Nizami Gəncəvinin fəlsəfi irsində
"Ədalət" nəzəriyyəsi
Nizami Gəncəvi
filosof kimi
Nizami Gəncəvi 12-ci əsrdə Azərbaycanda, Gəncə
şəhərində yaşayıb. Onun zəngin
kitabxanası və geniş mütaliə dairəsi olub.
İlahiyyat və Fəlsəfə sahələrində
yüksək təhsilə sahiblənib. Yunan
fəlsəfəsini dərin araşdırmalar əsasında
əxz edib. Nizami Gəncəvi zəngin ədəbiyyat-şeir
nümunələri yaradıb. Onun
yaradıcılığını farsdilli poeziyanın zirvəsi,
əsas sütunlarından biri adlandırırlar. Nizami Gəncəvinin "Xəmsə"si epik və
lirik ədəbi-fəlsəfi nümünə kimi bu günə
qədər aktualdır. "Xəmsə"
(beşlik) "Sirlər xəzinəsi" (Məxzənül-əsrar),
"Xosrov və Şirin", "Leyli və Məcnun",
"Yeddi gözəl" (Həft peykər) və
"İskəndərnamə"dən ibarətdir. "Sirlər xəzinəsi" və "İskəndərnamə"dən
başqa, digər üç əsər lirik ruhda qələm
alınıb. Bu üç əsərdə
verilən sevgi dastanları bədii üslubda tərtib olunub.
Filosof şairin "İskəndərnamə"
əsərinin qəhrəmanı e.ə. 4-cü əsrdə
yaşamış qədim Yunanıstanın məşhur sərkərdəsi
makedoniyalı İskəndərdir. Bu əsər
və "Sirlər xəzinəsi" epik ruhda
yazılıb. Nizami lirik-aşiqanə məzmunlu
əsərlərində də böyük ustalıqla
özünün ictimai-siyasi-fəlsəfi ideyalarını təqdim
etməyə müvəffəq olub. Məhz
bu cəhətə görə orta əsrlərdə onun
irsini tədqiq edən alimlər Nizamiyə "həkim"
ləqəbini vermişlər. Həmin
dövrdə filosofa həkim deyilirdi. Nizaminin
fəlsəfəyə və yunan irsinə olan diqqəti həmin
dövrdə müsəlman dünyasında antifəlsəfə
ruhunun hakim olması ilə baş verirdi. 11-ci əsrin məşhur
teoloq-filosofu Abu Hamid Qəzali yunan fəlsəfəsini sərt
tənqid edərək bu yöndə müxtəlif əsərlər
yazmış və islam dünyasında fəlsəfəyə
qarşı kəskin mübarizə cərəyanı
formalaşdırmışdı. Maraqlı məqam ondan ibarətdir
ki, bütün bu qadağalara rəğmən, müasirlərindən
fərqli olaraq, Nizami fəlsəfi fikrə rəğbətlə
yanaşmış, əsərlərində, xüsusilə,
"İskəndərnamə" poemasında yunan
filosoflarının təbiət, həyat, insan və bu kimi
fundamental məsələlərə aid mühakimələrinə
geniş yer vermişdi.
