Sovet dövrünün həsrətini
çəkən insanları sevmirəm
Kinoşünas
Ayaz Salayev APA-ya müsahibə verib.
Visiontv.az
həmin müsahibəni təqdim edir:
- Ayaz
müəllim, sabah 61 yaşınız
tamam olur. Necə keçdi 61 il?
-
Çox maraqlı keçdi. Mən sevmirəm
keçmişə nəzər salıb, ondan
danışmağı. Çünki həmişə
gələcəyə daha ümidlə baxıram və ən
əsası özümü hələ yaşlı hesab eləmirəm.
Əgər keçmişə qayıdıb nələrisə
düzəltmək kimi bir şansım olsaydı, o şansdan
istifadə etməzdim. Təbii ki, mənim
də səhvlərim olub, ancaq o qədər də çox
olmayıb.
- Onda Sovet dövrü üçün də
darıxmırsınız, eləmi?
- Mən
nəinki Sovet dövrünün həsrətini çəkirəm,
hətta o dövrün həsrətini çəkən insanları
da sevmirəm. Çünki Sovet həsrətini
çəkmək qulun öz zəncirlərinə olan həsrətdir.
Mən o dövrü bir vahimə kimi
xatırlayıram. İstədiyim
kitabları oxuya, istədiyim filmlərə baxa bilmirdim.
O vaxt mənim ağlıma gəlməzdi ki, nə vaxtsa
Londonu, Parisi görə bilərəm. Bu gün
bütün mağazalarda olan adi, ucuz şeylər o vaxt yox
idi. O vaxt nişan eləmək
üçün konfeti gedib Moskvadan almalı idin. Xaricə çıxmaq olmurdu. Xaricdən
gələn adamlara göydən gələn mələk kimi
baxırdıq. Doxsanıncı illərin əvvəllərində
biz xariciləri necə də qudurtmuşduq, ilahi... Onlara necə də aşağıdan yuxarı
baxırdıq. Mənim yadımdadır, o
vaxt bulvarda bir Çexoslovakiya sərgisində saqqız
paylayırdılar. Uşaqlar da həmin
saqqızı almaq üçün saqqız paylayanların
üstünə cumdular. Bunu görən təşkilatçılar
saqqızları yuxarıdan aşağı uşaqların
üstünə səpməyə başladılar. Axı, saqqız nə idi ki, Sovet onu istehsal etmirdi?
Həmin mənzərə mənə çox təsir
etmişdi. Onlarla belə nümunə deyə
bilərəm.
- O
nümunələr içərisində kinoya aid olanlar da
varmı? Yeri gəlmişkən Sovet
dövründə istehsal olunan kinolarımıza münasibətiniz
necədir?
- Sovet Azərbaycanında həyat haqqında dərin-fəlsəfi
filmlər var idimi? Yox idi. Böyük əsərlər
çox az idi. O dövrün filmlərinə
nəzər salın, görün o filmlər bu milləti əks
etdirirmi? Mən "Ulduz” filminə baxanda dəhşətə
gəldim. O film necə də bayağıdır! “Ulduz” filmi ümumiyyətlə
biabırçılıqdır, biabırçılıq.
“Aktrisa
istəyir hicab geyinsin, ancaq səhnəyə
çıxırsa, səhnənin qanunlarına əməl
etməlidir”
- Bu
günün biabırçılıqları hansı filmlərdir?
Bu gün çəkilən kommersiya filmlərinə
baxmısınızmı?
- Bir dəfə
məni bir komediya filminə dəvət etdilər. Təzəlikcə çəkilən komediyalardan
biri idi. Düzü, heç öz puluma o
filmə bilet alıb getməzdim də. İlahi,
mən dəhşətə gəldim. Mən
elə bilirdim ki, güldürmək ağlatmaqdan daha çətindir.
O filmi və o filmə gülən tamaşaçıları
görəndən sonra başa düşdüm ki, bu
günün tamaşaçısını güldürmək
daha asandır. Mən təəccüb
içində gah ekrana baxırdım, gah gülən
tamaşaçılara. Axı, o filmi necə
çəkmək olar?! Axı, o filmə
necə gülmək olar?
- Bəs,
çəkməsinlər neyləsinlər? Tamaşaçı
o filmi istəyir, pul ordadır, rejissor da onu çəkir.
