Möminə Xatun türbəsi ilə bağlı yeni tapıntı
"...Bu abidənin qiyməti yoxdur. Möminə Xatun türbəsi XII əsrdə, orta əsrlərdə Azərbaycanın nə qədər zəngin mədəniyyəti olduğunu, doğrudan da böyük memarlıq məktəbi olduğunu göstərir..."
Heydər Əliyev
Azərbaycan xalqının Ümummilli lideri
Dünyanın ən möhtəşəm möcüzələrindən biri, qocaman memarlıq salnaməsi, memar Sinan kimi dahilərin ilham qaynağı, üzərində ərəb əlifbasının kufi xətti ilə Qurani-Kərimin müdrik kəlamlarının həkk olunduğu möhtəşəm və təkrarolunmaz gözəlliyi ilə Əcəmi Naxçıvaninin memarı olduğu Möminə Xatun türbəsi...
Onun açılmamış simvolik şifrələri, naxışlarındakı batini mənaları, həndəsi ornamentləri, riyazi təfəkkürlə bədiiliyin vəhdəti olan əsrarəngiz harmonik mozaikası və parlaq rənglərinin ecazkar ahəngdarlığı dünya fatehlərinin, alimlərin, tarixçilərin, arxeoloqların, memarların, rəssamların və səyyahların hər zaman diqqətini çəkib.
Möminə Xatun türbəsi haqqında bu günədək çoxsaylı elmi araşdırmalar aparılıb. Biz, bu məqaləmizdə onun indiyədək diqqətdən kənarda qalan hələlik (gələcəkdə yeni tapıntılar edilənədək) ən qədim hesab etdiyimiz rəsmini ictimaiyyətə çatdırmaq və bu barədə bəzi mülahizələrimizi oxucularla bölüşmək istəyirik.
Bu günədək Möminə Xatun türbəsi ilə bağlı sanballı əsərlər yazmış bir sıra görkəmli müəlliflərin araşdırmalarına görə belə qənaətə gəlinib ki, türbənin bizə məlum olan ilk rəsmi məşhur İsveçrə səyyahı, arxeoloqu və tarixçisi Dyubua de Monpere tərəfindən çəkilib. Məsələn, Azərbaycanın görkəmli sənətşünas-alimi və memarı, akademik Əbdülvahab Salamzadə "Əcəmi Əbubəkr oğlu və Naxçıvan memarlıq abidələri" adlı kitabında (Bakı, İşıq, 1976) Möminə Xatun türbəsindən bəhs edərkən bu möhtəşəm abidə ilə maraqlananlar sırasında ilk olaraq Dyubua de Monperenin adını qeyd etmişdir. Türk müəlliflərindən Turqay Yazar da "Nahcivanda Türk mimarisi (Başlangıcından 19. yüzyılın sonuna kadar)" adlı irihəcmli kitabında (Ankara, 2007) analoji fikri belə ifadə etmişdir: "Türbə ilə bağlı ilk məlumatları de Monperenin verdiyi şəkildən almaq olar". Lakin biz axtarışlar nəticəsində Möminə Xatun türbəsinin Dyubua de Monperedən çox əvvəlki illərə aid olan daha qədim rəsmini əldə etmişik. Bu haqda bir qədər sonra.
Dyubua de Monperenin çəkdiyi rəsm müəllifin "Qafqaz ətrafındakı səyahət" ("Voyage autour du Caucase") adlı kitabına daxil edilib. Bu rəsmdə şimal tərəfdən çəkilmiş Möminə Xatun türbəsi və qoşa minarəli baştağ əks olunub. Təəssüf ki, həmin rəsmdə bu kompleksin detalları tam aydın şəkildə görünmür. Bir qədər diqqət etdikdə, görmək olur ki, Möminə Xatun türbəsinin alt qat girişi torpaqla doludur.
Sonrakı dövrlərə gəlincə, Möminə Xatun türbəsinin rəsmləri və fotoşəkilləri 1846-cı ildə J.Laurens (fransız), 1887-ci ildə Jan Dyelafua (fransız), 1897-ci ildə Eduard Yakobstal (alman), 1910-cu ildə Fridrix Sarre (alman), 1929-cu ildə V.M.Sısoyev (rus), 1951-ci ildə Əbdülvahab Salamzadə (azərbaycanlı), habelə bir sıra digər tədqiqatçılar tərəfindən də çəkilib.
İndi isə isveçrəli Dyubua de Monperedən xeyli
əvvəl, daha dəqiq desək, 1823-cü ildə
britaniyalı şərqşünas Ulyam Ouseleyin (William
Ouseley) Londonda çap edilmiş "Şərqin müxtəlif
ölkələrinə, xüsusilə də İrana səfərlər"
("Travels in various countries of the east; more particularly
Persia") adlı kitabına müraciət edək. Həmin kitabdan aydın olur
ki, Ulyam Ouseley 1812-ci ildə səyahəti zamanı
Naxçıvanda da olmuş və həmin il
Möminə Xatun türbəsinin rəsmini çəkmişdi.
Buradan birmənalı şəkildə aydın
olur ki, bu gün adı çəkilən türbənin ilk rəsminin
Dyubua de Monpere tərəfindən təsvir edilməsi
haqqındakı fikir həqiqətə uyğun deyil. Çünki yeni aşkara
çıxardığımız fakt sübut edir ki, türbənin
rəsmi Monperedən xeyli əvvəl, 1812-ci ildə Ulyam
Ouseley tərəfindən çəkilib.
