Hekayə rapsodiyasindan
daha dərin qatlara
Azərbaycan
Milli Elmlər Akademiyasının Birinci vitse-prezidenti, Milli Məclisin
deputatı, akademik
Həmişə
böyük ədəbiyyat təəssübkeşi olmuş,
nəsr, dramaturgiya və ədəbi tənqid sahəsində
ədəbiyyatın təməl əsərlərini
yaratmış Xalq yazıçısı Elçini hekayə
janrının taleyi daha çox
düşündürmüşdür.
Azərbaycan
hekayəsinin orijinal nümunələrini yaratmış
Elçin həm də bu janrın taleyi və təkamülü
haqqında yazıçı-vətəndaşlıq
missiyası ilə birlikdə həm də tənqidçi - vətəndaş
səviyyəsində də həyəcan təbili kimi
narahatlığını və ümidlərini ifadə edən
təsirli və sanballı söz demişdir. Elçinin
1966-cı ildə "Ədəbiyyat və incəsənət"
qəzetində çap edilmiş "Hekayə haqqında
etüdlər" və 1976-cı ildə "Azərbaycan"
jurnalının təqdim etdiyi "Hekayə janrı.
İmkanlarımız və iddiamız" adlı məqalələri
hekayə janrı haqqında yazılmış ən
sanballı söz kimi qəbul edilmiş, bu janrın
sonrakı inkişafında həlledici rol
oynamışdır. Doğrudur, Elçinin "Olum, ya
ölüm - yox, neçə olum" adlı məqaləsi
("Azərbaycan" jurnalı, 1968, ¹11) roman janrının
taleyinə geniş, əhatəli, ən vacibi isə təsirli
mövqe kimi meydana çıxmış, həm ədəbi
mühitdə geniş müzakirələrə səbəb
olmuş, həm də janrın sabahına doğru gedişata
bələdçilik etmişdir. Əlamətdar cəhətdir
ki, Elçin ilk romanı olan "Mahmud və Məryəm"
romanını çap etdirdiyi 1982-ci ildən on dörd il
qabaq təqdim etdiyi bu məqalə ilə roman janrına tarixi
və müasir baxışı ifadə etməklə bərabər,
həm də nəticə etibarilə müasir mərhələnin
yeni roman konsepsiyasını da irəli sürmüşdür.
Elçin 1971-ci ildə "Qobustan" jurnalında çap
etdirdiyi "Dramaturgiyada şərtilik barədə" məqaləsində
dram sənətinin, 1973-cü ildə "Azərbaycan"
jurnalı vasitəsilə ədəbi ictimaiyyətə
çatdırdığı "Şeir axını. Poeziya.
Tənqid" məqaləsi ilə müasir poeziyanı
inkişafı ilə əlaqədar yazıçı-tənqidçi
qayğılarını da qabarıq şəkildə nəzərə
çatdırmışdır. Eyni ilə "Tənqidçi
məsuliyyəti" məqaləsi də (1972) ədəbi tənqidin
problemlərini və narahatlığını ədəbi
mühitin gündəminə çıxaran kəsərli tənqid
nümunəsidir. Bu mənada Elçinin 1968-ci ildə
çap olunmuş "SOS" povestinin adında ifadə
olunan narahatlıq və həyəcan təkcə həmin
povestin mövzusu ilə əlaqədar cəmiyyətlə
bağlı mətləblərin deyil, bütövlükdə
özünəməxsus yaradıcılıq imkanları və
iddiaları ilə ədəbiyyat meydanında inadla irəliləməkdə
olan görkəmli yazıçının geniş mənada ədəbiyyatın
inkişaf istiqamətləri, taleyi və gələcəyi qarşısındakı cavabdehlik
hissini aydın surətdə əks etdirir.
Bununla belə,
Elçinin ümumiyyətlə ədəbi gedişatın
qayğıları ilə əlaqədar narahatlıq
serialının sırasında hekayə janrına dair "həyəcan
təbili" xüsusi yer tutur. Fikrimcə, bunun bir çox səbəbləri
vardır. Birincisi ona görə ki, Elçinə görə
hekayə ədəbiyyatın inkişaf meyllərini daha
çevik əks etdirən, xalqa - oxucuya daha yaxın olan, ictimai
gedişata fəal müdaxilə və təsir etmək
imkanlarına malikdir. İkincisi, tənqidçi Elçin bu
fikirdədir ki, hekayə də şeir kimi
yazıçıları ədəbiyyat aləminə gətirən
ilk addımlardan biridir. İlk addımın hansı səviyyədə
olması həmin yazıçıların (o cümlədən,
Elçinin özünün də) o miqyasda qəbul edilməsi
məsələsi ilə üzvi surətdə əlaqədardır.
Üçüncüsü, hekayə janrında yazılan əsərlər
yazıçıların iri həcmli bədii nümunələr
yaratmaq məşqləridir. Aşağıdakı fikirlər
Elçinin hekayənin nəsr janrlarının taleyindəki
yerinə verdiyi obyektiv qiymətin ifadəsidir: "Bu gün
Azərbaycan nəsrinin - romanlarımızın, povestlərimizin
müvəffəqiyyəti Cəlil Məmmədquluzadənin
hekayələrinə və ümumiyyətlə hekayə
janrına çox borcludur. Bu gün Azərbaycan nəsrinin məxsusi
bir nəsr kimi formalaşması və təşəkkül
tapması da, ilk növbədə bu kiçik janra -
"damcı"ya borcludur".