Nizami sufi kimi tanınmasa da, onun misraları irfani məqamlarla
zəngindir. "Sirlər xəzinə"si əsəri
filosofun irfani şəxsiyyətinin aynasıdır. Bu əsərdə əsas diqqət
"İnsanın qəlbi"dir. Bütün arif-sufilərin
baxışında qəlb həqiqətin təcəlla -
zühur etdiyi məkandır. Lakin Nizami Gəncəvinin
şəxsiyyətinin fəlsəfi çaları təkcə
onun "İskəndərnamə"dəki yunan
filosoflarına istinadən açdığı metafizik bəhsləri
və "Sirlər xəsinəsi"ndəki irfani
düşüncələri ilə məhdudlaşmır. O, əsl
həqiqətdə həm də orta əsrlərin müsəlman
filosofu kimi ictimai-siyası mövzuların dərin
qatlarına enən siyasi fəlsəfənin əsas ideya
sahiblərlərindən biri hesab olunur. Burada
"siyasi" ifadəsi təkcə "hakimiyyət"ə
və dövlətçiliyə aid olan məsələlərə
deyil, bütünlüklə ictimai xarakter daşıyan
problemlərə şamil olur. Başqa təbirlə
desək, "Siyasi fəlsəfə" təbirindəki
"siyasi" ifadəsi "ictimai" sözü ilə
sinonimdir. Əslində, qədim yunan
filosofu Aristotel də "siyasət" deyəndə ictimai məsələləri
nəzərdə tuturdu. Demək, əgər
yer üzündə iki insan varsa, artıq siyasət var. Yəni
həmin iki insanın bir-birilə ictimai
davranışlarını tənzimləyən qaydalar
olmalıdır. Əgər "əxlaq"
sözü ən geniş mənada (insanın
davranışlarında yaxşı və pis işlər)
işlənərsə, o zaman Siyasi fəlsəfə Əxlaq
fəlsəfəsinin bir hissəsi olacaq. Yəni
Siyasi fəlsəfə sırf fərdi xarakterli
davranışları deyil, sosial yönümlü
yaxşı-pisləri əhatə edəcək sahə kimi təsvir
edilir. Bu mənada Nizami həm də siyasət-əxlaq
filosofu kimi təqdim oluna bilər. "Sirlər xəzinəsi"nin müqəddiməsində o, bir sufi-arif kimi
nəzəri irfan sahəsinə girir, ariflərin "xəlvət"
vərdişindən söz açır. Amma əsərin
davamında o, siyasi-ictimai nəzəriyyə məkanına
varid olur. Əsərin 20 bölməsindən
ikisini Ədalət və insaf mövzusuna həsr edir.
Burada zərif bir nüans sezilir: Nizami fəlsəfi sisteminə
əsasən ictimai ədalətin bünövrəsi
irfandır. Yəni cəmiyyətdə, sosial
münasibətlər müstəvisində ədalətli
insan olmaq üçün əvvəlcə Tanrı ilə
irfani xəlvətə çəkilməli, nəfsini
paklaşdırmalısan.
Nizami Gəncəvinin filosof simasını tam təsvir
etmək üçün geniş tədqiqatlara ehtiyac var.
Burada onun Ədalət nəzəriyyəsinə işıq
tutmaq üçün müqəddimə olaraq bəzi məqamları
aydınlaşdırmağa çalışdıq. İndi isə
Nizamı Gəncəvinin Ədalət və İnsaf
adlandırdığı mövzunun təqdimatına
keçirik. Lakin ədalət insanın əsas
hüquqlarından biri olduğu üçün öncə
Nizaminin məhz "İnsan" konsepsiyası haqda qısa təqdimatı
zəruri hesab edirəm.
***
Nizami Gəncəvi
fəlsəfəsində
İnsan
və onun məqamı
İnsan kimdir, onun mahiyyəti nədir? İnsan dəyərli
varlıqdırmı? İnsanın dəyərinin
mənbəyi nədir? Bu suallar qərb və
şərq tarixində əsas fəlsəfi suallar
sırasındadır. "İnsan"
bütün zamanların ən aktual mövzusudur. İnsan bir sıra hüquqlara sahib, həmçinin,
məyyən vəzifələri olan varlıqdır. Modern dövrdən əvvəlki dönəmdə
insan daha çox vəzifələrinin axtarışında
idi. Modernizmdən sonra isə o, əsasən
hüquqlarını tələb edir. Düzdür,
hətta modern dövrdə də bəzi filosoflar insanı tam
dəyərli ehtirama layiq varlıq kimi təqdim etməmişlər.
Bu yöndə iki filosofun yanaşması daha çox nəzərə
çarpır: Hobbs və Nitsşe. Modernist tərzi-təfəkkürünün
əsasını qoyan filosoflardan biri Tomas Hobbs (1588-1679) siyasi
fəlsəfədə realist baxışlı idi. 19-cu əsrin alman filosofu Nitsşe isə nihilist.
Realist və nihilist baxışa əsasən
insanın fundamental-mənəvi dəyəri yoxdur. Burada əsaslı bir sual meydana çıxır.
Dəyərsiz varlıqın hüquqları
olar bilərmi? Əsla. Demək insan
hüquqlarının təməl tezisi budur: "İnsan dəyərli
və ehtirama layiq varlıqdır". Nizami Gəncəvinin
Əxlaq fəlsəfəsinin bünövrəsi bu
mühüm tezisdir. İkinci prinsip budur: İnsan dəyərli
olduğu üçün bir sıra fundamental və təməl
hüquqlara malikdir.
