Yüksək mənəvi-əxlaqi dəyərlərin
ulu carçısı
Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti cənab İlham Əliyevin 28
fevral 2021-ci il tarixli Sərəncamına əsasən,
ozan-aşıq sənətimizin görkəmli nümayəndəsi,
qüdrətli söz ustadı, aşıq
yaradıcılığı ənənələrinə
yüksək bədii-estetik meyarlarla yeni məzmun
qazandırmış Aşıq Ələsgərin 200 illiyi
geniş şəkildə qeyd edilir.
Aşıq
Ələsgər fəaliyyəti boyu ali əxlaq
kodeksi aşılayan şeirlər yaradaraq xalqa
çatdırıb, uzun qış gecələrində
yorulmadan məclislər aparıb, yaşadığı
dövrə baxsaq, yüzlərlə, minlərlə
savadsız insana mənəvi saflıq, xeyirxahlıq, gözəllik
dərsi deyən ustad müəllim olub. Deməli,
Aşıq Ələsgər ümumən Vətənin,
xalqın, bəşəriyyətin gözəl gələcəyi,
firavanlığı, xoşbəxtliyi naminə
çalışıb.
Onun yaradıcılığının hər səhifəsində
böyük hikmət, dərin məna vardır. Davranış qaydaları,
səadətə, xoşbəxtliyə çatmaq yolları,
ağsaqqala, qadına, böyüyə hörmət, sevgiyə,
nikaha, ailə həyatına, kişilik, məğrurluq
etalonlarına ciddi münasibət onun zəngin irsində
öz parlaq əksini tapıb.Xalq şairi Məmməd
Arazın sözləri ilə desək, "Ələsgər
sazı, Ələsgər sözü Azərbaycan xalqı
üçün bir əsrə yaxın (artıq iki əsr olmuşdur
- K.C.) böyük bir ədəbiyyat universiteti rolunu
oynamışdır".
Qüvvətli bədii məntiq Aşıq Ələsgər
şeirinin üslubunu müəyyən edən amillərdəndir. Çox vaxt
oxucunun mənəvi dünyasını oxşayan da elə bu
amildir. Onda hissiz, duyğusuz deyilmiş bir
söz, ifadə tapmaq çətindir. Aşıq
şeirində sözü, fikri yüksək bədii səviyyəyə
qaldırmaqda xalq ozanı Aşıq Ələsgərhər
cəhətdən əvəzsiz sənətkardır.
Aşıq Ələsgərin şeirləri rəvan
oxunur, onun dili axıcıdır, gözəldir.Bunun bir səbəbi
sənətkar aşığın sözləri seçməyi,
mənalandırmağı bacarmasındadırsa, digər səbəbi,
sözləri yerinə görə işlətməsində,
sıralamasında, cümlə qurmasında, məharət
sahibi olmasındadır. Cümlələrin rəngarəng
qurulması, həyəcanlı vurğu ilə deyilməsi
yaradıcılıq görüşlərinin gözəlliyini
artırıb, dilinə rəvanlıq, yüksək bədii
keyfiyyət gətirib.
Atalar sözləri və zərbi-məsəllər
Aşıq Ələsgərin şeir dili və üslubuna
xüsusi rövnəq verərək, deyilən fikri xalq hikməti
ilə bağlayıb, onun təsirini, nüfuzetmə
gücünü artırıb. Hikmət sahibi xalqın dilindən
eşitdiyini ulu ozanımız özünün şeir dilində
daha da rövnəqləndirərək yenidən xalqa
çatdırıb.Bəzən adama elə gəlir ki, bu
şeirləri bir nəfər yox, məhz bütövlükdə
xalq özü yaradıb.Ona görə də bu şeirlər
xalq ruhunun, xalq mənəviyyatının hayqırtısı
kimi səslənir.Əgər məktəb uşaqları
Aşıq Ələsgəri şeirlərindəki
doğmalığa, təmizliyə, nəğmə ahənginə
görə sevirlərsə, böyüklər də, bu
sadaladıqlarımızla yanaşı, onun sözlərinin
böyük hikmətinə, məna dərinliyinə görə
dillər əzbərinə çevirirlər. Aşıq
Ələsgər atalar sözü və zərbi-məsəllərdən,
bir qayda olaraq onları öz misra və beytlərinə
uyğunlaşdıraraq istifadə edir: "Dost uzaq olmaqla
könül yad olmaz"; "Qarğı mızraq qıl
çuvala sığışmaz"; "Qonşuya kəc
baxan özü ac olur"; "Dostun məzəmməti adam
öldürür, Düşmənlə
döyüşüb söyüşmək olar";
"İyid odur, namusunu atmasın"; "Bir baş ki,
ilqara qurban getməsin, Onu bir qarpıza dəyişmək
olar"; "Görürsən ki, baxtın yatıb, sən
də yat"; "Bədəsildən hərgiz olmaz heç
əsil"; "Bir gün yaranıbsan, bir gün
ölürsən"; "Dost yolunda boran, qar olacaqdır";
"Qarı düşmən bir də gəlib dost
olmaz"... Aşağıdakı bəndlər
bütünlüklə atalar sözü və xalq hikməti
ilə bağlandığından fikir daha təsirli və
qüvvətli çıxıb:
Alçaqda
dayan ki, çıxasan başa,
Tülküsən, aslanla girmə savaşa.