- Bu nə
deməkdir, axı? Necə yəni pul
ordadır? Bu qadın deyil ki, desin ki, pul bu kişidədir,
buna gedirəm. Bu, kinodur, bu, sənətdir.
Bu cür pul qazanmaqdansa, kimisə soymaq daha
yaxşıdır. Ən azından
oğru təkcə oğurladığı adama ziyan verir.
Belə filmlər çəkməklə isə
sən millətə ziyan vurmuş olursan. Oğurluq
belə film çəkməkdən daha şərəflidir.
- Bir dəfə
demişdiniz ki, aktrisalarımız incəsənət naminə
soyunmalıdırlar. Bu yanaşmanız xeyli tənqid
edilmişdi. Bu gün də həmin fikirdəsinizmi?
- Bəli.
Aktrisa həyatda nə istəyirsə onu da
geyinsin, bu onun şəxsi işidir. İstəyir
hicab geyinsin, ancaq səhnəyə çıxırsa, səhnənin
qanunlarına əməl etməlidir. Əgər
sənət ondan açıq-saçıq səhnə istəyirsə,
o bu səhnələrə çəkilməlidir. Əgər söhbət əsl sənətdən
gedirsə. Mən bunu deyəndə mənim
üstümə düşmüşdülər. Yenə
də deyirəm: Sənət başqa həyat başqa. Həyatda aktrisa özü bilər nə geyinir,
ancaq səhnədə o özü deyil, obrazdadır. Qadın həmişə incəsənətdə ən
başlıca mövzulardan biri olub. Sənət
həyatı göstərməlidir. Məhəbbət
də intim də həyatın mühüm tərəflərindən
biridir. Bu, sənətdir. Bu sənətin
öz tələbləri var. Necə ki, qadın həkim
çılpaq kişi meyiti görür və
bunu işinin bir hissəsi kimi qəbul edir, aktrisa da bunu
işinin bir hissəsi kimi qəbul etməlidir. İstəmirsənsə,
seçmə bu sənəti, gəlmə kinoya. Məgər aktrisa həmişə kəlağayıdamı
olmalıdır? Mən nəyə görə
açıq-saçıq səhnələr çəkəndə
xaricdən aktrisa çağırmalıyam?
- Sizin
"Yarasa" filmi üçün xaricdən
çağırdığınız, kifayət qədər
də açıq səhnələrdə rol alan
Mariya Lipkina öz müsahibəsində deyir ki, “Yarasa”nın
premyerasında həyat yoldaşım həmin açıq səhnələri
görəndə pis vəziyyətə düşdü. Dərhal zalı tərk etdi. Təsəvvür
edin ki, bunu xaricdən gətirdiyiniz aktrisanız deyir. Bizim kimi hələ də mühafizəkarlığını
qoruyan bir toplumun aktrisasına soyunmağı tələb kimi
qoymaq ədalətsizlik deyilmi?
- Mən
həmin premyerada iştirak edirdim və Mariya Lipkinanın o
vaxtkı həyat yoldaşını orda tanımışam. Təbii ki, kiminsə şəxsi həyatına
qarışmaq mənim işim deyil. Amma ilkin təəssürat
olaraq onu deyə bilərəm ki, o adam
ziyalı adam deyildi. Ona görə də bu
reaksiyasına təəccüblənmədim. Mən sənət əsərində soyunan
aktrisanı müdafiə etməyə həmişə
hazıram.
“Populyarlığımın
60%-i o dövrün şəraitinin payına, qalanı mənim
payıma düşür”
- “Retro” verilişinə başlayanda cəmi 23
yaşınız vardı. Qısa zamanda
tanındınız. O yaşda şöhrəti
daşımaq çətin olmadı ki?
- “Retro” mənim həyatımda çox böyük rol
oynadı. Mən
sizə səmimi bir söz deyim, kim deyir
ki, şöhrəti sevmir yalan deyir. Şöhrət
adamın həyatını xeyli asanlaşdırır. “Retro” mənim taleyimi müəyyənləşdirdi.
Moskvadan gələndən sonra kino mühiti
üçün çox darıxırdım. “Retro” o vaxt mənə çox kömək oldu.
