dizdən
aşağı qopur, sol qolu parçalanır, amma
ölmür, şikəst qalır.
Beləliklə, şərəfli
ölümü üstün tutan Məllim öz arzusuna
çatır. O, məslək və əqidə yolunda
özünü fəda edir. Onun nəcib qəlbinin altı
illik Dərd tarixi ölümlə
başa çatır.
Əsər Məllimin faciəsi ilə bitsə
də, onun şəhidliyi mənəvi qələbə kimi səslənir.
Çünki 1992-1999-cu illər arasında yazılmış
bu qiymətli romanda azadlıq gününün gələcəyinə
möhkəm inam ifadə olunub. Məhz bu inama görədir
ki, əsərin sonunda nəğmə nəqarəti kimi təkrar-təkrar
deyilir: "O gün uzaqda deyil! O gün uzaq deyil!"
Romanda Məllimdən başqa da orijinal surətlər
var. Müəllif onların da real obrazını məharətlə
yaradıb. Bu insanların özünəməxsus xarakteri elə
dəqiq və maraqlı verilib ki, adam müəllifin
müşahidə qabiliyyətinə, söz sərrafı
olmasına heyran qalır. Müəllifin təhkiyəsində
və surətlərin dialoqunda məişət dili
üslubundan, Qarabağ dialektindən ustalıqla istifadə
edilmişdir.
Romanda Məllimin fərdi yaşantıları
ilə yanaşı onun mənsub olduğu xalqın da həyatı
real təsvir olunub. O dövrün ictimai-siyasi hadisələri,
ekstremal şərait əsərdə öz dolğun bədii
əksini tapıb. Milli qeyrət hissi ilə qələmə
sarılan müəllif millətin düçar olduğu fəlakətlərin
səbəblərini də göstərərək qəzəblə
yazır: "Ağsaqqallıq eləməli şəxslərin
başları qarışmışdı kreslo davasına, vəzifə
davasına. Vətən yaddan çıxmışdı...
Bakıda kreslo davası çəkənlər
üçün Vətənin haradan başlayıb harada
qurtarması maraqsız idi".
Dərd-qəmlə yükləmiş bu əsər
güclü bir nikbinliklə başa çatır. Mən
romanın marş kimi səslənən - "O gün uzaqda
deyil!" sözlərini bir də riqqətlə oxuyur,
kitabı örtüb üz qabığını nəzərdən
keçirirəm. Tutqun bir illüstrasiya fonunda Aqil Abbasın qəmgin
şəklinə baxıram. Bu qəm mənə də sirayət
edir. Gözlərim yaşla dolur... "Keçmiş
olsun!" - deyib gözümü şəkildən çəkirəm,
xəyala dalıram. Bu dəfə gözlərim önündə
Qarabağ azad olunandan sonra Aqil Abbasın televiziyada
gördüyüm gülər sifəti canlanır.
Düşünürəm ki, Ulu Tanrı nə yaxşı
ki, Ağdamla, Şuşayla, Qarabağla nəfəs alan bu
insana doğma yerləri azad görmək səadəti nəsib
etdi. Mən xoş bir həyəcan içərisində
üzümü sevimli yazıçımıza tutub ürəkdən
xeyir-dua verirəm: - Həyatın bundan sonra həmişə
beləcə şən keçsin, əziz dostum! Qoy sənin
öz ömrün ən uzun fərəhli hekayə olsun. Sən
kitabın ilk səhifəsində oxuculara müraciətlə
soruşursan ki, görəsən, içimdəki dərd-ağrını
yaza bilmişəm, yoxsa yox? Mən çox mütaliəli bir
şəxs kimi inamla bildirirəm ki, bəli, yaza bilmisən!
Çünki dediyim qüdrətli qələm səndə də
var! Biz hamımız səndən yeni-yeni dəyərli əsərlər
gözləyirik.
Əli ŞİRİNOV
525-ci qəzet.- 2021.- 21 aprel.- S.19.