Özü
Borçalıdan, sözü Laçından...
oxumun gələcəkdə
nə olacağının sirri onun nüvəsindədir. Bu elə gizli və dəyişməz genetik koddur
ki, kişniş toxumundan heç vaxt şüyüd və ya
vəzəri çıxmır. Ancaq bu
toxumların cücərməsi üçün mütləq
onu münbit torpağa səpmək lazımdır.
İstedad da toxum kimidir. O, insanın qanında olur. Ancaq istedadın da cücərməsi
üçün mühit lazımdır. İstedadlı
şair dostum Kamandar Eyvazlının şeirlərini oxuduqca
beynimdən bu fikirlər keçdi. Axı
o, sazın-sözün zəngin ənənələrinini illər
boyu yaşadan Azərbaycanın Borçalı mahalında
doğulub, boya-başa çatıb. Onun
istedadının toxum kimi cücərdiyi dövr məhz
Borçalıda yaşadığı yeniyetməlik illərinə
düşür. Kamandarın şeirlərinin
doğmalığı, şirinliyi də ana südüylə
iliyinə, qanına, ruhuna hopmuş saz havalarından, xalq nəfəsindən
gəlir.
Borçalıda yaşayıb Borçalını
unutmaq olar. Çünki özün onun qucağındasan.
Səhər gözünü açandan, axşam yatana qədər
onun dağını, daşını, dərəsini, təpəsini,
düzünü, düzənliyini, bulağını,
çayını, başının üstündə
doğan günəşini, dolanan buludlarını,
topuğunu öpən dumanını, otları, gülləri,
çiçəkləri şehilə sırğalayan
çənini, çiskinini görürsən. Suyunu içir, havasını udursan. Bunların hamısı Borçalıda yaşayan
üçün elə Borçalı deməkdir.
Bakıda yaşayıb Borçalını unutmaq olmaz. Bu,
özünü unutmaq kimi bir şeydir. Çünki
yuxarıda sadaladıqlarımın heç biri Bakıda
yoxdur ki, bütün günü sənin
duyğularını, düşüncələrini
Borçalı üstündə kökləsin. Bakıda Borçalını unutmamaq
üçün hər gün özünü
Borçalı havası üstündə kökləməlisən.
Kamandar Eyvazlının şeirlərində mən,
hər şeydən öncə, bunu gördüm. Mənə elə gəldi ki, o, özünü
Borçalı havası üstündə kökləyən
kimi şeir yazmaq istəyir. Çünki
yaddaşında Borçalı xatirələri oyanır,
qulağına saz səsi gəlir, yanaqlarını
Borçalının dumanları yalayır, kirpiklərini
Borçalının buludları nəmləndirir.
"Kəndimizdə" şeirində olduğu kimi:
Uzanıb
yatırdı şirin yuxuda
Görkəmi insandı, özü daş idi.
Əyilib
içdiyim bir ovuc su da,
Onun gözlərindən axan yaş idi.
Uzaqdan insana oxşatdığı bir daşın bulaq
ovcundan əyilib su içən şairin hissləri, duyğuları
adama xoş gəlir, ovqatını elə həmin havaya
kökləyir.
"Kəpənəkçidə
yazılan şeirdən" bir bəndə baxaq:
Çəməni
od alıb, düzə qar düşüb,
Görən bu işlərdə kimdi günahkar?!
Neçə
ürəklərə intizar düşüb,
Neçə ayrılıqdan üşüyən də
var.
Dədə-baba yurduna gələn şair burada çox
şeyləri baş-ayaq görür. Dağda çəmən od tutub yanır, aranda düzə qar
yağır. Görün dünyanın işləri
nə qədər dolaşıb. Şair
bunun günahkarını axtarır.
Şairin xəyalı yenə öz kəndində
dolaşır.
Uşaqlıq illərini xatırlayır, kəndin
adamları gözlərinin önünə gəlir. Birdən əmisini xatırlayır. O əmisini
ki, şairin od-alov dəcəlliyini hələ gözlərində
yaşadır:
Nigaran
qalıbdı ata ürəyi,
Görürəm, qayğımı daşıyır hələ.
Baxıram...
od-alov dəcəlliyim
də
Əmimin gözündə yaşayır hələ.