Ancaq onu da deyim ki, məşhurluq mənim
üçün həm də məsuliyyət demək idi.
Hər dediyim sözün məsuliyyətini hiss edirdim. Deməli,
bu yaxınlarda bir mövzu haqqında danışarkən dedim
ki, bəs, “Retro”da filan mövzu haqqında
heç vaxt danışmamışam. Mən bunu deyəndə
bir nəfər sözümü dərhal təkzib edərək
dedi ki, Ayaz müəllim, axı, siz 1983-cü ildə bu
mövzuda danışıb bu sözü demisiniz? Mən şoka düşdüm. Təsəvvür
edin, 1983-cü ildə dediyim bir söz bu adamın yadında
qalıb.
- 1983-
1985. Cəmi iki il. Bəs,
niyə “Retro”dan belə tez ayrıldınız?
- Bu
mövzuya toxunmaq istəməzdim, ancaq mövzu
açılmışkən deyim ki, məni “Retro”dan
çıxartdılar. Səbəb kimi də
onu göstərdilər ki, burjua cəmiyyətini tənqid
etmirəm. O vaxt hamı yoldaş Brejnev deyirdi, mən də
Fellinidən, Antonionidən danışırdım. Bu da Mərkəzi Komitəni
qıcıqlandırırdı.
- Orhan Pamuk “Məsumiyyət muzeyi” romanında yazır
ki, bir kanalın olduğu ölkədə məşhur
olmağa nə var? Sizcə, bir kanalın olduğu dövrdə
yox, indiki onlarla kanalın olduğu dövrdə o məşhurluğu
qazana bilərdinizmi?
- Təbii ki, yox. O dövrdə kinoteatrlarda insanlar istədikləri filmlərə baxa bilmirdi. Barlar, diskotekalar yox idi. Əyləncə sahəsi çox məhdud idi, cəmi bir kanal vardı. Düşünürəm ki, populyarlığımın 60%-i o dövrün şəraitinin payına, qalanı mənim payıma düşür. Səmimi desəm, “Retro” mənə daha çox verdi, nəinki mən “Retro”ya. Baxmayaraq ki, məni bu veriliş məşhur edib, “Retro”dan da daha mühüm işlər görmüşəm.
“Kinomuz mənəvi cəhətdən şəhid ailələrinə heç nə verməyib”
- Şuşada “Xarı Bülbül” festivalında
oldunuz. Bu festival yaddaşınızda necə qaldı?
- Bu
yaşıma qədər bir çox festivallarda olmuşam,
ancaq bu festival... Bu, sadəcə bir festival
deyildi, böyük bir tarixi hadisə idi. Bu
millət Cıdır düzündə bir daha doğuldu.
- Şuşa haqqında film çəkməyi
düşünürsünüzmü?
- Şuşa haqqında film çəkməyə
mənim bədii gücüm çatmaz. Mən
yalnız Qarabağda həyat normala dönəndən sonra bu
mövzuya müraciət edə bilərəm. Amma şəhid anaları haqqında bir sənədli
film çəkmək istəyərdim.
- Sizcə Azərbaycan kinosu dünyaya Qarabağ həsrətini
çatdıra bildimi?
- Qətiyyən,
yox. Kinomuz dünyaya Qarabağ həsrətimizi
çatdıra bilmədi. Əksinə,
xaricdən dəstək pasifizmə gəlirdi. Hansı filmlərimizi xaric dəstəkləyirdi?
O filmləri ki, orda pasifizm təbliğ olunurdu. Guya
Azərbaycan xalqı müharibə istəmir, guya Qarabağ
unudulub. Bizim kinomuz mənəvi cəhətdən
şəhid ailələrinə heç nə verməyib.
Veribsə də çox az. Bizim onların
yanında üzümüz qaradır.
Müharibə haqqında çəkilən filmlərin
əksəriyyəti uşaq təfəkkürü ilə
çəkilib. Elə bil ki, fişəng-fişəng
oyununu göstərirlər. Bizim təkcə Qarabağ
mövzusunda yox, həm də tarixi mövzularda çəkilən
filmlərdə böyük problemlər var. Təsəvvür
edin, böyük bir şair öz sənətinə görə
dərisinin soyulmağına razı olur, ancaq onun rolunu oynayan
bir adam qulağının deşilməsinə
də razı olmur, sırğanı yapışqanla
yapışdırırlar. Külək əsdikcə
sırğa uçur. Halbuki Robert Redfort məhbus
rolunu oynayanda üç ay türmədə
yatmışdı.