Filosof şair "Sirlər xəzinəsi" əsərinin
yeddinci məqaləsində insanın möhtəşəm məqama
sahib olduğuna təkid edir. Hətta qeyd edir ki,
bütün digər mövcudat insanın nazını çəkir.
Nizami insanın yüksək dəyərini
vurğulayarkən poetik təbirlərdən yararlanır.
O, insana xitabən sankı onu əzizləyir: Sən
dünyaya gəldikdən sonra süd deyil, şəkər
içmisən. Nizami insan haqda mülahizələrini daha da
inkişaf etdirərək əlavə edir: İnsan o qədər
əzəmətli və zəngin varlıqdır ki, kainatda
olan mövcudatın hamısında sanki onun vücüdunun zərrəcikləri
vardır. Yəni insanın qabiliyəti və zərfiyyəti
o qədər genişdir ki, bütün varlıqlarda
insanın nişanəsi, ünvanı görünür.
Əbu Hamid Qəzali "Kimyayi səadət"
(Xoşbəxtlik iksiri) əsərində yazır:
İnsanın fitrəti (daxili dünyası, xəmiri)
Tanrı rəngindədir. Lakin saf güzgüyə
bənzəyən insan qəlbi bəzən dünya hərisliyi
və şəhvətlə paslanır. Belə olan halda
qəlb Tanrının aynası ola bilmir. Qəzalinin sözləri əslində, insanın həm
cismani, həm də ruhani varlıq olmağına işarədir.
İnsan təkcə cism deyil, onun ehtiyacları təkcə
cismanı ehtiyaclar deyil, onun ruhunun da qidası var. Hətta
Mövlana Ruminin təbirincə desək, insanın şəxsiyyəti,
onun insanlığının məğzi və əsası
onun ruhudur. Ruha nəzarət olunmalıdır.
Əks təqdirdə insanın
varlığı sarsılacaq, tarazlıq pozulacaq, qəlb
öz funksiyasını itirəcək. Dahi
Nizami də bu fəlsəfəni əsas götürür.
Onun "Xəmsə"si başdan başa
insanın mənəvi təkamülünə, onun ruhunun mənəvi
seyrinə həsr olunub. Burada verilən qəhrəmanlar
böyük ruha sahib şəxsiyyətlərdir. Nizaminin "insan"ı Tanrıya təzim edir.
"Leyli və Məcnun" əsərinin
başlanğıcında Tanrıya xitabən zəngin mətləblər
açıqlanır:
Ey adı
ən gözəl başlanğıc olan,
Adınla başlanır yazdığım dastan,
Sən, ey xatirəsi könlümə həmdəm,
Adın düşməmişdir dilimdən bir dəm.
Bütün varlıqları özün yaratdın,
Bağlı qapılara açardır adın.
Adının qərarı olmadan əvvəl,
Qələm tutmamışdır dünyada bir əl.
Ey bütün varlığın həyat təməli,
Yetməz dərgahına bir insan əli.
Nizaminin təsvir etdiyi insan ilahi xislətlidir. Nədir bu
ilahiliyin əsas xassəsi? Ədalət.
İlahilik fitridir, insanın
yaranışında onun varlığına hopdurulan istəkdir.
Ədalət də fitri tələbdir,
insanın təməl haqqı-hüququdur. "Xəmsə"də, "Sirlər xəzinəsi"ndən
"İskəndərnamə"yə qədər filosof
şair ideal cəmiyyət-dövlət yaratmaq əzmindədir".
Lakin burada mühüm bir məqama diqqət
ayırmalıyıq. İdeal cəmiyyət
ideal insan olmadan yarana bilərmi? Məgər
cəmiyyət fərdlərdən ibarət deyilmi? Demək, Nizami ideal cəmiyyətlə bərabər,
həm də ideal insan haqda düşünür. Əslində, onun "İskəndərnamə"
əsərindəki İskəndər obrazı bütün həyatı
boyu mənəvi təkamül yolunu qət edən və sonda
peyğəmbərlik məqamına çatan kamil-ideal
insandır. Düzdür, burada peyğəmbərlik
məqamı deyəndə səmavi dinlərdəki peyğəmbərlik
nəzərdə tutulmur. Nizami özü
də bir ilahiyyat alimi kimi bu məsələyə agahdır.
Demək, ideal insan modeli yaratmaq mütəfəkkir
şairin əsas amallarından biridir.
Mail Yaqub,
Fəlsəfə üzrə fəlsəfə
doktoru.
525-ci qəzet .- 2021.- 3 avqust.- S.12,