Gəl
yapışma gücün çatmayan daşa,
Götürə bilməzsən, zora düşərsən.
Yaxud:
Danışdıq,
barışdıq mərhəmət ilə,
İnciklik
araya qatma, hayıfsan!
Sən
tacir olmazsan bir manat ilə,
Namusu,
qeyrəti atma, hayıfsan!
Ya da:
Arif olan,
gəlin sizə söyləyim,
İyid sözü mərd-mərdana yaxşıdı.
Kişi gərək
dediyindən dönməsin,
Biilqardan bir zənana yaxşıdı.
Göründüyü
kim, Aşıq Ələsgər xalqdan
öyrənən və xalqa öyrədən sənətkardır.
O, el ədəbiyyatından, zəngin xalq
yaradıcılığından çox şey
götürmüş və ona çox şey də əlavə
etmişdi.
Xalq
ozanı Aşıq Ələsgərin poeziyası zəngin
bir mənəvi irs xəzinəsidir. Xalq
yazıçısı Mirzə İbrahimov əbəs yerə
demir ki, Aşıq Ələsgərin poeziyası əbədi
yaşayacaq böyük sənət nümunəsidir, Azərbaycan
xalqının bədii təfəkkürünün
qabaqcıl, mütərəqqi ənənələrini davam və
inkişaf etdirmişdir. Bu böyük poeziyada insan və onuun
mənəvi gözəllikləri, xalq həyatı və məişətinin
konkret bədii səhnələri, vətənin təbiəti,
xalqın adət və ənənələri zəngin
boyalarla əks olunub.Onun yaradıcılığının bədii
keyfiyyətləri sənətkarlığı, bədii dili
və obrazlı ifadələri bişmiş, bitkin,
bütöv və gözəldir.Bu mənada, Aşıq
Ələsgərin əsərlərində bədiiliyin,
estetik və üslubi gözəlliyin doğurduğu təsir
xeyirxahlığın və yüksək əxlaqlılığın
rəhni kimi də özünü göstərir. Şair
sanki hər bir oxucusuna belə demək istəyir: Ulu Tanrı
tərəfindən yaradılan həyatın gözəlliklərini
düzgün dərk et, ətraf mühiti
öyrənməyi bacar, onları qoru, mühafizə et, həmçinin
bədii yaradıcılığa dair vərdişlərə
yiyələn.
Nəğməkar şair Aşıq Ələsgər ətraf
aləmin harmonik-ahəngdar xüsusiyyətlərini emosional
ruhda təsvir və tərənnüm edir. Onun
yaradıcılığında "Dağlar" mövzusu
geniş məfhumdur. Ümumiyyətlə,
"Dağlar" Ələsgər
yaradıcılığında kişilik, mərdlik, cəsarət,
əyilməzlik, vüqarlılıq, əzəmət simvolu
kimi dəyərləndirilir:
Ağ
xalat bürünər, zərnişan geyməz,
Heç kəsi dindirib, xətrinə dəyməz.
Sərdara
söz deməz, şaha baş əyməz,
Qüdrətdən səngərli, qalalı dağlar.
"Sərdara, şaha baş əyməyən",
"qüdrətdən səngərli, qalalı" olan
dağlar aşığın qəlbini dolduran, riqqətə
gətirən poetik obyektdir.
Aşıq Ələsgər xalq şeirinin məziyyətlərindən
gözəl istifadə edib. Sinədəfdər Aşıq, onun
zəngin mənəvi varlığı xalq həyatı ilə
o qədər yaxın olub ki, doğma və xəlqi olan hər
bir şey dərhal onun poeziya dühasına hopub. Bu da ondakı parlaq istedadla əlaqədardır.Aşıq
Ələsgər şeirinin gözəlliyi, dilinin xəlqiliyi
bir də ondadır ki, o, həyatda olan hər cür mətləbdən
söz açıb.
