Əfqanıstanın qarabağlı azərbaycanlıları
Bu il
böyük özbək şairi və ictimai-siyasi xadim Əmir
Əlişir Nəvainin 580 illik yubileyinin Əfqanıstan
İslam Respublikasının Herat şəhərində təntənəli
şəkildə qeyd edilməsi, Azərbaycan alimlərinin də
yubiley tədbirlərinə qatılmasına və qədim
sivilizasiya mərkəzi olan Herat şəhəri ilə
tanış olmağa imkan yaratdı. 7-9 aprel 2021-ci ildə
Herat şəhərində təşkil olunan yubiley tədbirlərində
Azərbaycanı AMEA Nizami Gəncəvi adına Ədəbiyyat
İnstitutunun professoru Almaz xanım Ülvi və mən - AMEA
Tarix İnstitutunun aparıcı elmi işçisi, ADPU-nun
dosenti Mübariz Ağalarlı təmsil edirdik.
Bakıdan
başlanıb Dubaya, ordan Kabula, nəhayət, sufilər şəhəri
Herata uzanan səfərimiz 21 saat çəksə də, Əfqanıstanda
gördüyümüz səmimi münasibət,
qarşılaşdığımız mədəni və mənəvi
gerçəkliklər yol yorğunluğumuzu unutdurdu. Etiraf edək
ki, istər Azərbaycanda, istərsə də dünya ölkələrində
Əfqanıstan haqqında yaranan imic heç də müsbət
və ürəkaçan deyil. Qədim mədəniyyətə
malik, min illər boyu türk-müsəlman mənəvi
mühitinin tərkib hissəsi olan Əfqanıstan, uzun illərdir
ki, terrorizm
yuvası və sivilizasiyadan kənar bir cəmiyyət kimi təqdim
olunur.
Bu təbliğat
Əlişir Nəvai yubileyinə də öz təsirini
göstərib. Yubiley tədbirlərinə dəvətli bəzi
dövlətlərdən, hətta Əfqanıstanın
qonşularından belə nümayəndələr bu
"terrorizm məkanına" cürət edib gəlməmişdilər.
Azərbaycan və azərbaycanlı alimlər isə bu
böyük yubiley tədbirində yenə də ön sırada
idi. Rəsmi görüşlərdə və şəxsi
söhbətlərdə əfqan siyasiləri və
ziyalıları dönə-dönə Azərbaycandan olan
nümayəndələrə bu fədakarlıqlarına
görə təşəkkür edirdilər.
Yüksək
səviyyəli təhlükəsizlik tədbirləri şəraitində
keçirilən Nəvai yubileyi öz möhtəşəmliyi,
mənəvi ruhi ovqatı ilə seçilirdi. Xüsusilə
də yubiley tədbirlərinin böyük mədəniyyət
mərkəzi, türk-müsəlman dünyasının mənəvi
ocağı olan sufilər diyarı Herat şəhərində
keçirilməsi görkəmli ədibin yubileyini daha da rəngarəng
edirdi.
Açılış
mərasimində çıxış edərkən burada Azərbaycanı
təmsil etdiyimiz üçün qürur duyurduq. Ölkəmiz
adından təbrik nitqinin konfrans zalında sürəkli
alqışlarla qarşılanması Azərbaycana, Azərbaycan
xalqına və ziyalısına bir hörmətin nişanəsi
idi. Azərbaycan adından dahi Nizami Gəncəvinin
miniatürlərlə nəşr olunmuş "Xosrov və
Şirin" əsərinin Əfqanıstanın dövlət
rəsmisinə təqdim edərkən duyduqları məmnunluq
bizi də riqqətləndirdi. Bu münasibət Azərbaycan
xalqına, onun mədəniyyətinə, ədəbiyyatına,
dahi mütəfəkkiri Nizami Gəncəviyə olan
ehtiramın bariz nümunəsi idi. Konfrans boyu Nəvaişünaslar
öz elmi məruzələrində Əlişir Nəvainin və
türk dünyasının onlarla ədibinin Nizami Gəncəvi
məktəbinin davamçısı olduğunu xüsusi
vurğulayırdılar.