“Dünya
festivalları bizdən konyuktura istəyir”
- Ancaq
xalq sizin adını çəkmədiyiniz filmi şedevr
hesab edir.
- Xalqa nə
yedizdirirlərsə, onu da yeyir. Deməli, filmdə
Teymurləngin oğlu gəlib Şeyxin qızını
qaçırır. Təfəkkürə
bax. Bütün tarixi hadisələri bir tərəfə
qoyub, bunlar qız qaçırır.
- Sovet
kinosunda ali instansiya Moskva idi, bu gün ali
instansiya haradır, əslində hara olmalıdır?
- Təcrübə
göstərir ki, dünya festivalları bizdən konyuktura istəyir.
Ona görə də nə festivallar, nə də
maddi gəlir dəyər olmalıdır. Kino
maddi mədəniyyətin bir hissəsidir. Kino xalqın güzgüsüdür.
- Sizcə,
niyə bu gün Azərbaycan filmləri dünyaya
çıxa bilmir?
-
Dünyaya çıxırıq. Niyə
çıxmırıq ki? Filmlərimiz
festivallarda nümayiş olunur. Amma yenə
də deyirəm festival meyar deyil. Bu gün festivallar
kinodan bəzi şeylər istəyir: feminizm, eynicinslilərin
münasibəti, pasifizm və s.
- Bəs Sovet kinodan nə istəyirdi?
- Sovet əsas
onu istəyirdi ki, hökumətə qarşı bir şey
olmasın, çoxmilli ideyalar təbliğ olunmasın. Moskva o rejissorları, o filmləri dəstəkləyirdi
ki, həmin filmlərdə adət-ənənələr guya
cəhalət adı altında tənqid olunurdu. Mən də əvvəllər belə
düşünürdüm ki, o adətlər cəhalətdir.
Ancaq zaman keçdikcə anladım ki, milləti
ayaqda saxlayan bu adətlər, bu təfəkkürdür.
“O adamlar
ki, “Rus bölməsi bağlansın” deyir həmin adamlar
düşməndir”
- Bu xalqın adətləri kimi özünün dili də var. Ancaq siz nədənsə həmişə rus bölməsindən yanasınız. Sizin kimi vətənpərvərliyi ali dəyər hesab edən biri niyə bu mövzuda bu cür düşünür?
- Mən elə vətənpərvər adam olduğum üçün, millətimi sevdiyim üçün rus bölməsinin tərəfdarıyam. Məgər rus bölməsində oxuyan adam vətənpərvər ola bilməz? Mən ətrafımdakı insanlara həmişə uşaqlarını rus bölməsinə qoymağı məsləhət görürəm. Dörd övladımın dördü də rus bölməsində oxuyub və onların dördü də vətənpərvərdir. Ruslar bizdən çox şey alıb, barı biz də əvəzində bunu götürək. Mən Azərbaycan bölməsinə qarşı deyiləm. Ancaq düşünürəm ki, o adamlar ki, “Rus bölməsi bağlansın” deyir həmin adamlar düşməndir. Digər tərəfdən də hazırda rus bölməsində Azərbaycan dili yüksək səviyyədə keçilir.
- Məsələ
ana dili kimi tədrisdən gedir. Rusca
düşünəndən sonra Azərbaycan dilini bilməyin
nə önəmi var?
- Rusca
düşünməklə rus kimi düşünmək
başqa-başqa şeylərdir, mənə görə.
- Qəbul
etsək də, etməsək də bu günün dili ingilis
dilidir.
- Bizim
kimi bir coğrafiyada yaşayan millət üç dil bilməlidir:
Azərbaycan dili, rus dili, ingilis dili. Ana dilin, təfəkkür
dilin, dünya dilin. Sən Amerikada
doğulsaydın, bir ingilis dili sənə kifayət edə
bilərdi. Ancaq bizdə vəziyyət
başqa cürdür. Mənim Rusiyanın
həm daxili, həm xarici siyasətindən zəhləm gedir.