Dördüncüsü,
hekayə - yazıçının yaradıcılıq
laboratoriyasının barometridir. Bütün bunlara görə,
xüsusi olaraq hekayə janrının təəssübkeşi
kimi çıxış etməsi yazıçı-tənqidçi
Elçinin geniş mənada əsl ədəbiyyat uğrunda
mübarizəsinin bünövrəsini təşkil edir. Bu mənada
1976-cı ildə "Azərbaycan" jurnalında çap
olunmuş "Hekayə janrı. İmkanlarımız və
iddiamız" adlı məqaləsi ədəbiyyatın bu
janrı haqqında mühüm nəzəri əhəmiyyətə
malik olan konseptual elmi əsərdir. Məhz bu məqalədə
ilk dəfə olaraq hekayə janrı bütün əsas
istiqamətləri: "mövzu rəngarəngliyi, problematik
vüsəti, xarakterlər qalereyasının rəngarəngliyi,
sənətkarlığın artması, estetik kamillik"
baxımından təhlil edilib dəyərləndirilmiş və
eyni zamanda, bu janrda qramofon yazıların artmaqla davam etməsindən
doğan ciddi narahatlıq yazıçı təəssübkeşliyi
və tənqidçi səriştəsi ilə
açılıb göstərilmişdir. Yeni dövr Azərbaycan
hekayəsinin ən yaxşı yaradıcılarının
kamil sənət nümunəsi olan əsərlərini
obyektiv elmi meyarlar əsasında dəyərləndirən
Elçin eyni zamanda, hekayə janrında yazılan örnəklərdə
"həyatiliyin sənətkarlığı üstələdiyi
kimi, sənətkarlığın həyatiliyi üstələməsi
hadisəsini" də haqlı olaraq ümumiləşdirilmiş
şəkildə "naqislik" hesab etmişdir. Onun fikrincə,
"məhz bu yerdə sənətlə peşəkarlıq
arasındakı sərhədin götürülməsi
üçün çox münbit şərait
yaranır". Bu kimi mühüm məsələlərə
işıq salan "Hekayə janrı. İmkanlarımız
və iddiamız" məqaləsi Azərbaycan elmi-ədəbi
fikrində hekayə janrının poetikasını nəzəri-təcrübi
şəkildə əks etdirən əhəmiyyətli bir
araşdırmadır. Məqalədəki
"iddiamız" sözü ədəbi tənqidin hekayə
janrında yazan yazıçıların qarşısında
duran əsas vəzifələri ifadə etsə də, həm
də yaxşı mənada Elçinin özünün də
müasir hekayəçilikdə iddialı olmasının nəzərə
çarpdırması kimi də başa düşülə
bilər. "Azərbaycan gəncləri" qəzetində
"O inanırdı" adlı ilk hekayəsinin çap
olunduğu 1959-cu ildən bu günə qədərki
böyük bir dövr ərzində kiçik janrda
yazdığı çoxlu saydakı əsərləri ilə
Elçin müasir Azərbaycan hekayəsinin ən
yaxşı yaradıcılarından biri olduğunu isbat
etmişdir. "Min gecədən biri" (1966), "Beş dəqiqə
və əbədiyyət" (1984), "Baladadaşın ilk
məhəbbəti" (Moskva, 1975, Bakı, 2000)
kitablarında toplanan hekayələr ədəbi tənqid tərəfindən
mükəmməl sənət nümunələri kimi qiymətləndirilmiş,
oxucu auditoriyasında özünə layiq yüksək yer
qazanmışdır. "Baladadaşın ilk məhəbbəti"
hekayəsi həm keçmiş Sovet İttifaqı
miqyasında, həm də Azərbaycan ədəbiyyatşünaslıq
elmində müasir hekayəçiliyin brendi hesab edilməyə
layiqdir. Son illərdə Bakıda "Təhsil" nəşriyyatı
tərəfindən çap olunmuş "Qırx beş
seçilmiş hekayələr" kitabında toplanan hekayələr
təkcə Xalq yazıçısı Elçinin yox,
ümumiyyətlə Azərbaycan hekayəçiliyinin kamil sənət
örnəkləridir. "Seçilmiş hekayələr"
Elçinin hekayə yaradıcılığının və
ümumən Azərbaycan hekayəçiliyinin ən səciyyəvi
cəhətlərini özündə əks etdirir.
Fikrimizcə,
Xalq yazıçısı Elçin XX əsrin
altmışıncı illərindən sonra
yazılmış yeni tipli Azərbaycan hekayəçiliyinin
görkəmli yaradıcılarından biridir. Ümumiyyətlə,
XX əsrin altmışıncı illərində bədii
yaradıcılığa hekayə ilə gələn digər
Azərbaycan nasirləri kimi, Elçin də ilk növbədə
Sovet ədəbiyyatının ideoloji prinsiplərindən kənarda
təbii həyat hekayələr yazmaqla təkcə bu
janrın yox, bütövlükdə ədəbi
gedişatın dəyişməsinə xidmət etmişdir.
Elçinin sonralar "yaradıcılıq məşqləri"
adlandırdığı "Birinci və axırıncı
dəfə, yaxud Mirzə Qənbərin əhvalatı",
(1960), "Tablo", (1961), "Adamlar arasında", "Bir
nəfər qanlı oğlan arasında" (1964), "Əsli
və Kərəm" (1965), hətta uşaqlar
üçün yazdığı "Belə də iş
olar?" (1965), "Gör necə top vururam" (1966), "Mən
hər şeyi bilirəm" (1968) və sair hekayələri
mövzu yeniliyi, hadisə və insanlara yazıçı
münasibətindəki gerçəklik, sadə adamları ədəbiyyatın
ön cəbhəsinə gətirmək və sair cəhətdən
maraqlı və cəlbedici nümunələr idi. Bu minvalla
1959-1968-ci illərin hekayələrini Elçinin böyük
ədəbiyyata yaradıcılıq depülü
adlandırmaq daha doğru olar.
Ümumən,
Elçinin ədəbi fəaliyyətində, xüsusən
də hekayə yaradıcılığında 1968-1985-ci illər
xüsusi mərhələ təşkil edir. Bu illər onun
çoxcəhətli ədəbi-təşkilati fəaliyyətlə
geniş şəkildə fəal məşğul olduğu
dövrdür. Qeyd etmək lazımdır ki, Elçin həmin
mərhələdə həyatda və ədəbiyyatda dəyişiklik
zərurətinin anonsunu verən "SOS" povestini ədəbi
ictimaiyyətə təqdim etmişdir. Bundan sonra cavan və
istedadlı yazıçı "Bir görüşün
tarixçəsi"
(1975), "Toyuğun diri qalması" (1977) və
məşhur "Dolça" povestləri ilə ədəbi
mühitə uğurlu yaradıcılıq hesabatı
vermişdir. Həm də ciddi surətdə ədəbi tənqidlə
məşğul olan Elçin "Azərbaycan bədii nəsri
ədəbi tənqiddə" (1970) mövzusunda filologiya elmləri
namizədi elmi dərəcəsi almaq üçün
böyük uğurla dissertasiya müdafiə etmiş, bir
çox elmi-nəzəri məqalələrini Bakıda və
Moskvadakı nüfuzlu qəzet və jurnallarda çap etdirməklə,
özünü həm də tənqidçi kimi isbat
etmişdir. Məsuliyyətli vəzifələrdə: Nizami Gəncəvi
adına Ədəbiyyat İnstitutunun "Ədəbiyyat nəzəriyyəsi"
şöbəsinin baş elmi işçisi, Müdafiə
Şurasının elmi katibi (1972-1975), Azərbaycan
Yazıçılar İttifaqı İdarə Heyətinin
katibi (1975-1986) vəzifələrində
çalışması onun ədəbi və elmi prosesin
qaynar mühitində fəaliyyət göstərib,
yaradıcılıq təcrübəsinin,
dünyagörüşünün və əlaqələrinin
daha da inkişaf etdirilməsində mühüm əhəmiyyətə
malik olmuşdur. Bütün bunlar Elçinin geniş mənada
ədəbi-elmi yaradıcılığına, xüsusən
də hekayə yaradıcılığına ciddi surətdə
təkan vermişdir.