Kamandarın ikinci Borçalısı
Laçındı. Gənclik illərində burada müəllim
işləyən şair Laçını Borçalı qədər,
laçınlıları borçalılılar qədər
özünə doğmalaşdırıb. Yəqin özü də onlara doğmalaşıb.
Laçının təbiəti
Borçalıya çox oxşayır. Bunu Kamandar
"Yaz gəlib" şeirində elə təsvir eləyir
ki, şeirin harda yazıldığını bilməyən
deyər ki, onu elə Borçalıda düzüb-qoşub:
Gözəllik
önündə dincəlir gözüm,
Hər yanda torpağın min bir rəngi var.
Budaqdan
sallanır su, düzüm-düzüm,
Onun da səsinin öz ahəngi var.
Kamandar
Laçına necə bağlanıbsa, işğal illərində
laçınlılar qədər onun həsrətini çəkir,
könlündən o yerlərlə bağlı çox
ülvi duyğular keçirdi:
Dərə
bilmədiyim min gül, min çiçək,
Sevə
bilmədiyim bir qız, bir mələk,
Yeyə
bilmədiyim yarpız, çiyələk,
İçə bilmədiyim çeşmələr
keçir.
Bunlar içi Laçın həsrətilə, tək
Laçın yox, vaxtilə itirilmiş bütün
torpaqlarımızın həsrətilə göynəyən
şairin qəlbindən keçənlərin hamısı
deyil.
Görün bir də o yerlərə qayıtmaq
üçün şairin qəlbindən nələr
keçirmiş:
Nəyim
var, desələr bağışlayardım,
Bir də o yerlərə qayıtmaq üçün.
Qubarlı
könlümdə yatan, uyuyan,
Şirin duyğuları oyatmaq üçün.
Laçında keçirdiyi günlərin şirinliyini
bir də yaşamaq üçün hər şeyindən
keçməyə hazır olan şairin
duyğularının səmimiliyinə inanmamaq olmur. Çox şükür ki,
indi o torpaqlar azaddır və şairin oraları yenidən
görməsinə lap az qalıb.
Kamandar
Eyvazlı Zəlimxan Yaqubun müdafiəsinə qalxdı:
“Əgər kişiliyin çatırdısa...”
Kamandar indi Bakıda yaşayır. Şair qəlbində
bir sevgi üçbucağı qurub. Bu
üçbucaq Borçalını, Laçını və
Bakını qırılmaz tellərlə bir-birinə
bağlayıb.
Kamandar üç qız atasıdır. Onlardan biri Almaniyada yaşayır. Çox qəribədir, övlad sevgisi atanın qəlbində
onun yaşadığı şəhərə də sevgi
oyadıb. Şair bu saat qızı qədər
də onun yaşadığı şəhəri sevir.
Övlad ata-ananı həm bir-birinə, həm də
qohum-qardaşa doğmalaşdırır. Gəlin
çox zaman uşağı olana qədər gəldiyi evə
çətin isnişir. Elə ki, uşaq
oldu, onun gözündə hər şey dəyişir,
yadlıq anlayışı unudulur. Daşdan,
divardan da doğmalıq havası gəlir. Balanın yaşadığı
bir şəhərin ataya-anaya doğmalaşmağı da
yuxarıdakı hiss qədər təbiidir və onu Kamandar
bir şeirində çox gözəl duyaraq ustalıqla
poetikləşdirib:
İllərdir
çəkirəm çəkdiyimi mən,
Xəyalım sərhədlər, sədlər
aşıbdı.
Güvənib
getdiyin birinci gündən
O şəhər
mənə də doğmalaşıbdı.
Gözüm
göy üzündə qalıb o vaxtdan...
Kim oldu
günahkar, kim oldu düzgün?
Təyyarə
səsinə durub yuxudan,
Təyyarə izinə baxıram hər gün.
Qızı uzaq qürbətdə yaşayan bir atanın
hər gün "Təyyarə səsinə oyanıb, Təyyarə
dalınca baxmağı" necə də təbii hisslərdi
və onları oxuyanda kövrəlməmək olmur. Axı
şairin qızını bu təyyarələr Vətəndən,
doğmalarından ayırıb qürbətə aparır.
Onu qürbətdən Vətənə,
doğmalarının yanına da elə o təyyarələr
qaytarır. Hələ qızının
qürbətdə tək yaşamağının günahkarlarının
şairi için-için necə qovurduğunu demirəm.