Konfransın
ikinci günü bölmə iclasında filologiya elmləri
doktoru Almaz Ülvi Binnətovanın "Əlişir Nəvainin
elmi-filoloji və dini-təsəvvüfi əsərləri",
dosent Mübariz Ağalarlının "Əmir Əlişir
Nəvai dövründə Azərbaycan dövlətləri ilə
Teymurilər dövləti arasında siyasi və diplomatik
münasibətlər" adlı məruzələri dinlənirkən,
konfransda iştirak edən elmi cameənin Azərbaycan elmi
ictimaiyyətinə, və elmi araşdırmalarına olduqca
maraq göstərdiyinin şahidi olduq.
Yubiley səfəri
zamanı Əfqanıstanın Milli Televiziyasına verdiyimiz
müsahibədə də Azərbaycan-Əfqanıstan
tarixi dostluq münasibətləri, mədəni-ədəbi əlaqələri
bir daha vurğulanaraq, bu əlaqələrin inkişaf etdirilməsi
perspektivləri fikri ifadə olundu, həmçinin, İkinci
Qarabağ savaşında Əfqanıstan dövlətinin və
xalqının Azərbaycana birmənalı şəkildə
siyasi və mənəvi dəstək verməsinə görə
əfqan dövlətinə və xalqına xüsusi minnətdarlıq
bildirildi.
Həmişə
biz orta əsrlər dövrü tədqiqatçılarını
bir sual düşündürüb. Nəyə görə
yüz illər boyu Herat şəhəri uğrunda uzunmüddətli
müharibələr, hərbi-siyasi qarşıdurmalar baş
verib? Azərbaycan hökmdarları Qaraqoyunlu Cahanşahı,
Ağqoyunlu Uzun Həsəni, Sultan Yaqubu, Şah İsmayıl
Səfəvini, Nadir Şah Əfşarı, Qacar
Şahlarını bu məkana cəlb edən nə idi? Herat
səfəri bu suallara cavab tapmaqda bizə kömək etdi.
İlk növbədə gözəl təbii-coğrafi şəraiti
və mülayim iqlimi olan bu şəhər öz füsunkar
təbiəti, məhsuldarlığı ilə seçilən
münbit torpaqları ilə diqqəti cəlb edir. Hətta
yunan tarixçisi Herodot, Heratın Mərkəzi Asiyanın
buğda anbarı olduğunu yazmışdır.
Böyük
karvan yollarının üzərində yerləşən,
tarixlər boyu Şərq - Qərb ticarətində
böyük rol oynayan Herat şəhəri öz strateji əhəmiyyətini
bu gün də saxlamaqdadır.
Sufilər
diyarı sayılan, böyük mədəniyyət mərkəzi
olan Herat şəhərində hər addımda türk mədəniyyətinin
izləri, orta əsrlər Azərbaycan
memarlığının, qızılbaş-türkman gələnəklərinin
nişanələri diqqət çəkir.
Heratın yüksəliş
dövrü Teymuri hökmdarı Şahruxun və Hüseyn
Bayqaranın hakimiyyəti illərinə təsadüf edir.
Şahrux qısa bir zamanda Heratı böyük, parlaq, dəbdəbəli
və mədəni bir şəhərə çevirmişdi.
Teymuri hökmdarları Heratda məscid, mədrəsə və
karvansaraylar tikdirdi. Xiyabanlar, o cümlədən, "Nəvai
bağı"nı saldırdı. Xüsusilə qeyd edək
ki, şəhərin tikinti və abadlıq işlərində
məşhur Azərbaycan memarı Hacı Əli Hafiz Təbrizi
iştirak etmişdi. Azərbaycan rəssamlarından Pir Seyid Əhməd,
Xacə Əli Müsəvir, Qəvaməddin Qiyasəddin və
b. Herat rəssamlıq məktəbinin inkişafında
mühüm xidmət göstərdilər. Səfəvilər
sülaləsinin hakimiyyəti dövründə də Heratda
çoxsaylı tarixi abidələr inşa edilmişdir.
Herat
şəhəri, böyük sufilər yurdu, türk təsəvvüf
düşüncəsinin beşiyi sayılan Xorasan irfan məktəbinin
mərkəzlərindən biridir. Türküstanda Əhməd
Yəsəvi ilə başlayan türk sufiliyi, Azərbaycanda
dahi Şeyx Nizami Gəncəvi, Şeyx Səfiəddin Ərdəbili,
İmadəddin Nəsimi, Məhəmməd Füzuli, Şah
İsmayıl Xətai, Anadoluda Mövlanə Cəlaləddin
Rumi, Balım Sultan, Yunus Əmrə, Heratda Xacə Abdulla Ənsari,
Əlişir Nəvai kimi dahi şəxsiyyətlər tərəfindən
inkişaf etdirilərək bütün türk-müəslman
dünyasına öz işığını
yaymışdır.