Bu
dövr Elçinin yaradıcılığında hekayə
janrının aparıcılıq təşkil etdiyi
dövrdür. Elçin həmin illərdə
yazdığı qiymətli hekayələrlə ədəbi
mühitdə parlamış, istedadlı
yazıçı-hekayəçi kimi şöhrət
qazanmışdır. Elçinin 2019-cu ildə çap
etdirdiyi qırx beş seçilmiş hekayədən iyirmi səkkizi
1968-1990-cı illərdə yazılmışdır. Məsələ,
təkcə kəmiyyət göstəricisində deyildir. Əsas
odur ki, bu dövrdə yazdığı bir çox hekayələr
Elçinin həm hekayəçilikdə, həm də
ümumən bədii yaradıcılıqda tam
özünütəsdiqinə çevrilmişdir.
Elçinin "Qatar. Pikasso. Latur" (1968), "İki
çal papağın və bir kepkanın
nağılı" (1963),
"Baladadaşın ilk məhəbbəti" (1975),
"Gümüşü, narıncı, məxməri"
(1971), "Bu dünyadan qatarlar gedər" (1974),
"Şuşaya duman gəlib" (1977),
"Bülbülün nağılı" (1983),
"Baladadaşın toy hamamı" (1981),
"Ayaqqabı" (1983), "Parisdə avtomobil qəzası"
(1984), "Beş dəqiqə və əbədiyyət (1984),
"Gül dedi bülbülə" (1985), "Stalinin
ölümü" (1990) və sair kimi hekayələri Azərbaycan
ədəbiyyatında hekayə janrı sahəsində
seçilmişlərin seçilmiş nümunələri
hesab oluna bilər. Bu hekayə örnəkləri Elçinin
yaradıcılığının əsas inkişaf istiqamətlərinin,
mövzularının, obrazlarının özünəməxsusluğunun,
fərdi yazıçılıq üslubunun sözün əsl
mənasında barometridir. Bu hekayələrin bir çoxu,
xüsusən, "Baladadaşın ilk məhəbbəti"
və "Baladadaşın toy hamamı" hekayələri
Azərbaycan hekayəçiliyinin qızıl fonduna daxil olmuş
əsərlər kimi qəbul olunur. "Baladadaşın ilk
məhəbbəti" hekayəsi cəmiyyətdə satirik
tip kimi tanınan, mühitin tənqidə məruz qalan təbəqəsi
hesab olunan sadə adamların fərqli mövqedən, həm
də müsbət yöndən bədii obrazının
yaradılması baxımından orijinal bədii əsərdir.
Baladadaş Azərbaycan ədəbiyyatında kiçik
adamların böyük obrazları kimi qəbul olunmuş Cəlil
Məmmədquluzadənin Məhəmmədhəsən əmisi
və Novruzəlisi, Mir Cəlalın Baharı, Anarın Təhminə
və Zauru kimi mükəmməl obraz-portretdir.
"Baladadaşın ilk məhəbbəti" hekayəsi
Elçini mənsub olduğu altmışıncılar ədəbi
nəsli içərisində, fərqli baxışlara,
özünəməxsus fərdi bədii üsluba malik
istedadlı yazıçı kimi də səciyyələndirir.
Azərbaycan ədəbiyyatında "aerodrom kepkalı,
qısaqol miləmil trikotaj köynəkli, parusun
şalvarlı", səndəl geyinmiş "şəhərlərarası
uşaqlar"ı Azərbaycan ədəbiyyatına ilk dəfə
və yüksək peşəkarlıq səviyyəsində
Xalq yazıçısı Elçin gətirmişdir. Bu, Azərbaycan
ədəbiyyatında XIX əsrin sonlarından
yaradılmağa başlamış və artıq bir əsrdən
çox davam etməkdə olan "kiçik adam"
obrazları silsiləsinin tam yeni bir səhifəsidir.
Elçin "Baladadaşın ilk məhəbbəti" və
"Baladadaşın toy hamamı" hekayələrində
bütün yaradıcılığı boyu müxtəlif
yönlərdən əks etdirdiyi eynilikdən və tənhalıqdan
yaxa qurtarmağın, mühitin ab-havasını dəyişdirməyin
fərqli təzahürlərini canlandırmışdır.
Baladadaşın macəravari həyatı, qəribə
sevgisi, səmimi və həyati çabaları mühitin
eyniliklərini pozan, tənhalıqdan xilas olmağa şərait
yaradan məqamlar kimi təbii bir koloritlə təsvir olunmuşdur.
Bu, hekayələr cəmiyyətin ən sıravi
adamının da mühitin eyniliklərindən yorulub
bezikdiyini, fərqli bir ab-havaya ehtiyacı olduğunu hiss edən
və buna can atan sadə adamların mənəviyyatındakı
dəyişiklikləri realist şəkildə etdirən Azərbaycan
hekayəsinin klassik nümunələridir.
Xalq
yazıçısı Elçin eyni zamanda, Azərbaycan ədəbiyyatında
əncirli-üzümlü Abşeron koloritinin də
özünəməxsus rəsmini çəkmişdir.