Kamandar Eyvazlının yaradıcılığından
söz açmışkan onun "Körpünün
üstü" poemasından danışmamaq olmaz. Kiçik həcmli
bu lirik poemada şair çox böyük mətləblərə
toxunub. Onun xəyalı çox
körpülərin üstündən keçib, gözləri
önündə neçə-neçə kövrək xatirələr
canlanıb. Şair poemanın
ayrı-ayrı bəndlərində təkcə
gördüyümüz yox, görmədiyimiz körpüləri
də bizə göstərir. Bəzən bir bəndlə,
hətta bir misrayla bir körpünün obrazını
yaradır:
Get-gəllər
azalıb Körpünün üstdən,
Altında suları haray salardı.
Qocalar
xatirə danışar pəsdən,
Hər axşam bir belə yığnaq olardı.
Bir zaman qocalar Körpünün üstünə
yığışıb dərdləşərdilər. Bu, bizim
gördüyümüz və üstündən o yana, bu yana adladığımız
körpülərdən biridir. Şair bu bircə
bənddə Körpünün tarixini - keçmişini və
bugününü gözlərimiz önündə
canlandırır və onun taleyinə özü də
acıyır, bizi də acıdır. Axı
bir zaman bu körpünün altında suları
çağlayardı, üstündə də insanlar
qaynaşardılar. Burada yığnaqlar, mərəkələr
olardı. İndi onlar yoxdu. Bax bu yoxluğun acısı göynədir şairin
ürəyini. O da dərdini oxucularıyla
bölüşür. Körpünün üstüylə
gediş-gəliş ona görə azalıb ki, 1988-ci ildə
800 min türkün yaşadığı Borçalıda bu
gün 200 min nəfər qala, ya qalmaya. Halbuki bu
gün Borçalının türk əhalisi bir milyon
olmalıydı. Kamandar Eyvazlı bircə
bənddə sözün gücüylə bu mənzərənin
rəssam tablosunda olduğu qədər canlı və
aydın şəklini çəkib.
Poemada oxucu təkcə gördüyü yox, görmədiyi
körpülərin də adını eşidir, obrazları
ilə qarşılaşır. Ayrı-ayrı bəndlərdə və
misralarda şairin qəlbindəki sınaq körpüləri,
qınaq körpüləri, uçmuş körpülər,
körpü kimi uçmuş umudlar, inamlar dil açıb
danışır:
Dünya insanına, ruha, mənliyə,
Sınaq körpüsüdür, sınaq
Körpüsü.
Bizimki qarışıq hər bir şenliyə
Həm rəhmət, həm də ki, qınaq
Körpüsü.
Bu sınaqlar da, qınaqlar da bizim
boynumuzdadır. Gözlərimizin önündə ənənə
körpüləri uçub-dağılır, mərdlik
körpülərinin üstündən keçənlər
günbəgün azalır, susuruq. Ancaq bunlar ötəri
şeylərdi. Axı eli, obanı, milləti bir-birinə
bağlayan gözəgörünməz körpülər
var. Onları düşmən də qıra bilmir. O körpüləri qorumaq lazımdı. İki
yüz illik həsrət, ayrılıq, qadağalar, Xudafərin
körpüsünü iki yüz il üzümüzə
bağlayan tikanlı məftillər Təbrizi Bakıdan,
Bakını Təbrizdən yadlaşdıra bilmədi.
Çünki bizim ruhlarımızı bir-birinə bağlayan
can körpülərimizi, qan körpülərimizi qırmaq,
sındırmaq mümkün deyil. Böyük Səməd
Vurğun gözəl deyib:
Gözüm gözünüzdən uzaq olsa da,
Könüldən könülə yollar
görünür.
Kamandar Eyvazlının körpüsünün
taleyi də bizim taleyimizə oxşayır. Elə dərdimizin,
sərimizin qaynağı da birdir. Ancaq ümidsiz olmağa
heç bir əsas yoxdur. Biz özümüzə dönməliyik,
özümüzə dönüb, ürəklərimizi
bir-birinə bağlayan körpüləri qırılmağa
qoymamalıyıq.
İslam SADIQ
525-ci qəzet.- 2021.- 30 aprel.-S.12.