Yubiley
proqramı çərçivəsində Makedoniyalı
İskəndər qalasında təşkil olunmuş Əlişir
Nəvai ədəbi-bədii gecəsi bu şəhərin
yüksək mənəvi mədəniyyətə, ədəbi
düşüncə sisteminə malik olduğunu göstərirdi.
Tədbirdə çıxış edən şairlər, ədəbiyyat
adamları, nəvaişünaslar Əmir Əlişir Nəvai
dünyagörüşündən, sufi ədəbi nümunələrindən
ürəkdolu danışırdılar. Ədəbi-bədii
gecədə Azərbaycan adından çıxış edərkən
özümü doğma ədəbi mühitdə, eyni mədəniyyətin
ağuşunda hiss edirdim. Əlişir Nəvaiyə həsr
olunmuş sufi ilahiləri, türkülər ruhumuzun tərkib
hissəsi idi. Bu ilahilərə qulaq asdıqca XV əsrdə Əmir
Teymur sarayına aparılmış və orta əsrlər
Xorasan musiqi məktəbinin formalaşmasında böyük
rolu olan görkəmli Azərbaycan musiqişünası Əbdülqadir
Marağayini anmamaq mümkün deyildi.
Herat səfərinin
ən təsirli və yaddaqalan tərəflərindən biri
də bu məkanın zəngin tarixi memarlıq abidələri
ilə tanış olmaq idi. Antik dövr və türk-müsəlman
memarlıq sənəti üslubunda inşa edilən
memarlıq abidələri şəhərin mədəni zənginliyindən
xəbər verir. Şəhərin ən qədim memarlıq
komplekslərindən biri İsgəndər qalasıdır.
İsgəndər qalası Makedoniyalı İsgəndər tərəfindən
e.ə. 330-cu ildə Herat şəhəri ələ
keçirilərkən inşa edilibdir. Əlişir Nəvainin
əsərlərində verdiyi məlumatlarda, həmçinin,
tarixi rəvayətlərdə qeyd olunur ki, İsgəndər
Herat şəhərinə gələndə şəhərdən
axan çaylardan birinin suyunu içir və suyun ətrinə
və şirinliyinə görə
"Mən
dirilik suyunu Heratda tapdım" - deyir. Məhz bundan sonra burada
qala tikməyə göstəriş verir. İsgəndər
qalasının astronomik özəlliklərindən biri də
qala içərisinin qalaktika ilə səma boşluğu
halında olmasıdır. Qalanın ətrafında səma
cisimləri sayrışsa da, qalanın içərisində
heç bir səma cisminə rast gəlmək mümkün
deyil.
Ziyarət
etdiyimiz yerlər içərisində XV əsrə aid olan Əmir
Əlişir Nəvainin türbəsi və Teymuri sultanı
Hüseyin Bayqaranın anası Gövhərşad Bəyimin və
övladlarının dəfn olunduğu türbə olduqca mənəvi
və ruhi təsir bağışlayırdı. Bir sözlə,
Əmir Əlişir Nəvainin dediyi kimi, "Herat cənnətin
görünən üzüdür".
Eyni
zamanda, Herat şəhərində Xacə Abdulla Ənsari
türbəsi (XI əsr), Musalla Kompleksi (XV əsr), Mirveys
Sadıq türbəsi (XVIII əsr) və onlarla digər məscidlər,
türbələr, digər tarixi memarlıq abidələri
vardır. Təəssüf hissi ilə qeyd etmək istəyirəm
ki, bu abidələrin böyük əksəriyyəti,
"yadellilərin" Əfqanıstan uğrunda son 40 illik
müharibəsi dövründə
dağıdılmış və talan edilmişdir. Son bir
neçə ildə dağıdılan memarlıq abidələri
yenidən bərpa edilərək öz əvvəlki əzəmətinə
qaytarılmışdır.