Elmi ədəbiyyatı nəzərdən keçirərkən
Möminə Xatun türbəsi ilə bağlı tədqiqat
işləri aparan Azərbaycan müəlliflərinin əsərlərində
Ulyam Ouseleyin yuxarıda adı çəkilən kitabından
qaynaq kimi istifadə olunmasına rast gəlmədik. Bu isə onu
deməyə əsas verir ki, Möminə Xatun türbəsinin
həmin kitabdakı rəsmi araşdırıcılar
üçün naməlum qalıb. Lakin təəccüb
doğuran məqam odur ki, türk müəlliflərindən
Turqay Yazar yuxarıda adı çəkilən
kitabındakı qaynaqlar siyahısında Ulyam Ouseleyin
sözügedən kitabını mənbə kimi göstərsə
də, onu tədqiqata cəlb etməyib. Əgər
belə olmasaydı, o, həmin rəsm haqqında söz
açar və onu kitabına daxil edərdi.
Qeyd edək
ki, Ulyam Ouseleyin "Naxçıvan qalıntıları"
adı ilə kitaba (sondakı rəsm əlavələrində)
daxil etdiyi rəsmdə Möminə Xatun türbəsi,
qoşa minarəli baştağ, eləcə də Cümə
məscidinin qalıqları təsvir olunub. Rəsmdə
türbənin ətrafında divar çöküntülərini
aydın şəkildə görmək olur. Maraqlı burasıdır ki, müəllif kitabın
436-cı səhifəsində bu türbə ilə
bağlı məlumatlar verib təəssüratlarını
bölüşsə də, kitabda bircə dəfə də
olsun Möminə Xatun türbəsinin adını çəkməyib.
Müəllifin sözügedən kitabının həmin səhifəsində
bu haqda yazdıqlarını olduğu kimi təqdim edirik:
"Ayın
8-i (8 iyul 1812-ci il nəzərdə tutulur
- Y.X.) saat 6-dan sonra mən dağıntılarla dolu olan
Naxçıvan şəhərini tədqiq etməyə
başladım. Buranın böyük hissəsi
dağıntılardan ibarət idi, lakin burada çoxsaylı
gözəl tikililər də var idi. Tərk
edilmiş küçədə isə şəffaf suyu olan
çay axırdı ki, mənim axırıncı şam yeməyim
üçün balıq buradan təchiz edilmişdi. Qeyd olunan günbəz (Mömünə Xatun türbəsindən
bəhs olunur - Y.X.) geniş qübbəli zaldan (otaqdan) ibarət
idi, kərpic divarlar içəri tərəfdən
çılpaq idi, lakin çöl tərəfdən
mavi-şirli rəngdə, kufi yazısı işlənmişdir
ki, bunun da əksəriyyəti xarab olmuşdu. Yanında iki silindrik qülləsi və ya minarəsi
olan məscidin (Cümə məscidi nəzərdə tutulur
- Y.X.) dağıntıları var idi. Bu
tikilinin önündə üç kufi yazısı var idi.
Biri mavi işləmə ilə giriş
qapısının üzərində horizontal formada
durmuş, digər ikisi isə kənarlarda perpendikulyar formada
yastı kərpicin üzərində qabarıq şəkildə
yerləşdirilmişdir. Hər iki
tikilinin şəklini (eskizini) çəkmişəm".
Göründüyü kimi, kitabda Ulyam Ouseley Möminə
Xatun türbəsini təsvir etmiş, onun mavi rənglərindən,
üzərindəki ərəb əlifbasının kufi xətti
ilə yazılmış yazılarından bəhs
etmişdir. Sözsüz ki, britaniyalı şərqşünasın
məqsədi Möminə Xatun türbəsini tədqiq etmək
olmamışdır, o, sadəcə olaraq
Naxçıvanı təsvir etməyə
çalışarkən gözünə sataşan bu
türbə haqqında da məlumat verməyə
çalışmışdır. Təəssüf
ki, Ulyam Ouseley yuxarıda adı çəkilən
kitabında Naxçıvanla bağlı çoxsaylı təhriflərə
də yol vermiş, bu diyarla bağlı qeyri-dəqiq və
yanlış məlumatları da kitabına daxil etmişdir.
Beləliklə, Möminə Xatun türbəsinin 1812-ci
ildə çəkilmiş haqqında bəhs etdiyimiz rəsmi
hələlik onun əlimizdə olan ilk rəsmidir. Lakin türbənin
daha əvvəlki dövrlərdə çəkilmiş rəsmlərinin
olmasını da mümkünsüz hesab etmirik. Bizim qənaətimizə görə, bu möhtəşəm
abidənin orta əsrlər dövründə çəkilmiş
rəsmləri mütləq olmuşdur və hazırda
qalmaqdadır. Onları tarixin qaranlıq səhifələrindən
gün işığına çıxarmaq üçün
sadəcə ciddi araşdırmalar aparılmalıdır.
Yunis XƏLİLOV
Naxçıvan Dövlət
Universitetinin Hüquq fənləri kafedrasının müəllimi,
hüquqşünas
525-ci qəzet.- 2021.- 23 aprel.- S.23.