Elçinin Abşeron mühiti ilə bağlı ədəbiyyatda
canlandırdığı bənzərsiz mənzərələri
yalnız xalq rəssamı Tahir Salahovun eyni mövzuda çəkilmiş
rəsmləri ilə müqayisə oluna bilər. "Birmərtəbəli,
ikimərtəbəli evlərdən, kol-kosdan çəpər
çəkilmiş, taxtadan salınmış, daşdan hasar
tikilmiş həyətlərdən, salxımları
qaralmış meynələrdən, qırmızı
çiçəkli nar ağaclarından, tut
ağaclarından, bolluca günəşdən, bir də dənizdən"
ibarət olan bu bənzərsiz lövhə Elçinin həm
də çox dəqiq müşahidə qabiliyyətinə
malik mahir bir yazıçı-rəssam olduğunu göstərir.
Bir sözlə, "Baladadaşın ilk məhəbbəti"
hekayəsi Azərbaycan ədəbiyyatının şedevrlərindən
biridir. Elçinin bu günlərdə oxuculara təqdim etdiyi
"Ağadadaşın kişi sözü" hekayəsi
mahiyyət etibarilə "Baladadaşın ilk məhəbbəti"
xəttinin yeni tarixi şəraitlə əlaqəli şəkildə
yaradıcı tərzdə davam etdirilməsindən ibarət
olan Abşeron koloritli orijinal hekayədir. Bu hekayədə ad
olaraq Baladadaşın Ağadadaşla əvəz olunması
formal xarakter daşımayıb, oxşar taleli hekayə qəhrəmanlarının
fərqli mühitdə və başqa münasibətlərin
çevrəsində təsvir edilməsinin mühüm bir
göstəricisidir. Başqa sözlə, Ağadadaş XXI əsrin
Baladadaşıdır. Eyni zamanda, yazıçı bu hekayədə
aerodrom papaqlı Baladadaşdan papaqçı Ağadadaşa
keçməklə mövzunu genişləndirmiş və dərinləşdirmişdir.
Papaqçı Ağadadaşın Qarabağ müharibəsindən
alnıaçıq qayıtmış oğluna görə
ödənişsiz kepkalar tikib bağışlaması həm
də Baladadaş kimi zahirən köntöy, mənəviyyatca
isə saf, bütöv, işıqlı oğlanların
yetişib artacağına dair yazıçı qayəsini nəzərə
çarpdırır. Bundan başqa, Elçin
"Ağadadaşın kişi sözü" hekayəsi ilə
Azərbaycan ədəbiyyatında ilk Abşeron hekayələri
trilogiyası yaratmışdır. Düşünürük
ki, Elçin "Abşeron hekayələri" adlı silsilə
əsərlər yaratmaq missiyasını bundan sonra uğurla
davam etdirib ədəbiyyatımızı zənginləşdirəcəkdir.
Ayrıca bir kitaba çevriləcək "Abşeron hekayələri"
Azərbaycan hekayəçiliyinin yeni mərhələsinin
simasını müəyyən edə bilən hekayələr
külliyatı ola bilər.
Xalq
yazıçısı Elçin avtobioqrafik qeydlərindən
birində "Parisdə avtomobil qəzası" hekayəsini
Məhəmməd Füzulinin "Şikayətnamə"sindən
sonra Azərbaycan ədəbiyyatında müxtəlif əsrlərdə
yaradılmış "hekayə antologiyası"na daxil ola
bilən hekayələr sırasına aid etmişdir. Tərtib
etdiyi "Hekayə antologiyası"
yazıçının bədii zövqünü, sənət
meyarlarını öyrənmək baxımından da maraq
doğurur. Elçinin "Hekayə antologiyası"na daxil
edilmiş Məhəmməd Füzulinin "Şikayətnamə",
M.F.Axundzadənin
"Aldanmış kəvakib" (yazıçı bu əsərin
povest adlandırılmasını doğru hesab etmir -
İ.H.), Cəlil Məmmədquluzadənin "Poçt
qutusu", Əbdürəhim bəy Haqverdiyevin
"Bomba", Süleyman Sani Axundovun "Qaraca qız",
Abdulla Şaiqin "Məktub yetişmədi", Süleyman
Rəhimovun "Su ərizəsi", Mehdi Hüseynin "Rəqiblər"
(Elçin bu hekayə haqqında diplom işi yazıb),
İlyas Əfəndiyevin "Qırçı və
qızıl gül", İsa Hüseynovun "Piyada",
Salam Qədirzadənin "Xəzan yarpaqları",
Anarın "Keçən ilin son gecəsi" (məndən
soruşsalar, "Yaxşı padşahın nağılı
- İ.H.), Yusif Səmədoğlunun "Foto fantaziya"
hekayələri doğrudan da "Azərbaycan hekayəsinin
nadir qızıl fondunu təşkil edir. Hekayəyə məhz
bu miqyasda yanaşmaq həmin janrda yalnız ən yaxşı
əsərlər yaratmaq yolunu seçmək deməkdir.
Bütün janrlarda yazılmış əsərlərində
olduğu kimi, hekayə yaradıcılığında da
Elçin həmin yazıçılıq məsuliyyətini
daim diqqət mərkəzində saxlamış, bədii
keyfiyyət meyarına məsuliyyətlə
yanaşmışdır. İdeya-bədii cəhətdən
bir-birindən fərqlənsələr də, onun əksər
hekayələri kiçik janrın böyük tələblərinə
tam cavab verən kamil sənət nümunələridir. Hesab
edirik ki, yaddaqalan, təsirli, koloritli, oxunaqlı hekayələri
ilə Azərbaycan ədəbiyyatının Elçin fondu
yaranmışdır. Fikrimizcə, Elçinin
"Gümüşü, narıncı, məxməri",
"Baladadaşın ilk məhəbbəti",
"Baladadaşın toy hamamı", "Beş dəqiqə
və əbədiyyət", “Stalinin ölümü",
"Qarabağ şikəstəsi", "Rəssam Muxtar
Manaflının həyatı, sənəti və dünyadan
qaçışı", "Ağadadaşın kişi
sözü" hekayələri də Azərbaycan ədəbiyyatının
hekayə antologiyasına daxil edilmək baxımından
"Parisdə avtomobil qəzası" hekayəsi ilə rəqabətə
girə bilər. Azərbaycan ədəbiyyatının ən
yaxşı hekayəçiləri sırasında
istedadlı bir yazıçı kimi Elçinin özünəməxsus
fərqli yeri və mühüm xidmətləri vardır. Biz
qətiyyən Elçinin hekayələrini onun ciddi
yaradıcılıq axtarışları sayəsində
yaranmış və hər biri özünəməxsus sənət
hadisəsi olan povestlərinə və romanlarına
qarşı qoymaq fikrində deyilik. Lakin qəti olaraq bu fikirdəyik
ki, Elçinin bədii nəsr sahəsində və ümumən
ədəbiyyatda qazandığı uğurların əsasında
onun hekayələri üçün çəkdiyi zəhmətin
böyük payı, əvəzsiz yeri vardır. Həmçinin,
Xalq yazıçısı Elçinin "ədəbiyyatın
mirvarisi" hesab edilən Azərbaycan hekayəçiliyinin ən
yaxşı yaradıcılarından biri olduğunu bəyan
etməyin obyektiv reallıq olduğunu bildirməyi də
özümüzə borc hesab edirik.