Azərbaycan
alimlərinin Herat səfəri yerli əhali, rəsmi şəxslər
tərəfindən səmimiyyətlə və maraqla
qarşılanmaqla yanaşı, elm adamlarının da diqqətindən
kənarda qalmadı. Bunun nəticəsi idi ki, Kabul şəhərinə
geri dönərkən Əfqanıstan Elmlər
Akademiyasının prezidenti Abdul Zahir Şakibin şəxsi təşəbbüsü
ilə Azərbaycan alimlərinin Elmlər Akademiyasının
rəhbər heyətilə görüşü
keçirildi. Əfqanıstan Mədəniyyət Nazirinin də
iştirak etdiyi görüşdə Azərbaycan- Əfqanıstan
mədəni əlaqələri, elm, təhsil sahəsində
əməkdaşlığın inkişaf perspektivləri, əlyazmaların
və tarixi qaynaqların mübadiləsi, elmi kadrların
hazırlanması məsələləri haqqında fikirlər
bölüşüldü.
Əfqanıstan
səfərinin ən qürurverici, həyəcanlı, eyni
zamanda, ürəkağrıdıcı anlarından biri, bəlkə
də birincisi
Əfqanıstanda
azərbaycanlılarla - soydaşlarımızla
görüşümüz oldu.
Azərbaycandan
gəldiyimizi eşidib yüz kilometrlərlə məsafəni
qət edərək, Azərbaycana sevgilərini izhar etməyə,
bir Azərbaycan türkü olduqlarını deməyə, bu
uzaq diyarda da azərbaycanlıların
yaşadıqlarını anlatmaq üçün
görüşümüzə gəlmişdirlər. Əfqanıstanın
bir çox yerinə səpələnmiş, əsasən
Herat, Kabul, Qəznə, Məzari-Şərif, Beğlan, Bədəxşan
və digər ərazilərdə yaşayan
soydaşlarımızı Mərvi, Bayat, Qızılbaş,
Şahsevən, Türkman, Əfşar, Qacar adı ilə
tanıyırlar. Əfqanıstanda 3 milyona yaxın
soydaşımızın böyük əksəriyyəti
öz azəri kimliklərini qoruyub saxlasalar da, ana dillərini
unutmuş, dillərini qoruyanlar isə Azərbaycan dilinin
yaşaması üçün mücadilə verməkdədirlər.
Görüşümüzdə Bayat etnik birliyinin rəhbəri
Əsədullah Sahab, Firudin Mahmudi, Qızılbaş
icmasından olan Əhməd Rəşad Cahid, Nüsrətullah
Mudasser, Mərvi icmasının nümayəndələri Fərid
Şabanpur, Çolam Hidar Dost, doktor Nasir Əhməd Niyazi, Əziz
Arslan Şabanpor, Əfşar icmasından Əli Sina Əfşar
bu ərazilərə gəlmələrindən, adət-ənənələrindən
ürəkdolusu danışırdılar.
Qeyd edək
ki, Əfqanıstanda yaşayan azərbaycanlıların bu
torpaqlara gəlişi XVII əsrdən etibarən Səfəvi
hökmdarı I Şah Abbas tərəfindən imperiyanın
şərq sərhədlərini qorumaq və etnik dayaq yaratmaq
məqsədilə həyata keçirilib. Nadir şah Əfşarın
dövründə isə əsasən, Qarabağ bölgəsindən
soydaşlarımızın Mərv, Qəndəhar, Qəznə
bölgələrinə köçürülmə prosesi
davam etmişdi. Burada yaşayan soydaşlarımızın
dediyinə görə, Səfəvilər, Əfşarlar,
Qacarların hakimiyyəti dövründə burada yaşayan
soydaşlarımız Mərv, Herat, Qəndəhar və digər
ərazilərdə əyalət hakimləri vəzifəsini
daşımış, yüksək mənsəb sahibi kimi
geniş imtiyazlara malik
olmuşlar. Lakin Əfşarlar dövlətinin
süqutundan sonra, xüsusilə də 1750-ci illərdən
etibarən əfqan-özbək qarşıdurması səbəbindən
miqrasiya etmək məcburiyyətində qaldılar.
Əksər
soydaşlarımız öz dillərini unudaraq əfqan dilində
- dəri (dari) dilində (fars dili) danışsalar da, mərvilər öz
dillərini qoruyub saxlayıblar.