Xüsusilə də otuz ildir sərgilədikləri
Qarabağ mövqeləri ilə mənim ürəyimə
tüpürüblər. Ancaq dil mövzusu
başqadır.
- Ötən
il rus dilində ermənilərə
etdiyiniz video-müraciətlər sosial şəbəkələrdə
böyük maraqla qarşılanmışdı. Ermənilərdən o müraciətlərə
cavab verən oldumu?
- Onlar məni
tanıyır və məndən çəkinirlər. Biri məni
ələ alan salan çox mənasız
bir çarx hazırlamışdı. Daha sonra
onu “Youtube”dən sildilər.
- Azərbaycan
dilində mütaliə edirsinizmi? Ədəbiyyatımızla
aranız necədir?
-
Ümumiyyətlə, ədəbiyyatla aram
çox yaxşıdır. Elə əsərlər var ki, həmin
əsərləri ya hər il, ya da ən
azı iki ildən bir oxuyuram. Azərbaycan ədəbiyyatında
da sevdiyim əsərlər var. Cəlil Məmmədquluzadənin,
Anarın, Maqsud İbrahimbəyovun əsərləri var.
Poeziyanı da çox sevirəm. Xüsusilə də
Nazım Hikmətin şeirlərini:
Ben bir
ceviz ağacıyım Gülhane parkında
Ne sen
bunun farkındasın, ne de polis parkında (gülür)
“O
ittifaqın başında bizə yaraşmayan insan dayanıb”
-
Kinematoqrafçılar İttifaqına münasibətiniz hələ
də əvvəlki kimidir?
- Mən dəfələrlə demişəm, bir daha deyirəm. Hazırda mənim üzvü olduğum Azərbaycan Respublikası Kinematoqrafçılar İttifaqı digər ittifaqla birləşsə, mən çıxacam. O ittifaqın üzvü olan şəxslərə ayrı-ayrılıqda hörmətim var, ancaq oranın başında bizə yaraşmayan insan dayanıb. Ona görə bizə yaraşmayan ki, biz ermənilərlə tək real yox, həm də informasiya müharibəsi apardığımız bir dövrdə həmin şəxs bizim cəbhədə deyildi. Demirəm ki, qarşı cəbhədə idi, ancaq dəqiq bizim yanımızda da deyildi. O ittifaqdakı adamlar ya bunu görmür, ya da görür və o cür də düşünürlər. Mənim o adamlarla “salam-ələykim”im var. Bəzilərinə şəxsən hörmətim də var. Ancaq mən heç vaxt o adamın rəhbərlik etdiyi bir təşkilatda ola bilmərəm və olmayacam da. O adam ki, ssenari yazır və orda göstərir ki, bu günün Bakısında rus dilində danışdığı üçün qoca gürcünü döyüb öldürürlər. Bunu yazasan, üstəlik gürcü rejissora verəsən ki, bunu çəksin. Mən belə bir adamın ittifaqında necə ola bilərəm?
- Yəni məsələ sırf ideoloji məsələdir?
- Bəli. Sırf ideoloji məsələdir. Bu gün xoşuma gəlməyən bir şey olsa, üzvü olduğum ittifaqdan da çıxa bilərəm.
- Sizdən mütləq baxılmalı olan film adlarını soruşsaq, hansı filmlərin adını çəkərsiniz?
- Əslində çox belə film deyə bilərəm. Ancaq cavabım qısaca belə olardı: “Böyük şəhərin işıqları”, “Çiyələk talası”, “Rasyemon”, Fellininin “Yol”, “Kabiriyanın gecələri”, “Səkkiz yarım” filmlər.
- Sizə elə gəlmir ki, bütün həyatınız “Yarasa”nın kölgəsində keçdi? Ayaz Salayev deyəndə ağlıma “Yarasa”dan başqa heç nə gəlmir...
- Necə də ağrılı bir sual verdin
(bu cümləni üç-dörd dəfə təkrar-təkrar
söyləyir). Bilmirəm, bilmirəm... Nə deyim, axı?
Bilmirəm. Bu sual mənim həyatımın ən
ağrılı sualıdır. “Yarasa” başlanğıc
olmalı idi... (sükut çökür)
Aytac Sahəd
525-ci qəzet .- 2021.- 3 avqust.- S.10-11.