Xalq
yazıçısı Elçinin hekayələrinin
aşağıdakı kimi təsnifatını aparmaq olar:
portret hekayələri, realist-fantastik hekayələr, bədii-sənədli,
yaxud intellektual hekayələr, absurd hekayələr. Etiraf etmək
lazımdır ki, incə, dəqiq həyatı müşahidə
və psixologizm Elçinin bütün hekayələri və
tam halda bədii yaradıcılığı
üçün səciyyəvi cəhətdir. Bununla belə,
obrazların fərdi simasını və psixologiyasını
daha dərindən, bütün incə təfərrüatları
ilə əks etdirməklə onun özünəməxsus
portretini yaratmaq baxımından "Baladadaşın ilk məhəbbəti",
"Baladadaşın toy hamamı", "Parisdə avtomobil
qəzası", "Beş dəqiqə və əbədiyyət",
"Rəssam Muxtar Manaflının həyatı, sənəti
və dünyadan qaçışı", "Nadir
İbadlı və onun son xəstəsi",
"Ağadadaşın kişi sözü" hekayələri xüsusilə fərqlənir.
Bu hekayələrdə müşahidəçilik və
psixologizm çox uğurlu alınmış
"Dolça" povesti ilə bir sırada dayanır. Bu əsərlərdə
yazıçı əlbəttə, ilk növbədə aparıcı
obrazı bütün yönləri, əməl və rəftarı,
zahiri görkəmi və fərdi psixologiyası ilə əks
etdirmək vəzifəsini istedadla həyata keçirir.
Baladadaşın yalnız zahiri görkəmi, geyim-keçimi
deyil, xasiyyəti, adamlara münasibəti, həyat hadisələrinə
baxışı, yanaşması, sevgi macərası da fərqli
cizgilərlə təqdim olunur. Bu, yalnız və yalnız
"əncirli-üzümlü" Abşeron mühitinin və
Xalq yazıçısı Elçinin
Baladadaşıdır. "Parisdə avtomobil qəzası"
hekayəsində Elçin hekayəsinin aparıcı
obrazı olan Köhnə Göy Zənbil ləqəbi qazanmış
Kərim müəllimin xasiyyəti ilə zahiri görkəmini
bir yerdə çox uğurla canlandırmışdır.
Yazıçı portret hekayələrində obrazın
zahiri əlamətləri ilə daxili aləminin
tarazlığını yaratmaqla kifayətlənməyərək,
onların sosial mühitdəki funksiyalarını da portret
cizgilərinin üzərinə gəlir. Ona görə də
Elçinin hekayə qəhrəmanlarının portretləri
statik deyil, dinamik şəkildə təzahür edir. Oxucu bu qəhrəmanların
zahiri cəhətlərində gördükləri ilə
daxili-mənəvi aləminin diktə etdiyi gerçəkliyi
onun real həyatdakı əməl və rəftarında da
görə bilir. Portret hekayələrin başqa bir cəhəti
isə onların nə yazıçının özündən
əvvəl yaradılmış bədii obrazlarla, insan tipləri
ilə, nə də özünün yaratdığı surətlərilə
əlaqədar oxşar, bənzər sifətlərinin
olmamasıdır. Elçinin nə qədər hekayəsi
varsa, o qədər də yaratdığı orijinal portretlər
vardır. Əslində, portret yaratmaq bədii
yaradıcılığın əsas
qanunauyğunluqlarından olan obrazların fərdiləşdirilməsi
hadisəsinə aid olub, biri digərini təkrar etməyən
obrazların yaradılmasını nəzərdə tutan sənət
prinsipidir. Ustad bir sənətkar kimi Elçin ədəbiyyata gətirdiyi hər obrazın fərqli
simasını və tərcümeyi-halını böyük
məharətlə canlandırmışdır. Lakin
Elçinin portret hekayələrindəki detallar obrazların
fərdiləşdirilməsindən başqa, həm də onların
tam, bütöv, hərtərəfli simasının təqdim
olunmasına xidmət edir. Bir sözlə, Elçinin portret
hekayələri obrazların hərtərəfli şəkildə
işlənməsi ilə səciyyələnir. Hekayə qəhrəmanlarının
zahiri cizgilərini yazıçı-rəssam kimi
bütün təbiiliyi ilə çəkən Elçin dərindən
müşahidə edib yaratdığı obrazların mənəvi
aləmini rentgendə olduğu kimi göstərməyi
bacarmışdır. Elçinin təqdim etdiyi obraz oxucunun
qarşısında özünün bütün əsas
xüsusiyyətləri ilə birlikdə
canlandırılır.
Realist-fantastik
hekayələr Elçinin yaradıcılığında təsadüfi,
gəldi-gedər hadisə deyildir. Adətən fantastik əsərlərdə
daha çox romantik məqamlar öz əksini
tapdığı halda, Elçinin fantastikasında realizm
aparıcılıq təşkil edir. Bütövlükdə
realist yazıçı olan Elçinin
yaradıcılığı üçün fantastika köməkçi
vasitədir. Daha doğrusu, fantastik məqamlar
yazıçının realizminin xüsusiyyəti kimi təzahür
edir və nəticə etibarilə onu tamamlayır.