Xalqın həyat və məişətinə çox
yaxın və dərdlərinə qəlbən şərik
olan ulu ozanımız yaradıcılığında bəzən
gizli, çox zaman isə açıq şəkildə etiraz
səsini ucaldıb. Xalq şairi Osman Sarıvəllinin qeyd etdiyi kimi, bəzən
bilavasitə, bəzən də dolayısı ilə
özündən razı bəylərin, xanların zülm və
əsarətini; yalançı molla və ruhanilərin
riyakarlıqlarını, ailə və məişətdəki
nöqsanları, mədəniyyətsizliyi özünəməxsus
bir dillə tənqid atəşinə tutmuş, həmçinin
xalqın igid oğullarını, gözəl
qızlarını, yurdumuzun zəngin təbiətini hərarətli
bir qəlblə sevmiş, tərənnüm etmişdir. Həssas şair zəhmətkeş kütlənin
ağır güzəranını görmüş,
azğın mülkədarların, çinovniklərin,
ağaların, bəylərin qeyri-insani rəftarını;
ictimai haqsızlığın, bərabərsizliyin törətdiyi
faciələri dərindən dərk edə bilmiş və
bütün bunları poetik şeir nümunələri ilə
ifadə etmişdi.
On səkkiz
min aləm, yetmiş iki dil,
Ülfət qılır bir bazarın içində.
Kimi ətlaz
geyir, tirmə qurşayır,
Kimi üryan gəzir qarın içində.
Demək
nə lazımdı, özün bilirsən,
Bir gün yaranırsan, bir gün ölürsən.
Arsız-qəmsiz nə gününə gülürsən?!
Yandırarlar səni narın içində.
Aşıq
Ələsgər "Olmaz" rədifli qoşmasında
"varlıqda dost, yoxluqda kənar" olan müxənnətlərdən,
"nüftədən pak", "loğmadan halal"
olmayan nacins adamlardan uzaq gəzməyi məsləhət bilərək
belə deyir:
Ələsgər,
mətləbin xudadan istə,
Kərəm
olmaz müxənnəsdə, xəsisdə,
Bəylik,
göylük, səylik olan məclisdə
Qaç ki, orda xeyir-bərəkət olmaz.
Dədə Ələsgər nəcib əxlaqlı, dərin
zəkalı, həqiqi din xadimlərinə yüksək
ehtiram göstərməklə yanaşı, yalançı
din təbliğatçılarını, ruhaniləri,
mollaları, axundları, zahidləri, qazıları əsərlərində
kəskin tənqid atəşinə tutub. Tamahkar, acgöz və xəsis
"din xadimlərini" sancan
"Çıxıbdı", "Görmədim",
"Mollalar", "Eyləyək" kimi adlarını
sadaladığımız qoşma və müxəmməsləri
dediyimiz fikrə əyani sübutdur. "Söyüd
ağacı kimi bar verməyən",
"doğru-dürüst etibarı olmayan", "qananlar məclisində
yeri olmayan", "xain", "yalançı",
soyğunçu "mollalar" haqqında şair belə
deyir:
İslama
haramı halal bilərsiz,
Şəriətdən
kənar mətləb dilərsiz,
Əskik
danışarsız, artıq gülərsiz,
Namus, qeyrətiniz, arınız olmaz.
"Görmədim"
qoşmasında şair "qazıların düz bazarın
görmədiyindən", "Mollalar" adlı müxəmməsində
isə mollaların pis əməllərindən
danışır, onları "fağırın
malını çapıb talayan", "kəndlilərə
zülm eyləyən", qadınların namusuna təcavüz
edən "fəndgir əxlaqsız", "xarabalıq sevən
bayquş" adlandırır.
"Çıxıbdı"
rədifli qoşmasında isə qazıların,
mollaların, qoçuların, quldurların, pristavların,
naçalniklərin xalqın başına gətirdiyi bəlaları,
müsibətləri, oyunları acı-acı belə
xatırlayır:
Ay həzərat,
gəlin sizə söyləyim,
Bu dünyanın xəyanatı çıxıbdı.
İnsaflar
azalıb, mürvət gödəlib,
Qazıların mazarratı çıxıbdı.
Aşıq
Ələsgər bu kimi, yoldan azaraq günaha batan imtiyaz sahiblərini
haqq yoluna, ədalətə, insafa dəvət edir, bu
dünyadakı bəd əməllərinə görə axirətdə
cəzadan qurtula bilməyəcəkləri barədə
onları poetik dillə xəbərdar edir:
Günahkardı,
nə ki yoldan azan var,
İki mələk
- xeyir-şəri yazan var,
Ərəsət
var, qıl körpü var, qazan var,
Orda qəbul
olsun niyazım mənim!
Azərbaycan Respublikasının Medianın
İnkişafı Agentliyinin maliyyə dəstəyi ilə
çap olunub
Kamal CAMALOV Pedaqogika elmləri
doktoru, Əməkdar müəllim
525-ci qəzet.- 28 aprel.- S.18.