Nadir
şah Əfşarın dövründə Qarabağdan Mərv
şəhərinə köçürülən
qarabağlılar, sonra hərbi münaqişələr zəmnində
Herat şəhərinə köçməyə məcbur
olublar. Məhz Mərv şəhərindən Herata gəldikləri
üçün burada mərvilər kimi tanınırlar. Bu
insanlar mərvi adlansa da, öz kimliklərini, ana dillərini,
Qarabağa mənsub ləhcələrini, hətta toponimlərini
qoruyublar. Əfqanıstanda yaşayan azərbaycanlılar
öz kimliklərini toponimlərində də yaşadaraq,
doğma Azərbaycandan apardıqları Xocalı, Bayat, Şəki,
Afşar yer adlarını öz yaşadıqları məntəqələrə
veriblər.
Soydaşlarımızın
bizə verdikləri məlumatlara görə,
soydaşlarımız Əfqanıstanın orta məktəblərində
əfqan dilində təhsil alırlar. Təhsil səviyyəsi
qənaətbəxşdir. Oğlanlar qədər qızlar da
təhsillidirlər. Hətta bir çox soydaşlarımız
Türkiyə universitetlərində təhsil alıb Əfqanıstanda
işləyirlər. Onlar gələcəkdə Azərbaycan
universitetlərində təhsil alaraq, Azərbaycan dilini
öyrənmək və Əfqanıstanda
soydaşlarımıza öyrətmək arzusundadırlar.
Səfər
çərçivəsində Əfqanıstan əhalisinin
9 faizini təşkil edən (əhalinin ümumi sayı 40
milyona yaxındır) türk mənşəli həzarların
nümayəndələri ilə görüşmək
imkanına malik olmasaq da, Kabil-Herat-Həzaracat bölgələrində,
qismən Qəndəhar, Nəngərhar və Bədəxşanda
yaşayan bu türksoylu xalqla Azərbaycanı ümumi tarix, mədəniyyət,
dil və mənəvi dəyərlər birləşdirir.
Əfqanıstan
və Herat haqqında təəssüratlarımızı bir
yazıya sığışdırmaq
mümkünsüzdür. Lakin ümumi qənaət budur ki,
dünyada təqdim və təsəvvür olunan Əfqanıstanla
gerçək Əfqanıstan tamamilə başqadır.
Ölkənin aparıcı şəhərləri olan Kabul və Herat şəhərlərində olarkən qarşımızda gerçək Əfqanıstanı - mədəni səviyyəsini, elm və təhsilini qoruyan, adət-ənənələrinə hörmət edən, 40 ildir yadellilərə qarşı mübarizə aparan, iqtisadi durumunu ayaqda saxlamağı bacaran mütəşəkkil bir toplum gördük.
Zəngin təbii sərvətləri olan, geniş turizm imkanlarına malik, böyük ipək yolu vasitəsilə Şərqlə Qərbi birləşdirən bu diyarı siyasi və iqtisadi inkişafdan saxlamaq və təbii sərvətlərini talamaq üçün bu ölkəyə terrorizm yuvası və "cahil məmləkət" damğası vurmaq gerçəklikdən çox siyasi və strateji xarakter daşımaqdadır.
Məlumdur ki, İkinci Qarabağ
savaşından sonra Azərbaycan-Əfqanıstan əlaqələrinin
inkişafı üçün geniş imkanlar yaranıb.
İstər Birinci Qarabağ savaşında, istərsə də
İkinci Qarabağ müharibəsində bizi dəstəkləyən
Əfqan dövləti və xalqı öz milli xarakterini
ortaya qoyub. Bu mövqenin nümayiş olunmasında Əfqanıstanda
yaşayan ümumilikdə təxminən 15 milyona qədər
türksoylu xalqların rolunu da danmaq olmaz. Bu gün Əfqanıstanda
Azərbaycana qarşı isti və səmimi bir münasibət
hökm sürməkdədir. Əfqanıstanın dostları
siyahısında Azərbaycan və Türkiyə ön cərgədədirlər.
Zaman-zaman tarixi və mədəni birliyimizi, kültürəl
əlaqələrimizi, bu diyarda yaşayan milyonlarla
soydaşlarımızı nəzərə alaraq Azərbaycan-Əfqanıstan
əlaqələrinin inkişaf etdirilməsi hər iki ölkə
üçün olduqca əhəmiyyətli və vacibdir.
Mübariz AĞALARLI
AMEA-nın
Tarix İnstitutunun aparıcı elmi işçisi, ADPU-nun
dosenti
525-ci qəzet.- 2021.- 21 aprel.- S.20-21.