Realist-fantastik hekayələr adlandırdığımız
bədii nümunələrdə də fantastika
yazıçının gerçək həyati
baxışlarını, izlədiyi real qayəni
açmağa xidmət edir. Bu fantastika "eyniliklərə
doğru üsyan edən" mühitin durğunluğundan,
nigarançılıqdan yaxa qurtarmağa çalışan
qəhrəmanlar üçün açılmış pəncərədir.
Fikrimizcə, Elçinin ilk povestlərindən birinin
"Açıq pəncərə" adlandırması da təsadüfi
olmayıb, onun əsərlərindəki darıxan
adamların eynitipli mühitin yeknəsəkliyindən xilas
olmaq üçün təsəvvürdə
canlandırdıqları və ya çatmaq istədikləri
nəfəslik funksiyasını yerinə yetirir.
Yazıçının
ilk dövr hekayələrindən olan 1968-ci ildə
yazılmış "Qatar. Pikasso. Latur" hekayəsində
qatarda yol yoldaşı olan Məleykə xanımla müsahibənin
məşhur İspan rəssamı Pikassonun
"Kasıbların süfrəsi" və Laturun
"Müqəddəs Sebestian üçün ağlayan
müqəddəs İrina" rəsmləri ətrafındakı
uydurulmuş macəravari hekayətləri cəmiyyətin
tipik bir parçası olaraq "pəncərənin eyni
zülməti", təkərlərin təkrarlanan
"çaqqaçukku" və "mücərrəd tənhalıq"
kimi təsvir edilmiş biganə və laqeyd münasibətləri,
yaddaşma proseslərini dağıtmağa real pəncərə
açmağa xidmət edir. Burada fantastika "özü ilə
özü arasında təkbətək" qalmış
insanın yaşamalı olduğu darıxdırıcı
mühitin buxovlarını yıxan "nəfərlik"
funksiyasını yerinə yetirir. Hekayədəki Etyen
Pasnyorun adından həyat yoldaşı Tereza haqqında
deyilmiş "o, bezib, başa
düşürsünüzmü, artıq hər şeyə
biganə olub, onda həvəs ölüb, ya da ölməkdədir.
O,
özü də özündən ayrılır" -
sözləri eynitipli mülahiş qaranlığın mahiyyətinə
aydınlıq gətirir. Əksinə, həmin fantastik aləmdə
gərgin müdhişlik mühitinin keçici olması
haqqındakı fikirlər əslində, gerçək həyatda
yaşanan hadisələri və münasibətləri tənzimləmək
və ümidi itirməmək üçün açar verir:
"Mən hiss edirəm ki, bütün bunlar müvəqqətidir.
Əgər on gün, on beş gün biz insan kimi yaşaya
bilsək, daha həmişə Tereza ilə birlikdə olacağıq...
Bu, böhrandır, müsyö, müvəqqəti böhran.
Lakin bu müvəqqəti böhran bizi bir-birimizdən əbədi
olaraq ayıra bilər".
"Qatar.
Pikasso. Latur" hekayəsində evdəki köhnə
"Temp-2" televizorunun "Elektron-2" adlı televizoru ilə
dəyişdirilməsi niyyəti də eynitipli həyat
tempinin müasirləşdirilməsinə olan tələbatın
vacibliyini mənalandırır. Beləliklə, fantastik bədii
vasitələr real gerçəkliyin bədii ifadəsinə
kömək edir.
Elçinin
hekayələrində fantastika təsvir olunan hadisələrin
daxili məntiqinə uyğun olaraq müxtəlif bədii
vasitələrlə ifadə olunmuşdur. "Nadir
İbadlı və onun son xəstəsi" hekayəsində
fantastika qarabasma, "Kölgə" hekayəsində
"kölgələrin söhbəti", "Qəbiristanlıq
əhvalatı"nda xatirə, "Missiya" hekayəsində
yuxu, "Çingiz xanın daşları"nda fərziyə
və sair vasitələrlə təzahür edir. Və harada,
necə, nə üçün təzahür etməsindən
asılı olmayaraq, Elçin üçün fantastik təsvirlər
reallığı aydınlaşdırmaq və qüvvətləndirməkdən
başqa heç nə deyildir. Xüsusən, Sovet
dövrü hekayələrində o, gerçək həyat
hadisəsi kimi təsvir edilməsi mümkün olmayan hadisələri
və ya mətləbləri fantastika vasitəsilə ifadə
etmişdir. Bu baxımdan "Qırmızı ayı
balası" hekayəsinin finalında nəzərə
çarpdırılan "möcüzə təkcə
nağıllarda olmur" - fikri Elçinin realist-fantastik hekayələrinin
fəlsəfəsini başa düşmək
üçün açar verir.
Ümumiyyətlə,
Elçinin yaradıcılığında sənədli bədii
nəsrin özünəməxsus yeri vardır.
"Ölüm hökmü" romanı ədəbiyyatımızda
repressiya dövrünün hadisələrinə həsr
olunmuş ciddi bədii əsərdir. Doğrudur,
"Ölüm hökmü" və yaxud "Baş"
romanlarında dövrün hadisələri və şəxsiyyətlərinə
aid konkret sənədlərin təsvir verilməmişdir.
"Ölüm hökmü" romanındakı
Tülkü Gəldi Qəbiristanlığının adı
da, ətrafında cərəyan edən hadisələr də
tarixi proseslərin yazıçı fantaziyasından
keçirilmiş, əhvalatlar kimi təqdim edilməsini şərtləndirmişdir.
Bu mənada sənədlilik Elçinin
yaradıcılığı üçün şərti
xarakter daşıyıb, tarixin hadisələrin və proseslərin
bədiiləşdirilməsi mənasını
daşıyır. Elçinin sənədli-bədii nəsr
nümunələri adlandırdığımız hekayələrində
də konkret olaraq hər hansı bir tarixi faktdan və ya
hansısa bir sənəddən söz
açılmamışdır. Lakin Elçin kiçik həcmli
"sənədli" hekayələrində dövrün,
mühitin dərk olunmuş obrazını
yaratmışdır... "Stalinin ölümü" hekayəsində
konkret olaraq keçmiş Sovet dövlətinin
başçısı İosif Stalinin vəfatı hadisələrinin
sonunda Stalinizm dövrünün səciyyəvi hadisələrindən
bəhs edilmişdir ki, bu da öz növbəsində konkret
tarixi dövrün sənədlərdə olduğu qədər
obyektiv şəkildə dərk və şərh
olunmasına şərait yaradır. Hekayədəki Sovet
rejimi mənasını ifadə edən "sarı hamam"
anlayışı assosiativ şəkildə təsvir
edilmiş hadisələrin alt qatındakı mahiyyətini
başa düşmək baxımından
düşünülmüş bədii detaldır. Yeri gəlmişkən
deyək ki, Elçin müxtəlif əsərlərində
"sarı" faktorundan Sovet diktaturası
anlayışını mənalandırmaq üçün
yaradıcı şəkildə istifadə etməyi
bacarmışdır. "Sarı pencək" hekayəsində
sarı pencək Sovet dövlətinin prototipi kimi
çıxış edir. "Patriarx" adlı
memuarında da "sarı qalstuk" detalından məşhur
türk yazıçısı Yaşar Kamalın gözü
ilə Sovet rejiminin atributu kimi söz
açılmışdır. "Stalinin
ölümü" hekayəsində də istifadə olunan
"Sarı hamam" detalı sənədsiz-filansız Sovet
hökumətini bildirən anlayış kimi
düşünülmüşdür. Hekayədə təsvir
edilən "qoca tut ağacı" da artıq
ömrünü başa vurmaqda olan Sovet quruluşu mənasını
ifadə edir. Ümumiyyətlə, Elçin 1990-cı ilin
aprel ayında yazdığı "Stalinin
ölümü" hekayəsi vasitəsilə gerçək
olaraq İosif Stalinin dünyasını dəyişməsi
hadisəsinin yaratdığı imkandan istifadə edərək
artıq uçuruma, dağılmağa, məhv olmağa
doğru gedən Sovet dövlətinin son aqibətini təsvir
etmək istəmişdir. Hekayədəki “provodnik” Ağakərim,
poçtalyon Müzəffər, pinəçi Balaniyaz və
başqaları ilə bağlı əhvalatlar həm "ellər
atası" Stalinin ölümü dövrünün hadisələrinin
insan talelərində qavranılması proseslərinə, həm
də Sovet sisteminin son akkordlarını yaşatmasına
ayrı-ayrı qütblərin münasibətini tipikləşdirmişdir.
"Hər şey gəlib keçir" hekayəsi də sənədsiz-sənədli
hekayə kimi qələmə alınmış kiçik
janrın böyük nümunəsidir. "Stalinin
ölümü" və "Hər şey gəlib
keçir" (1986) Elçinin "Ölüm
hökmü" romanından əvvəl və ya sonra
yazılmış, həmin romanın ab-havasında yaranan
düşündürücü, intellektual hekayələrdir.
Bu uğurlu hekayələri Elçinin "Ölüm
hökmü" romanının yaradıcılıq məşqləri
də adlandırmaq mümkündür. Elçinin bədii-sənədli
hekayələrində intellektual düşüncə və
yanaşma xüsusi yer tutur. Bütövlükdə
intellektuallıq Elçinin həm sənədli-bədii hekayələrinin,
həm də ümumən onun bədii
yaradıcılığının xarakterik xüsusiyyətlərindən
biri kimi çıxış edir.
Məlum
olduğu kimi, Xalq yazıçısı Elçin Azərbaycan
ədəbiyyatında absurd teatrın əsas
yaradıcısı kimi qəbul olunur. Obrazlı şəkildə
belə demək olar ki, Azərbaycan absurd teatrı Xalq
yazıçısı Elçinin müəlliflik şəhadətnaməsidir.
Müşahidələr göstərir ki, Elçin Azərbaycan
absurd hekayəsinin də mükəmməl nümunələrini
meydana qoymuşdur. Yazıçının XX əsrin
altmış-səksəninci illərində
yazılmış hekayələrində köməkçi bədii
vasitə kimi ara-sıra görünməyə başlayan
absurd hekayə elementləri tədricən inkişaf edərək,
bu janrın onun yaradıcılığında mükəmməl
bədii nümunələrinin yaradılması ilə nəticələnmişdir.
Əslində, hələ 1983-cü ildə qələmə
alınmış "Beş dəqiqə və əbədiyyət"
hekayəsi Azərbaycan absurd hekayəsinin ilk nümunələrindən
biridir. Vaxtilə 1984-cü ildə Moskvada çıxan
"Smena" jurnalında çap olunmuş bu hekayə həmin
jurnal tərəfindən "İlin ən yaxşı hekayəsi"
nominasiyasının qalibi olmaq şansı
qazanmışdır. Aradan illər keçdikdən sonra
yazılmış "Trindadina" (2006) isə xalis absurd
hekayənin bariz nümunəsidir. Elçinin absurd hekayələrindən
mücərrəd zaman haqqında və ya qarışıq həyat
barədə müəyyən bir aydın fikir hasil olunur. Sadəcə
bu hekayələrdən baş çıxarmaqda oxucunun üzərinə
çox iş düşür.
Ayrıca
qeyd edək ki, Elçinin hekayələrinin təsnifatına
daxil etməsən də, yazıçının hekayələrində
povestə doğru ciddi bir meyl vardır. Əvvəla, o, bir
çox hekayələrində povest miqyasında
düşünüb-daşınmış, povest
mövzusunun hekayə formatına yerləşdirmişdir.
Bununla belə, Elçinin bir sıra hekayələri həm həcminə,
həm də əhatə etdiyi həyat materialına görə
povestə daha yaxındır. Məsələn,
"Qarabağ şikəstəsi" - 24 bölmədən
(23 səhifə), "Şuşaya duman gəlib" - 3 hissədən
(33 səhifə), "Gül dedi bülbülə" - IV fəsildən
(32 səhifə), "Koşeyin taleyi" - 6 bölmə
üzrə 27 səhifədən ibarətdir. Hətta
"İntihar" hekayəsində əsasən romana və
ya povestə xas olan epiloq da verilmişdir. Fikrimizcə, bu hekayələri
təsnifat baxımından hekayə-povestlər, yaxud povestvari
hekayələr adlandırmaq olar. Doğrudur, həmin hekayələr
janr baxımından povestdən çox böyük hekayəyə
yaxındırlar. Qeyd olunan hekayələr əhatə etdiyi həyat
hadisələrinə və surətlərinə görə əsasən
böyük hekayənin meyarlarına daha çox cavab verirlər.
Lakin Elçinin yaradıcılığındakı hekayə
formatında hadisə və povest miqyasında düşüncə
masştabını görməmək mümkün deyildir.
Bu, ilk növbədə Elçin müəllimin zəngin həyat
təcrübəsinə, geniş dünyagörüşə
və çox dərin və incə müşahidə
qabiliyyətinə malik olması ilə əlaqədardır.
Elçinin yaradıcılığı hansı həcmdə
həyat materialından bəhs etməsindən asılı
olmayaraq, hadisələri və insan talelərini dərindən
və geniş planda görmək, onlardan ümumiləşdirilmiş
ictimai nəticələr çıxarmaq imkanları ilə səciyyələnir.
Buna görədir ki, Elçinin bəzi povestləri də
roman masştabına malikdir. Yaxud Elçinin hekayələri əsasında
film çəkilməsi, bəzi hekayələrinin səhnə
əsərinə çevrilməsi də
yazıçının kiçik janrın sərhədləri
daxilində böyük, zəruri, ciddi və əhəmiyyətli
mətləblərdən bəhs etmək istedadını
nümayiş etdirir. Lakin bu məqamda bir cəhəti də
qeyd etmək lazıdır ki, Elçin həyat
materialına əlavə rəng vurmur, onu az qala naturalist
şəkildə, lakin realizm meyarları əsasında mənalandırır.
Elçinin
yaradıcılığında reallıq, gerçəklik,
müşahidə, konkret həyat hadisəsinin real təsviri
heç də onun yaradıcılığında naturalizmin
olması kimi başa düşülməməlidir. Əksinə,
sadaladığım xüsusiyyətlər Elçin
realizminin həyata və insana əsl bələdlikdən
doğan keyfiyyət halında olduğunu sübut edir.
Hazırkı mərhələdə Elçinin
yaradıcılığı müstəqillik dövrü Azərbaycan
ədəbiyyatındakı neorealizmin və ya yeni realizmin
aydın və parlaq təzahürüdür. Elçin yeni
tarixi epoxada təzahür edən yeni realist ədəbiyyatın
görkəmli yaradıcısıdır.
Bununla belə,
Elçinin əsərlərində müşahidə olunan
bir xüsusiyyəti də ilk dəfə olaraq qeyd etməyi
lazım bilirik. Fikrimizcə, Elçinin
yaradıcılığında neorealizmin
aparıcılığını, dominantlığını
qəbul etmək şərti ilə müəyyən qədər
magik realizmə meyl müşahidə olunmaqdadır. Hekayələrində
folklora daha çox və yaradıcı şəkildə
müraciət etməsi, hətta bir çox hekayələrinin
adında və məzmununda nağıl notlarının
olması ("İki çal papağın və bir qara
kapkanın nağılı", "Qış
nağılı", "Bülbülün
nağılı" və sair), kiçik janrda
yazılmış bəzi əsərlərinin nağıl təhlükəsi
kimi səsləndirilməsi ("Günlərin bir
günündə", "Gül dedi bülbülə")
Elçinin yaradıcılığında magik realizmə
meylin özünəməxsus bir keyfiyyət kimi təzahür
etməkdə olduğunu düşünməyə əsas
verir. Elçin müəllimin
yaradıcılığında magik realizmə meylin ən
bariz nümunəsini "Mahmud və Məryəm"
romanında görmək mümkündür. Fikrimcə,
"Mahmud və Məryəm" romanında magik realizm meyl
deyil, artıq keyfiyyət halındadır. Eyni xüsusiyyətləri
"Ağ dəvə" romanında da görmək
mümkündür. Yazıçının romanda əsas
hadisələri Balakərimin nağılları vasitəsi ilə
danışmaq üsulunu seçməsi, əsərdə "alın
yazısı" notlarının olması da
yazıçının özündən asılı
olmayaraq magik realizmə meylinin xüsusi bir məsələ
olduğunu nümayiş etdirir. Hətta akademik Nizami Cəfərov
da "Elçin. Yazıçının
yaradıcılıq yolu" monoqrafiyasında onun əsrlərində,
xüsusən "Ağ dəvə" romanında mistika
notlarının olmasına diqqət etmişdir (səh.115).
Bizə görə yazıçının
dramaturgiyasındakı "dəlixana" və "dəli"
motivlərinin mahiyyətində də magik realizmin xüsusiyyətləri
ilə səsləşən məqamlar vardır. Hətta
Elçin müəllimin son vaxtlarda çap etdirdiyi
"Şanapipik" hekayəsindəki mistik epizodlar onun
yaradıcılığında magik realizmə meylin
davamlı bir prosesə çevrilməkdə olduğunu yenidən
düşünmək üçün işarə kimi səslənir.
Əlbəttə,
Xalq yazıçısı Elçinin yaradıcılıq
metodu və ya əsərlərində müşahidə edilən
"izmlər" məsələsi xüsusi tədqiqatın
və ayrıca söhbətin mövzusudur. İndiki halda isə
magik realizm əlamətləri ən azı Elçin
realizmini fərqli çalarlarla zənginləşdirən
xüsusiyyətlərdən biri kimi qiymətləndirilə
bilər.
Yaradıcılığında
aparıcılıq təşkil edən realizm (yeni realizm),
naturalizm ünsürləri, magik realizmə xüsusi meyl Xalq
yazıçısı Elçinin həyatın və cəmiyyətin
daha dərin qatlarını bədii ədəbiyyatın təmiz
havasına çıxarmaq yollarındakı çoxcəhətli
istedadının və imkanlarının real göstəriciləridir.
Ayrılıqda bir izmə sığmayıb, öz
yaradıcılığında izmləri birləşdirmək
böyük sənətin və böyük
yazıçılığının göstəricisidir.
De-fakto Elçinin Azərbaycan ədəbiyyatının
qüdrətli yaradıcılarından biri olduğunu isbat etməyə
ehtiyac yoxdur. Təqdim oluna "45 seçilmiş hekayələr"
də əsl ədəbiyyat və böyük sənət
faktıdır.- Məqalə
İsa HƏBİBBƏYLİ
525-ci qəzet.-2021.- 24 aprel.- S.14-15;
19.